Eagle Stroukki ja siihen liittyvää.sbc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 12.4.2006.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Alipaine on käytössä mutten ole ruuvannut yhtään sitä säädintä.Se on tehas asetuksilla vielä. Hävettää sanoo mutta hukkasin sen manuaalin joka tuli tuossa Accelin säätimen mukana joten jos en saa opusta mistään ni voi olla parempi etten mee hirveesti koskee.
     
  2. tapio

    tapio Gearhead

    Käytännössä alipainekellon pitäisi antaa niin paljon ennakkoa kuin kone kilistämättä kestää. Jos pintakaasulla vedätettäessä kone alkaa rykimään tai empimään, niin säädetään kellon antamaa ennakkoa vähän pienemmäksi. Taas baanalle, uutta kokeilua ja säätöä... Loiva ylämäki on hyvä paikka kokeilla säätöjä.

    Jokainen kone on yksilö, joten kokeilemalla löytyy oman koneen optimisäädöt. Mun 327 tykkää asetuksista 12 astetta staattista ennakkoa, 24 keskipakoennakkoa ja 16 astetta alipaine-ennakkoa. Eli pintakaasulla ajettaessa n. 3000 RPM kyytiä ennakkoa on kaikkiaan 52 astetta käytössä. Vähänkin lisää ennakkoa ja meno on yhtä rynkytystä.

    Laita alipaineletku kaasarin manifold-porttiin eli reikään, mikä antaa imua tyhjäkäynnillä. Näin saat koneen toimimaan hyvin tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla.
     
  3. TH

    TH 1st gear

    Mulla on jemmassa tuo Accelin ohje, vaikka et sä kyllä sitä tarvii. Ruuvaa kierros kerrallaan ja käy välillä kokeilemassa. Kun kilistää tai alkaa nykimään niin sitten takaisin päin.
     
  4. Selli

    Selli Gearhead

    Tossa mun yksilössä ei ole minkäänlaista rykimistä tai "mooausta" ollut ikinä joten aikalähellä mennään. Meen tuossa perjantaina kokeilee paremmin tuota säätöä mikä tuossa nyt on.Perusennakkoa varmasti voi lisätä nytkin siihen detonaation rajalle.Tänään mitä kerkesin ajella ni ei missään vaiheessa kilistelly.kirjottelen tuossa päivällä lisää ku käyn vähän huristelee. TH:ilmottelen jos tarviin sitä manuskaa mutta eiköhän tuo tuosta ala sutviintuu pikkuhiljaa.
     
  5. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    nimim.tahtois tietää,eikö nyt ole kyse jakajan "keskipakolimpuista" ja toisen laittamalla löysemmällä jousella,eikö akselin pyörintäkuormitus tule
    "toispuoliseksi" aiheuttaen "vääntöä" jakajan akselille vai jääkö limput silti liikkumaan samaa "ulkonemaa"(avautumista) käyttäen.
     
  6. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Sielä on kaks limppu vastakkaisilla pulilla akselia,kyllä ne aikalailla tasapainossa on.
     
  7. tapio

    tapio Gearhead

    Juu, kyse oli jakajan keskipakolimpuista.

    Ne limput kulkee samaa rataa, ts. ei toinen limppu kulje yhtään sen ulommalla kuin toinenkaan, vaikka siinä on löysempi jousi. Ne yhdessä kääntävät ajoitusta aikaisemmalle kun rundit nousevat.

    Hankala selittää, mutta kun jakajan kannen aukaisee, niin homma selviää jakajan osia ihmettelemällä.
     
  8. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ne painolimputhan on periaatteessa U moutoiset ja ne vääntää sitä pyöriää sitten aikaisemmalle, eli tukeutuu siihen akselin vimpstaakiin, niin ovat aina parina yhtä ulkona.
    [​IMG]
     
  9. Selli

    Selli Gearhead

    Tänään tuli testailtua kamun G mittarilla millasia lukemia näytti tuo kulkine. Ei päästy varttia ajaa ku ei ollu sopivaa suoraa lähettyvillä. 0-120kmh mittailuja yms siltä väliltä testattiin. 0-100 näytti 6.41sek.

    Olen ollut yhteyksissä eri nokkavalmistajiin ja aikalailla raikkaita nokkakeppejä suosittelevat tähän mun komboon. Toi Lunatin keppi mikä nyt on niin on ainakin omaan mieleen aivan liian kesy.Vääntöä on hyvin mutta se jokin vielä puuttuu :) Onneks tuohon on helppo vaihtaa ja kokeilla toista keppiä vaikka se onkin täysin hullunhommaan purkaa ja kasata mutta niihän se menee :)
    Kiitettävää palvelua olen kyllä saanut kolmelta eri valmistajalta tuon nokan suhteen.Vaikkeivat tätä luekkaan mutta täytyy nostaa hattua!
     
