Drag racingin esiintuonti lajina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 30.9.2017.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Niitä on muitakin kanavia ja mikä kiire oli sillä paskathan oli jo housussa ja miksi ei pidetty avointa hakuprosessia sillä olen kuullut että olisi ollut muitakin ehdokkaita hommaan.
     
  2. supo

    supo Double Gearhead

    Sitten ihan yksinkertainen vastaus joka tuli jo TMD kommentissa eli meillä ollut radat isoille vehkeille surkeat eli ei ole voinut edes testata niitä kunnolla sen takia esim.Tierpin listassa COMP ryhmässä on Suomalaisia kisaajia ja useat muutkin muun ryhmän vermeet suuntaavat muuanne ajamaan!Tulkaa kuplasta ulos!PS.varma tieto että tähän nyt tulee huima parannus eli jopa minäkin olen pienellä osuudella mukana ja koitetaan saada esim.Motoparkkiin 2 kpl traktoria että saa rataryhmä vetää kumia kahdella koneella eli saa tupla määrän aikaa hommaan että saa porukka takapyörät rataan kiinni!
     
    Catiska tykkää tästä.
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Varmaan ois..., ja tulospalkka ois tehnyt viran suorastaan vastustamattomaks.

    Mut ei oikeesti ole kyse siitäkään. Nykyinen toimitusjohtaja on johtokunnan valitsema, ja nauttii johtokunnan luottamusta niin kauan kuin toimeaan hoitaa. Se kuvitelma et ihmisiä ja "messiaita" vaihtamalla paska muuttuis kullaks sormien napsautuksella on harhaa. Luulis et se on jo nähty, isommistakin ympyröistä, mut ei, uutta messiasta vaan peliin panemaan päänsä pölkylle seuraavaks.

    Lauantaina on haettavissa sekä puheenjohtajan että neljän erovuorossa olevan johtokunnan jäsenen paikat, hakijoiden kohtalon päättää paikalle vaivautunut jäsenistö. Onks paljon jo ehdolla uusia tarjokkaita, Koivulan Mikan lisäksi? Tiedä vaik vois saada kolmannenki traktorin jostain lähipellolta liisinkiin.
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    Itse olen tehnyt havaintoja harrastekentässä usean vuoden ajan ja olen huomannut, miten se on vaikuttanut Drag racingin yleisömääriin ja cruisingiin.

    Suurella osalla harrastajia on nykyään perhe, joka sanelee säännöt vapaa-ajan suhteen. Ennen jompikumpi vanhemmista oli innokaskin kisoissa ja cruisingeissa käyvä henkilö. Nyt tilanne on muuttunut sen verran, että toinen puoliso ja lapset eivät ole tippaakaan kiinnostunut kisahommista, eikä edes pahimmillaan autoista, joten kynnys kisoihin lähtemiseen on korkea. Vaikka lippujen hinnat olisivat alhaisemmat, ei se riitä houkutukseksi. Useat ovat tulleet sen verran mukavuuden haluiseksi, että majoitus pitää olla hotellissa, eikä teltassa. Nuo kulut tulevat helposti maksamaan viikon etelänmatkan verran, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi yleisökato on tosi asia. Jos pitkä matka pitää suorittaa vanhalla harrasteautolla, uudemman käyttöauton sijaan (joka on mukavampi, hiljaisempi, kulkee vähemmällä bensalla) Niin lähtijät on harvemmassa. Tähän lisätään jälkikasvun viikonloppu harrastukset, jotka osuu kisa viikonlopuille, niin...
    Yksi havainto on nämä kisa-autot, jotka ovat muuttuneet paremmiksi ja nopeimmiksi jne, ovat kuulemma tulleet samalla tylsemmiksi, koska muistuttavat toisiaan liikaa. Eräs kysymys, joka kuulin, oli että onko nuo kilvanajajat edes amerikanautoharrastajia ? Kyselin perustelua, vastaukseksi sain, että kisatiimien tarkoitus on saada tehtyä vain nopea auto, muulla ei väliä. Sehän on mielestäni kilvanajon ajatus, ajaa kovaa ja rikkoa ennätyksiä. Kaikki kunnia kisatiimeille, kovia heppuja.
    Nuo kadunmiehen kiihdytystapahtumat kerää porukkaa ihan kivasti. Olen kysellyt, että miksi ? vastaukseksi olen saanut, että kun ne ovat niitä "härveleitä", joilla ajetaan kaduilla ja ovat ns. itsensä näköisiä, erilaisilla budjeteilla tehtyjä. Hyvänä esimerkkinä on ollut Oksasen, Pelle Pelottoman, mosset ( en tiedä ajetaanko niillä kaduilla) ne, jos mitkä kiinnostavat yleisöä vuodesta toiseen. Trailerilla saapuvat kisapaikalle, mutta silti suurta mielenkiintoa herättäviä härveleitä
    Black list on ollut mielenkiintoinen ja piristysruiske ja joitakin autoja näkee jopa kadulla. Mutta olen kuullut myös nurinaa, että eihän osalla ajeta edes kadulla. Liikkuvat ainoastaan omalla kuljetuskalustolla kisapaikoille, että sellaista katuautoilua. Toivottavasti vetovoima silti riittää tuossa puuhassa vielä pitkään.
    Cruisingeissa näkee, miten homma on ukkoutunutta/ akkautunutta. Joillakin jälkikasvu on mukana, mutta ei ne välttämättä hirveän kiinnostuneita ole. Kaupungilla ei cruisata, vaan saavutaan paikalle, cruise in hengessä. Seisoskellaan parkissa ja lähdetään ennen klo 22.00 kotiin, koska muu elämä.... Kruisailua kapungilla on yritetty elvyttää, mutta siellä liikkuu ainoastaan paikalle saapuvat ja paikalta poistuvat.

