Dotse Aspen V8 Project... (kuvia lisätty!)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja krankka, 8.10.2007.

  1. krankka

    krankka 1st gear

    No nii antakaahan alan mopar-tietäjät vinkkejä ku itellä ollu aiemmin GM:läisii ni ei nii mopareista viel hirveenä tiiä...

    Elikkä projektina on tollanen Dodge Aspen -82 alkujaa kutosella mut ny oon alkanu purkaan autoa ja talven aikana tarkotus laittaa keulille joko 318cid tai 360 cid.

    Ny pitäs saada tietoon mitä muutoksii autoon pitää tehdä et sen joskus sais vielä leimattuu.

    Seuraavat kysymykset ny lähinnä alux kiinnostaa:

    -Kelpaako alkuperäinen apurunko jos muuttaa koneenkorvakot kasille?
    Pitääkö sitä vahvistaa, vai oisko parempi jos hommais jostai toisesta autosta apurungon ja mistähän ne passais tähän tarkotukseen?

    -Mikä loota ja perä ois sopivin tähän käyttöön?
    Sopiiko 440cid isolohkon 727 loota jompaankumpaan koneeseen?

    -Riittääkö alkuperäiset etujarrut vai pitääkö hommata isommat? Tai jos jostai kasivehkeestä sopis jarruineen päivineen apurunko tohon ni mistä?

    -Miten perääkannattaa nostaa? Siirränkö vaan taka-akseli jousipakkojen alapuolelle? pitääkö laittaa "panhard-tanko" kaveriksi? Kannattaako taakse laittaa kierrejouset kaverix?

    -Sopiiko kasin vaiheloota suoraan korin kiinnikkeisiin vai pitääkö niitä muuttaa?

    Kertokaa myös omista aspen-v8 projekteista kokemuksia!

    Kiitoksia jo etukäteen!!!

    Nii ja tarjotkaa myös niitä osia samalla eli konetta,lootaa,perää ja kardaania!!!!!!

    Ja tosta löytyy kiinnostuneille jotai projektikuvia:

    http://kuvablogi.com/blog/11247/1/
     
  2. Simo

    Simo 1st gear

    Aloitetaanpa vaikka täsmentämällä, että autosi oikea VUOSIMALLI lienee 1980. Käyttöönotto voi olla mainitsemasi -82.
    Aspenin viimeinen vuosimalli on '80 ja ainoa, jossa suorakaiteen muotoiset ajovalolamput.

    Oletko hakenut Aspen-juttuja haulla, näiltä sivuilta? Niitä on paljon.

    Niin ja niitä "valmiita" kasimuutettuja lienee edullisesti tarjollakin..
     
  3. jaketin

    jaketin Gearhead

    tuosta koneen vaihdosta. kannattaa hankkia 8-palkki. palkit on pultattu 4 pultilla kiinni, joten vaihto helppoa. tämän palkin välissä on kumipuslat, mitkä voi joutua vaihtamaan uusiin. itse laitoin rautaiset..

    mielestäni isolohkon loota on "isompi", ei taida sopia pikkulohkoon. tästä asiasta en ole varma, kun ei ole ollut isolohkoa..

    alkuperäiset jarrut riittävät, sama koko kasi autossa...

    perän noston voi suorittaa tuolla kuvailemalla tavalla. joudut vaihtamaan kiinnikeet puolelta toiselle, niin iskarit osuva suunnilleen kohdalleen..

    vaihdelootan kiinnikkeet osuu kohdalleen, ei tarvii tehdä muutoksia..

    sen huomasin, että kun laittoi kasimallin syyläriä, niin se ei sopinutkaan kiinnikeisiin suoraan. sen verran näemmä on eroa kutos ja kasi autossa.
    muuten oli aika "kivutonta" tekniikan kanssa..

    pakoputkia joutuu hieman suunnittelee, ei mahdu ihan suoraan tuplaputket kulkemaan kardaanitunnelissa...

    jossain vaiheessa laitan myyntiin volareni, 2d, tosin ilman tekniikkaa. jos kiinnostaa...
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

  5. krankka

    krankka 1st gear

    Joku tos mainitti et V8 aspeneita saa valmiinakin... Saahan niitä mut ne ei sit ookkaa iterakennettui.
    Voihan ne kädettömät ostella valmiita mut kun ei sitä voi sanoo sit harrastukseksi. Vähän niinku tuninki-autoihi saa ostettuu valmiina palikoita. Vittu se mitää auton rakenteluu ole!!!!
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo...., halvemmaks se vaan yleensä tulee, mut ilmeisesti sillä ei oo sitten väliä. Jos oikeen säännösten mukaan mennään, niin "kantavissa rakenteissa oleviin moottorinkiinnikkeisiin ei saa tehdä muutoksia". Ja toi motti ei mene oikealle paikalleen ilman, että niitä muuttaa. Eli, se kasipalkki (tai sitten orkkiksen muutos, mikä siis on kiellettyä ja vaatii jonkinverran asiallisesti suoritettuna) pitäis hommata. Jouset ja jarrut on ok. Tarvitset pikkulohkon laatikon, nyt siellä on 904 loora, ja sen tilalle sopii suoraan pikkulohkon 904. Riippuen siitä, mikä taka-akseli autossasi on, tarvitset ehkä myös sellaisen. Useimmat kutosaspenit on 7 1/4" akselilla, kun taas kasien perässä on ollut vain 8 1/4" aksilaa, ja kun voimansiirto kuuluu tohon vertailuatokokonaisuuteen, vaaditaan siis periaatteessa myös (vähintään) 8 1/4" akseli. Ja jos edes jonkinverran meinaat tehoa ottaa ja käyttää, tarvitset sen todennäköisesti joka tapauksessa aika pian. Motin apulaitteet, tehostimen pumpun kiinnitys laturin kiinnitys, hihnapyörät jne tarvit luonnollisesti kasiin sopivat. Joo, mä oon tehnyt ja muutoskatsastanut tollasen kyllä. Ja tulihan siitä ihan auto, kun alusta ja motoripuoli oli saatu kuntoon.
     