  10. Selli

    Selli Gearhead

    Asentelin nyt sen astenauhan dampperiin ja kattelin sitte ennakkoja. 11 näyttäs perusennakko letkukiinni ja maksimi oli n40. sitte pimeni mun ajotuslamppu :) eli kyllä toi ihanhyvin on alueella. Periaatteessahan tota voisi vähän rajoittaa tota maksimia mutta kyllä se nyt tuntus olevan ihan hyvässä säädössä.En oo ainakaan detonaatioo saanu aikaseks ja ihan kohtalaisesti lähtee käyntiin.Yhtään ei yski ku runttaa kaasua.Eiköhä sitä tällekesää ole jo tarpeeksi säädelty. Tota härskimpää nokkaa kyllä tulen vaikka ihan testaamaan että millanen ero oikeesti on.Jos sitä ei saa leimattua ni sitte on ajeltava tuolla nykyisellä vääntiksellä.
     
  11. tapio

    tapio Gearhead

    Perusennakot pitäisi mitata alipaineletku irroitettuna ja tulpattuna. Ja maksimiennakko ilman alipaine-ennakoita sellaiset 34-38 astetta. Siihen päälle ne 12-16 astetta alipaine-ennakkoa, niin ollaan aika lähellä optimia.
     
  12. Selli

    Selli Gearhead

    Tapio:Kiitti vinkeistä. Täytyy huomenna vielä kattoo ihan mielenkiinnosta noi säädöt ilman letkuja.Siihen säätimeen en vielä ole kajonnut ollenkaan mutta periaatteessa sitäkin voisi kattoo mitä vaikuttaa nyt ku näkee noita asteitakin missä mennään.
     
  13. tapio

    tapio Gearhead

    Jeps. Muista, että jokainen kone on vähän erilainen ja tykkää hieman eri säädöistä kuin naapurin mylly. Noi mun antamat luvut on hyvä pohja jatkoruuvaukselle.
     
  14. Selli

    Selli Gearhead

    Kävin tuossa mittailees nytte asiaa ja ilman letkuja sain maksimit 28 mutta jos jakajaa kääntää ni nakutus alkaa heti.Perusennakko siis on tuossa 10 korvilla. Tuosta ku oli aijemmin puhetta että voisi ristiin laittaa jousia ni tässätapauksessa voisi olla juuri oikea kompromissi näin tehdä ni varmaan nousisi tuo maksimi tohon 30 korville tai vähän päälle. Tosin sitte melkeen pitää perusennakkoa myöhästää ettei nakuta,heh.Hyvin toi toimii tuollakin säädöllä enkä ole takamuksella huomannut mitään eroa onko siellä ennakkoa sen 35 vai 40.Käynnistymiseen ja nakutukseen olen saanut ne erot.Ehkä annan olla tuossa ja naatiskelen vielä loppuajokauden.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli samolla jakajan asennolla max ennakot 28astetta ja 40astetta. Toi 28 tietty todellinen max ennakko kaasupohjassa menoon kun vakuumia ei ole. Ja vähän pienen kuuloinen lukema. En muista nyt sun motin osia, mut yleensähän sbc:ssä noi on ollu 34-36, jopa 38 että saadaan parhaat tehot. Mun auto ainakin lussahti totaalisesti kun jakaja pääs kääntyy n.10 astetta myöhäselle "optimaalisesta".

    Jos toi sun 35 tai 40 astetta tarkottaa letku kiinni, niin sillonhan sulla on noilla säädöillä ollu kaasupohjassa 23 ja 28 astetta. Ja eroa ei varmaa tunnu persiissä kun tehot on kauttaaltaan kateissa. Tuunailet vaan ne ennakot kohilleen, nakutukset pois pienemmällä pers-ennakolla ja sit kumit katuun.
     
  16. Selli

    Selli Gearhead

    Vole 5_7 Tossa muuten olet oikeessa että on vähän tehottoman oloinen. Mitään vertailukohtaa mulla ei ole muutaku vanha moottorini.

    Eli kombona on nyt

    sbc .03 ylikoossa eaglen stroukki alakerralla (383)
    10.4 mukeilla
    RPM alukannet
    RPM imari
    Hollikan 750 vacuumi
    Jakaja orggis runko jossa MSD kaikki muut osat
    Lunatin Voodoo nokka
    * Advertised Duration IN/EX: 268/276
    * Duration @ .050 IN/EX: 227/233
    * Gross Valve Lift IN/EX: .489"/.504"
    * LSA / ICL: 110/106
    * Valve Lash IN/EX: Hyd/Hyd
    * RPM Range: 1800-6200

    Cranen alu rulla keinut 1.5 suhteella
    Dynomax peltisatsit
    Loota on 350 transgon competition shiftkitillä
    perä n.4. eatonin lukolla.

