Drag Race katsojat: Mikä vetäisi katsomoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Zege, 13.7.2015.

  1. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Nitroissahan oli strippari esiintymässä ainakin muutamana iltana, tosin ei tullut käytyä katsomassa vaikka olikin 30 metrin päässä varikkopilttuusta.
     
  2. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Ne tissit pitäis näkyä taukojen aikana, ei se kumitustraktorikaan loputtomasti kiinnosta.
     
  3. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Käsityksesi on täysin väärä että ET-luokissa jarrutetaan ennen maaliviivaa,mistähän moinen käsitys on katsojalle tullut?
    Koskaan en ainakaan itse ole jarrutanut ennen maalia enkä ymmärrä miks pitäs jarruttaa.
     
  4. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Jonkin verran kiinnostusta oli, mutta aina jokin muu juttu vei voiton. Tarjosin yleensä kyytiäkin heille (ilmaiseksi), mutta sekään ei sen kummemmin auttanut.


    Rami
     
  5. Zege

    Zege 3rd gear

    Eli pitäisikö tästä nyt vetää johtopäätöksiä, että jos sen kumitustraktorin kuljettajaksi vaihdettaisiin jonkun toimitsijan sijasta tissikäs pimu (tai tissikäs toimisija?), niin ne radankunnostus tauot olisi ihan Ok.
    Ajelisi tietysti ilman paitaa, joka normikevät/kesäkeleissä voisikin olla enempi extream lajia.

    Nykyisellään kumitustraktorin vetovoima (ja sen kuljettajien) on selkeästi arvioitu pahasti yläkanttiin. Ottakaapa tämä siellä FHRA:ssa huomioon! Selkeä ja konkreettinen parannusehdotus. En ole ihan varma tosin lisääkö tämä katsojien määrää, mutta mitä ilmeisimmin ainakin osa viihtyisi paljon paremmin.

    Mut back to business. Lajin vähenevät katsojamäärät tuolla isossa amerikassakaan eivät toki ole ennen kuulumatonta. Samanlaisia ongelmia on sielläkin ja niin lippujen hinnat, kun lajin näkyvyys saa kritiikkiä.

    Nostalgia puoli on ollut nousussa, mutta mitä juuri jostain luin, niin se vetää pitkälti sitä porukkaa joka jo silloin jokus oli sitä kalustoa katsomassa, kun se oli ihan aktiivi kalustoa. Ei siis välttämättä innosta sen enempää normikansaa. Tähän kategoriaan en nyt silti Räyskälän tapahtumaa olisi laskenut.

    NHRA:n osaltahan meni juuri kisoja näyttänyt TV yhtiö vaihtoon ensi kaudeksi, kun lopulta kyllästyivät käsittämättömiin lähetysaikoihin ja sitä kautta heikkoon näkyvyyteen.

    Uskoa siis kuitenkin jopa siihen TV:stä näyttämiseen kuitenkin on.

    Kuten Hyvinkää ja vaikkapa mutkaratailun puolella Hämeenlinna osoittavat, niin kaupunkien läheisyys tarjoaa sitä katsojaporukkaa tietysti helpommin, kun se nyt on siinä lähellä.

    On kuitenkin vähän vaikea nähdä, että ne tehokkaimmat autot oikeasti siellä lentokentillä mitään kilpaa voisivat ajaa. Joku V8/GTI päivä tyyppinen Malmillakin olisi varmaan kyllä ihan oiva paikka tuoda lajia sinänsä tutuksi suuremmille kansanjoukoille. Ja läheisyys kansanjoukot paikalle.

    Mutta jotenkin tuntuu, että siitä on vielä iso askel siihen, että silläkään tavalla se kansa oikeasti sinne korpiradoille lähtee.

    Joku mainitsi muuten tuon majoitusten puutteen ratojen läheisyydestä ja ylipäätänsä muun viihteen. Uskon, että valitettavasti hyvin totta ja luonnollisesti, kun radat ei vedä porukkaa, niin ei sitä muutakaan oikein sinne ratojen läheisyyteen synny.

