Drag racingin esiintuonti lajina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 30.9.2017.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Sitten kun varmasti ainakin Enzo katsoo näitä juttuja täällä niin SM-kisojen tulokset löytyy jollain älykameralla otettuna seinältä jossain uutisosiosta ja hienot nettisivut väännetty niin löytyy tulokset 2016 viimeiset ja taitaa olla ensimmäiset ja viimeiset näillä näkymin eli tässäkin asiassa johto ei kunnioita maksavaa asiakasta.Eikö löydy Stadista sellaista nörttiä joka osaisi laittaa tuonne tulokset osioon oikeille paikalle.
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    EI löydy..., varmaan savosta tarvis tuottaa. Tulokset löytyvät hyvinkin tarkkaan tuolta FHRA keskustelupalstalta, mut tosiaan, ne vois olla kyl ihan julkisestikin esillä FHRA:n omilla yleisillä sivuilla.
     
  3. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 1st gear

  4. enzo

    enzo Gearhead

    Ok. Pakko kait kirjoittaa pieni tarina, kun nimeltä mainiten pyydetään.
    -Oletan vahvoin perustein, että noin puolet FHRA:n johtoryhmästäkin seuraa Overdrivea, koska monilla foorumin alueilla on hauskaa ja/tai hyödyllistä tarinaa.

    En usko, että minunkaan lisäksi monellakaan on motivaatiota lähteä mukaan mihinkään nokittelu-, piikittely, tai provorumbaan.
    -Minua kiinnostaa heti kyllä lueskella ja kommentoidakin, jos aiheina on yhdessä tekeminen, uudet ideat roddauksen ympärillä ja hulluimmatkin ideat millä kiihdytyshommiin saadaan meininkiä. Ei varmaan niin hullua ja lennokasta ajatusta olekaan etteikö siitä joku ajatuksen muru voisi sopia joskus johonkin yhtälöön. Yleensähän joku aivan päätön juttu saattaa olla avain johonkin tosi hyvään ja hauskaan asiaan minkä saa oikeastikin toimeksi.
    -Kerralla ei pysty mitenkään kommentoimaan kattavasti tässä ketjussa oleviin asioihin. On loputon suo ja tulee liian pitkä kirjoitus, kukaan ei jaksa lukea. Paloittelen siis pätkiin ja kaikkia en kommentoi ollenkaan. Useimpia asioita on perattu moneen kertaan yhdistyksen kokouksissa ja en koe tarpeellisena vuodesta toiseen veivata samaa asiaa.
    -Muutama mainittu asia on minulla kesken ja keskeneräisistä, tai yrityksien salaisuuksista / soppareista ei passaa spekuloida ollenkaan. Eiköhän kokous ja äänestykset näytä mitä pitää tehdä ja minkä voi rullata sieväksi nyytiksi ja puskea pimiöön.

    https://www.fhra.fi/fhra-2/yhdistyksen-saannot/

    Yhdistyksen jäsenillä, joilla on 15v ikää on oikeus ja minusta myös velvollisuus olla läsnä yhdistyksen kokouksissa ja tapahtumissa. Syyskokouksissa on henkilövaalit ja reilun parinviikon perästä on 5 erovuoroista viivalla. Osa haluaa jatkaa, osa ei. Johtoryhmäläisten tärkeimpia avuja on mm. tällaiset: Ei yhtään joojoo-miestä joka on mukana lampaana ja kumileimasimena. Parempi ymmärtää matematiikkaa, logiikkaa ja yritystalouden perusteita. Parempi olla kiihdytysmiehiä johtohommissa, jos me kiihdyttäjät haluamme ettei kiihdytys jää muiden agendojen alle. Roddarit esiin siis ja tiukkaa asennetta tiskiin.
    -Jatkan mielelläni johtoryhmän potkimista ja koko kuvion freesaamista, kunhan jäsenistö äänestää. Maksa siis jäsenmaksusi jos et ole jäsen, raahaudu paikalle ja äänestä ja lähde ehdollekin. Tärkein ohje. Kotoa et vaikuta metriäkään.

    Mikään ei kyllä kiellä teamien ihmisiä ja kuskeja olemasta johtoryhmässä. Hullu ajatuskin että estettäisiin aktiivien aktiivisuus, kunhan muistaa edellisen kappaleen. Aktiivitoimitsijoiden johtoryhmäläisyys on monisyinen juttu, mutta edustus on hyvä olla mukana tavalla, tai toisella.

    Minun FHRA on ollut käytännössä ainoa yhdistys mihin olen ikinä kuulunut. Se on ollut läsnä elämässä jo vuodesta 1980, kun pääsin pikkujolppina isojen poikien (ja tyttöjen) mukana reissuille hassujen sattumusten kautta. Veekasi lehti tuli koulukaverin isolle veljelle jo edellisvuonna ja sitä tuli seurailtua sitten ennenkun sai määrärahaa omaan tilaukseen.
    -Silloin ja nyt on sama ideologia. Siistejä vehkeitä, samanmielistä porukkaa koolla, hyvännäköisiä mimmejä, rokkia, yhdessäoloa ja lämä pohjassa vetämistä. Viihdyn.

