E85 vanhan liiton kaasutinmoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elky, 19.4.2012.

  1. elky

    elky Gearhead

    Päätin avata uuden ketjun, kun tuo E85 muutossarjoja käsittelevä juttu näyttää siirtyneen vahvasti tietokoneohjattuihin moottoreihin. Tarkoitukseni on kertoa kokemuksia talven aikana toteuttamastani E85 projektista, jolla on nyt ajettu pari sataa kilsaa koleissa kevätkeleissä. Kyseessä on täysin viime vuosisadan puolivälin peruja oleva letukan Gen I pikkulohko kaasuttimella. Moottori on kiinni vuoden -80 mallisessa Oldsmobile Cutlassissa.

    [​IMG]

    Auton ainoat mikroprosessorit ovat HEI-jakajan modulissa ja Auto Meterin AFR-mittarissa. Auto on kulkenut radalla parhaimmillaan 12.27 ja bracket-kisoissa tasaisesti noin 12.40. Loppunopeus on ollut 177-179 km/h, joten kyseessä ei ole hirveän nopea peli, mutta ei enää käyttöautokaan.

    Moottorissa on kympin puristus, 236-asteinen mekaaninen laahurinokka, AFR:n #1034 kannet ja Air Gap imusarja. Vaihteisto on TH350 manuaalikoneistolla ja perä on 3.73.

    Tarkoitus on kokeilla E85:n käyttöä tekemättä moottorille mitään muutoksia. Idea on pystyä ajamaan myös bensalla pelkkää kaasutinta vaihtamalla. Ainoat muutokset on tehty polttoaineen syöttösysteemiin ja tietysti sytytystä ja tulppia on muutettu E85:lle paremmin soveltuviksi.

    Polttoainesysteemi: Jaz-tankki, Holley-suodatin teräsverkolla, Holley HP pumppu (#12-150), Holley regulaattori (#12-704) ja moottorin tietojen mukaan tehty Holley HP-kaasutin firmasta nimeltä Horsepowerinnovations (horsepowerinnovations.com). Kaikki polttoainelinjat ovat punosletkua. Tankin huohotuksessa on hana, jotta yhteyden ulkoilmaan voi sulkea, kun autolla ei ajeta.

    Tähän mennessä opittua:
    Tulppia pitää kylmentää ainakin yhdellä lämpöarvolla. Nyt koneessa on Champion 9, joka bensalla nurkka-ajossa oli selvästi liian kylmä, mutta E85:llä vaikuttaa ehkä liian kuumalta. Seuraavana kokeiluun on menossa vähän kylmempi Denson tulppa.

    Laitoin koneen käyntiin tismalleen samalla sytytyksen asetuksella, joka oli käytössä bensalla; perusennakko noin 20, maksimiennakko 36 ja alipainesäätimestä 8-10 astetta lisää. Yli kahden tonnin kierroksilla kaikki toimi niin kuin pitää, mutta tyhjäkäynti vaelteli, vaikka lambda näytti olevan kohdallaan. Vaihde päällä tyhjäkäynti oli tosi huono. Kaasuttimen valmistaja kertoi E85:n tykkäävän paljosta ennakosta ja kehotti lukitsemaan ennakon pysyvästi 36-38. Otin keskipakolimput pois ja lukitsin ennakon 38 asteeseen ja toimii hyvin. Moottoritievedätyksen perusteella kaikki toimii, bensalla moottori yritti hieman nakuttaa 38 asteen ennakolla kaasu auki, mutta nyt ei nakutuksesta ole tietoakaan.

    Imusarja on ajossa tosi kylmä bensaan verrattuna. Näissä ulkoilman lämpötiloissa moottori käy lämpöisenäkin kuin kylmä bensakone, eli tyhjäkäynti vähän hakkaa. Kun moottorin sammuttaa muutamaksi minuutiksi ja antaa imusarjan imeä vähän lämpöä, niin käynti tasaantuu. Kun moottorin käynnistää, niin imusarja kylmenee taas muutamassa minuutissa. Ehkä kesän lämpö tuo tähän muutoksen. Jäähdytysneste tuntuu pysyvän vähän kylmempänä kuin bensalla, mutta vaikea sanoa näillä keleillä.

    Kiinnostavaa nähdä, mitä auto sanoo radalla Porissa toukokuun lopussa.

    [​IMG]
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Hyvä et alotit ketjun, suunnitteilla et itekin tohon nostalgiavallun mottiin laittais E85:sta ku ruttua rautamotille tulee kuitenkin kohtuu reippasti. Onks sulla jotain starttiretardia, vaiko kylmästi vaan käytiin täydellä kiinteellä? Ootko havainnut käynnistyvyydessä ongelmia bensaan verrattuna kylmänä?
     
