dodgen 6 koneeen kaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 19.12.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Alkuperäinen tiedetään, mutta nyt kun muuta pientä on tehty ja tarvis saada isompi kaasutin niin mitkä käyvät siihen kohtalaisen suoraan tai pieniä muutoksia tehden yksi tai kaksikurkkuiset versiot??
     
  2. Micky

    Micky Gearhead

    Hae super six.in imusarja ja kaasari 2-kurkkuinen siis käytetty on aspenin ja volaren kutosissa ainakin!
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Super sixin imusarjaa sai myös alumiinisena. Lisäksi suomessa on muutama Lynxin valmistama imusarja kolmelle 2-kurkkuiselle. Kannattaa metsästää, jos ei ole kiire. Holleyltä löytyy myös 2- ja 4-pisteruiskut. Käyvät kai suoraan kakskurkkuisen imusarjaan. Näistä namipaloista FDVA:n pj:llä riittää kerrottavaa moneksi tunniksi. Kerholla on muuten kanssa keskustelupalsta.
    Itse metsästin em. imusarjoja aikanaan tuloksetta ja meinasin jo tehdä imusarjan itse kuudelle 1-kurkkuiselle. Pellin läpi tietenkin, näyttäis hienommalta. Ois ehkä kannattanut, avarsin sitten 1-kk imusarjaa sb-V8:n 2-kk korvaus-Holleylle (myyjän arvio 390 cfm). Kaasuläpät vaan olivat liian isot ja kone nyykähti polkaistessa. Kun auton sai vauhtiin se toimi kyllä hyvin. Puolet isompi nelikurkkuinen olis toiminut paremmin, koska ensiöpuolen läpät ovat pienemmät.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sama homma sillä super six imusarjalla ja kaasarilla. Turhan isoja mietoon kutoseen. Vanhassa MP Engine bookissa on ohjeet kuinka raapastaan 318 imusarjasta kaasarin laippa irti, kairataan reikää isommaksi yks kurkkusen imusarjasta ja hitsataan laippa siihen ja kas, 318 kaasari on bolt on. Omasta mielestäni toi kaks kurkkunene yks vaihe kaasari oli huono, pienellä läpänavauksella 'ärhäkkä' mutta vikat kymmenen senttiä ei tuo mitään lisää. Jos jotain tollasta pitäis laittaa niin soveltaisin siihen kaks kurkkuisen jostain toisesta autosta missä olis alipainetoiminen toisiokurkku. Itse asiassa kokeilinkin sellaista; 1.3 litrasen DX Corollan kaasari sopi super six imusarjaan liki suoraan ja sellanen sattu löytymään romuläjästä. Toimi vallan mainiosti, mutta virtaus oli liian pieni. Jostain isommasta euro tai japsi koneesta sais varnmaan hyvän kaasarin. Mä koitin tehdä ittelleni tollasen vähän pirteemmän käyttökutosen, ja täytyy sanoa, etten koeta toiste. Laite ei mennyt mihinkään ja tekeminen maksoi siinä missä moottorinkin rakentaminen. Se /6 ei todellakaan ole kovinotollinen hi perf hommiin, jos haluaa, etä se menee edes jollain lailla niin käyttöominaisuudet putoo liki nollaan. Mulla kone oli kiinni noin 1600 kiloisessa vehkeessä;remppasin ja piristin konetta puristuksia nostamalla, miedolla virinokalla, kannen ja imu & pakosarjan kairauksella 2 1/4" putkella turbovaimentajalla ja täysremontilla. Laitteessa oli automaatti vakio turbiinilla ja 2.95 perävälitys. Kävin vehkeen kellottamassakin 200 metrillä ja se meni 12.0 ja 96.5 km/t loppunopeutta joka tietäis noin 18.8 sekan varttimailiaikaa. Joutessani tein sitten swappiosista 318:n halvalla ja korvasin matkalaukun sillä; kulutus kasvoi 3 litraa sadalla ja kävin sen 200 metriä silläkin kellottamassa, 9.71/123.1 km/t mikä tietäis sellasta 15.2 aikaa vartilla. Koko swappi joka nippelineen maksoi vähemmän kun sen kutosen rakentaminen.
     