    Malmi: Ennen minun nyt päättyvää 2-vuotiskauttani johtoryhmässä oli tullut seinä vastaan henkilökuvioiden ja tilitietojen kautta käytössäolleiden vuokratilojen suhteen. Epäilemättä uusia toimitiloja etsiessä on TJ:ksi valitulla kansalaisella ollut tietoa suhteellisen edukkaista, keskeisistä ja tietyllätapaa tyyliin sopivista tyhjäksijääneistä tiloista Malmilla.
    -En pysty moittimaan erityisemmin paikkaa, tai kustannuksia. En mitenkään voi moittia Malmin kentällä FHRA:n järjestämiä tapahtumia. Maksuttomat stadin cruisingin etkot "Pre-Cruising" keräävät parhaimmillaan kaikenkaikkiaan jopa n. 1000 autokuntaa / prätkää poikkeamaan. Tämä on FHRA:n ydinharrastamista ja tapahtumajärjestämistä American Car Show:n kanssa parhaimmillaan niin, ettei se ole kiihdytysajoa. Olennainen osa FHRA:n identiteettiä.
    -Malmin kadunmiehen kiihdytystapahtumat ovat yhtälailla olennainen osa FHRA:n toimintaa. Omat kulkuyhteydet Malmille ovat suht sutjakkaat ja en ala marisemaan.
    -Varastotilaahan FHRA:lla on myös Nurmijärven puolella tarvikkeiden säilöntään ja huoltamiseen.
    -Alunperin Hämeenlinnalaisena ja Tampereen kautta Uudellemaalle hankkiutuneena oli vain pakko ymmärtää, että FHRA on stadissa alullepantu ja jos halusimme Hämeessä meininkejä, niin ne piti FHRA:n perusmetodien kautta organisoida itse. FHRA on nykyään me kaikki, Hangosta Utsjokeen ja maan rajojen ylikin.
    -Me itse porukalla ja erityisesti jäsenistön kesken määrittelemme yhdistyksemme, mitä miehiä olemme ja millä asioilla liikumme.
    -Me yhdessä myös määrittelemme asioiden tärkeysjärjestykset, marssijärjestyksen ja nokkimisjärjestyksen.

    Siksi siis joka iikka paikalle, kuuntelemaan, keskustelemaan, ideoimaan ja sitten ääniä pönttöön. Organisaation kehittyminen vaatii aktiivitoimijoille vahvan mandaatin.
    -Ei ole mitään tarvetta jäädä lekottelemaan tähän askelmalle mihin on vanhasta suosta noustu. Toimeliaisuuskäyrä pitää saada yläviistoon.

    Siinä pohjat ja siivilään jää karu fakta. Me teemme yhdessä ja jäsenillä on oikeus valta laittaa esityksiä listalle, keskustella, toimia eri tehtävissä ja äänestää niin ettei nössöily valtaa roddausta.
     
    Muokattu: 4.10.2017
  5. enzo

    enzo Gearhead

    Jatkan tähän kaikenlaista ja lisää jossain välissä.

    FHRA:n oma foorumi on tietenkin se, missä FHRA:n speksejä tehdään. Se asia pitää hyväksyä.
    -Se on vain jäsenille ja jäsenasioiden ajamiseen tehty. Se edellä tietysti on mentävä ja tietyt yhdistyksen sisäiset asiat on siellä. Kiva olisi jos saataisiin vielä enemmän ja tarkemmin.
    -Julkiseksi tehdyistä päätöksistä ei ole ihan niin helppo lusmuilla ja pakitella mukavuussyistä.

    Tapahtumien organisointi ja sijainnit.

    FHRA:n jäsenkerhoilla, FHRA:n ideologian mukaisilla kerhoilla/firmoilla ja muilla oheistoimijoilla on hyvää meininkiä kautta maan.
    -West Coast cup, näyttelyitä kautta maan, manselaiset, NNC, Bemarimiesten karkelot, Pudasjärven skabailut, Pieksämäen poppoo, Cruisingit ihan kautta maan ja vielä myös Salon väki näin pienenä läpileikkauksena.

    FHRA:n ei ole tarkoituskaan yrittää järjestää kaikkia maan tapahtumia itse. Paikkakunnille / seutukunnille tyypillisen tekemisen identiteetin saa aikaan parhaiten paikallisten toimijoiden omat tekemiset. Kaiken ei myöskään tarvitse olla kovin megalomaanista. Jos ei ole tarvista touhuta oman paikalliskerhon kautta, niin minun FHRA haluaa kyllä jeesailla minkä kulloinkin suinkin pystyy. Vähintään hengessä mukana ja hyvien neuvojen kautta. Joihinkin juttuihin olisi mukava kehitellä ajan kanssa rahastoa vaikkapa pieniä stipendejä varten.
    --
    FHRA:n nettisivut tutkailin tässä samalla. Totta on, että vähän saisi touhuta. Moni on kaivannut myös ennätysten kirjaa sinne.
    -Asiaa pitää tutkia ja jos joku haluaisi ottaa asiakseen tehdä tiettyjä listauksia, niin olisi kyllä hieno apu.
     
    Muokattu: 4.10.2017
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Varmaan tuo Malmin näkyvyys ja siitä syntynyt käsitys että Malmin tapahtuma olisi jotenkin erityissatsausken kohteena, johtuu siitä, että paikalla on tosiaan tuo 1000+ autokuntaa. siihen porukkaan ja sidosryhmiin mahtuu monta aktiivista harrastusvalokuvaajaa (oliko yksikään valokuvaaja paikalla fyyran pyynnöstä?) Jolloin tapahtumasta on paljon kuvamateriaalia. Elokuussa taisi olla kuusi kuvaajaa, jotka julkaisi materiaalia OD:lla + muut. On myös helppo houkutella erilaisia oheispalveluita paikalle, kun oheispalvelun tuottajia on saatavissa alueella runsaasti ja palveluiden käyttäjiä riittää. Siinä jää organisaattorin homma karrikoidusti lupien myöntämiseen, että saatte tulla myymään, kun taas pienemmän yleisön tapahtumiin "syrjemmällä" pitää pyydellä tulemaan. Yrittäjäähän kiinnostaa tietty myynnin lisäksi myös näkyvyys, ja sitähän piisaa kun porukkaa riittää ja logot näkyy kaikkien harrastekuvaajien kuvissa. Esimerkiksi niistä puhutuista EM:istä en muuten ole nähnyt juurikaan kuvia.
     
