eberi

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Anonymous, 1.11.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ostin auton jossa eberi- bensalämmitin,lämmitin lämmittää sekä hyttiä että moottoria, lämmitin toimi aluksi, mutta nyt se vain naksahtaa kun sen laittaa päälle,eikä lähde käyntiin, tulppa näyttäisi ehjältä, olisiko mitään vinkkiä missä voisi olla vika. Lämmittimessä myös kellolaite, joka muodoltaan neliömäinen johon näppäillään lämmitysajat,eri kellonaikoja 3?
    olisko käyttöohjeita missään ?
     
  2. jylppy

    jylppy Gearhead

    saako vehje soppaa, eli jos bensapumppu tai magn.venttiili (jos on) prakaa, ei lähde käyntiin. Tekeekö tulppa kipinän? Voi näyttää päällepäin hyvältä, mutta sisukset saattaa olla murki. ota tulppa irti, ja laita se koneen runkoa vasten johto paikallaan, ja orjuuta jotain pistämään vehje käyntiin samalla kun itse katot tuleeko kärkien väliin kipinä! Näillä pääsee alkuun.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikä malli se on ???? ilmeisesti vesi lämmitin jos se lämmittää myös moottorin mutta....d5w...d7w...hydronic.3...4...5??
    missään vesilämmittäjässä eberillä ei ole kipinä tulppaa...ainakaan pariinkymmeneen vuoteen vaan hehkutulppa katso se tyyppi niin voin auttaa enemmän d5w ja d7w on itsediagnoosi mutta se vikakoodi pitää "kutsua"
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    eberi on tyypiltään B5W. Senverran olen lämmitintä tonkinut, että bensapumpulle ei tule virtaa releboxista, rele kyllä naksuu ?,mutta on hieman epämääräisen näkönen, saattaa olla vikaa siinä piirikortissakin, onkohan itse lämmittimessä jossain sulake ?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    kun kytket virran siihen laitteeseen (keltainen johto ohjain yksikön keskivaiheilla) 2-napainen liitin ...siis siihen keltaiseen pitää tulla jännite, silloin laite tekee itsediagnoosin ...signaali tulee ulos vilkkukoodina siitä toisesta navasta...yksikössä lukee diag, käytä vain LED-kynää tai pikku summeria siis ei kynää jossa on polttimo.johto sarjasta löytyy kolme sulaketta kaksi lämmitintä varten yksi kennopuhallinta varten mitä se lämmitin sitten tekee?????ihan mykkä vai "vinkaiseeko" se edes jos "vinkaisee" tarkasta ylikuumenemissuoja se on kattilan päässä sellainen kuminen nappi sen sisällä on pieni nappi jota painetaan jos pyörii noin 10sek tarkasta sulake ja hehkutulppa
     
  6. Arnes

    Arnes 1st gear

    terve taas,olen sitä releen piirikorttia ihmetellyt ja mittaillut ja noin silmämääräisesti näyttäisi ehjältä,lämmitin ei edelleenkään muutakuin naksahtaa päälle laitettaessa, (relekortin kärjet) mainitsemaasi keltaiseen johtoon ei ole tule virtaa, mihinkähän ko. johdon pitäisi mennä.Ongelma lienee se että lämmittimeen, tulppaan ja bensapumppuun ei tule virtaa. Sulakkeelta releelle tulee kyllä virta, mutta siitä eteenpäin ???? onko relekortissa sittenkin vikaa??? :???:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    keltaiseen johtoon (ohjainyksikössä merkintä s) pitää tulla jännite kun käynnistät sitä ....se johto tulee kellolta katsoppa sieltä. ruskea=maa punainen=jatkuva virta keltainen=lämmittimen käynnistys, kun laitat keltaisen kiinni punaiseen pitäisi käynnistyä ohjain yksikössä on harvoin vikaa ellei sitä ole "poltettu"
     
  8. Arnes

    Arnes 1st gear

  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    no niin, nyt siitä eberistä vielä, on käytetty alan korjaamolla sitä relekorttia josta ajoivat testiohjelmat ym, ja pitäisi nyt toimia , mutta ei.Kun moottori lämmin ja laittaa lämmittimen päälle, niin kennopuhallus lähtee päälle, pohuuttaa noin 5 sekunttia, sitten kuuluu kaksoisnaksaus ja lämmitin sammuu ? Voisiko kyseessä sittenkin olla se ylikuumenemissuoja? en vain oikein käsitä miten se oikein toimii(jos nyt oikeata nappulaa ihmettelin)kumitutin alla oleva nappula ei liiku mihinkään.Onko jotain vielä tehtävissä, kiitos kuitenki neuvoista tähän asti.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    kenno puhallin pyörii,, mutta keltaiseen johtoon ei tule jännitettä????????????
    kokeile mitata uudelleen
    mitä se laite sitten tekee??vinkaiseeko noin 1sek ...vai pyöriikö noin 5-6 sek ...koititko onkia vikakoodia ulos???
    voin "faxata"kytkentä kaavion kunhan saan sen koneelle
     
