Drag Race jokamiesluokka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja asspen, 12.12.2002.

  1. asspen

    asspen 1st gear

    Millä systeemillä kannattaisi tunkea mukaan kiihdytysajo-maailmaan? Onko mitään luokkaa nykyään missä ei pidä pistää autoon ensin kivitalon verran rahaa että pärjää?
    Katsastetutkin luokat ovat ilmeisesti nykyään selkeästi jaoteltavissa kahteen luokkaan: "vanhat" ja "uudet" katsastusmääräykset. Onko nykyisillä systeemeillä enää mitään mahdollisuutta ajaa muita vastaan edes jotenkin tasapäisesti.
    Helpoinhan tapa tälläisissä kysymyksissä on tietenkin aina se että ostaa selvällä rahalla itselleen voittaja-auton, ajelee sillä sitten pari kautta punavaloja, pitkin kaiteita, naapuriradalle yms... Varmaan sitten jossain vaiheessa se alkaa kulkemaan suoraan maaliin asti ja tulostakin syntyy, muttaa.... se ei kuitenkaan ole itse tekemä auto.
    Kun kuitenkin haluaisin päästä kokemaan sitä minun mielestäni kiihdytysautoilun perinteistä henkeä: tehdään talleissa puoliksi porukalla työtä jonka tulos sitten nähdään radalla. Ollaanko jo nyt tultu liian pitkälle että tavallisen ( ehkä hiukan yllytyshullun ) harrastajan on melkein mahdotonta tunkea mukaan harrastukseen?
    Vauhtipäivät yms ovat jotain aivan muuta kuin kisaamista, siellä käydään lyömässä esso-keskustelut lukkoon. Kyse ei ole lajin harrastamisesta ( välttämättä ). Saatan olla tietenkin väärässä, ei olisi ensimmäinen eikä todellakaan viimeinen kerta.

    Eli: tuli tuossa hankittua taas ylimääräinen raato josta ajattelin väsätä jotain räväkkäämpää mutta ovatko haaveet vain haaveita vai kannattaako farmari-aspeniin alkaa sovitella suurempia takapyöränaukkoja ja turvakaaria...
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    No sitten vaan turvavarusteet kuntoon ja brackettia ajeleen, ehdottomasti halvin tapa aloittaa kiihdyttely niin että siinä voi pärjätäkkin ilman 20000 euron budjettia.

    Säännöt: http://www.fhra.fi/images/BRACKET2002b.doc

    Osallistuminen FHRA:n kisoihin 50eur toivottavasti myös ensi kesänä. West Coast Cupin ET-Bracket on vastaava lähes identtisin säännöin, maksu 20-30eur. Ja taitaa tulla joku 10 euron kertalisenssimaksu vielä tohon päälle?

    Ite oon ostanu vanhan SG-auton johon olis tarkotus sovittaa 400+ hevosta jollakin V8-tekniikalla ja ajaa 10.x sek ja 200km/h bracketissa. Ehkä alkuun vois riittää vähempikin. Ja tarkoitus olis se että autossa olis tollanen 10000 euroa kiinni tai ei ainakaan kauheesti enempää.
     
  3. asspen

    asspen 1st gear

    Kuulostaa mielenkiintoiselta...

    Oikea järjestys tässäkin lienee se että ensin tekee turvalaitteiston sellaiseksi kuin säännöt ja järki määrää ja sitten katsotaan miten paljon jäi rahaa millä voi sitten viritellä niin maan perusteellisesti

    Tuo aspenilla kilpaileminen kiinnostaa vaan sen takia että ainakaan minun tietääkseni ei siltä pohjalta olevia kisa-autoja ole Suomessa muualla kuin moparin kirjoissa? Farmari-Aspen jollain maukkaalla isolohkotekniikalla voisi olla aika hauska kyhäelmä ja ainakaan budjetti ei kaadu auton kalleuteen...

    Varsinaiseen tekniikkaan saa sitten hukattua ilmeisesti kaikki omat ja varastetut. 10000 e on ihan järkevä summa vielä varsinkin kun se kuluu pikkuhiljaa autoa tehdessä. Kertamaksuna maksettuna voisi alkaa harmittaa. Polttaa tai piilottaa kaikki kuitit niin ei sitten tule joku kohtalokas päivä laskettua koko summaa yhteen...
     
