Eagle Stroukki ja siihen liittyvää.sbc

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 12.4.2006.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Nyt ku sain kaikki läjään ni heräs tällanen kysymys/ääni.Eli kone on sbc stroukki eaglen setillä. Onko porukka joutunu vaihtaa ö-pohjan että mahtuu pyörimään?
    Tuossa sitä tuumailin ku 1 ykk kohdasta vartin kääntää dampperia ni kuuluu sellainen ihan hengetön kumaus ö-pohjasta. Eli ottaa siis kiinni.Riittääkä että otan pois ja vähän taon seiniä vai tartteeko ostaa isompi ö-pohja? ääni on todella hiljainen eikä jarruta käsinpyörittämistä yhtään.
    Jos ton tarttee vaihtaa ni jos jollaki on hyllyssä sopiva ni tarjota saa :)
     
  2. 383

    383 Gearhead

    ei kyllä pitäisi ottaa öljypohjaan kiinni mutta lohkoon kyllä tai nokkaan tarkista asia vaikka muovailu vahalla :soosoo: :soosoo: :soosoo:
     
  3. Ylli

    Ylli Gearhead

    Isolohkossa otti ainakin omassa kiertokangen pultinpää öljypohjaan kiinni, isku on 4,25". Öljypohja on sisempänä kuin lohkon valu.
    Itellä on 20*20-putkesta tehdyt "levennykset" kiertokankien kohdalla öljypohjassa, jotka on hitsattu tigillä kiinni!
    Kuviakin meinasin laittaa, mutta kun en osaa :cry:
     
  4. cmro85

    cmro85 3rd gear

    ottaa ainakin 3.75 kampuralla kiinni koneen takapäästä. samoin se loiskepelti ottaa kiertokankeen kiinni.
     
  5. Selli

    Selli Gearhead

    Jees kyllä muut tarvittavat viilaukset on tehty mutta selkeesti ottaa ö-pohjaan kii.Kuuluu sellaselta tynnyriltä kuulostavalta ääneltä. Täytyy huomenna avata ja tarkistaa mihin on hipassu. Peltiähän se vaan on :)
     
  6. Selli

    Selli Gearhead

    Koppairti ja selvitetään mihin on ottanut kii. Pari napakkaa tuurnalla ja ongelma ohi. Tosiaan alle puolensentin kohta oli mihin oli ottanut kiinni.
     
  7. Selli

    Selli Gearhead

    Jatketaas tätä ku samasta koneesta on kyse. Jäi sitte testaamatta vehkeet ku ei käynykkään toi mun startti tohon lohkoon. Eli mun tehostartissa on suoraan rivissä pultit ja tarttis olla ristikkäin. Saakohan noita välitettyjä tuolla toisella kiinnityksellä? Tälleen pyhissä on turha mihkään vauhtiputkaan soitella ni ajattelin täältä vähä udella.

    Ja jos jollakin on joutilaana tuollainen suht uusi ni saa tarjota :)
    Voin antaa vaihossa ton mun tehostartin myös.mullon 3kk vanha toi
     
  8. Selli

    Selli Gearhead

    Jebulis jee. Tarttisin taas apua tän mun paketin kanssa. Eli olin tuossa kattelee starttia paikoileen ja huomasin että eihän tämä näin voi olla.

    Vetolevy on chevy 400 ja siinä koodi 2510341/kaupan koodi on 99-404.Eli onko minulla vääränlainen vetolevy? Asensin levyn niin että patit on lootaanpäin niinkuin vanhassakin oli ja kirjoissa käsketään.Hammastus jää huomattavan kauas startin hampaista ja kosketusta on n.1/3 hampaitten pinnasta. Vetolevy käännettynä niin että patit koneeseenpäin on vetolevyn ja startin kontakti hyvä mutta ei starttiasennossa pirun lähellä ite starttia. Jotenki musta tuntuu että toi vetolevy on vääränlainen tuohonsettiin? Millasia olette laittaneen tuohon pakettiin? Startin kiinnitys on ristimallinen.dampperi on myös chevy 400 mallinen.Tai niin paketissa ainakin luki.Pitäsikö mun ostaa ihan peisikki 350 vetolevy että istuu paikoilleen?
    Lohkosta löytyy seuraavanlainen koodi 3970010 / 151202834 / K0528cm Itelle ei sano mitään noi koodit eikä mun kirjatkaan osanneet auttaa.