    Tämä ei ole se absoluuttinen totuus, mutta näitä havaintoja olen tehnyt nähdyn ja kuullun perusteella.
     
    pötkö, SG 448, cutlass cruiser ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. supo

    supo Double Gearhead

    Mutta jotain on tehtävä ettei koko homma kuole eli totuus on se ettei homma ole hanskassa kun isot Poijat ja Tytöt vetää muualla kuin omilla radoilla.Toivottavasti Koivulan Mika pääsee hommaan kun on intoa sillä taitaa pari henkilöä jo tehnyt vaalityönsä ja suunnanneet muualle tarmonsa.Valitettavasti Jykä usko tämän firman osalta nyt aika vähissä.Upeita vapaaehtoisia puuha ihmisiä kohtaan suuri kunnioitus että jaksavat puuhastella kisoissa ja muissa tapahtumissa.Ps.Varma homma jos saamme isot autot testaamaan ja kisaamaan kuin pelkästään EM-kisoissa niin katsojatkin/saa hankittua yhteistyökumppaneita jotka auttaa riman nostoon palaa takaisin kun vielä radat kunnossa!Enemmän yleisöä kisapaikoilla tarkoittaa myös että radan omistajat satsaa rataansa palveluineen....Ps.Hyvää settiä talouspuolella tehty mutta samalla hävinnyt jotain joka vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin varikolla eli se että on isoja kiviä radalla ja että homma hanskassa/ei ongelmaa/ei kuulu mulle vastaukseksi ei enää riitä toimivalta johdolta!Mutta nyt lupaan siirtyä takavasemmalle ja keskittyä että saamme -41 Willyksen viivalle 2018 heti kauden alkuun Spet ryhmään ja toivotaan että muutkin saavat vermeet niin auto kuin pyöräpuolella nippuun luokasta riippumatta kauden alkuun ja saadaan laittaa porukalla kumit ruttuun!Terv:Viäräselekä Savolainen!
     
    Muokattu: 19.10.2017
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vapaahtoisia ne ovat johtokuntaa ja melkeenpä toimitusjohtajaakin myöten. Ei se liksa niin kummonen taida olla et siihen mitkään Wahlroosit hakis. Ja sekin on vapaaehtoista et on kokouksessa paikalla ja siellä äänestää. Kyl mä uskon et ihmiset siellä vilpittömästi pyrkivät parhaaseensa, se sit riittää jollekin tasolle tai on riittämättä. Mut paskaa se ei kullaks muuta, ongelmat on edelleen kohdattava yks kerrallaan, ajateltava asioita useemmalta kannalta ja pyrittävä varojen puitteissa mahdollisimman viisaaseen ratkaisuun.

    Jakelta ihan hyvää analyysia nykytilanteesta. Ehkä se on niin, et perinteinen markkinointi ei oikeen iske. Ja ehkä se on niinkin et pitäis tehdä kansallisia kisoja enempi kansallisesti ja omilla ehdoilla niinku svedut tekevät, haistattaa pitkät paskat AKK:lle, FIA:lle ja NHRA:lle? Tai sit on yksinkertaisesti niin et me vaan luullaan et laji on kiinnostava, eikä se sitä kuitenkaan ole.
     
    pötkö ja jaketin tykkäävät tästä.
  7. VSPfinland

    VSPfinland 2nd gear

    Ei ole lajin markkinointi ja eteenpäin vieminen helppoa, ei.
    Porttikielloilla uhkaillaan mediaa, evätään kuvauslupia...ei näin toimita, vaikka median edustaja olisi mulkku.
    Santa Pod, Tierp, Alastaro...kaikissa ollut viime aikoina omat ongelmansa.
    Asioista tehty parannus-/muutosesitys FIAlle.

