Dragrace kausi 2014

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 30.7.2013.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Kaksi lajiottelukierrosta ja kaaviota nykyisillä kilpaijamäärillä yhtenä päivänä voi unohtaa. Ei tarvita kuin pieni sade tai kunnon öljysiivous ja se on sitten siinä, se kisa. Aikanaan pienemmillä osaottajamäärillä kyllä ajettiin lajittelut ja kaaviot samana päivänä, mutta ei silloin kisaryhmiäkään ollut kuin kuusi.
     
  2. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Hyvää kisaa sulle nyt sitten tierppiin olethan varmasti ajamassa :p
     
  3. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Kaikki autourheilu tuntuu olevan sellasta vihkiytyneitten salaseura-hommaa :rotfl:

    Missään ei mainosteta ja sitten ihmetellään kun ei oo katsojia.
    Yritin just pari iltaa sitten katella että missä ois ralli-sprinttejä niin niistä ei löytynyt ees aikataulua :rotfl:
     
  4. VWMoose

    VWMoose 1st gear

  5. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Tää nyt on hiukan OT...
    Kyllähän mie nyt nuo kisat löysin. Oikein missään ei ole mainitoja alkamisajoista tahi kisapaikoista.

    Poikkeuksen Future-cupin kisat joista on aika kattavat selostukset.
     
  6. homer

    homer Double Gearhead

    Kyllähän nuo tarkemmat tiedot kitistä yleensä löytyvät kun tarpeeksi syvältä kaivaa.
     
  7. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Puolessa on aikataulut yms. kattojan kannalta tärkeet kohtuu helpolla löydettävissä....

    Lopuista ei löyvy vaikka tonkii.

    Luuletko että tavan pulliainen jaksaa kuukletella yli 10 min?
     
  8. homer

    homer Double Gearhead

    Jaa, mulla on sitten vissiin käynyt tuuri kun kitistä on aikataulut, reittikarttojen myyntipaikat jne. niihin kisoihin löytynyt joissa olen viime aikoina käynyt. Kieltämättä tuo nykyinen kiti on aika ikävän kankea (ja epäselvä) käyttää.
     
  9. Jukka Kivineva

    Jukka Kivineva 1st gear

    Tuskin keskivertokatselija on koskaan edes kuullutkaan mistään KITIstä...Vauhtimiehet ja -naiset kyllä tietää mistä asiat löytyy mutta paljon on niitä mainoksen uhreja eli kun jossain on nähty mainos niin sen herättämänä mennään katsomaan kisoja.
    Ja onhan siinä työmaa kertoa perusteellisesti miten bräkettiluokissa ajetaan...Vain hyvät kaverit jaksavat ajatella ja kuunnella loppuun asti, loput esittävät kiinnostunutta ja unohtavat kaiken saman tien...
    Keskivertokatselija haluaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita, ensimmäisenä maalissa oleva voittaa ja pienet romutukset ovat moottoriurheilun suola.
     
  10. Pässinpää

    Pässinpää 1st gear

    Tämä laji on vähän sellainen että on vaikea verrata mihinkään mutkaratoihin tai ralleihin. Mutkissa ja soralla keskiverto Tero-Anteron ei tarvii ymmärtää hommasta yhtään mitään, katselee vaan. "Menipä lujaa tuokin, kappas tuo toinen kaatui katolleen vasten petäjää". Siinä kaikki.
    Nämä kiihdytyksen luokat ja indeksit sun muut vaatii lajin ymmärrystä ja sitä pitäis pystyä jakamaan muutenkin kun kuuluttajan toimesta samalla kun joku seiskan peli vetää burnista. Mä oon ollu kiinnostunut jenkkiautoista kersasta pitäen ja kiihdytyksen suhteen mä oon ollu pari kesää pyöräpuolen varikolla ruuvaamassa ja voin kyllä myöntää että silti mä en tajua mitään autopuolen luokista ja laitteista. Tiedän että Top Fuel ja Funnyt on hätäsen pään vehkeitä Streetit on janan toisessa päässä. Kaikki tossa janan välillä olevat on ihan hepreaa. Mitä veikkaatte että Tero-Antero ymmärtää kun kuulee jonkun sanovan vaikka SPET tai Super Comp?
    Lajin näkyvyys on huonoa ja ymmärrettävyys vaikeaa. Ainoat mainokset mitä tiedän lajista on alan lehdistä ja Nitrot mainostettiin töllössä. Taas saattaa Tero-Antero jäädä kisoista pois kun ei edes moisista tiennyt.