  7. enzo

    enzo Gearhead

    Televisio(inti) ja sen korvikkeet.
    Pakko olla rehellinen ja realistinen. Vanhan kaavan mukainen televisiointi oli synkkää katsottavaa ja vielä synkempää kun tutkii siihen liittyvää rahahommaa. Vuodesta / vuosikymmenestä toiseen samaa pöpinää. Burnis, veto, sooloveto (varsinkin vajaat soolofinaalit), vesisade, "hän oli ensin maalissa, mutta voivoi ajoi liian kovaa". Aaargh.
    -Lisäksi ohjelman teko ei ollut "erityisen" ilmaista, saatikka että siitä olisi saatu rahaa.
    -Menneiden aikojen mainostajien esitetyt mainosmarkat eivät kyllä näy missään saatavilla olevasta asiakirjamateriaalista. Ei sopimuksina, eikä tiliotteesta. Enemmänkin on vaikutelma että kyseessä oli oikein kunnon "Kummelisponssi"-touhu.
    -Katsojaluvuista senverran, että nykyinen netti-tv ja vaatimatonkin webcast tapahtumistamme on aivan sairaasti suositumpaa ja Nitronationalsien katsojaluvut ovat jo valtakunnallisestikin merkittäviä. Tarkemmin sanottuna maailman kärkeä.
    -Ilmaista ei ole netti-TV toimintakaan kokonaisuutena, mutta vanhaan telkkaritouhuun verrattuna kustannukset voi ensin vähän jakaa ja sittenkin vielä pari nollaa ottaa pois. Yhtälönä siis kustannuksista nollia ja kertoimia pois, mutta katsojalukuina saa sitten laittaa kertoimia ja lisätä nollia. Onnistunut paketti, jonka hyödyntäminen mainosmielessä ja tiliotteessa on lapsenkengissä ja vaatii toimenpiteitä.
    -Viihdepuolen toteutuksessa, visioinnissa, musahommissa ja kuulutuksissa olen ollut monellakin tapaa mukana muutaman vuoden. Koen, että olemme onnistuneet kohtuullisesti. Parantamisen varaa on ja koska ihminen on ihminen hyvine ja huonoine puolineen, niin käytännön touhut vielä hakevat uomaansa. Senverran alan tapahtumissa kierreltyäni voin uskotella itselleni, että showpuolen toteutus on parasta Euroopassa ja jopa NHRA:lla on ollut oppimista ja mallin ottoa meidän tekemisistä.
    -Silti meidän pitää tiukentaa otetta, ei ole tuossakaan mitään syytä jäädä leijumaan hyvänolon tunteen valtaan. Jos koetaan, ettei kisaselostukset ole olleet riittävän laadukkaita, niin asialle pitää tehdä jotain. Suora palaute on ainakin minun suuntaan ollut miellyttävää.
    --
    Televisio-ohjelmat. FHRA:n ei voi sellaisia tuottaa, tai maksaa enää. En näe myöskään, että kisaukoilla olisi mikään hinku maksaa telkkariajasta tonnitolkulla ilman kunnon katsojalukuja. -Mutta saletisti haluan FHRA:n mukana roolissa, tai toisessa ja asiantuntija-apuna faktojen ja detaljien kanssa ja yhdistyksestä löytyy bussilasteittain hyviä hahmoja.
    -Nykyinen maailma kaipaa aitoa, tai rakennettua draamaa ja tosi-teeveetä. Siitä sitten tuotantoyhtiöt ja puuhamiehet koppia ottamaan. Kisaukkona voin vaikka laihduttaa itseni telkkakuntoon ja käydä meuhkaamaan ja pilkkaamaan kilpakumppaneita Street Outlawsien malliin.
    -Ihmissuhdedraamaa varten on sitten sinkuille kovat saumat, saisi vokotella telkassa kaikkea mikä liikkuu.
    -Tuotantoyhtiöt sitten hankkimaan omaehtoisesti rahoitukset kuntoon ja mielellään senverran dollareita tiskiin, että saa "Primetime" lähetysajan.
    --
    Munattomuus...?
    -Ehkä tietyllä tapaa puun ja kuoren välissä oleminen, äänestysasioiden murehtiminen ja tarve miellyttää ihan kaikkia johtaa monella tapaa sellaiseen. Kuitenkin vanha tosiasia on se, että kun jonnekin kumarrat, niin toisille päin pyllistät. Meitä on erilaisia ihmisiä, erilaisilla periaatteilla ja joissain tapauksissa ymmärrän että joku haluaa pakitella, vesittää ja veivata, mutta koitan omalta osalta tehdä suoria päätöksiä, suoria toimia ja sitten tarkastella tekemisiä ja onnistumisia / munauksia annetuilla/määrittelemilläni mittareilla ja silloin on aika tehdä kriittistä tarkastelua ja mahdollisia suunnan viilauksia.
    -Tärkeintä on että päätetään, päätökset ja projektit viedään maaliin määritellyssä ajassa ja sitten mitataan tulokset, eikä vatkailla munattomia munakkaita.
    -Itse koitan välttää kumartelua ja mielistelyä, niin ei tarvitse pyllistelläkään. Toki takana on jo reilu 30v yrityselämää omissa lafkoissa, sitä aikaisemmin suvun kuvioissa ja on tottunut johtamaan ja kaitsemaan väkeä. Siinä mielessä käytännöllisyys ja asioiden punnitseminen hyvien ja huonojen seikkojen osalta on auttanut itseä, ettei ole tarvista jaaritella tai lässyttää aikuisille niinkuin taaperoille tehdään.
    -Talousasiat ovat kovia faktoja. Kisahommat ovat kovia faktoja, mutta loppu onkin sitten fiilispohjaa että on siistiä olla mukana toimimassa ja kehittämässä. Mukana on myös ihmissuhteita hyvine ja huonoine puolineen. Mukana kehissä on sadoittain tyyppejä joita halataan kun tavataan, tuhansia joille voi moikata kun on tuttu nassu ja muutama joiden kanssa ei tarvitse aamiaisella rupatella, mutta silti pystyy tekemään yhteistyötä. Mulkkuhan on mulkku, mutta jos on ammattimies/nais ja tekee duuninsa, niin tottahan duunit hoidetaan ja ollaan siitä mielissään. Asia pätee molemmin puolin.
    -Minua ei puserra sanoa asioiden tola omalta kantiltani katsoen ja se on yleensä punnittua kamaa kun jotain sanon, -ei aina mutta yleensä. Toisaalta en tykkää selventämisestä. Asiat on asioita ja jonkun detaljin selventeleminen ja mälvääminen on tarpeetonta.
    --
    Pakko siis päättää ajatukseen, että FHRA ei ole vain ne 3-5 ihmistä jotka ovat palkkatöissä. FHRA ei ole johtoryhmä. FHRA ei ole vain ahkerat toimitsijat. FHRA olemme me jotka yhdessä viritämme laivan kulkua yhteisien tavoittedemme suuntaiseksi. Pitää olla FHRA:n jäsen, hinautua pelipaikalle ja laittaa hihat heilumaan tavalla tai toisella, jos aikoo vaikuttaa.
    -Johtoryhmän periaatteessa aktiivisena, mutta kuitenkin rivijäsenenä olen voinut vaikuttaa moneen asiaan ja moneet ei natsat ole riittäneet. Kaikista asioista ei myöskään synny yhteisymmärrystä. Välillä toki turhauttaa, mutta silti vain aktiivisesti toimimalla ja taistelemalla voi vaikuttaa.
     