    Vanhalla nokalla moottori kierti reippaasti paremmin.Vanha nokka oli pikkasen vajaat 300 asteinen Crane.Tällä Lunatilla on vääntöä mukavasti mutta kerrokset loppuu vähän kesken. Toki se voi johtua muistakin tekiöistä.

    Eli jos vaihan takasi ne löysimmät jouset jakajaan ni pitäisi tulla tuota ilmanletkua ennakkoa herkemmin enemmän. Ja sitte loppuhierominen säädän sillä alipainesäätimen ruuvilla.Noilla jäykemmillä jousilla tottakai ennakkoa ei tule sekin mitä tulee tulee vaikeemmin.
    Onneks noi on todella nopee vaihtaa ni noita vois vielä viittiä hierookkin.
     
  17. 55&64

    55&64 1st gear

    Kyllä noilla kamoilla ja perävälityksellä pitäis kumin vinkua aika iloisesti!
    En ole ikinä ajoituslamppua omistanut ja sytytyksen säätänyt niin aikaselle kun nakuttamatta kestää (eli vähän myöhäsemmälle sen jälkeen kun rupee kilistään :lol: ). Ei toi varmaan paras tapa ole, mutta pääsi sillä
    kuiteskin joskus 350 SBC:llä ja rautakamoilla 12 sec puolelle 1500 kg autolla. Mites toi nokan perusajoitus, voiko se olla pielessä?
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ne jakajan jousethan vaikuttaa vain siihen millä kierroksilla ennakkoa tulee, ei siihen kuinka paljon sitä ennakkoa tulee. Ellei olis niin jäykät jouset ettei vielä max kierroksilla olis max ennakkoja. Niitä punnuksia vaihtamalla ja muokkaamalla voi vaikuttaa joissain jakajissa siihen, kuinka paljon kierrosennakkoa tulee.

    Tossa tapauksessa varmaan pitäis saada jakajaan muokattua lisää kierrosennakkoa, jotta täysennakkoa sais tarpeeks ja perusennakko ois silti tarpeeks alhaalla. Tai sitten se vakuumiennakko on liian runsas kun kerran nakutusoireita oli. Nakuttaako jos ajat ilman vakuumiennakon letkua? jos ei, lisäile ennakkoa kunnes saat ne maximit sinne 35-36tuntumaan. Pitäis kumin sulaa ihan eri tavalla. Sitten vakuumiennaako kiinni ja vähentelet sen antamaa ennakkoa jos/kun nakuttaa.


    Toi ilman lamppua säätelykin on ihan mahdollista, mut kyllähän siinä resursseja jää hyödyntämättä, kun ei oikein tiedä mitä siellä motissa tapahtuu, tiedetään vaan nakuttaako vai ei.. Kilistää jossain kohassa ja sit säädät jakajaa kiertämällä koko alueelta pois ennakkoa. Pelkän kierrosennakon kanssa pelatessa ei niin vaikeeta, varsinkin jos jostain tietää että jakajan ennakkokäppyrä on omalle motille "sopiva". Lainausmerkeissä siks koska mekaaninen ennakonsäätö kuuluis kyllä tekniikan museoon!
     
  19. Slow66

    Slow66 1st gear

    Totanoin....mikähän tuossa moottorissa on oikeesti tuo puristussuhde? Tuon nokan arvot antaa nääs mun laskureissa sellaisen tuloksen että staattinen puristussuhde saisi olla noin 9.9-10.0 että vielä pelaisi nakuttamatta pumppubensalla.

    Tuo kuulostaa vaan niin kovin tutulta, kun kerrot ettei kestä kuin 28 astetta ennakkoa nakuttamatta. Been there, done that, saw the movie, rebuilt the engine :lol:
     
  20. Selli

    Selli Gearhead

    Nokka on ajoitettu ainostaan by the factory eli 4astetta. Oon kuiteski aika rookie näitten kanssa joten luotin siihen että toimii tuolla perus asetuksella. Eikä tuo mun jakoketju kyllä anna mitään säätääkkään.

    Puristuksissa mennään samalla linjalla. Olen tuota itekki yrittäny laskea mikä olisi se oikea mutta herranhallussa ollaan menty.
    Männät on 0dekissä ja felpron sininen on tiivarina kansissa.Palotilat on 64cc mitäs muuta toi tarviikaan.Männät ovat tasapäiset -7cc venttiilikoloilla.
     

Kerro tästä muillekin!