EFE:n (pakokaasun kierto imarin läpi) toiminta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ttakatal, 10.2.2008.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Mites tuon anturin pitäis toimia, eli missä asennossa tuo pakosarjan läppä on kiinni? Eli siinä asennossa jolloin pakokaasua kierrätetään imarin läpi. