Edullisesti keskiarvoistus pyörimisnopeuspulsseille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Catiska, 26.1.2017.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Meidän telahärvelin moottorin pyörimisnopeutta pitäisi saada pidettyä vakaana kuormituksen vaihteluista riippumatta, moottorin voimavarojen puitteissa toki. Kyseessä on diesel ja siihen on tuota virkaa hoitamaan laitettu Waecon vakionopeussäädin.
    Mutta vaihteen ollessa vapaalla, moottoria kuormittaa pelkästään muuttuvatilavuuksinen hydraulipumppu, moottorin pöyrimisnopeuden muutokset on liian nopeita ja vakkari heittää itsensä pois päältä luullen renkaiden/telojen sutaisseen tyhjää...

    Vakkari sallii -50%/+25% nopeuden muutosta jossain tuntemattomassa ajassa ja se ylittyy. Pulssit tulee vakkatin omalta magneettianturilta, magneetteja on kaksi. Maksimipulssitaajuus on 133Hz joten voisimme lisätä kolmannen magneetin vielä jolloin absoluuttinen muutosalue kasvaa mutta ei taida kasvaa riittävästi.

    Joten, löytyisikö jostain purnukkaa jolla saisi keskiarvostettua sisääntulevia pulsseja niin että ulostulo olisi vaikka 50 pulssin keskiarvo? Tämä tietenkin hidastaisi vakkarin toimintaa mutta luultavasti ei liikaa. Nopeuden vaihtelu ei sinänsä muuten haittaa kunhan saamme estettyä ettei kone pääse ryntäämään liian suurille kierroksille jotka olisi haitallisia hydraulipumpulle.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Oisko tossa kohtaa vanhat mekaaniset sovellukset käyttökelpoisia?

    Rakenna siihen keskipako säädin, niin pyörimisnopeuden saa pysymään samana kuormituksesta riippumatta.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kun en osaa. Eikä osaa edes yksi Suomen kärkifirmoista jotka rukkaa noita Mersun ruiskupumppuja.

    Tietty jos löytyisi joku joka osaa vai meinasitko jotain pumpun ulkopuolista käkikelloa?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuuklailin mimmonen on Waeco. Löytyi joku alipainetoiminen joka tuskin on dieselissäsi. Mut vastaavaa alipainetoimista joskus asentelin 360/904 Coronettiin jossa turbiini oli aika korkealla stallilla ihan tehtaan puolesta. Sen säätimen säätö oskilloi häiritsevästi. Ajokin nopeus ei sinällään paljoa muuttunut, mutta kierrokset heilui eessuntaas.

    En filtrannut kardaanista otettuja pulsseja mut sen asemasta rakentelin vivuston niin että käyttölaitteen(alipainetoiminen) tarvitsi tehdä pidempää liikettä. Ehkä laitoin kuristusta letkuunkin, en muista.

    Lopputulema oli semmoinen cruise, jolla saattoi vedellä 60km/h vauhdissa D-2-1-2-D kepistä ja se vakionopeussäädin pysyi perässä.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Alipainetoiminen on käytössä. Näissä on alipainepumppu... Sinulla ongelma oli toisinpäin, eli vakkari oli "liian nopea". Meillä ei ehdi mukaan...
     

Kerro tästä muillekin!