    "Tai sit on yksinkertaisesti niin et me vaan luullaan et laji on kiinnostava, eikä se sitä kuitenkaan ole", tässä jutun juoni.

    Visual Sports Oy
    Jorma Honka
     
  8. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Eihän TJ-ltä ole vaadittu alkemistin-koulutusta (paskasta-kultaa)
    mutta kyllä hiukan ryhtiliikeitä olisi suotava,On olemassa kahdenlaista tj
    Ne kenellä on palo/visio ja on valmis tekemään sen eteen töitä yleensä he
    ovat sosialisesti ulospäin suuntantuneita ja luovat ympäriinsä luovan teamin
    ja pitävät kaikki ajan tasalla.
    Toinen ääripää on se kun menee virran mukana tekee mahd.vähän ja
    LUOTTAA SIIHEN ETTÄ KAIKKI VAAN TOIMI.ja pitää matalaa prof.
    ja välttää hankalia tilanteita
    Jos olet myymässä tuotetta (kilpailu/kuskit kalustoineen)niin eikö silloin olisi
    hyvä tietää mitä olet myymässä/mainostamassa eipä katsojat edes tiedä ketä
    edustaa mitäkin ja eikö vaikka ohjelmalehti missä selitetään luokat/kuskiesittely
    eikä vain luottaa siihen että kaikki tietä.Muuten tästä koko hommasta tulee
    todella sisäpiiri juttu Tässä on kyllä paljon asioita mitä saa eteenpäin ilman
    todella mittaavia investointeja.
    nixxon
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tiedä nykyisen TJ:n, siis LEo Laurelin, työpäivää et pääseeks siin paljo paloi syttymään vaan onks se lähinnä käytännönasioiden kanssa pulaamista. En Lequa hirveen hyvin tunne enkä joutunut viran puoelsta tekemisiin, mut ero edelliseen johtoon varikolla oli selkee, tuli esimerkiks työntämään tuntemattomien autoa varikolla trailerille. Edelliselle johdolle se oli ollut täysin arvoon sopimatonta käytöstä. Oon kyl kuullut et on sitte tullut vähän huonomminkin harkittua kommenttia, mut omalle kohdalle ei ole sattunut. Miten hyvänsä, TJ ei ikäänku vie eikä visioi, ainakaan mun käsityksen mukaan, vaan TJ tekee mitä hallitus ja johtokunta määrää. Ja TJ:n ura yhtiön palveluksessa on johtokunnan/hallituksen yhden päätöksen takana jos se katsoo ettei TJ kohtuudella toimi sillä tavalla kuin on pyydetty. Kaikesta päätellen on toiminut koska vielä pallillaan istuu. Mut esimerkiks tässä asiassa saa arvoa se millainen hallitus on, ja siitä on 50% paikoista nyt tulevana lauantaina jaossa.
     
  10. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Olen kylläkin hiukan eri mieltä
    Siellä on myös sihteeri joka hoitaa aika paljon käytännön asioita jos TJ päivä kuluu
    niiden hoitamiseen niin on delegointivirhe Minun huom ,oma käsitykseni on
    että TJ in hommiin tässä puulaakissa on yhteistyö kumppanien /tapahtumien
    suhteiden luominen ja Tapahtumien tarjous/budjetointi/toteutumiskelpoisuus/läpivienti /kustannusseuranta

    Epäilen vahvasti että hallituksesta
    tulee "työlista" mikä kattaa ja ohjaa TJ toimintaa seuravan kokoukseen asti.
    kyllä uskoisin että tässä tapauksessa toimii aika pitkälti omien prioriteettien mukaan
    Ja jykä olen kanssasi täysin samaa mieltä että nykyinen johto on ihan eri.
    Ennen sentään käytiin välillä kysymässä kuulumisia ja katsomaan ketä heitä edustaa
    mutta eipä ole viimeisen 3 vuoden aikana käynyt.Eikä kyllä enää tarvikaan Huom TJ/PJ
    Nixxon
     
    Tomas C5 tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, en tiedä minäkään, mut olettaisin et johtokunta tietää sekä toimeksannon että työn määrän suhteessa palkkahenkilökunnan kapasiteetin.