    Olemmeko lajin suhteen siis kierteessä? Vähenevät väkimäärät, yhä vähemmän intressiä oheistoimintaan, yhä vähemmän kiinnostusta potentiaalisilla sponsoreilla, yhä vähemmän kovempaa kalustoa radalla, yhä vähemmän mitään kalustoa radalla paitsi kasvukeskusten lähikentille soveltuvaa katukalustoa?
    Tai sellaiseksi miellettyä. Sitäkö se kansa haluaa?

    Palataaan vähän niin kuin juurille?
     
  6. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Onko kellään heittää mitään katsoja lukuja ilmaan ?

    Omat kokemukset/ ajatukset

    Drag week... katsomot tyhjänä
    Nitrot... Todella suosittu.
    Kalajoki... Mukavasti porukkaa.kuulemma heti Nitrojen jälkeen toiseski eniten ?
    Motopark.. Kuvista päätellen ei yleisöä juuri ollenkaan ?
    Alastaro Finaali... Aika hiljasta.
     
  7. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Noi Radalle.com tapahtumat näyttävät olevan "loppuun myytyjä"
    Löytyiskö sieltä jotain vihjettä yleisön takaisin saamiseski ?

    Vai onko drag race vain niin vanhojen ukkojen laji, että nuorempia kiinnostaa vaan Drifting oheis tapahtumineen ???
     
  8. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Auttaisko asiaan jos V8&Gti päivillä olisi esitteillä tai jopa ajamassa kilpailukalustoa, toki ajaminen tehokkailla laitteilla vaatii radalta enemmän. Ruottaalaisten vastaavilla En Dag På Strippen päivillä on ollut aika ajoin ihan kovaakin kalustoa näppäämässä katsojien iloksi, k.o. tapahtumissa on kuitenkin sitä potentiaalista asiakaskuntaa joka _voisi_ löytää tiensä ihan virallisiin mittelöihinkin.

    Ainakin omakohtaiset kokemukset puhuvat tämän puolesta, nim.lentokentältä virallisiin kisoihin, niin katsojana kuin lisenssin haltijanakin.

    Kemi -96, Opel Vectra Vs. SC dragsteri, siellä se syttyi.
     
  9. supo

    supo Double Gearhead

    On ollut taas asiatuntija katsomossa sillä tuskin mullekin uudet ennätykset tullut jarrutellen!Eli mulla aina ikkunassa sen viikonlopun ennätysluvut eli ei voi olla jarrulla 200metrin jälkeen!
     
  10. kapav

    kapav 3rd gear

    Markkinointi on kaiken a ja o.

    Toiseks FHRA:lla pitäis olla joku mediahenkilö. Tämä henkilön tehtävä olisi tehdä valmiit jutut valokuvien tai video klippien kera lehdille ym. medioille ja lähettää ne jokaiseen vähänkään merkittävään julkaisuun. Tämä koskee myös ulkomailla ajettavia kisoja. Näin jutut olisivat asiasisällöltään muutenkin oikean sävytteisiä. Ei tää laji muuten saa näkyvyyttä.

    Kolmanneks tapahtumat koko perheille. Tää vaatis ehkä jotain tivoli Sariolan tyyppistä ratkaisua. Majoitukset ja niiden järjestäminen kuuluu myös tähän.

    Pääsylippujen hinnat tuskin on kynnys kisoihin lähtemiseen. Vaikka pidän parkkimaksja rahastuksena. Ei niitä ainakaan voida mieltää ohjauksena julkisten liikenne välineiden käyttöön. Koska eihän noihin niillä pääse.
     
  11. KJG

    KJG 3rd gear

    Ongelma taitaa olla pitkälti siinä, että lajin tuntevat katsojat joko tulevat tai ei tule katsomoon, harmmantuneita taitavat olla jo kaikki. Ne tiimit jotka ovat näkyvää markkinointia tehneet ovat varmasti saaneet uusia kasvoja katsomoon, se ei vaan taida riittää.