    Muokattu: 4.10.2017
    bbford ja kapav tykkäävät tästä.
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Miksei voi osallistua valtakirjalla edustajan kautta?
     
  9. enzo

    enzo Gearhead

    Ajatuksia muihin listauksiin vaikka en ole istuva TJ / PJ. Seisova VPJ kuitenkin.

    Ensinnäkin pyörii mielessä lähinnä pitkäntähtäimen suunnittelu. Pelkkä ensi kausi sesonkia ajatellen ei ole riittävä aikajänne, mutta seuraava vaalikausi jo sentään antaa mahdollisuuksia tehdä isompiakin toimenpiteitä.

    Haasteita on ihan hemmetisti. Tosiaan se mediapuolen, mainonnan, markkinoinnin ja suhdetoiminnan luominen, vanhojen hyvien suhteiden vahvistaminen, uusien luominen ja huonoksipäässeiden kuvioiden korjaaminen.
    -Ilman noita emme saa ulkopuolista rahoitusta. Se on selvä asia ja siihen on tartuttava, pelkästä kisaukkojen ja akkojen kukkaroista revittävästä dollarista ei riitä muutakun nykytason pitämiseen.
    -Kisakuskeja kaivataan rajusti lisää. Siellä on autopuolella Pro/ Sportsman ET kuitenkin se tekijä joka voi tuoda 50-100 vehjettä viivaan lisää. Prätkien kanssa Street Bike.
    -Tapahtumien teroittaminen, parantaminen ja muodistaminen on yksi pulma. Konstilla, tai toisella pitää saada uinuvaa kovaa kalustoa viivaan ja aktiiviset Pro-vehkeet radalle myös kotomaisissa kuvioissa SM-sarjaan ihan osallistumaan, tai ainakin esiintymään.
    Maailma on monella tapaa muuttunut ja siihen haasteeseen on vastattava jos haluaa yhden nollan pääslylippukassaan lisää.

    Kisakuskien on oltava itse aktiivisia yhteydenpidossa. Ryhmäedustajat esiin ja luuria käteen. Saa soittaa ja meilata kun on asiaa mistä saadaan meininkiä lisää, tai on yleensäkin kiitettävää, parannettavaa ja pitkällätähtäimellä tärkeätä kuviota mielessä.
    -Kannattaa hoitaa kisasesongin ulkopuolella parhaan kyvyn mukaan. Kisapaikalla jo ollessa on vaikea saada aikaiseksi yhtään mitään ihmeempää. Varsinkaan jos päättävä porukka ei ole tarpeeksi kattavasti koolla.
    -Torikokoukset ja ihmeelliset yleiset veivaukset ovat ihan turhia. Siksi on tärkeätä olla jokaisella ryhmällä aktiivinen edustaja, joka hoitaa asioita kootusti jos jotain ilmenee, jos ei ilmene niin sekin on hyvä toki, mutta silti voisi olla yhteyksissä tasaisin välein.
    -Tämähän koskee kaikkia osa-alueita, ei ainoastaan kiihdytysajoa. Muut departmentit aika hyvin pyörivätkin näin, mutta kisaporukoissa on eniten väkeä ja siten myös eniten asioita tuumattavana.

