Dynaflow, draivi luistattelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja RivO, 17.6.2006.

  1. RivO

    RivO Gearhead

    Jos draivilla on kitkat vähän kuluneet, voiko säätämisellä päästä vielä pitkälle?
    Low ja pakki on ok, joten pumppu nostaa painetta on, mutta kun esim kuumalla laatikolla pysähtyy D päällä liikennevaloihin, alkaa vaihde jurnuttamaan, sama kun lähtee liikkeelle, piää kaasulla vähän härnätä, eli lisätä painetta, niin sitten ottaa kiinni. :-?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siinä drive pakassa ei ole mitään säädettävää! Low ja pakkipanta on ainoat mitä voi ulkoa säätää vaikka ne säätöruuvitkin on aivan perse paikassa! Voi olla ettei vika ole paineessa vaan se paine ei pysy siellä pakassa.
     
  3. RivO

    RivO Gearhead

    Eli, onko kitkojen vaihto ainut reparointi, vai mikä ? :eek:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei vika ihan välttämättä ole kitkoissakaan vaan paineen pitävät kumit saattaa olla kaputt.
     
  5. RivO

    RivO Gearhead

    Löytyykö automaattiöljyistä "ominaisuuksia" kuten moottoriöljyistä eri viskositeettia.
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Löytyy eroja. Dynassa pitäs käyttää type A mutta sitä ei saa enää. Type F ajaa saman asian. Mun laatikko rempattiin ja siihen tuli nykyversiot pannoista ym. Ei vaadi enää type F vaan pelittää dexronilla.
    Toi on tuttu vika. Kokemuksesta sanoisin että etummaisen öljypumpun kuori on kulunut. Siinä ei paljoa tarvii naarmuja olla kun paineet putoo.
     
  7. starcraft

    starcraft Gearhead

    Kyllä type A :ta löytyy vielä ainakin shelliltä.

    http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... nax_tm.pdf

    Tilaustavarana saa lähimmälle huoltsikalle kun käy kysymässä. Pienin purkin koko oli vaan 20 tai 25 litraa.

    -60 vuosimallin hydramaticissa johon suositellaan myös type A :ta oon käyttäny sekä dextron 3 :sta että type a :ta enkä oo huomannu mitään muuta eroa kuin A on halvempaa.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    DII ööli on parannettu versio Aa-tyypistä ja se sisältää Aan ominaisuudet mutta toi Ähväkin toimii ihan hyvin ja vissiin paremminkin vanhassa lootassa.
     
  9. RivO

    RivO Gearhead

    Ja miten löydän ton äffän helpoiten, minkä merkkistä kannattaa ettiä??
     
  10. RivO

    RivO Gearhead

    No niin, vika alkaa ilmeisesti hahmottua.

    Dynaflowtahan (paineita) säädetään kickdownin vivustosta.

    Moottoriin vaihdettiin kumityynyt, ja moottorin asento korissa olevaan vivuston saranaan muuttui, ja nyt ei meinaa nostaa paineita enää ollenkaan, paitsi tietysti kun tarjoaa kierroksia (ja kaasua painaa enemmän(vivusto!)).

    Eli kummin päin se paineen lisäys oli, varmaankin siihen suuntaan, mihin kaasua painaessakin vipu liikkuu.

    Voiko joku vahvistaa
     
  11. RivO

    RivO Gearhead

    Linkissä lisää: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

    Täällähän on näköjään joku asian tuntija antanut pari vuotta sitten lausunnon aiheesta.
    :rotfl:
     
  12. RivO

    RivO Gearhead

    ....näinhän se ei ollut!!

    kickdownin vivuston asento on pikemminkin on/off, eli hyvin pienellä liikkeellä.

    Moottoriin vaihdettiin kumityynyt, ja laatikko ja kone olivat vähän pystyssä, joten laatikossa oli ilmeisesti öljyn kierrossa joku ilma lukko.

    Annoin taas vähän runtua koneelle(venttiilinjouset rajoittimena), ja laatikon pumppuhan pumppasi minkä kerkesi, ja taas alkoi vaihteet pelaamaan. Eli joku öljyn kierto häikkä, joka korjaantui.

    Se draivin luistaminen ei korjaantunut, mutta pitää aluksi kokeilla öljyn vaihdolla.
     
  13. Ahis

    Ahis Gearhead

    Mullakin dyna luistelee Deellä kylmänä, parisataa metriä kun ajaa L ensin niin sitten pitää Deekin. Kiihdyttäessäkin tuntuis luistoa, en silti ole päässyt vertaileen muihin dyniin. Öljynä dexron... Eli taidanpa mennä öljykauppaan.

    Smooth like a Dynaflow...
     
  14. RivO

    RivO Gearhead

    Pitää aina pysähtyessä(liikennevaloihin) lyödä Ällä päälle. Draivilla ei voi olla paikallaan kun luistaa (ettei sipuloi koko laatikko). Kylmänä pitää kitkat toisissaan kiinni.

    Ihme juttu , että ällällä ei ole paineen kanssa mitään ongelmia, vaikka voisi kuvitella että laatikolle tulisi suuremmat momentit välityksen ollessa suurempi.

    Toivottavasti öljyn vaihdolla tokenee.
     
  15. Ahis

    Ahis Gearhead

    Joko toimii?
     
  16. RivO

    RivO Gearhead

    Turbiinista staattorin laakerin rullat meni sekaisin, ja ilmeisesti turbiinin kaula silloin pääsi vippaamaan ja stefa ei enää pitänyt öljyjä laatikossa, eli nyt tehdään siis täys remppa. Olisiko mahdollisesti tämä vika aiheuttanut sen että turbiini olisi painanut öljypumpun ratasta pesää vasten, ja olisi kuluttanut pumpun väljäksi. Turbiinin aksiaalinen välys nimittäin säädetään aika tiukaksi. Kitkalevythän on ainoastaan draivilla, joten joko etummaisen pumpun paineet ei enää riitä, tai sitten levyt on kuluneet niin paljon.

    Master overhaul kitti laatikkoon(kaikki tiivisteet ja kitkat ja välilevyt) alle 200 taalaa buick-parts.com ista. Muut hardwaret on vain arvoitus.

    Kevväämmällä!! :-?
     
  17. RivO

    RivO Gearhead

    ...siis vapaa kytkimen rullat tuli ulos, ja vippaus johtui öljypumpun helan väljyydestä ja stefa ei enää ylettänyt. Ja öljypumppu oli mennyt väljäksi.

    Laakerit ja pumppu oli ilmeisesti kulunut johtuen turbiinista irronneen lamellin jauhautumisesta syntyneestä voitelua haittaavasta metallijauhosta.
     
  18. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Jos DII olis A:n parannettu versio, eiks DII purkis pitäis lukee, että täyttää A:n vaatimukset EIPÄ LUE!!! Sitä vastoin sekä Gulfin että Penzoilin powersteering fluid täyttää A:n vaatimukset :argue: :poff:
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vastapallo tulee :poff: .

    Mobil ATF 220 -öljyä suositellaan käyttökohteisiin, jotka vaativat:
    GM Dexron II
    Allison C-4
    Renk Doromat
    Caterpillar TO-2
    Ford M2C163-A
    GM Type A Suffix A
     

Kerro tästä muillekin!