Dyno

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 30.10.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tehodynamometri: kukaa valmistaa/tuo maahan/myy, hintaluokka?
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Kyselin joskus 90 luvun alussa asiaa Bosch:n maahantuojalta (oli silloin muistaakseni Alftan), maksoi tuolloin alkaen 350 000 mk (2 pyörävetoisille), nimittivät sitä kiihdytysdynamometriksi, periaatteena oli kaksi massiivista telaa (halkaisija n. 1.5 m), joita autolla pyöritettiin, laite mittasi telojen kiihtyvyyttä, ja laski siitä moottorin tehon. Samaa periaatetta voi käyttää kiihdyttämällä jotain muuta massaa, esim autoa, ja mittaamalla sen kiihtyvyyttä.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kivinummen Antin irtomoottoreille tehty dyno on näin maallikon mielestä pelkkä polttomoottorivesipumppu. Ajettava kone pyörittää pumppua joka pumppaa vettä kuristajan läpi. Mitä korkeampi paine sitä enemmän tehoa, muutetaan jonkinlaisella kertoimella joka riippuu laitteiston ominaisuuksista?
    Oman kotteroni kone antoi kyseisessä laitteessa n.330hp edellisessä kehitysversiossaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    missäspäin on dynoja missä vois käydä testaamassa tehoa.?`

    entä paljos tällänen huvi maksaa?

    pääkaupunki seutu on lähi alueeni.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Santala Racing dynottaa Otalammella moottoreita Triumphin neloskoneista aina ruiskutettuhin turboveekaseihin. Hinta on muistaakseni jotain 470 euroa/8h.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, siis Santala Racingin dyno on moottoridyno missä jarrutetaan irtomoottoreia. Jos ei mootorityyppiäsi ole aiemmin jarrutettu joudutaan sille tekemään kiinnitykset joka vie aikaa mutta kuulunee tohon perushintaan. Santalan dyno on huomattavasti modernimpi kuin Kivinummen ja sieltä saa kosolti enemmän tietoa sekä moottorin rasitus kestää lyhyemmän ajan Kahdeksassa tunnissa siellä ehtii tehdä todella paljon jos haluaa. Moottoridynon plussana on monipuolinen tiedonkeruu sekä helppous työskennellä moottorin ympärillä ja kokeilla eri osia ja juttuja. Aika usein siellä saa kaivettua merkittävästi lisää tehoa, hyvin sijoitettua rahaa. Ite oon ollut kolme kertaa, kerran löyty 42 heppaa ja kaks kertaa ei mitään lisää; toisessa alakierrosvääntöä ja teho säilyi samana.

    Sitten on noita pyörädynoja missä vaan ajetaan autoa rullilla. Ne perustuu joko tohon kiihdyttämiseen tai sitten samanlaiseen vesiturbiini systeemiin kun noi moottoridynotkin missä turbiinin kuorelta mitataan vääntömomenttia josta lasketaan teho.

    Tollasella massan kiihdytykseen perustuvalla dynolla ei voi juuri kun mitata tehoa; siinä ei paljon ruiskuja säädellä tasakierroksilla.

    Kehittyneemmissä pyörädynoissa sen sijaan voi tehdä periaatteessa ihan samoja juttuja kun moottoridynossakin, yleensä niissä tosin ei ole samanlaista tiedonkeruuta kuin esimerkiksi Santalalla joten informaatiota saa paljon vähemmän ja muutosten teko on hankalampaa. Mittaus pyörädynossa on huomattavasti moottoridynoa edullisempi, pääkaupunkiseudulla mittauksia tekee mm. GT-Motors 240 kilowattiin asti (pyöriltä) ja Malinin (Jappe) Veli veikkolassa jolla riittää mittaria pidemmällekin.

    Ja sitten ehkä tärkein homma: Dyno on työkalu, se ei ole mikään absoluuttinen totuus. Dynoja on harvemmin kalibroitu keskenään ja niiden antamissa lukemissa voi olla kymmenienkin prosenttien heittoja dynosta toiseen.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Näin on, dynoissa on eroja. Kivi-Anttikin totesi että mittarit näyttää suht samoja mitä varttimailin ajasta lasketut tehot joten suuruusluokka on oikein. Mitään tieteellisen tarkkaa mittausta ei noilla vehkeillä ilmeisestikään tehdä mutta perusajatus lieneekin etsiä ne säädöt jolla kyseinen kone antaa suurimman tehon. Siinä dyno on loistava vekotin.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tiedän varmuudella, että mm. eräs tuning paja dynottaa tekemänsä autot tarkoituksella ns. "hyvässä" dynossa joka antaa suuria lukemia.
     
  9. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Mites tuo köyhän miehen dynottaminen, eli löytyykö jostain esim sivuja joilla voi laskea "noin" tehot varttimailin ajasta?
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Löytyyhän niitä; ihan vaikka alkaen http://www.paalupaikka.com:n hevosvoimalaskurista ja "parempiakin" on. Aika utopistisilta vaikuttaa monien niidenkin laskemat tehot, mm omalleni sain liki 1000 heppaa konetehoa vaikkei olla edes siellä päin. Vaan jos tykkää isoista luvuista niin mikä, ettei....
     
  11. super vw

    super vw 1st gear

    lähialuetta...noh kuitenki

    PV-Tuning Hollola
     

Kerro tästä muillekin!