    Kaikki ajatukset millä saadaan uusia naamoja ja vehkeitä mukaan ovat tervetulleita. Maksuttomaksi rahapohjaista lajia ei tulla saamaan, se on selvä. Tosin kukin ryhmähän voi yhdessä FHRA:n kanssa tutkia rahoitusmahdollisuuksia, toimia omatoimisesti ja siten jeesata tilannetta.
    -Periaatteessa ainakin jonkinlainen, jollei vallan maksuton, mutta edes poikkeuksellisen edullinen tutustuminen SM-sarjan kuvioihin voisi olla ihan tehtävissä oleva asia.
    -Jälleen kerran vaanii kuitenkin peikko, että yhdelle kumartaessa, toisille pyllistät ja seuraa polemiikkia, että "miksi nuo ei maksa ja me maksetaan". Kirjoituksia täällä lukiessa monasti sama ihminen on vihainen, kun on itse/teami maksanut ja toisaalta kannattaa ajatusta että asioiden kehittämiseksi tulisi saada matalampi kynnys.
    --
    Kuten mainittua niin raha on varmaan ihan yleinen ongelma sikäli, jos sitä ei ole johonkin laittaa ollenkaan, tai tarpeeksi. Moni asiahan sen puutteessa on vähän nuuduksissa useimmalla tavallisista ihmisistä ja tässä hommassa ihan erityisesti.
    -Ihan varmasti on mielipide-eroja ja ainakin makuasiaeroja että mitä olemassaolevan rahan kanssa pitää tehdä, mistä sitä kiskotaan lisää ja millä konstilla. Lisäksi vaikuttaa myös se, että kenen vastuulla sen rahan kaivaminen on. FHRA:lla on joitakin vuosia sitten ollut aivan jäätävän kova kauppatykki provikkaliksalla tekemässä ACS myyntiä ja muutakin, mutta kautta aikojen kovimman myyntilaskutuksen kääntöpuolena on sitten toki negatiivinenkin osasto. Yhtä jäätävää on punnita että onko sisääntullut ja tervetullut raha sitten parempi, kun vähävaraisuus ja toisaalta iltapäivälehtien lööppitehtaan karmeat tarinat tästä tapauksesta.
    -Myyntityö on kuitenkin se firman ensiksi tärkein juttu. Se on pantava kuosiinsa. Ei kahta sanaa.
    -Tiedotuksessa ja mediamyllyssä meillä on vielä paljon tekemistä. Se on kuitenkin olennainen osa imagonluontia ja markkinoinnin pohja jolle voi mainontaa kohdentaa ja senpäälle iskeä myyntimiehen asialle. Muutama hyvä toimenpide on tänävuonna saatu aikaiseksi mediapuffauksen kanssa ja sitälajia lisää kiitos.

    Eli varman päälle on ollut pakko vetää, on ollut pikkaisen vanhojen aikojen tirehtöörien syntejä sovitettavana tuolta kassasta. Kaikki riskit on minimoitava ja kaikki mistä on voinut puukottaa, tai juustohöylätä, niin on kyllä säästetty.
    -Nyt olisi korkea aika hieman korottaa panoksia. Vanhat synnit ja laskut ulkopuolisille on ensikeväänä maksettu, riskiä ei voida nostaa koska ei ole vanhastaan puskuria.
    -Omalta kantiltani katsoen näen että on aika alkaa huomattavasti aggressiivisempaan varainhankintaan, jotta pakon alla säästetyt juustohöyläykset voidaan oikoa ja päästäisiin jotenkin tulevien haasteiden kanssa edes lähtöviivalle.
    --
    Nixxonin hypoteettisesta, mutta oikeasti käytännön listasta voin raskaan sarjan kisakuskina olla samaa mieltä tavallaan. Ei ehkä ihan täysin, mutta kuitenkin.
    -Tärkein FHRA:n hyöty kisaajalle EM-kisaa ajatellen on kuitenkin se, että FHRA sisukkaasti sen järjestää, vaikka kustannukset ovat karkuteillä ja taloudellinen riski ihan hirveä. Kyllähän kuitenkin eniten ketuttaisi se, ettei sitä kisaa tehtäisi ja tehtäisi tarpeeksi raskaassa sarjassa.
    -FHRA teki ensin diilin Finnlinesin kanssa ja diili sitten laajeni yhteistyön kautta Speedgroupin myötä koko eurooppalaisen kisaporukan hyväksi. AKK:lla on lisäksi muita vaihtoehtoisia alennuksia. (Moni jolla on kytkyjä rekkafirmoihin, saattaa kylläkin saada paremmat alet ammattipuolelta). Nämä on kuitenkin kaikki pelkästään hyvä juttu.
    -Komppaan täysin ajatusta, että ennakkomarkkinoinnissa mentäisiin kotimaan tähdet edellä ja kautta koko porukan. Kuskiesittelyt netissä ja jopa videon tekeminen olisi lähes pakollista ja ihanan halpaa.
    -Ajatusta Pro-kuskien lisenssimaksuista tms, en pidä ollenkaan hulluna jos ajatustani tietylaisesta maajoukkueajattelusta saataisiin etenemään. Markkinointikuivoitahan sillä haettaisiin ja sitämyöten luultavasti voisi pyrkiä kaivamaan korvamerkittyä stipendirahaa juurikin tällaisiin niille kuskeille, joilla olisi tarvista.
    --
    Nyt pitää taas lukea aiempia kirjoituksia ja tuumata.
     
    bbford ja kapav tykkäävät tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Voi osallistua valtakirjalla, mut ei henkilövalleihin, jos olen oikein ymmärtänyt.
     