  5. fisu

    fisu Gearhead

    http://www.cliffordperformance.com löytyy kaikki tarvittava.
    mulla on hyllyssä jouten 3x2bbl imusrj. ja
    6-2 peltisrj. molemmat uusia joten eivät
    ilmaisia.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: fisu 2001-12-22 00:50 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitoksia yhteyden otoista, lisääkin vihjeitä ja muuta otetaan vastaan vaikka osoitteeseen FoMoCo10@hotmail.com
    Sen verran asioihin perehtyneenä on totta ettei tuolla kutos koneella kovin ripeään saada 1500kg autoa liikkeelle, tarkoitus onkin "käyttökunnostaa" se aluksi kesän rientoihin kenties ja sitten harkita kahdeksikon vaihtoa, eiköhän siihen saa kait jotenkin laitettua 318cid kasin??
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tollasen pystyis ehkä kyhään? http://www.prolinefuel.com/1bbl.html Tota Weberiä on käyttetty joissain vissiin pari litraisissa Fordeissa ja Opelin sun muiden Solex on samaa kokoluokkaa, virtausta 300+ cfm.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuosta mopen 2bbl kaasarin vaihdosta sanoisin seuraavaa. tarkennetaan ensin, että alkup super-six kutoseen sopiva kaasari ei ole ainakaan liian iso myös vanhempaan slantsixiin (jos puhutaan 225cidistä).
    Toisekseen V8:ssa käytetty 2bbl kaasari ON ihan liian iso 225:n. Huom 2bbl kaasareita on holleytä ja carteria, joista carter käy kutoseen.

    Kutosesta saa voimaa irti siinä missä muistakin koneista. Suurimpana pullonkaulana pitäisin alkuperäistä imu-pakosarjaa, siinä yhteydessä ei juuri virtausominaisuuksista voi puhua. Suuri reunimmaisten ja keskimmäisten imukanavien pituusero aiheuttaa seoksen muodostukseen ongelmia. Yläkierroksilla 3-4 pytty käy liian rikkaalla, kun taas 1-6 menee laihalle.

    Itselläni on moottoriprojekti vielä
    kesken, mutta ajattelin kokeilla 3xsivuimu tupla-webereitä tai -dellortoja ratkaistakseni ongelman.

    Ei ole omia kokemuksia, mutta virittäjä gurut kertovat 170cidissä olevan enemmän kulkupotentiaalia kuin 225cidissä. 170cid ottaa enemmän kierroksia lyhyemmästä iskusta johtuen, edellyttäen että koko pata kestää kasassa.
     
  9. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Näin kertoi viisaat minullekin, mutta suosittelivat 198:a. Sama iskunpituus kuin 170, mutta kaivattuja kuutiotuumia. Mahtaakohan lohko olla sama, homman voi silloin hoitaa poraamalla. 198:a näkee aniharvoin myynnissä.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Omien kokemusteni perusteella ei 2 kurkkuinen super sixin kaasari ole lainkaan liian pieni mietoon kutoseen, pikemminkin päinvastoin. Virtaus vois olla aika hyvä, mutta yhtä aikaa aukeavat kurkut antaa vähän turhan paljon ilmaa heti kun läpät vähän aukee; laite olis jouhevampi kaksivaiheisella kaasarilla. Tilavuuteen nähden 170:ssä on varmasti enemmän kulkupotentiaalia kun 225:ssä koska kumpikin hönkää kuitenkin saman mitättömän pienen kannen lävitse. /6:ssa on pieni poraus ja sinne ei kirveelläkään saa sen kokoisia venttiileitä rinnakkain kun olis tarpeen säädyllisten virtauksien aikaansaamiseksi. Moottorin kyky tuottaa tehoa on aika pitkälti kiinni pelkästään siitä kuinka paljon seosta sinne saadaan sisään ja sieltä pois ja siinä toi kutvonen ei todellakaan loista. Eikä noi neljä runkolaakeria pitkällä kampurallakaan jne. oikein vakuuta perofrmance käytössä. /6:n imusarja on imukanaviensa pituuksien suhteen erittäin onnellisessa asemassa muihin jenkkikutosiin nähden mutta muuten ei. Onhan niitä nopeitakin /6 vehkeitä, tosin poikkeuksetta joko ilokaasutettuja tai ahdettuja, usein metanolilla käyviä ja mitättömän kevyissä kopissa. Performance käytössä /6 on yhtä järkevää kun T-fordin sivuventtiilinelosen käyttö; voi siitä harrastaja saada kiksejä mutta just mihinkään se ei mene.
     