    Ehkä joiltain sen arvoisilta käytiin, joiltain muilta sit taas ei. Mä oon nykyjohdon, sekä TJ:n että PJ:n kanssa puhunut varmaan satakertaa enempi mitä edellisten yhteensä. Mikä ei oo paljon sekään. Kokemusta tosin vast vuodesta '88 mut aina nois rupuryhmis ja ilman menestystä.

    Mut kuten sanottu, en tiedä noista, mut jäsenistöhän sen johtonsa valitsee ehdolla olevista, johtokunnan jonka käsissä taas TJ:n kohtalo on. Et jos tuntuu siltä et vaihtoon ja muutokseen on tarvetta niin kuvittelisin sen näkyvän sit aktiivisuutena pöydässä missä noista asioista päätetään. Ei se sen vaikeempaa pitäis olla.
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Niin, niin jäisi tämän hetkisessä ”laji-imussa” ja tulevaisuuden visioissa.
    Pointti onkin siinä että mitä enemmän ”haaveilijoita”, sitä enemmän myös niitä ”marginaaleja” jotka myös toteuttavat haaveensa.
    Kyse on myös sen mahdollisuuden tarjoamisesta ja vasta sen jälkeen tiedetään moniko haave alkaa oikeasti toteutumaan?
    Pyöräähän ei tarvitse keksiä kokonaan uudelleen, vaan meillähän on jo ennestäänkin kovia streettilaitteita vaikka kuinka paljon.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Eli jos nyt taas itse aiheeseen, niin onko fyyralla jokin selkeä, johdonmukainen lajikehitystä tukeva tulevaisuuden suunnitelma itsellään?
    Jos on, niin minkähän muotoinen se on, eli onko mm.näkyvyyden lisäämisen suhteen minkäänlaista visiota ja onko ajatustakaan palata missään muodossa TV:n suuntaan?
    Onko siis olemassa lajinäkyvyyttä tukevia tulevaisuuden suunnitelmia ja mitä tehdään asian eteen juuri nyt, vai onko nyt kyse vain ”vanhojen syntien” raskauttamasta selviytymistaistelusta?
     
  14. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Moro
    mä en ota kantaa siihen täytyykö käydä moikkaamassa tai ei
    mutta en tarkoita vain itseäni vaan kaikki kuljettajat jos esim. ollaan
    ulkomailla edustamassa suomea.Mun mielestä se kuulu
    hyviin tapoihin ja pitäisi luoda yhteishenkeä.Ja toiseksi
    minä en ole sanomaan mikä on "rupuluokka"mutta kaikille
    oli luokka mikä tahansa niin on kuitenkin panostanut siihen
    tosissaan
    nixxon
     
    Tomas C5 tykkää tästä.
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Samaa mieltä, kuuluishan se hyviin tapoihinkin. Ite vaan kans huono tossa ni ehkä helpompi samaistua ja olla kokematta sitä ongelmaks.
     
  16. AnCapLibitardi

    AnCapLibitardi 1st gear

    Mitäs jos tulevaisuus on sähkökilpureiden? :rolleyes:
     
  17. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Toivottavasti ei, en näe siinä kovin kummoista elämystä
     
    rane58 tykkää tästä.
  18. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Kommentoin tähän, että hyvä kokemus Laurenista Malmin katukisoista tältä vuodelta. Tuli jututtaa ja oli innokas autojen tekniikan suhteen. Ainakin sellainen hyvä puoli, että tulee ruohonjuuritasolle ja harrastaa itsekin. Sain vasta jälkikäteen tietää kenestä oli kysymys.

    Junnuista kommentoin, että sieltäkin niitä tulevaisuuden kuskeja syntyy mutta Natikoissa ajaisivat vain to-pe. La-su pitää tapahtua koko ajan niin, että radalla ajavat aikuisten autot. Ja heti perään demppaan omia sanomisiani. Jos olisi varmaa, että la-su oikeasti koko ajan tapahtuisi niin miksei sinne junnutkin sopisi.
     
  19. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Yksi ero radalla tapahtumiseen on suomen ja ruotsin kilpailujen välillä.
    Tierpin kilpailuissa esim. syksyllä oli junnujen lineup aika aamulla klo 8.20.
    Siinä saatiin kellot tarkastaa , kun eka junnun moottori käynnistyi lineupissa klo 8.20.
    Ekassa aikakortissa oli startti aika klo 8.20.
    Siellä oli kivet potkittu asfaltilta ja kellot testattu jo kukonlaulun aikaan.

    Suomen kilpailuissa aika monta kertaa aamulla 10.30 aikoihin vielä potkitaan kiviä, kaivellaan munia.
    Tarkoitan sitä että tehdään ne valmistelevat työt aamulla, eikä vasta sitten kun pääsisi jo ajamaan kilpaa.