  7. Simo

    Simo 1st gear

    Voisinpa melkein taata, että noissa "valmiissakin" autoisa rakentamista riittää, enemmän kuin useinpien rahkeet riittää....
     
  8. Pahapää

    Pahapää Gearhead

    Eikä noita kasi aspeneita enää näytä niin kauheasti olevan tuntuu että irrallisia kasipalkkeja on enemmän kuin kasilla olevia aspoja.

    pika katsaus nettiautoon jossa on 14 aspoa myytävänä joista 11 kutosella ja 3 kasilla ja halvin kasikoneinen pyynti 6250€
     
  9. mopar318

    mopar318 Gearhead

    Niin, ja allekirjoittaneella Plymouth Volare V8:lla 1500€!
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Juu, ei tolla rahalla saa juurikaan oman käden jälkeä siihen kutosautoon.... :poff:
     
  11. krankka

    krankka 1st gear

    No ei tolla rahalla juurikaa ihmeitä tee mut nythän on kyse rakentelusta. Jos joku haluaa ostaa valmiin paketin nii siitä vaan.
    Mä en kyllä pidä semmosta tyyppiä harrastajana. Toki niitä löytyy sellasinakin et laitettavaa riittää mut ny vaan haluun "raiskata" tän mun aspenin joka melkei olikin museorekisterikunnos...

    Rahaa palaa harrastuksiin mut tuleepahan käytyy auto samalla kokonaan läpi...
     
  12. duster70blower

    duster70blower Gearhead

    oishan tossa sopiva osien luovuttaja...... :odroll:
     
  13. hla

    hla Gearhead

    Ei toi varmaan tarkoittanu mitään "valmista" pakettia, vaan tehtaalta kasilla tulleessa autossa. oli sit mikä raato tahansa, on noi tietyt perusasiat valmiina. Kyllä sellaistakin ( kohta 30 vuotta vanhaa) saa rakennella ihan tarpeeks...
    Ei ensiks tarvii uhrata aikaa ja rahaa noihin perusasioihin. Jää enemmän rahaa ja aikaa ja energiaa omien mieltymysten toteuttamiseen. Rakentamistahan siinä silti riittää mielin määrin.

    Toi kommentti harrastajista oli hieman karu, jos sä niitä noin rupeat luokittelemaan, palaa sillat ympäriltä nopeasti...

    Moni haluaa tollasein ikuisuusprojektin rinnalle "valmiin paketin" et pääsis joskus ajamaankin, ettei mee mielenkiinto koko hommasta.
     
  14. duster70blower

    duster70blower Gearhead

    aivan ja eihän kaikilla ole edes omaa/ vuokra tallia missä vois iltoja viettää! itelle rupee kieltämättä ainainen hitsaaminen riittämään eli melkein olen jo päättänyt että jos vaan mahd. niin seuraava projekti on "valmis" koppa mihin tota tekniikkaa toteuttais mielen mukaan :D ......mutta sitten joskus :odroll:
     
  15. krankka

    krankka 1st gear

    Joo no tää keskustelu lähtee ny väärää suuntaa... neuvojahan mä alunperin lähin kyseleen.
    Eikä ollu tarkotus mitää "siltoja polttaa". Onhan se tosi et kaikilla halukkailla ei tosiaan ole edes niitä tiloja missä rapata.

    Itellä ny kuiteski talli on ja homma kiinnostaa ni eihän siin sit muuta ku auto osiksi...

    Kasipalkin muuten hommasin jo...
     
  16. mopar318

    mopar318 Gearhead

    ...niin, toi mun kärry olis kyllä todella hyvä tekniikanluovuttaja jollekin, kun tossa korissa alkaa olla pikkusta vailla pirusti töitä jos siitä haluis sellasen että sitä kestäis katsella.
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Pysyi ilmeisesti perille asti kyytillä :) Sinä kai sen taisit hakea?
     
  18. krankka

    krankka 1st gear

    Saako muuten mistään sähkökaavioita aspeniin ja tosiaan mielellää semmoselle jossa on kasi vakiona? Aattelin ny samalla (ku kerran oon koko auton purkanut) vetää kaikki sähköt uusiksi.

    Näkyy taas olevan noita itevedettyjä kötöstyksiä niinku kaikissa muissakin edellisissä jenkeissä. Joillaki näkyy olevan semmonen tapa et kun joku piuha ei toimi nii vedetää uus päin vittua viereen ja jätetää vanha paikallee.

    Vetokoukkullekki menee nii paljon kaapelia et varmaa riittäs kolmelle koukulle! PRKL! :mad:
     
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Johtoja

    No hei, älä murehdi onhan kuparin hinta kai ihan kohdillaan romumiehillä :rotfl:
     
  20. krankka

    krankka 1st gear


    Joo mähän sen hain... Ja pysyihän toi kyytis koko matkan ku eukko ajeli nii sievästi. Oli eka kertaa liikkeellä kärryn kaa ku itellä oli muutaki veressä ku adrenaliiniä :lol:
     

Kerro tästä muillekin!