  11. Arnes

    Arnes 1st gear

    keltaiseen johtoon tulee nyt jännite, kokeilin myös liittää sitä punaiseenjohtoon, mitään ei tapahtunut, naksahduksia lukuunottamatta laite ei sano yhtäänmitään,sitä vikakoodin onkimista en ole vielä kokeillut, välineiden puutteen vuoksi, mutta virtaa ei ainakaan tule tulppaan, eikä bensapumppuun.Edellisen omistajan mukaan laite toimi satunnaisesti, on se itsellänikin toiminut, mutta ei viimeaikoina enää.Joten kytkennät periaatteessa ok.Relekortti pitäisi olla ok, mutta kääsittääkseni kortti ohjaa esim.bensapumpun virranohjausta, ja virta ei kuitenkaan kulje. Käsittämätöntä?!Kennopuhallin toimii kun kone lämpönen, kuuluu vissiin niin toimiakin ?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    ohjain yksikkö tarkastaa kaikki sähköiset komponentit ennen käynnistystä jos siellä on jotain vikaa se ei ala käynnistämään koko laitetta .....kyllä sinne pumpulle tulee virtaa kun ohjain niin haluaa....
    vika voi olla myös palovahdissa, se on siellä lämmittäjän palopesän puoleisessa päässä sellainen muovinappi johon menee johto sen tehtävä on "katsoa"milloin liekki syttyy, jos se ilmoittaa liekin jo enne käynnistystä laite menee häiriölle...palovahdin arvot muistaakseni on ...about 4.5kilo-ohmia pimeänä ja noin 900 ohmia valossa.....mutta helpoimmalla pääset kun yrität saada sen vikakoodin ulos kerran sellainen on siellä saatavana ...sitten on helpompi jatkaa...
     
  13. Arnes

    Arnes 1st gear

    no niin, koitin saada vikakoodia ulos auton valosummerin avulla, mitään en sieltä ulos saanut useista yrityksistä huolimatta.Taitaapi olla ihan toivoton koko laite ?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    laite pitää olla "päällä"...siis jännite keltaisessa johdossa sitten mittaus "plussaa vasten ....siitä test navasta tulee siis miinus pulsseja
     
  15. Arnes

    Arnes 1st gear

    no nyt tuli koodia, eli ensialkuun kellosta laitetta käynnistäessä ensin 2 lyhyttä piippausta ja 1 pitkä (n.5 sek.), sitten tasaisin välein n. kahden sek.mittainen piippaus ja 3sek taukoa, sitten taas 2sek piippaus ja 3sek taukoa jne, tasaisin väliajoin.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    olisikohan koodi 1.5 sek päällä 4 sek pois ..???? se on lähinnä kuvailemaasi koodia. ilmoittaa puhallin moottoria vialliseksi voi olla myös lämmittäjän sulake palanut (8A) jos nalli on ehjä,mittaile moottoria,C liitin (se 8napainen) napa 5 on täysiteho ja napa 1 osateho,kannattaa irroittaa johdot lämmittäjän päältä ja kokeilla suoraan akusta
    eli jos tuo vikakoodi on se 1.5 sek/4sek niin ohjain yksikkö ei löydä "kuormaa" siitä c-liittimen 5 navalta
     
  17. Arnes

    Arnes 1st gear

    joo,en saanut laitteeseen mitään eloa em. toiminnoilla.Sulaketta 8A en ole löytänyt itse laitteesta.
    Taitaapi olla viisainta viedä laite alan korjaamoon, onkohan esim. uusi puhaltimen moottori kuinka arvokas, kannattaako laittaa.Vai vieläkö voisi itse jotain yrittää
    ?
    Vielä tyhmä kysymys; autossa myös toimimaton ilmastointilaite, voisiko olla missään yhteydessä eberiin?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    en usko että lämmitin on mitenkään kytketty siihen "rikkinäiseen"ilmastointiin...
    se paloilmapuhallin maksaa arviolta 1500-1700 fim(arvio) eli ei ihan halpa
    vie se johonkin korjaamolle, ammattitaitoinen asentaja sanoo alle tunnissa mitä sille kannattaa tehdä ja saat hintaarvion se on muuten hyvä laite kun se toimii...itse en tulisi toimeen enää ilman sitä....
     

Kerro tästä muillekin!