  4. 67

    67 1st gear

    asiallinen asenne!farmi aspeneita ei o radalla nähtykään.kyseisen kaltaista ennakkoluulottomuutta lisää!!! :grin: :grin:

    muuten tuohon kisa touhuun...
    tuskaisaa tuntuu olevan tavallisen harrastajan kilvan ajo.
    vaik kuin miettii,ni kun ei millään keksi sopivaa sääntöä,jolla itsekin nopean autonsa kanssa ei jalkoihin jäisi.
    joutunen luopumaan,kiihdyttelijä unelmista,ja ajelemaan kadulla.
    ja rakentamaan autoni mutkissakin pysyväksi.
    SNIF! :grin:
     
  5. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Toivottavasti bräketti pysyy voimissaan että on joku halvempi tapa aloittaa:)

    Itse olen tulossa mukaan kaudelle 2004. Rakenteilla on kanssa jotain vähän poikkeavaa....
     
  6. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Eikös Aspenilla ole vahvat perinteet juuri bracketissa, olikos se joku kuutos-Aspen, joka voitti ensimmäisen ajetun bracket-kisan Suomessa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itseasiassa jos en ihan väärin muista niin kyseessä oli kutoskoneinen Plymouth Scamp -73, ajeli jotain 19 sek. aikoja.
     
  8. guru

    guru Gearhead

    niin tai jos fyyra tympii ja kovasti niin
    riverside cruisersien sivuilla voi (voinee) kokea ahaa elämyksiä

    henk koht mielipide että alle 100000 ke
    pudjetilla nuo viralliset kisat on vähän
    jotensakkin

    rallista kiinostuneen saattavat löytää
    uuden jutun lukemalla sheikin sivuilta
    rokkirallista kun kaiken ei aina tarvii olla
    niin hakalaa kansa vaatii kapinaa

    12h töissä ehkä selventää tota juttua
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Heasd up ryhmissä pärjääminen on kallista, jos siellä on muitakin jotka haluaa pärjätä. Bracket on tavalliselle taapertajalle ainoo paikka missä itse on edes jotain saumaa määritellä se kustannustaso.
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    No näinhän se taisi ollakin. On tuo Mopari-muisti vähän heikoilla. Hämärästi muistan nyt, että olisi ollut vielä sangen siisti yksilö, lähes mr-kamaa.
     
  11. asspen

    asspen 1st gear

    Näin.

    Tuleva "kilpuri" on saapunut tallille... Odotimme viisaina ihmisinä kunnes aurinko laski ja koko päivän sulana olleet tiet jäätyivät luistinradoiksi...

    Kyllä miehen mieli on ihmeellinen laitos.

    No siinä se saa maata kunnes tämän hetkinen räpellys valmistuu ja ilma "vähän" lämpenee.

    Takajouset siitä kyllä kähvellän... :-o
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikös nuo katuautokisat ole tänä päivänä Drag Racingin jokamiesluokka.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei heads up luokat suht vapailla säännöillä ole koskaan "jokamies" luokkia ainakaan kärkipään autojen osalta. Kyllä sekä WCC:ssä, että street cupissa on taso niin kove, ettei sellasta ihan budjettipeliä kaavioissa juuri näy.
     
  14. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Vai katuautot jokamiesvehkeitä..? Ou nou.
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vitsi olikin siinä että katuautokisoihin pääsee mukaan vaikka millaisella vehkeellä.
    pärjääminen kilpailussa onkin eri asia.
    Mutta taitaa "katuauto"kisat olla ainoa moottoriurheilulaji johon pääsee kuka tahansa mukaan.
    Ja sen kirjavampaa kalustoa ei muualla näe,
    ja siinä se mielenkiinto onkin, ainakin mun mielestä
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Totta. Samahan se on ton bracketin kanssa vielä suuremmassa määrin, siinäkin voi ajaa vaikka vähän hitaammallakin katuautolla, ja siinä sivussa vaikka vielä pärjätä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    siis voiko ton kiihdyttelyn alottaa vaikka largolla? Investoiden pikkuhiljaa yhä nopeampaan kalustoon.
     
  18. bbford

    bbford Gearhead

    Siis bracketin? Voi toki,mut sen paree liikkua vähintään sen 14.001 koska vaikka se hitaampi kuin se,niin se 14.00 on silti indeksiaika vaikka se menis 23.09 vartilla.
    Näin mä olen asian käsittänyt,korjatkaa jos olen väärässä.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Oot oikeessa, street bracketissa se hitain dial in on rajattu. syksyn finaaleissa 15.4 vissiin mennyt corolla kuitenkin ylti finaaliin.
     
  20. Jas

    Jas Gearhead

    Ja eikös se hitain indeksi ollut 14,50..?
    ..toivottavasti..heh.
     

Kerro tästä muillekin!