    Osa tossa ylhäällä mainittua on hiukan kärjistettyä jotta pointti tulee selväksi, toivottavasti tulee.
     
  11. homer

    homer Double Gearhead

    Noista yleisömääristä. Veekasin 5/1991 mukaan alastarolla olisi ollut kesäkuun normi sm-kisassa noin 9000 katsojaa. Aika huima luku tähän päivään verrattuna. Eikä tuossa kisassa tainnut olla edes Paavali testaamassa Suomen ekaa nitrodragsteria.
    Tietysti rata oli uusi ja lajikin vissiin kovassa nosteessa noihin aikoihin.
     
  12. homer

    homer Double Gearhead

    Iltalukemisissa siirrytty vuosikertaan 1992. Tuona vuonna kasin mukaan vastaavan ajankohdan alastaron sm-kisaa ihmetteli syvimmän laman keskellä 10000 katsojaa. Ja olihan siellä mukana ihmettelemässä myös Don Garlits ameriikan mantereelta.

    Pikkuisen on taidettu tulla alaspäin katsojaluvuissa...
     
  13. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Onko se mikään ihme että katsomot on tyhjiä kun usein tässä topiikissa on pelkkää negatiivistä palautetta kisoista ja varmaan aika moni käy näitä juttuja lukemassa.Jos en itse olisi tekemässä kisoja en varmasti kävisi kisoissa luettuani näitä juttuja tulisitko itse muka kun kaikki on aina liian kallista kukaan ei osaa mitään rata on ihan paska katsomot aivan perseestä tulokset aivan päin vittua ja sit vielä joku sanoo että lipun hinnalla ei saa oikein mitään ei taida tavallista matti meikäläistä paljon hyvittaa tulla kisoihin se jää vaan kotiin miettiin että pitäiskö joskus lähtee tierppiin kun siellä ei ole mitään huonoa
     
  14. supo

    supo Double Gearhead

    Meillä esim. kun oli viimeksi 40 kisavierasta Motoparkissa niin kerrottiin niille jotka oli ekaa kertaa kisoissa niin mitä mikin ryhmä ajaa ja ainakin niille selvisi millä lailla esim.Bräckettiä ajetaan ja tulevat kuulemma katsomaan kisoja ensi kesänäkin uudestaan vaikka ei pelannut alkuun lauantaina kuulutus esim.Koitetaan taas ensi kesänä saada esim.Motoparkin molempiin kisaan lähialueiden aktiivit katsomaan kisoja jne.Koitetaan saada omaan kalustoonkin ensi kaudelle lisää näyttävyyttä/vauhtia että omat kannattajat viihtyvät katsomossa/varikolla!!Toivotaan että muutkin Teamit huokuttelevat omaa porukkaa kisohin katsomaan ja nauttimaan oman kylän miesten/naisten suorituksista!!Ps.Patelle ja muille ahkerille kisojen tekijöille suuret kiitokset ja toivottavasti jaksatte tehdä jatkossakin hienoa työtä kisoissa!!Ilman teidän hienoa panosta ei olisi meillä kisoja!!Sekä kaikille kisakuskeille teameineen jotka vetää kumit soikeena kisaa kisoissa luokasta riippumatta eli ovat ajamassa eikä vain netissä huutamassa ...!!
     