    Kritisoin jo Nitrojen kynnyksellä paikallista markkinointia ja sen näkymättömyyttä, Supo ja kumppanit kävivät näytillä Loimaalla ST1:llä siinä oli jotain pientä suuntaa antavaa mutta jäi yksinäisyydessään liian pieneksi. Ensimmäistäkään mainosta niin Drag Weekistä kuin Nitroistakaan ei näkynyt paikallisissa lehdissä, yhtäkään tienvarsimainosta ei näkynyt Loimaan alueella. No joo moottoriradan kyltin kohdalla alastarolla oli A4 niitattu lyhtypylvääseen, senkin olisi voinut hyvin jättää laittamatta.

    Kyllä nykyisten ratojenkin ympärillä asuu potentiaalista katsojaa mutta jos ei heille kerrota radan tapahtumista niin millä ihmeellä ne sinne saadaan? Kapav tuossa mainitsi mediahenkilön tarpeesta, olen samaa mieltä ja syksyllä sitä FHRA:lle ehdotinkin ja silloin olisi ollut siihen talkoohenkilö tarjolla, alan ammattilainen ei välttämättä olisi ollut, mutta parempi varmaankin kuin ei mitään. Mutta se juna meni jo.

    Miettikääpä sirkusta kun se saapuu kaupunkiin, seillä ainakin yritetään tehdä parhaansa että näytösiltana teltta on täynnä. Jos he toimisivat samoin kun nyt kisojen osalta toimitaan olisi teltta todennäköisesti tyhjä illalla.
     
  12. tonttu

    tonttu 1st gear

    Fhra vois antaa vaik yhen sm kilpailun jollekkii muulle järjestäjälle jollekkii autourheilu seuralle tai muulle ja se kilpailu olis joka vuos eri paikassa järjestävän tahon lähistöllä olevalla lentokentällä näin vois saada lisää katsojia ku sirkus kiertäs muuallakii ku ain samois paikois siint hyötys varmaan fhrakin ku jäis yhen kilpailun kulut pois ja säästyneet rahat vois käyttää vaik mainontaan.
     
  13. KJG

    KJG 3rd gear

    Ajatuksena varmaankin hyvä, silloin järjestävän seuran pitäisi olla hyvin kärryillä radan rakentamisesta, viimeistelystä. Ajanottolaitteet pitäisi olla seuralla valmiina. Ei montaa tahoa suomesta taida löytyä jotka siihen pystyisi, yhden käden sormiin mahtuu hyvin nuo kerhot. Noista kinkereistä jäisi todennäköisesti pois SPS, Outlaw joten kisat supistuisi heidän osaltaan.
     
  14. tonttu

    tonttu 1st gear

    sehän vois olla ylimmääräne kilpailu joillekkii luokille. laitteita ja tietotaitoo voi aina vuokrata. eikä niit järjestäjii montaa tarvis olla. joku tän suuntane ratkasu vois tuoda uusia katsojia ja ehkä kuljettajia muihinkin kilpailuihin mukaan.
     
  15. Zege

    Zege 3rd gear

    Tämähän onkin tasaisesti esillä ja kuka tietää jospa tätä vakavamminkin nykyisellään pohditaan.

    Mutta tässä mallissa, jossa yksi tai jopa useampi kisa, ehkä EM poislukien olisikin ulkoistettu halukkaille, niin miten se käytännössä toimisi?

    Minä nyt kuitenkin annan aika ison arvon sinänsä sille rata- ja turvaorganisaatiolle joka tuolla kisojen aikana pyörittää sitä hommaa ja tuntuisi aika hurjalta, että tämä osuus olisi SM tasolla paikallisen kokeilun varassa.

    No eipä sillä, ihmisethän sen tekevät eli mikä tietysti estäisi käyttämästä samoja ihmisiä eri organisaation alla, mutta miten se sitten toimisi käytännössä jos about joka kisassa on vähän erinlainen organisaatio näiltä osin.

    Vai olisiko se niin, että FHRA toisi toimitsijat, joiden kulut on X euroa ja järjestävät organisaatio sitten hoitaisi tapahtuman markkinoinnista lähtien kaiken muun? Ja järjestävä organisaatio luonnollisesti pitäisi ne rahat mitä FHRA:n kuluilta jää?

    Tuossa oli mainittu tuo radalle.com, joka viime vuonna alkoi järjestämään myös kiihdytystoimintaa. Jossain vaiheessa käsitin, että ehkäpä jopa vakavamminkin, mutta taisi jäädä kokeiluksi. Vähän yli viikon päästä näyttää tosin Motoparkissa taas olevan. Festarien yhteydessä eli siinä on vähän sitä ajatusta, että kaiken muun ohessa.