  11. Jas

    Jas Gearhead

    Jep, kyllä varovasti on kaksikurkkuista 225:sta poljettava pieniltä kierroksilta ettei hyydy kokonaan -ja isoja kierroksihan se ei otakaan...heh. Muistelisin että joskus aikoinaan Mopar Perf. (tai silloin DC) viritteli kutvosta ja nekin käytti nimenomaan tuota 198:a. Ilmeisesti just 225:sen poraus/isku suhteen takia. Tais tulos olla jotain parisataa heposta aika miedoilla osilla.
     
  12. Valtteri

    Valtteri 1st gear

    Suosittelen ainakin oman kokemuksen pohjalta siirtymistä johonkin pikkulohkokasiin jos on tehoa ikävä. Ittellä oli tuollainen 225 "viritettynä" (peltisarja, MP:n nokka, kakskurkkunen), pakettia en ainakaan minä saanut toimimaan inhimillisesti "kirveelläkään". Tiedän kyllä että osaavissa käsissä ja oikeilla osilla mosaan saa kyllä vauhtia, mutta hinta/suorituskyky on aika kehno.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mopar Performancen 198 virityksessä käytettiin kohtuu mietoja osia etenkin imupiuolella ja saatiin tehoksi parisataa heppaa konetehoa. Mutta mitä ne osat maksaa? Muistaakseni mm. venttiilit oli noin 4-6 kertaa kalliimmat kappale kun kasikoneessa jne. Ja lopputuloksen moottori jossa on samanverran paukkua kun vakiossa 318 koneessa jollasia saa käytettynä kevyesti jo pelkästään noiden venojen hinnalla. Jokainenhan tietysti harrastaa niinkuin tykkää mutta /6:n väittäminen potentiaaliseksi performance koneeksi onkyllä silkkaa potaskaa; jos muita moottoreita on mukana ei sillä pärjää ainoassakaan luokassa missä suorituskyky on tarpeen.
     
  14. Jas

    Jas Gearhead

    Näinhän tuo on -käyttöpelissä hyvä motti mutta radalle turha raahautua.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niinhän tuo on että ei tässä nyt ainakaan radalle olla lähdössä tuolla koneella. Ilmeisesti tuollaset samanlaiset tupla weberit jotka taunuksessa on kävis varmaankin jos tekis itse tuollasen imusarjan kuin edellä on mainittu... Nyt kun kone samalla on palasina löytyykö maailmalta (suomesta) korkeampi puristeisia mäntiä puristus-suhteen nostamiseksi vai tyydynkö kannen "oikaisuun", paljonkohan arvelette yleisesti ottaen että kannesta uskaltaa jyrsiä pois...?? Ei kyllä taida todellakaan olla kannattavaa lähteä "keventämään" sisuskaluja vaikka "pilkka-hintaan" osia ja töitä voi saada/tehdä., olisikohan millainen vaihtoehto laittaa tuo 318 tai 340 kasi ja hyväksyyköhän tänä päivänä enää konttori lupia. Taunuksen kohdalla oli läpi meno vähän tiukalla kun inssi keksi painasta kaasua ja tehoa oli enemmän kuin tuo sallittu 25% onneksi kelpasi tuolla kerralla... Sitten jos teen peltisarjan ja lisään sen jatkoksi jo tällä hetkellä valmiina olevan 2,5" putkiston luulisi kaasujen edes vähän vaihtuvan, laskelmien mukaan tuo 2,5" pitäisi olla suht oikea koko...Kun tuossa katselin cranen nokkia niin ei varmaan kannata valita kuin tuollanen 1500rpm-4500rpm alueelle tarkoitettu nokka, koska eihän tuota saa kiertämään samal taval kuin euro nelosta... Saa nähdä miten käy tän projekti moottorin kans, tarkotus ois ens viikol saada kasaan ja keulalle, et pääsis sisustaa verhoilemaan...
     
