Dodge Van B250 - lämpöä sisälle vain kunnon alipaineilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja KajS, 18.8.2015.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Nyt kun sain Dodgen katsastettua ja säädettyä niin että käy ja kulkee, ilmeni mielenkiintoinen pulma: Kabiiniin tulee lämmintä, siis jopa kuumaa, kun ajetaan parhaimmalla imulla eli alipaineella. Heti kun tekee Fredric Aasbøt*) eli polkaisee kaasun lähemmäs lattiaa, heikkenee lämpimän ilman tulo. Kun nostaa kaasun, lämmintä tulee oikein hyvin.

    Kojelaudan sisällä radion etupuolella on alipainesäätäjiä, jotka ohjaa tuota lämpöä. Voisko noita viritellä siten, että lämpöö sais kaasu pohjassakin. Tai sitten pidän tuollaisena, sehän opettaa ajamaan "taloudellisesti" viileään vuodenaikaan.


    *) Fredric Aasbø: Hold Stumt - Never Lift, katso Speedhunters
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eikö helpoin ole huolehtia, että löytyy takaiskuventtiilii jostain systeemin alkupäästä ja että missään ei ole vuotoja.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mistä otettu alipaineisen hanan ohjaus mikä lämppärinletkussa?
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos kommenteista. Vastaan itse (aasinmyssy päässä). Järjestelmä toimii oikein: hyvällä vakuumilla Heat-asennossa lämpöä tulee kojelaudan suuttimista, vakuumin heikentyessä puhallus siirtyy Defrost- suuttimiin. Briljanttia.

    Alipainepuoli tuossa rantasaunassa on aika hyvin hallussa. Letkuja on vaihdettu ja avoimia tulpattu.

    Karpovin kommenttiin: Mistä otettu alipaineisen hanan ohjaus mikä lämppärinletkussa?

    Poistin tuon alipaineohjatun hanan letkuja vaihtaessani, kun se ei aukiasennossakaan ollut yhtä auki kuin efidodgen vastaava. Ainoo drawback on, ettei kabiinia saa kylmäksi. Mutta ei sitä toimimattomalla ilmastoinnilla saakaan. Viileetä tulee, jos ulkona on viileetä.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Suburban teki samaa ja syyllinen oli tosiaan vanhuuttaan murentunut takaiskuventtiili, semmonen pieni kolmitie muovipimpula systeemin alkupäässä. Siihen olis äkkinäisempi lyönyt t kappaleen tilalle ja call it good...

    Ihan kaukaa haettuna: ei siihen poistettuun alipainekilkkeeseen sisältynyt jotain takaiskua vastaavaa?
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Pitää vielä mittariston alta tutkia ne pari pimpulaa. Tosin ei tuo nykytoimintalogiikkakaan haittaa...koska ilmaa tulee sisään.

    Siinä poistetussa ei ollut takaiskuventtiiliä. Dodgessa se hanan alipaineohjaus menee sillai, että hana on perusoletuksellisesti auki, kun lämppäri on jossain muussa kuin off-tilassa. Off-napin painaminen imaisee venttiilin kiinni. Myös ilmastointi asennossa Cool (siis kylmää täysillä) sulkee venttiilin. Poistin sen venttiilin, koska it restricts the coolant flow ja haluan lämmityskaudella "täydet lämmöt" kabiiniin. Lisäksi lämppärin kenno toimii lisäjäähynä. On moottorin lämpöelämän kannalta aika torvea kuumimpana kesänä sulkea pois osa jäähdytyskapasiteettia. Varsinkin kun on kyseessä tuollainen Race-engine kuin SuperSix :D

    Tää oli ehkä vähän turha topikki, mutta food for thought.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Eihän tämä nyt ihan turha topikki ollut. Pieni guugletus kertoo, että Dodgejen kanssa on vuodesta 1987 lähtien tepuloitu saman ongelman kanssa:

    http://www.deseretnews.com/article/3620 ... tml?pg=all

    Finally, last (1993) year Chrysler came out with a new vacuum check valve that solves the problem. I just put one in my brother's truck the other day. The part itself costs about five bucks.

    Mistäköhän tuollaisen 5 dollarin osan saisi? Vai haenko Motonetista jonkun takaiskuventtiilin ja modaan sitä?
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Voisko linjaan sujauttaa Chevytyyppisen alipainesäiliön, tai peräti Mersun munakennon?

    Hantta
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vois varmaan. Jos haluaa kokeilla pelkällä takaiskulla ensin, niin ottaa semmosen mikä sopii letkuun, tuskin vaatii sen kummempia modauksia.
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    No niin, selvishän tämäkin pulma. Ajettiin pojan muuttokuormaa kaupunkiin (Turku) tänään helteessä ja Dodge oli nimensä mukainen rantasauna.

    Rupesin sitten kotona tutkimaan lämmitys- ja ilmastointilaitteen alipeineohjausta. Ajattelin vaihtaa sen takaiskuventtiilin. No, venttiili oli ehjä, mutta siihen 7 pillin alipainekytkimeen (mikä on oikea termi?) meni vain kaksi pilliä, neljä oli irti. Siihen punaiseen ei kai kuulu mitään mennäkään, tukin sen naulalla.

    Onneksi '86 ja '89 on samanlaiset tuosta kohdasta kojelautaa, joten '89 Factory Service Manual käteen ja tutkimaan kytkentää. Päänvaivaa aiheutti se, kuvataanko kaavioissa tökkelin päätä johdon suunnasta vai laitteen suunnasta.

    Lopulta sain puhallukset siten, kuin FSM neuvoo: Heat 70% alas 30% lasille, Defrost 30% alas 70% lasille ja Vent-asennossa tuleee ilmaa A/C räppänöistä kojelaudassa. Ennen tuli Defrosteista Defr-asennossa ja Heat-asennossa A/C räppänöistä. Ja kuten kuvasin, alipaineen heikentyessä Defrost räppänöistä. Tyhjäkäynti parani entisestään, olihan kunnon vakuumilla kuutossylinteri saanut liikaa ilmaa noiden irrallaan olleiden pillien kautta.

    Joten, taas mukavaa kun osallistuitte talkoisiin, Dodge paranee kaiken aikaa.

    Edit: Tuolta löyty ohjeet ja kuva:

    http://www.justanswer.com/dodge/80cxq-d ... -b250.html

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!