    Taustainfona ostin kamat siis yksityiseltä enkä liikkeestä joten en voi soitella firmaan ja varmistaa asioita koska en tiedä edes mistä liikkeestä osat ovat lähtöisin.
    Apu olisi kovasti tarpeen.Kone on onneksi vielä ns. sylissä joten sitä pääsee rassaa hyvin mutte viittis monesti harjotella...


    tuossa kuva siitä miten kehä asettuu ku vetolevy pitäisi olla oikein.
    http://www.saunalahti.fi/sellis/patitulosp%e4in1.jpg

    mielestäni aikapirunkaukana on oikeesta toi asento tuossa.
    Nii ja toi vetolevy on Transtar merkkinen ja on 168 hampainen
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Miten tuo sun koneesi on tasapainoitettu,ulkopuolisesti vai sisäisesti? Aj.vaan kysyä kun eaglella on kumpaakin mahdollisuutta! Tuo on ns.010-lohko ja se ei sinällään kerro oikeastaan mitään. Onko tuo mahd.4-pulttisilla runkolaakeripukeilla? Välitettyjä ei taida vinokiinnityksellä saada,eli menee poraus ja jenkaus linjalle. Tosin jossain lohkoissa se on jo valmiina,kuten meillä nyt työn alla olevassa 010-lohkossa! Laitapa tänne lohkosta siitä laturin alta ne kirjaimet,ni katotaan lohkosi "alkuperä",vaikkei sillä tässä enää ole mitään merkitystä kun akseli on vaihtunut stroukkiversioksi! Mut laitapa muutkin mahd.tiedot tänne ni tutkitaan kaikki mitä tiedetään ja onhan täällä monta joka on stroukkikoneen tehnyt!
     
  10. Selli

    Selli Gearhead

    Lohko on siis startinosalta vino kiinnitteinen ja se laturin allaoleva koodi on tuo 151202834 / K0528cm.Ainoastaan noi siinä oli. Uusi startti tuli tänään joka on vinokiinnitteinen vakionmallinen ja oletin että käy.No startti kyllä meni heittämällä paikoilleen mutta toi vetolevy nyt rupes arveluttaa ku en tiijä pitääkö käyttää 400 levyä vai 350 levyä? tuntuu jotenki oudolta että levyn ku laittaa oikeinpäin kiinni eli ne patit lootaanpäin ni sillon kusee toi linja.Sitte ku laittaa väärinpäin ni osuu jo aikakohillee.Mielestäni tarkoittaa sitä että toi levy on vääränlainen.Lohko on 2bolt mallia ja tuosta tasapainoituksesta en ole ihan satavarma koska ostin tuon kasattuna/koneistettuna.Selviää ihan näillänäppäimillä sekin.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Automaatillista jenkkiä koskaan omistaneena on vaikea antaa hyviä vetolevy vinkkejä, mutta toimisko se patit lootaan päin ja tuota pientä hammaskosketusta lähdetään pienentämään startin shimmeillä ?

    Selli: Muista että tämä neuvo tulee kaverilta joka tuhosi viime keväänä #match vauhtipyöränsä hampaat huonolla shimmauksella :poff:
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Kampiakseli numeroja kaipailtais,siitä kun osais sitten joku sanoa kumpi painoitus koneeseen on tehty? Juuri noinhan se hammasvälys säädetään,kuten jarit selitti!
     
  13. Selli

    Selli Gearhead

    Laittelen tarkat infot kuhan ne saan kynsiini.(nyt kaikki nauraa että jätkä ostanu hatusta kamoja) :D

    Tosta shimmauksesta: uran pohjat osuu niinku todellahyvin kohilleen mutta ongelma onkin että jää niin vajaaksi toisessa suunnassa toi kontakti. Tosiaan 1/3 hampaista hyväilevät toisiaan vain vetolevyn ollessa oikeinpäin ja se ei todellakaan riitä jos vähänkään nää metallinopit on menny perille :)

    Ei ole ollut ikinä vakiostarttia ni en ees tiijä onko tuossa tohon toiseensuuntaan shimmausmahkuja. Tai no oli mulla hetken vakio kunnes se lopetti toiminnan ja laitoin siihen ton tehomallin.Sitä kyllä sai säädettyä tosihyvin tuossa vanhassalohkossa.