  11. enzo

    enzo Gearhead

    Juniorit ja muut "löysät" vehkeet.
    -Henkilökohtaisesti ja kertakaikkiaan yksiselitteisesti toivotan joka ainoan kisakuskiksi haluavan tervetulleeksi kiihdyttämään FHRA:n tapahtumissa. Kaikille on omat faninsa, kaverit ja perheenjäsenet. Sata vehjettä samantein viivaan kiitos ja aivan ryhmästä riippumatta.
    -Isot starat yhtälailla. Me kaikki kaipaamme kaikkea ja mitä enempi, sen parempi. Aina on hienompi ja värikkäämpi tapahtuma ja luppoajalla katsottavaa muiden vehkeiden suorituksista.
    -Samaten drifting-ihmiset, musatyypit, tulennielijät ja ihan mitä tahansa mistä saadaan aikaan parempi show mielekkäillä kustannuksilla on kertakaikkiaan tervetullutta.
    --
    Suorituspaikkoja ja tulevaisuuden suunnitelmia.
    -Kadunmiehen tapahtumia voisi olla lisääkin FHRA:n toimesta / avustuksella. Suorituspaikkoja on kartoitettukin ja periaatteessa ilmassa on paljonkin ajatuksia. Toimitsijoiden määrä, avaintekijöiden määrä, kesälomapäivien määrä ja yleinen kuormitustaso on tosin aika tapissa. -Ulkoistamisella ei ole haluttua taloudellista vaikutusta ja välttämättä standardi ei täytykään ulkoistettuna, mutta asioita aina kartoitetaan.
    -Malmi loppuu näillä näkymin aikajänteellä X. Sitten jotain muuta.
    -Alastarolla on kalenteri aika täysinäinen ja melupäivähommelit rajoittavat aiheuttamiensa kustannusten kautta muiden kuin SM/EM kisojen tekemistä.
    -Motoparkissa voisi olla aiheellista puuhastella kadunmiehen juttujakin.
    -Ihan uudet suorituspaikat: Vaiheessa, ei voi - eikä kannata spekuloida.

    Motoparkin asfaltti? Alkaa olla piakkoin pakko puuttua. Samaten sähköistyksen ja yleisen infran paraneminen ottaa aikaa jos kansainväliselle tasolle halutaan.

    Alastaron kaiteet ja infra. Periaatteessa nyt pitäisi jotenkin saada laadituksi suunnitelmaa kaiteiden turvallisuuden takaamiseksi pitkällä tähtäimellä. Infra on vanhanaikaista ja riittämätöntä. Vessahommat, saunat, varikon koko, suihkut, sähköt ja kaikki muu on vielä paremmin kun Motoparkissa, mutta silti melkolailla loppusuoralla. Pulmahan kulminoituu Nitrokisoissa ja toistaiseksi on säveltämällä selvitty, mutta vanhuus ja väsy näkyy.

    Ja edellämainittuihin liittyen..
    -Turvallisten, laadukkaiden ja viihtyisien usein toistuvien tapahtumien tämän päivän standardien mukaan järjestäminen ei meinaa onnistua.
    -Infran rakentaminen ja sen organisointi. Tiedämme miksi pitää tehdä, mutta kuka tekee, miten tekee ja kuka maksaa kenen rahalla ja miten?
    -Ja jos joku maksaa, tai edes rahoittaa, niin kuinka takaisinmaksu? Kuka maksaa, miten ja millä aikataululla. Vakuudet puolin ja toisin investointien turvaamiseksi?

    On sitten senluokan haasteet nämä, että huomiseksi ei vastausta saada. Ja ei onnistu keneltäkään yksin.

    Täysin uusi ratahan ratkaisisi maantieteellistä hajauttamista lukuunottamatta koko höskän omaksi elinajanodotteeksi, mutta mistä maantieteellisesti olisi viisain katsoa paikka, mistä varat, vakuudet, mestat, luvat ja tekijät oikeasti. Mikä on kelvollinen aikajänne ja kenen lobbareiden tarinoihin voi uskoa milläkin apinasuodattimella.

    Ratkottavia pulmia piisaa ja pakko olla kylmäpäistä ja vähemmän sinisilmäistä käytännön ihmistä ratkomassa näitä moninaisia vyyhtejä ja ajatelmia ihan koko alan harrastuksen joka kantista katsomalla.
    --
    Tässä päällimmäiset tähän väliin.
     
    bbford ja supo tykkäävät tästä.
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sitä tikulla silmään joka vanhoja jne.
    Mut, ite toimin suht aktiivisestikin tollasena ryhmäedustajana streetissä joitain vuosia takaperin. Pidettiin kesän aikana varikolla palaveria ja vähintään kerran, usein kaks kertaa vuodessa Tampereen swapin yhteydessä virallisempi ja demokraattinen ryhmäkokous esityslistoineen josta lähetettiin pöytäkirjaa FHRA:lle jne. Osaanotto niis palavereis oli kohtuu kattava, eli jotain luokkaa 70% aktiivikuskeista. Mut mitään merkitystä niillä ei ollut, niiden yli käveltiin oikeelta ja vasemmalta ja saatiin tehtyä sääntömuutoksia joilla ei ollut yleistä hyväksyntää, tehtiin luokille SM-arvo jota ei haluttu jne. Niiden vuosien varrella oli sit yks yhteinen ryhmäedustajien tilaisuus jossa oli mukana mm PJ ja katsastusmiehiä jne. Tilaisuuden jälkeen PJ ääneen lausu et "tää nyt oli aivan turha kahvittelutilaisuus". Yhtäkään ryhmää koskevaa sääntömuutosta, jotka siis sai alkunsa yksittäisltä toimijoilta, ei toimitettu ryhmäedustajalle eikä ryhmälle jne. Sen jälkeen kun lopetin tossa virassa toimimisen ei streettiryhmillä ole ollut edustajaa eikä ytheistä toimintaa noita asioita koskien. Ainakin mulle jäi loppupelissä kuva tosta että se toiminta oli täysin hyödytöntä.
     