  15. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Mutta parasta on jontikka paikan päällä!
    Dragrace on siinä mielessä mukava seurattava, kun siinä näkee koko suorituksen alusta loppuun.
    Se on ässä joka jotenki tarttis taas saada katsojille päähän.
    Vauhtiajoissa esim kaarteesta vilaukselta näkee näitä hienoja ratavehkeitä ajamassa puolikaasulla rataa.
    Ei mulle ainakaan iskenyt.
    Netiisä huutamassa on ainakin supo :)
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Ja se Tierpin matkahan vasta halpa onkin. Tällä palstalla on tosiaan kummallisia itkijöitä. Joskus tuntuu, että nämä itkijät eivät koskaan ole edes käyneet kisoissa.
     
  17. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Kyllähän esimerkiksi alastaroon panostetaan niin paljon kuin mahdollista se vaan on ihan ihme juttu kun asvaltin päällä pohjavesialueella ei säis jonkun puunhalaajan mielestä ajaa kilpaa mutta naapurissa TSV laajentaa imeytys altaitaan ja pumppaa kokemäenjoen paskavettä altaisiin jos nyt kävis niin että molemmat pitäis lopettaa radalta kuorittais asvaltti uusiokäyttöön sitten loput virttaan kankaasta vietäisiin ekokemille kun TSV:n pumppaamat paskavedet on pilannut koko kankaan kyllä aina kannattais vähän ajatella ennen kuin valittaa ympäristöluvista mutta aivan varmasti sama tyyppi on valittanut myös TSV:n luvasta PASKAHOUSU joka ehkä myös lukee tätä palstaa ja kuten ystäväni kumirölli sanoisi JYRÄLLÄ YLI VAAN PASKAHOUSUISTA
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

  19. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    nuo puunhalaajat ovat suomen syöpä :argue: kuten joku palstalla aiemmin mainitsi pitäisi olla sopiva valitus käsittely maksu, esim. 10ke/valitus ja rahan saisi osittain takaisin jos valitus oli aiheellinen.
    kaikesta huolimatta ajetaan kilpaa myös ensi vuonna, valittajista isommin välittämättä :poff:
     
  20. Zege

    Zege 3rd gear

    Olisihan se ihan mielenkiintoista nähdä maksavien katsojien määrät viimeisen viiden vuoden ajalta, mutta ymmärrän ettei niitä välttämättä julkisuudessa kauheasti jaella. USA:ssa on alettu tunnustaa, että suunta on kylläkin laskeva, kuten tuossa Mopuristin linkittämässä jutussakin on taustalla.

    En nyt löytänyt tähän linkkiä, mutta joku aika sitten luin jostain vastaavasta avautumisesta jossa mainittiin, että maksaneiden katsojien määrät USA:ssa olisi pudonnut sellaista 10% vauhtia viimeisen kolmen vuoden aikana.

    Pitää tietysti ottaa huomioon nämä talousvaikeudet niin siellä, kun täälläkin. Tuntuu jopa melko vähäiseltä joku 10% lasku, mutta tietysti jos suunta jatkuu, niin ei se hyvää tiedä sielläkään. Siellä nämä pohdinnat näyttävät olevan enemmän tuon linkitetyn artikkelin tapaan lajin mielenkiintoon liittyviä. Eli siellä nähdään asia paljolti niin, että homma on alkanut mennä niin steriiliksi, ettei sitä jaksa kohta katsoa kun fanaattisimmat ja niillä katsojamäärillä häviää sponsoreiden mielenkiintoja jne.

    Mitä tähän kotimaan tilanteeseen tulee, niin paljokin voisi spekuloida miksi eivät katsomot väestä täyty. Mutta ehkä sen voi tiivistää paljolti tuohon mitä Pässinpää tuossa yllä jo totesi.

    Lajin näkyvyys on huono. Jos kisojen olemassa olosta ei tiedetä, niin se kyllä rajoittaa aika oleellisesti väestön vaeltamista paikalle.