    Joo tiedän meluajat.
     
    Muokattu: 19.10.2017
  20. fmila

    fmila Gearhead

    Tuosta lajin ja luokkien esittelystä olisi nyt syytä aloittaa. Itsekin olen taas uudelleen päässyt muutamankin tiimin mukaan oikein kutsuttuna ja samalla houkutellut vanhoja kavereita mukaan katsomaan. Minullakin oli pidempi tauko välissä, mutta sen verran mielenkiintoa ollut lajiin koko ajan, että tiesin "missä mennään". Mutta kaverit, jotka olivat innolla mukana alkuvuosista, aina -80 luvun lopulle, olivat ihan pihalla??? Ekan vartin jälkeen tulivat meidän varikko-boxiin kysymään: "mitä täällä oikein tapahtuu??? Toi kuuluttaja heittää vaan sisäpiiri-läppää, eikä missään ole minkään laista infoa, mitä nää ryhmät nykyään on???"

    Samalla myös omat silmät aukesivat, että oikeassa ovat. Kuuluttaja heittää pahimmillaan (SM-kisoissa varsinkin, Natikoissa on onneksi ollut myös asiantuntija apua) sisäpiiri läppää ja kannustaa omien mieltymystensä mukaan milloin mitäkin. Totta, Sportman luokkien bracket ei helpolla avaudu oudolle, varsinkaan jos sitä ei ole periaatteeltaan missään kerrottu ja jos se vielä sattuu olemaan kuuluttajalle "vasten mielistä" joka kierroksella erikseen kertoa. Informaatio pitäisi siltä osin aloittaa ihan perus ajatuksesta (esite lehdykkä/käsiohjelma??), mikä on kilpailijan kustannusten keventämis mahdollisuus, ettei tarvitse hankkia sitä kaikkein kalliinta tekniikkaa, ennen kuin voi kilpailla tasaväkisesti ketä tahansa vastaan. Silloin voisi myös avautua katsojalle sekin, että silti kaikki ajaa tosissaan kilpaa, vaikka ääri tilanteissa saattaa myös jarruvalot syttyä maalin päässä, vaikka se näyttääkin tosi typerältä. Kuitenkin (yleensä) kaikki sportman kuskit vetää qualia nilkka suorana, ja yrittää rikkoa omia ennätyksiään ja samalla saada mahdollisimman hyviä "lamppuja", jotta itse kisaan saisi hyvät lähtökohdat. Itse kisa onkin sitten jo osalle sportman kuskeja ihan toinen juttu. Kaikki ei välttämättä edes haaveile finaaliin pääsemisestä, kunhan pari varvia saisi ajaa. Toiset taas satsaavat siihen tosi paljon, auto täynnä "nintendo-kamaa", niin paljon kuin laki sallii. Kuitenkin suurimmalta osaltaan näyttävää menoa, keulimisineen ja rinta/rinnan matkalla kuitenkin yleensä mennään jossain vaiheessa, vaikka tasoitusta olisikin jopa yli pari sekuntia. Silti yhtä jännää menoa, kunhan saadaan katsojan "silmät" auki ja hänelle tietoa mitä ja miksi radalla tapahtuu mitä tapahtuu.

    Heads Up luokkien osalta informoiminen onkin jo paljon helpompaa. Sielläkin on paljon eroja tekniikoiden suhteen (esim. Pro Mod) ja niidenkin eroja olisi hyvä kerrata kilpailun aikana. Yleensä katsojat ovat kiinnostuneita juurikin siitä, miten nuo tehot on sieltä raudasta ulos otettu.

    Eli koko kauden ajan tulisi AINA suhtautua yleisöön päin niin, että he viihtyy ja tietävät mitä tapahtuu ja miksi. Jokaisessa kisassa on aina (toivottavasti) joku ensikertalainen ja jos hänet päästetään sieltä kotimatkalle epätietoisena mitä siellä radalla oikein tapahtui, tuskin häntä ja hänen kymmentä kaveriaan saadaan enää takaisin tulemaan.

    Vanha kaava, INFOA, yksinkertaista ja toista!!! Niin se tuolla mainosmaailmassakin menee.

    Enkä ole nyt haukkumassa edellisiä kuuluttajia, vaan toivon, että tämä saisi viimeinkin silmät avautumaan. Tehdään homma helpoksi ensikertalaisellekin!

    Hyvä Nixxon, sulla on hyviä pointteja,kannatetaan

    Rakkaudesta lajiin t. AM
     
    Araldite73 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!