    Catiska ja kari6767 tykkäävät tästä.
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Jollain keinollahan yleisöä pitäisi saada lisää SM-skaboihin ja Supolla oli ihan hyviä ideoita.

    Tästä olen vahvasti samaa mieltä, että harrasteparkki olisi hyvä kehittää johonkin paikkaan. Ja samalla mielellään rohkaista ihmisiä tulemaan harrasteautoilla paikalle, vaikka alennuksilla lipun hinnoista tai jotain. Kun siivoustaukoja tulee väkisinkin, niin yleisökin voisi halutessaan lähteä katselemaan harrasteparkin tarjontaa...

    Alastarolla normaali SM-kisassa esimerkiksi mutkaradan varikko taitaa olla aikalailla tyhjillään, sinnehän mahtuisi reippaasti kalustoa.

    Nostalgiakilpurit on mun suosikkeja, mutta valitettavasti niitä taitaa olla Suomessa aika vähän. Mutta olisi hienoa nähdä erilaisia Nostalgiahökötyksiä ajamassa näytöslähtöjä kierrosten välissä, ja en ihmettelisi vaikka tuollaiset jonkinnäköisinä vetonauloina toimiskin.

    Nythän tuollaisella pääsee aika huonosti kesän aikana ajamaan missään kunnon radalla, niin ehkä noiden Vintagekiihdyttimien rakentelukin ottaisi hieman enemmän tuulta alleen mikäli niillä pääsisi ajelemaan enemmän...



    Toki kuskejakin tarvittaisi lisää, ja esimerkiksi Streettiryhmien kulujen laskemisella voisi olla positiivinen vaikutus? Suomessa on kuitenkin paljon nopeita katuautoja, mitkä on turhan rajuja liimaamattomille radoille, ja näitä autoja pitäisi saada houkuteltua radalle lisää.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Voi perkele mitä touhua.

    Ei ole tietenkään helppoa ja asiat näyttää usein vain yhden puolensa täällä netissä, vaikka en epäilekään etteikö asiat olisi menneet juurikin noin.

    Ja joo, en itse harrasta räk reisingiä, mutta kivaahan sitä on kattella aina kerran vuodessa Kalajoella.
     
  15. enzo

    enzo Gearhead

    Noniin. Yhteistyökuviot.

    Minun FHRA on kansainvälinen ja hyvin verkostoitunut. Haluan ehdottomasti, että FHRA on täysillä mukana pohjoismaisessa yhteistyössä. Haluan että meidän sanomallamme on painoarvoa, haluan että opimme ja kehitymme yhdessä muiden kanssa tasaveroisesti. Haasteet toiminnan ja tulevaisuuden suhteen on kuitenkin kautta maailmankin ihan samat.
    -Tarvitsemme apua Nitronationalsien tekemiseen ja kuskien houkuttelemiseen ja haluamme antaa samaa myös muille pohjoismaisille toimijoille.
    -Yhteinen hyvä on kuitenkin kaikista suurin hyvä, vaikka periaatteessa kaikki voisimme ihan itseksemmekin leikkiä omilla hiekkalaatikoillamme ja vaikka heitellä toisiamme kävyillä.
    --
    Eurooppakuvio. Speedgroup on ainoa yhdistävä tekijä tällähetkellä koko maanosassa. Hankkii varoja, näkyvyyttä ja rakentaa kaikkea minkä päälle voi kestävästi rakentaa aitoa yhteistyötä.
    -Olen Speedgroupin toinen Suomen asioiden edustaja ja aion olla Speedgroupissa hyvin tiukasti mukana.
    -Sääntöjä ja käytäntöjä pitää viilata kautta koko euroopan (paikallisten eirtyispiirteiden ja lakien yms puitteissa), että saamme mahdollisimman joustavaksi kisoihin osallistumisen missä tahansa. Speedgroup ja FHRA yhdessä ovat aivan avainpelaajat tässä. FHRA on kuitenkin ainoa eurooppalainen ehta ja aito yhdistys. Muut pelurit ovat yksityisiä bisneksiä ja meidän iso massa ja yhteisöllisyys on merkittävä juttu monissa keskusteluissa ja neuvotteluissa.
    --
    FIA ja FIM ja siitä sivustakin.
    -FIM antoi prätkien maailmanlaajuiset kaupalliset oikeudet engelsmanneille. Melkolailla vaikea kuvio sulattaa ja yhteistyön rakentaminen ottaa voimille. Pakko kuitenkin pysyä neuvotteluväleissä, johtaapa palaveeraus mihinkään tai ei. Ei kuitenkaan ole näkyvissä mitään aitoa pöhinää minkään MM-sarjan osalta, tai edes järkevää pakettia tyrkyllä mihin voisi ryhtyä. Brexit ei ainakaan auta saarivaltakuntaan reissailua. On helppo hauskuuttaa itseään ajatuksella, kuinka sitä ollaan tullissa muutama tunti (päivä/viikko) tekemässä työkaluista ja raaserikamoista listauksia mennen-tullen. Hauskin ajatus on, että millaisen ilmeen sitä keksisi ottaa kun kunnollinen tullimies kysyy, että mikäs se tuo tynnyri on...
    -FIA laittoi kaupalliset oikeudet haettavaksi ja maksettavaksi Euroopan osalta. Eipä juuri hilpeyttä nekään ehdot ole aiheuttaneet potentiaalisten kandidaattien keskuudessa.
    -Kukaan ei halunnut yksin alkaa leikkimään, joten on päädytty siihen, että Speedgroupin kanssa ja johdolla yhdessä edetään. (FHRA, Santa Pod, Tierpin väki, Hockenheim) kaikki yhdessä. Oli mikä oli ja tuli mitä tuli, niin jos FIA-homma menee käteen, niin meillä on kuitenkin EM-sarja. Jos menee ihan käteen (Brexit), niin onpahan EDRS-Pro.
    -Tämä vaatii jatkuvaa yhteydenpitoa ja valmiustasoa. Mitä tahansa voi tapahtua, koska tahansa ja FHRA:n pitää olla valmis.