  3. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kyllä mulla pelasi pikkulohko ihan samoilla ennakoilla myös E85:llä, mitään muuta en tehnyt kuin kaasarin uudelleen säädön. 12.5 sek katuauto. ei mitään tulppajumppaa tai muutakaan, miksi edes tarvisisi? Bensalla kävi liian kuumana, Etanolilla sopivan lämpöisenä.

    Juuri tein toisen samanlaisen jumpan toiseen kaasarikoneeseen jossa helteillä lämpöongelmia. Siinäkään ei tarvinnut ennakkoon koskea.
    Ja taitaa kesällä liikkua raisiossa/turussa eräs isolohko gto:kin etanolin voimin..

    Ennakon lukitseminen tuntuu aika.. 60-luvulta?

    Kylmänä pannu vaatii reilusti kakkua että lähtee käyntiin, ts pumpata saa reilusti ja katuautossa toimiva ryyppy on kyllä plussaa.

    Enää en bensaa tankkaa käyttiksiinkään kuin pakon edessä.
     
  4. elky

    elky Gearhead

    Olen vasta käynnistellyt autoa vain tallista, jossa on noin 15 lämmintä, eikä eroa bensaan ole. Starttiretardia ei ole, mutta käytössä on pikkustartti, jossa pitäisi olla vähän enemmän potkua kuin vakiostartissa.

    Tulppien vaihto siksi, että moottori ilmoitti haluavansa kylmemmät tulpat. Ennakkoa on nyt enemmän kuin bensalla.

    Tuntukoon vaan 60-luvulta, kunhan toimii. Moottorin perusrakenne on 50-luvulta ja minäkin olen 60-luvulta. Minun havaintoni koskevat tietysti vain tätä moottoria tässä autossa ja laitan lisää juttua kunhan ajokausi pääsee kunnolla käyntiin.
     
  5. sbc350

    sbc350 Gearhead

    hieno homma, veikkaan et kulku paranee viinalla 8)
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    En usko et juuri paranee jos ei tarvi liian korkeen puristussuuhteen takia tehä pumppubensalla säädöissä kompromisseja.
     
  7. elky

    elky Gearhead

    En minäkään usko, että kulku paranisi pelkän polttoaineen voimalla. Kulku voi jopa huonontua, kun koneen alakerta on ollut käytössä jo vuositolkulla.

    Yksi syy koko hommaan ryhtymiseen on liian uusi auto, josta pitää mitata päästöt. Jos E85:llä saisi HC-päästöä vähän alemmaksi, niin nokkaa voisi lisätä joko pienellä astemäärän kasvulla tai mekaaniseen rullaan ryhtymällä.
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mä ajelin viime vuoden lopulla jonkinverran e-85 liemellä moparin ahdetulla pikkulohkolla CSU kaasarilla. Noin 3 asteen lämpötilassa käynnistyi vähän huonommin kuin pensalla ja pintakaasulla ilmeni jonkinlaisia sytytyskatkoksia tulpat oli ngk 7. Muuten toimii ihan hyvin ennakkoa oli 27 astetta kilon paineessa ilman kuuleria
     
  9. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Juu suuremmat erot taitaa tosiaan tulla korkeapuristeisessa vekottimessa kun viinassa suurempi oktaani. odotellaan tuloksia innolla 8)
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

    jeps itellä olis kans 1 välijäähdyttämätön mekaanisesti ahdettu mihin pitäs säädellä kartat e85:lle. pitäs vaan tsekkailla miten noi polttoaineletkut summuut soveltuu viinakselle
     
  12. Razorass

    Razorass 1st gear

    Munkin kone on ensiesiintynyt 63', mä olen 70-luvulta mutta muu moottorin ympärillä on 2000-lukua. Kokemukset perustuu dynoon ja jatkuvaan päivittäiseen ajoon, dynovetoja erilaisien testauksien yhteydessä laitteelle on ed. kolmen vuoden aikana tullut tauluun 105 kappaletta, viime viikolla edelliset. Tämä siis vain koskien omaa "käyttöautoa".

    median mukaan 60-luku oli hienoa aikaa, amerikaan joet (myös suomessa) tuntuu vaan juuttuneen sinne pysyvästi.

    Mullon vakiotulpat kaikissa laitteissa. Bpr6es. Puristussuhde 11,6:1, ennakon lisäämisellä ei ole viinan vaihdon myötä tullut yhtään lisävoimaa, päin vastoin ennakon lisäämisellä saa koneesta voiman pois kun se ei välttämättä etanolilla enää nakuta. Se suurin ennakko mitä kone sietää ei todellakaan ole paras tehon kannalta, tääkään ei ole mutua.