    Olisiko siinä yksi mahdollinen organisaatio jopa isomman luokan kisojen järjestämiseen?

    Toinen luonnollisesti nyt jo WCSC:tä pyörittävä Sunrise Cruisers, jolla muutenkin kokemusta kiihdytystapahtumien järjestämisestä.

    Löytyisikö näistä organisaatiosta uutta intoa markkinoida tapahtumia ja sitä kautta saada uusia katsojia lajin pariin?

    Kenties muitakin tahoja joilla löytyisi jonkinlaista organisaatiota ja kokemusta tapahtumien järjestämisestä.

    Vai perustetaanko uusi :lol:
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Tampere-Lahti-Helsinki kaupunkien lähistölle vaikka 1/8 rata jossa voisi kaikki luokat vetää täysillä keskellä isoa kylää,siihen hyvä paikallistason sekä nettimaailman mainostus niin luulen että porukkaa olisi!
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ei tule kyllä mitään "isoa" kalustoa edelleenkään jos ei jotain em-yms arvoa kilpailulla. Älkää nyt ihan pöhköilkö. Eikö tässä topikissa haettu yleisöä "isoihin" tapahtumiin, ei kylä kapinoihin. Ei viisisataa katsojaa tee mitään kovaa kilpailua. Tässä myös kysynyt muutamalta harrastajalta miksi mennä katsomaan kiihdytystä: suurimmalla osalla kiinnostus nitroputkiin(se on se teho,mikä vaikuttaa!) ,lippujen hinnat (viime vuoden 50e,kyllä tuntuu!) ja osalla jotka oli kerran käyneet niin se "pitkäveteisyys". Lisäksi kyllähän nuo harvemmassa ovat jotka siellä sen kolme päivää viettävät. Tiiviimpi tahti auttaisi.

    Matka Alastaroon ei oikein kenestäkään ollut kynnyskysymys. Vetäähän Jyväskylän suurajotkin porukan sinnepäin.
     
  18. Jaku

    Jaku Gearhead

    Topicin alussa todettiin sama mitä itsekin mietin... oliko suppeemmat kisat ku viime vuonna?? Oli ne, ainakin omasta mielestä. Toki erittäin iso plussa oli se ISO näyttö, mutta jotain puuttuu... 15 vuotta taaksepäin oli jotenkin enemmän Show meininki ihan selostamosta lähtien, eikä siinä, tämän vuoden selostajat oli mun mielestä kyllä asialla ja tiesivät varmasti mistä puhuivat. Silti jotain tuolta puuttuu, varikkoelämä oli ennen aivan jotain muuta, varsinkin öisin. Nykyään kaikki pilttuut on kiinni, ei kuulu, ei näy mitään. Esim Pro Modeja oli mahtava käydä ihailemassa iltaisin, toki ne oli ennen paaaljoon hienompia( oma näkemys). Hinnat?? karkaahan ne, 4hlö perhe kun tuola käy niin jo on 300 eurolta jalat poikki.. Niin maksaahan se Särkänniemikin.. silti maireampi hymy on lapsilla ja emännällä kun sieltä poistuu.Pahoittelut, aika negatiivista tekstiä mutta mitä sitä totuutta kiertämään. Kertoisin jos osaisin että mitä pitäisi tehdä. Jotenkin se lämmin fiilis koko perheelle pitäisi saada takaisin tohon tapahtumaan. Tämän päivän lapset on tulevaisuuden yleisö, siksi panostaisin Heidänkin viihtyvyyteen.
     
  19. kansan ääni

    kansan ääni 1st gear

    Olisiko Jurvan Rata se "Taikasana"?
    Aivan uutta tuulta luvassa!
    Miksi siitä ei muuten hiiskuta,vai valmistuuko se salassa?
     
  20. Zege

    Zege 3rd gear

    Täytyy myöntää, että ainakin itseltäni mennyt tämä täysin ohi
    http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ysrata.htm
     

Kerro tästä muillekin!