    FIA:n Drag Racing Committee on osasto joka periaatteessa tekee päätökset euroopan säännöistä ja käytännöistä. Sen orkesterin ylläpito lienee kallista koska FIA kaipailisi lisää dollareita.
    -Päätösten teko siellä on kumileimasimen hommaa, jossa joku joka pelaa oikeasti -vetelee vain naruja ja sätkyukot hyppii. Päätöksiä ja muuta vaaditaan aina "huomiseksi". Samaten komission edustajamme valinta on mallia "huomenna". Näissä tarvitsisi olla pikkaisen enempi peliaikaa ja / tai perehtynyt ja varautunut asioihin.
    -Joka tapauksessa ylenpalttiset SFI/FIA/SNELL/NHRA hyväksyntien ja päivämääräleimojen hoitaminen maksaa sairaasti, kestää kauan ja usein aiheuttaa viiveineen kisaosallistumisten peruuntumisia. Speedgroup on ainoa joka pystyy tuohon nyt puuttumaan riittävällä voimalla ja hakkaamaan maalaisjärkeä siihen.
    -FIA:n komissiossahan on väkeä kaikista kuuluisista kiihdytysmaista ihan Nigeriasta ja Kalmaniasta alkaen noin ulkomuistista. Sopisi olla vähän tiukempi paketti jos FIA kuvio jatkuu.

    Siinä on hitonmoinen savotta pysyä näiden asioiden niskanpäällä. Tolkku on saatava.
    -Hommaa ja tulevaisuudentekoa siis riittää.
    --
    --
    FHRA:n jäsenkerhot, jäsenkerhojen jäsenet, muut kerhot jotka tapahtumia puuhaavat, niihin liittyvät yhtiöt, DRF, jäsenistömme omat firmat, kaikki mahdolliset yhteistyökumppanit ovat tervetulleita rakentamaan nykytilannetta ja varsinkin mennyttä aikaa parempaa pohjaa mille saamme tapahtumia järjestää ja harrastusta edistää.
    -Edelleen se sama koskee jokaista harrastajaa, kisaryhmäedustajaa, sidosryhmää ja muitakin. Yhdessä saadaan aikaan, yksin kukaan ei ole yhtikäs mitään.

    Ja jos joku edellinen PJ on ollut hankala, tai joku joskus jossain FHRA:ssa on ollut mahdoton ja on joutunut nakkaamaan kintaat tiskiin sentakia että ketään FHRA:ssa ei kiinnosta, niin koitetaanpa nyt lähteä siltä pohjalta, että aloitetaan sitten alusta ne hommat.
    -Pakkohan tässä on alkaa kiinnostamaan joka iikkaa. Vaikka kaikkia maailman vikoja ei saisikaan ojennukseen, ainakaan kerralla, niin nyt vaan on pakko aloittaa freesiltä ja vakaalta pohjalta yhteispeli.
     
    Muokattu: 4.10.2017
    bbford, kapav ja Catiska tykkäävät tästä.
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Olisiko keskityttävä kahteen rataan eli Alastaro sekä Motopark jotka ovat olemassa ja koitettava saada yhteisymmärrys omistajien kanssa parannushommista sekä esim.pitkäaikainen käyttösopimus radalle missä kisat pidetään.Voisi olla helpompi saada esim. parannuksiin kerättyä rahaa esim.Miten Alastaron pinnan uusiminen tehtiin.Hyvää settiä Enzolta ja olisiko tästä seuraava PJ FHRA:lle?Ps.kyllä noita nostalgia vermeitä on sen verran että niistä saisi hyvän lisän kisoihin ja kun ne olisi esillä niin luulen että määrä jatkossa lisääntyisi!
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En sen takia siitä luopunut vaan koska koin ettei luottamusta ole kun noissa asioissa käveltiin ryhmän ja ryhmäedustajan yli. Ja tapahtui kyllä nyky PJ:n aikana.
     
  18. SST800

    SST800 3rd gear

    Sen verran oikaisen, että nyky PJ oli siinä kokouksessa (syksyllä -13) johon Jykä viittaa ihan johtokunnan jäsen ja asiasta kiinnostuneena johtokunnan jäsenenä paikalla. Ja se joka jyräsi tai ei ollut meidän kokouksesta mitenkään kiinnostunut oli silloinen TJ.
    Ja kyllä käytin suunnilleen noita sanoja "tää nyt oli aivan turha kahvittelutilaisuus" koska koin että kaikki me kokoukseen osallistuneet olisimme voineet käyttää tuon lauantai päivän johonkin ihan muuhun kuin paikalla olemiseen, kun ei siitä mitään hyötyä ollut. Jännä miten ihmiset muistaa asioita eri tavalla.
     
  19. fishbone

    fishbone Gearhead

    FHRA==yhteinen hyvä? Minä en koe saavani tällähaavaa mitään yhteistä hyvää vaikka olen ollut jäsenenä monta vuotta!Nykyään tuskin enää julkisesti kehtaa tunnustaa olevansa FHRAn jäsen.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    I stand corrected, sorry. Kommentti vain jäi mieleen ja herkkänä taiteilijasieluna kohdistin sen meihin ryhmäedustajiin.
     

Kerro tästä muillekin!