    Tämä nyt ei olle mitään kritiikkiä mihinkään suuntaan, eikä syytöksiä kenenkään tekemättä jättämistä. Kovin oli viime kaudella omatkaan teot olemattomia katsomoiden täyttämiseksi.

    Tätä voi sitten jatkaa pyytämättä ja yllättäin pitkällä pohdiskelulla lajin näkyvyydesstä, lajin johon on tällä hetkellä itsellä enemmän kiinnostusta kun ymmärrystä. Olematta ajaja, tai sellaiseksi pyrkivä tai edes minkään tiimin jäsen, kuvittelen kai lapsellisesti että jos lajin pariin tulisi lisää katsojia, se kiinnostaisi enemmän myös sponsoreita ja tällä yhdistelmällä niitä kaikkia kilpailun järjestämisen kustannuksia ei tarvitsisi repiä kilpailijoilta.

    Joka taas johtaisi kustannusten pysymiseen niiltä osin järjellisinä ja jopa kaluston lisääntymiseen.

    Huono lajinäkyvyys on samanlainen ongelma myös esim. rata-autoilulle jossa on FINRace nimen alla pari vuotta tehty aika aktiivistakin markkinointi työtä.

    Mutta kuinkahan moni täälläkään on moisesta touhusta kuullut tai jaksanut kiinnostua. Katsoja määrät ei päätä huimaa. Voisin väittää, että jos vertaa Alastarolla ajettua FINRace ja SM tason kiihdyttelyjä, niin kiihdyttelyt voittivat.

    Eli eihän tämä näkyvyys ongelma koske ainoastaan kiihdyttelyjä, mutta jostain Hesarista tai iltapäivälehdistä tai vastaavista ei taida juuri moottoriurheilua sivuavia uutisia löytyä millään. Ellei kyse ole F1:stä tai rallista, sielläkin ylemmällä tasolla.

    Mitä nimenomaan kiihdytysajoihin tulee, niin mahtaako löytyä niihin liittyviä juttuja enää edes paikallislehdistä?

    Paten avautuminen siitä, että jos netistä löytyy lähinnä negatiivista urputusta kisoihin liittyen, ei tule katsojiakaan, ei välttämättä mene ihan täysin metsään.
    Syynä ei siis se, ettei suurin osa ihmisistä osaisi nimimerkkien takaa heitettyä kritiikkiä lukea harkiten, mutta jos se on ainut tietolähde tapahtumasta, niin voi syntyä vähän erikoinen kuva tapahtumista ylipäätänsä. Mutta sekin on jo edellyttänyt jotain kiinnostusta tapahtumaan, että tuollaisia juttuja edes lukee.

    Näkyvyys nyt tietysti on vain yksi osa tätä kokonaisuutta, mutta tietysti aika oleellinen eli jos tiedon saanti tapahtumista vaatii jos omaa erityistä aktiivisuutta, niin ei tarvitse ihmetellä, jos ei ole porukkaa katsomot väärällään.

    Tämäkin on tietysti näitä asioita, että jonkun tai paremmin joidenkin tarttis tehrä jotain. Eikä kyseessä tietysti ole yleensäkään mikään yksi iso juttu ja sen jälkeen kansa virtaa katsomoihin vaan enemmän tuollaista Supo kirjoittamaa toimintaa. Joka onkin hyvin konkreettista toimintaa eikä netissä jupinaa, et tekis ny joku jotain. Siitä lippiksen nosto Supolle.

    Paikallislehdet – ellei ole pahasti viherpunapiipertäjien käsissä – on yleensä kiinnostunut ja kiitollisia myös moottoriurheiluun liittyvistä jutuista. Tapahtumista on paha kirjoittaa jos ne eivät ole omalla pitäjällä, mutta nekin lämpenee sellaiseen human interest storyyn.

    Mutta tietysti nämä on paljon kiinni porukan omasta aktiivisuudesta.
    Edes paikallistoimittajat tuskin tietävät, että siellä kylillä on paikallinen talli josta roudataan autoja kiihdytyskisoihin.