  16. fisu

    fisu Gearhead

    slanttiin saa valmiita sivuimusarjoja ja peltisarjoja, jos haluat nostaa puristuksia
    niin höyläytä lohkon dekkitasosta, mäntä kun jää n.4mm alle sen.
    täytyy myöntää että se on aikamoinen maamoottori mutta kyllä sieltäkin mukavasti
    pirteyttä löytyy pikkufixillä.
    esim -2mm dekkitasosta, kannen kanavien siivous, 2bbl, peltisarja ja joku sopusa nokka-aksila niin dartillakin ehtii...
    kts. http://www.cliffordperformance.com
    ai niin ne venttiilit, omaani virkkasin 305 Chevyn venttaalit, ne kun on samankokoiset
    kuin mopperffin omat.
    tosin uudet ohjurit tarvitaan myös mutta eikös ne kuulu vaihtaa samalla kun viritellään :smile: :grin:
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä tein just tollee, pari milliä lohkosta veke jne. Kannesta voi ottaa 2.5 milliä, siinä on paksu dekki. Ota vaan ihan kunnon nokka siihen, mulla yks virheistä oli valita liian mieto nenä. Joku 260 astetta ja .45" tienoilla oleva nosto vois olla jees. Jos edes harkitset kasin vaihtamista niin tee se. Et todellakaan tule katumaan jos tehon perään haikailet. Auto on käsittääkseni dartti; ei siihen pitäis mitään estettä olla kasin laitolle. Minkä vuotisesta vehkeestä on kyse?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    No joo olis suunnitteil tuollanen 270 asteen paikkeil oleva nokka... Kannesta tuli tänään otettua jyrsinkoneella tuollaset kaks milliä. Lohkon tasoa ei tullut höylättyä kun tarvis viedä se moottori koneistamoon että olis saanu sen paremmin kiinni, tollases NC työstökeskukseen se ei oikein sovi (vähä liian isohko). Niin auto on vm.-75 Valiantti, ei Dartti joten siinä on se koneen vaihto kysymys kun oikeastaa suurin alkuperäinen on muistaakseni 273cid "Commando", auto on kaikenlisäks neliovinen sohvapenkki edes ja jne. Ei kukaan sattuis tietämään ehjää kojetaulua?, vaikkei tuossakaan pahoja virheit oo. Auto oli V8-magazines myytävänä nro:3/2001 kuvan kera, ei ollut sinänsä mikään huono ostos, erittäin hyvä peltinen edellisen omistajan puolesta hitsattu/ maalattukkin joskus. Pahoittelen tää nyt ei oikein kuulu kyllä tänne moottori puolelle nää tekstit :sad: Pitäiskö jarruihin/ tukiin tehdä vaihtoja jos kasia siirtää keulaan? Se että ammatti taitoa/tilat/välineet on olemassa... Kirjotelkaahan jonnekkin näille sivuille mitä tietoi tälläsist autoist teil on, kaikki on tervetullutta tietoa sinänsä aina voi tarvita jotain uutta.
     
  19. fisu

    fisu Gearhead

    näyttäs olevan -67 viimeinen vuosi 273:lle plymalla, -75 oli 225 ja 318 sekä dusterin 360.
    siinähän pitäis olla levyt ja j-tehostin valmiina niinkuin darteissa, niiden puolesta ei tarvita muutoksia.
    onkos se muuten lattiamanuaali 3-v, jos on niin se on sitten täyssynkattu loota kun taas vanhemmissa ei ole 1. synkronointia.
     
  20. Valtteri

    Valtteri 1st gear

    Ei pitäs olla ongelmia kasikoneen suhteen. Etujouset ja K-palkin joutuu tosin vaihtamaan. Mulla on itellä '74 valiantti ja siinä on nyt 318 cid (ennen 225), en tosin ole ehtiny viälä muutoskatsastaa.
     

Kerro tästä muillekin!