Ducato tietäjiä tarvitaan...

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja piiparinen, 28.4.2017.

  1. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Asuntoauto. Hymer E 700 1996. Fiat Ducaton Maxi alusta + tekniikka.

    Moottorina 2.5 Td. Eco. Auto pätkii tyhjäkäynillä, ja ajossa jatkuvasti.

    Tyhjäkäynnillä tudung, tudung, tudung, ja pätkäisyn yhteydessä pöläyttää putkesta pienen mustan pilven.

    Käytin suuttimet diesel pajalla, ja paineet ok. paitsi yhdessä suuttimessa on sähköinen neulan seuranta, eli piuha menee yhdestä suuttimesta (johonkin) tämä seuranta systeemi oli yleismittarilla mitattuna suuttimessa pimeä.

    Autossa on sähköisesti ohjattu ruiskutuspumppu, ja boxi Bosch 0 281 001 224 on vänkärinpenkin alla.

    Voiko pelkästään tuo yhden suuttimen neulanseuranta saada aikaan noin paljon käyntihäiriöitä.

    Auto on ajettu 180 000 km, ja uusin polttoaine linjat, suodattimenjalan+suodattimen. Ei vaikutusta.

    Auto käynnistyy ihan hyvin, ja pätkiminen tuntuu pahenevan, mitä enemmän motti lämpenee.

    Suuttimen neulanseuranta (kait) vaikuttaa ruiskutusennakkoon,,,? joten onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ? Uuden suuttimen olen jo tilannut. Täälläpäin, paikallisissa Bosch super-erikois korjaamoissa myydään uusi öljynsuodatin, ja vasen eturengas (Kokkola).

    Penkinalla olevassa ohjainboxissa, on jonkinlainen jälkiasennus ns.tehoruuvi, jolla huijataan boxia, ja saadaan enemmän syöttöä. Tämän pienemmälle pyöritäminen (potentiometri palikka) (made in mexico) vaikuttaa miten sattuu...väliin (muka) parempi, ja toisinpäin.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Poistaisin ensimmäisenä sen jälkiasenteisen "tehoruuvin" ja kokeilisin sitten... Saattaapi yllättää.

    Ja vielä jos rykii, nitkutteleppa niitten suuttimien sähköliitimiä käynnissä paraneeko?

    Toki voihan se neulan seurannankin puutuminen häiriötä tehdä, tuskin se huvin vuoksi siellä on.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Monissa suuttimesta haistellaan kierrosnopeus ja jos ei ole erillistä kampiakselin asennontunnistin anturia, niin eihän se tietokone silloin tiedä mihin ruiskutus pitää ajoittaa ja lopputuloksena on sama kuin ennakonsäätimestä jouset poikki

    Ja taitaa pitää olla melkosen hieno yleismittari jos nakutusanturia pystyy kuuntelemaan
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja eikös tuon ikäsissä ducatoissa ollu sitä johtosarjan murtumista siitä koneen etupuolelta vai sotkenko johonkin muuhun malliin? o_O
     
  5. jariha

    jariha Gearhead

    egr-venttiili saa aikaan myös ihmeitä noissa pskakoneissa??
     
  6. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Ei hyvää päivää o_O helvettiin moiset tehoruuvit. Tosta haluis kyllä tietää että montako heppaa on edellinen omistaja toivonut tolla menettävän?
     
  7. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Tehoruuvi lähtee pois kyllä, jos se on johdot pois mallia...?

    Tässä mallissa ei ole suuttimissa sähköä kuin tuossa yhdessä (neulanlukija).

    Kampiakselin asennontunnistin on.

    Egr venttiilissä on sokeä lätkä välissä, jossa on 6miillin reikä paineentunnistusta varten.

    Papereista löytyi tehoruuville saksankielinen ohje....Yritin sitä suomentaa...jos tulee käyntihäiriöitä, käännä potentiometri
    ruuvia vasemmalle, niin kauan, että käynti tasoittuu....eipä tasoitu.

    Moottoritilassa, ja vänkärinpenkin alla, tietsikan vieressä, on soikea pistoke, johon saa adapterilla obd lukijan kiinni (kait)..Tiedä sitten onko tämänikäiseen missään ohjelmaan sopivaa lukijaa ?

    Adapterin jo hommasin. Naapurilla on Autodatan ohjelma läppärissä, ukko vaan on reissussa.

    Tarkoitin yleismittariasialla sitä, että neulanlukijasuuttimen kunnon (lukijan osalta) voi todeta yleismittarilla ohmiasennossa, onko kahden sieltä tulevan johdon välillä elämää. Tämä todettiin myös diesel huollossa. Tammerdieselkin kertoi korjaamisen tällaisen suuttimen osalta olevan mahdotonta. Itse mekaaninen suutin toimii ok.
     
    Muokattu: 29.4.2017
  8. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Kyselin Fiat Foorumilta samaa, ja tässä yksi kommentti :

    Voihan pumpussakin olla vikaa asentotunnistimessa , tai sitten siinä teho poxissa , tuo tehopoksi yleensä huijaa kaasuvivun asentotunnistinta, jos kaasuvivun asennosta tulee katkoksia , tuolloin kaasuvipu moottori voi muttaa asentoa ja voi tulla nykimistä.

    Jos ei suuttimen vaihdolla tule kuntoon , niin suosittelen vaihtamaan pumpun mekaniseen , noita on käytetettyinä myynnissä purkuautoista noin 200e
    Turbomallin pumppukin käy säätää sitten vain seoksen sopivaksi.
    Jos moiseen ryhtyy niin kannattaa samalla muistaa ostaa kaasupoljin ja vaijeri.
     
  9. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Otin tehoruuvinhäkkyrän pois, eikä vaikutusta käyntiin. Aina sama tudung, mustapilvi putkesta, ja sama toistuu....

    Lähin uusi suutin tuohon neulanlukijalla Puolasta, ja tulee milloin tulee.

    Jos, jollakin on myydä ehjä,käyttettykin Bosch suutiin 98476031 em. mottiin ostan pois.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos sittenkään ei parane kun kaikki on kateltu fortea ohjeen mukaan dieseliin ja kevyillä kierroksilla käytää niin pitkään, että tupsiminen lakkaa

    Ducato ei pysyny käynnissä polkaistessa savutti sinistä ja poksi mustaa putkesta
    Naftaletkut kanisteriin ohjeen mukaan fortea ja sopivilla kierroksilla käyntiin sitä mukaa kun kone puhdistu sai kiertää pumpunpäältä kaasupolkimen rajoitinta pienemmälle.
    Tais kierroksen verran jopa pienemmälle mennä kuin ennen putsausta.


    Sellaisen tosin teki, että kostuttanut pumpunakselin stefa alko vuotamaan
     
  11. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Tuosta ns.tehoruuvista / boxista...Tuon poiston jälkeen, käynnistettävyys parani n. 100%. Ennen sahautti muutaman sekunnin, nyt, lähtee heti kun kiertää avainta. Tässä on liekkihehku, joka toimii vasta nollan - puolella. Jotain hyvääkin tähän asti.
     
  12. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Em. suutin vaihdettu, ja auto käy / toimii kuin kello. Eipä tuo muuta tarvinnut.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!