    Ehkä tuollainen paikallistason julkisuuskin voisi lämmittää osaa sponsoreita, kun monet sponsoritkin ovat paikallisia? Tosin en tiedä josko tällaista on paljonkin, mutta ei vain osu kohdille.

    Tyly tosiasia lienee kuitenkin se, että jos yleisöä halutaan suurempi määriä lisää valtakunnallisten medioiden kautta, niin Drag Racingiä pitäisi alkaa harrastamaan tai siitä muuten kiinnostua joku julkisuuden henkilö. Mieluiten kuitenkin sellainen, joka on julkisuudessa muista kuin känniääliö tai muuten vaan ääliö temppujensa kautta.

    Janne Ahonen oli siinä mielessä hyvä esimerkki positiivisesta ”julkkiksesta” jollaisia lajin parissa voisi olla enemmänkin.

    Tähän esimerkki siitä mitä olisi voitu yrittää, vaikkei tietenkään välttämättä olisi johtanut mihinkään.

    FHRA:n johtoryhmän kokouksessa 30.9. on käsitelty ACS lipunhintoja ja hieman ohjelmaa. Siellä on maininta su 30€ nimiesiintyjä, esim. Cheek.

    Tuo on varmastikkin ollut vain esimerkki, koska vilkaisu herran keikkakalenteriin ei anna viitteitä tuollaisesta. Mutta jos näin olisi tapahtunut ja ottaa huomioon, että kyseinen henkilö on käsittääkseni ns. automiehiä, olisi ollut varmaan hyvä sauma pyrkiä hieman markkinoimaan Drag Racingiä suoraan kyseiselle henkilölle rahaamalla hänet kilpaosastolle joka siellä oletettavasti on.

    Jos taas tuo olisi ottanut tulta edes jollain tavalla eli Mr Tiihonen olisi aiheesta kiinnostunut, olisi se hänen tämän hetkinen julkisuus arvonsa huomioiden nopeasti kerännyt muutaman rivin palsta tilaa mediasta.

    Kiinnostuksen herättämisestä olisi tietysti ollut vielä pitkä matka tähän, oman aikansa Cheeckin lajiin perehtymiseen :lol:

    http://www.youtube.com/watch?v=xlYqfQSuz9I

    Anyway, se oli vain esimerkki, ottamatta kantaa kyseiseen henkilön tuottamaan musiikkiin jne. Pointti on se, että julkisuudessa näkyvissä naamoissa voisi myös olla henkilöitä joiden liittäminen Drag Racingiin voisi olla heidän autoiluun positiivisesti suhtatuvan maailmankuvan kautta jopa mahdollista.

    Ja ylipäätänsä täytyy todeta, että ihmiset ovat kiinnostuneita ihmisistä. Drag Racingiä, kuten monen muunkin moottoriurheilun pyrkiminen esille tahtoo olla sellaista insinööripornoa, että se pitkästyttää suurinta osaa ihmisistä heti kättelyssä. Surkuhupaisimpia on vaikkapa joissain autopuolen lehdissä satunnaisesti esiintyvät kertomukset tapahtumista. Ne on käytännössä lista erilaisia kategorioita, nimiä ja ajanottoaikoja. Ne ehkä palvelevat asiaa enemmän seuraavia, mutta suurin osa drag racingiä jopa paikanpäällä seurannut ohittanee ne lukematta.

    Jos näkyvyyttä eli sitä kautta tietoisuutta, että tällainenkin laji on olemassa saadaan nostettua, niin sitten sitä vielä kannattaisi tukea tuollaisilla B.B.Chevyn heittämillä kimpassa edullisemmin ideoinneilla.


    Et tällaista ajatusten virtaa sateisena sunnuntai iltana… Voisi jatkaa saman verran sitten lajin ymmärrettävyydestä ja mitä sille pitäisi tehdä tai parista muusta asiasta, mut jos nyt kuitenkin lopettaisi tähän tällä kertaa… :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!