    Tässäkuvassa näkee hyvin miten menee vääräänkohtaan toi vetolevy.Tässä siis levy on oikeinpäin kiinni.

    http://www.saunalahti.fi/sellis/oikeinp%e4inlevy1.jpg
     
  14. Selli

    Selli Gearhead

    Tällasta infoa tuosta sain selville:

    "ESP" Cast Steel Crankshafts
    Economically priced cast steel cranks for Small Block Chevys and Fords offer reliability at an affordable price. Each crank is inspected for dimension, size and stroke accuracy.
    Part No. Engine/Stroke
    EAG103503750 SBC 350/3.750" ext.bal

    *Note: Requires 400 harmonic balancer and flexplate with this crankshaft.

    Ulkoista painotusta yms
    Jotenka toi vetolevy ja dampperi on ihan ok ku noi on 400 mallia. hmmmmm
     
  15. 383

    383 Gearhead

    vetolevyn painot pitää olla koneeseenpäin,vetolevyssä pitäisi olla pienet kohoumat mihin turbiini tulee kiinni silloin se on oikeinpäin. startin shimmaus sääntö on kun käyttää paperiliitintä välyksen mittaamiseen niin välys on ok
     
  16. NHRA

    NHRA 1st gear

    Mulla taitaa olla tuo sama kampura, eli 350 runkolaakereilla ja 3.75" iskulla oleva Eaglen valukampura. Siinä pitää käyttää 400 koneen damperia ja vetolevyä, eli ihan oikeat osat sullakin pitäisi tosiaan oleman.

    Välitettyjä startteja saa vinokiinnityksellä, mutta niitä ei ihan joka paikassa ole tarjolla. Itselläni on Jeg's:iltä hommattu sellainen. Joissakin lohkoissa on valmiit kierteet sekä suora- että vinokiinnitteiselle startille. (Joidenkin mukaan nämä löytyy kaikista lohkoista, mutta mun kahdesta SBC:stä vain toisessa on näin.)
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Aika harvoin noissa lohkoissa on kierteet valmiiks kummallekin kiinnitykselle,mulla nyt tontilla majailevista 6 lohkosta vaan yhdessä on valmiit kierteet molemmille startti vaihtoehdoille! Korjaan kirjoituksiani tarkemmin muistelleena eli saahan noita vinokiinnitteisiä tehostartteja tosiaankin,kuten NHRA tuossa ylempänä kirjoittikin,mutta nuo ns.tarjous-tehostartit on suora kiinnitteisiä! Onko NHRA tuo sinun molemmilla kierteillä varustettu lohko 4-pulttinen tai kaikki sen ulkoiset tunnusmerkit omaava,mutta varustettu sit kuitenkin vaan tavallisilla runkolaakeripukeilla?
     
  18. NHRA

    NHRA 1st gear

    Tarjous-tehostartit on tosiaankin suorakiinnitteisiä, ja viime kesänä moista ostaessani US-Partsin myyjä "tiesi" että kaikissa lohkoissa on nuo molemmat kierteet. Muistelin jo tuolloin että 15 vuoden aikana en omassa lohkossani ollut nähnyt kuin yhdet eli vinokiinnitteisen kierteet, ja näinhön se olikin kun auton alle ryömin startin kanssa. Onneksi oli toinenkin moottori jossa oli molemmat kierteet ja vinokiinnitteinen tehostartti kiinni, vaihdoin sitten tuon uuden siihen ja toisinpäin.

    Jos meinaat noilla 4-pulttisen ulkoisilla tunnusmerkeillä 010-valua niin sellaisesta lohkosta on kysymys.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Tarkoitin vähän muutakin,eli kuinka tuo 010 oli kirjoitettu pienellä vai isolla,oliko jakopään kopan yläpuolella jengattu tulppa yms? Se on mukava kun ovat niin hyviä tietämään us-partsilla,eräätkin :argue: on käyty :poff:
     
  20. NHRA

    NHRA 1st gear

    Jakopään kopan yläpuolella ei ole muistaakseni jengattua tulppaa, 010-merkintä löytyy jakopään kopan sisälta. Ja lohko on siis kaksipulttinen.

    Tuosta starttikeskustelusta jäi päällimmäiseksi mieleen myyjän varmuus siitä että kaikista lohkoista löytyy molemmat kierteet, Partsilla ei ollut edes hyllyssä vinokiinnitteistä starttia (ei siis edes vakiostarttia joka olisi kovasti kelvannut). Koska reissuun lähtö oli edessä ja startti vit....siis temppuili niin otin sitten vastoin aavistuksiani tuon suorakiinnitteisen, onneksi oli se toinen moottori josta sitten oli vaihtaa sopiva.
     

Kerro tästä muillekin!