    Tiedossa ei ole itsellä(eikä kenelläkään muulla) laitetta jossa teho EI olisi noussut E85:llä, ehkä johtuu siitä että Ameriikan (ja suomen) Joen neuvoja ei ole kuunneltu.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mites muuten ennakot osakaasulla? Kokeilitko muuttaa ja miten kävi?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ajelin slantilla 6tkm erilaisilla bensan ja etanolin seoksilla. Carter BBD ei säätynyt suuttimien vaihdolla pelkälle RE-85 ajelukuntoon, joten mulla oli vähintään 30-40% bensaa joka tankissa. E85 konversiosatseja ja kaasareita ei noin pieneen moottoriin löytynyt. Pienin mitä löysin oli 500cfm Holley 2bbl, joka ois arvaten ollut haaste talviajoslantissa ihan yksikseen. Siks ajelin pienellä BBD:llä ja seoksilla. Ensin suuttimet isoksi (poralla, kun wanhan mallisen BBD:n suuttimia ei ole saatavilla) ja sit säätämään seos tankkiin lambdan ja volttimittarin kanssa kohdilleen. Näin sen tein.

    Ennakko noin 12-14 astetta tyhjäkäynnillä. Mekaaniset ennakot slantille sopivat 28 astetta. Puristussuhde 10:1. Mitatut paineet 14 pintaan.

    Ilman esilämmitys olisi epäilemättä avuksi. Muutaman kilsan työmatka pakkasesta käyntiin väännetyllä slantilla vaati automaatilla herkkää kaasujalkaa useamman kilometrin ajan. Tyhjäkäynnin lämpöisellä moottorilla sain varsin hyväksi sen jälkeen kun bloggasin EGR:n joka oli jo bensalla ajellessa haaste autossa/koneessa jossa oli ehkä hilppasen liikaa nokka-akselin asteita automaattivaihteiston kanssa käytettäväksi.

    Moottori on nyt auki ruiskun asennusta varten. Kurkistus sisään: Tulpissa ja venttileissä terve väri, palotilat kannessa aivan karstasta vapaat eikä mäntien päissäkään ole nokea kuin väriksi. Ei ruostetta, ei syöpymiä havaittavissa.

    Etanolilla säädetty kaasariauto vaatii vähän enemmän mielikuvitusta reissuja suunnitellessa. Onkos siellä ja onkos täällä St-1:stä jossa mydään RE85:ttä. Takakontissa kanistereita yms.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mullekkin tulee Matti/Teppo venakopat viilaus :poff: .
    Mikähän mahtaa olla matalin puristussuhde tolla alkobensalla ja onko ylärajaa olemassakaan? Tarttis tehdä kohtuupirtee 302 chevy ja vielä viinaa juova sellainen. Nokka ja oikeastaan puristusuhdekkin on vielä auki.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sä ku asut vähän siel suunnalla, ni pitäis kerätä keko ja hommaa nimmarit! Sellanen 1.5-2 pykälää sietää enempi ruttuu vaparissa ku v-powerilla.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tonsku78 on ollut kersana niillä hoidossa :rotfl: , pitää kysyä jos se hommais nimmarit sulle :poff: .
    Mulla on alsakannet 58cc palotiloilla ja ohuella peltipaffilla ja flat top mukeilla ei pääse kuin ~11:1 paikkeille, sen täytyy riittää kun männät jo on.
    Mitäs muuten kaasari tuumaa tosta litkusta?
     
  18. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    Osaisko joku sanoa sen että jos käyttäisi tätä e85:sta niin onko vaarana venojen/seetien palaminen? nimenomaan vanhassa moottorissa, tyyliin käkkylän 472/500:ssa? niissä alkupään moottoreissa(68-70) puristussuhde on 10.5:1 joten sen pitäisi suurinpiirtein riittää juuri ja juuri?
    tietenkin kaasaariin joutuisi tekemään muutoksia, joko uus kaasari tai sitten suuttimien säätö. tätä on pohdittu vain tuolla cadillacclubin omalla foorumilla...
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    425 koneen kansissa on pienempi palotila ja tollaan äkkiä vilkaistuna kanavat on samanlaiset kuin vanhemmissa. Ja tohon seetikyskään ei voi sanoa mitään kun ei ole alkoholista kokemusta ja keppana ei pala.
     
  20. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Toivottavasti alku kesän aikana saan nuo omat koneet penkkiin niin pystyy kertomaan paremmin muustakin kun rakentamisesta olen tyhnyt kaksi mopen isolohkoo ihan alusta lähtien ajatuksena E-85 polttoaineena toisessa puristus 11,6 toisessa 12,75 molemmissa mekaaninen street rolleri suht loivatkin toinen noin242 ja toinen noin 270 asteinen nostoa sit vähän ramakammin, toisesta uupuu vielä kaasari onko viisaampi ottaa tommonen 4150 runkonen valmiiksi rakennettu vai muutosarja tohon omaan 850 DP hollikkaan ja muutta itse onko kellään kokemuksia toimivuuksista esim quick fuel valmis kaasari/itse muutettu kaasari.
     

Kerro tästä muillekin!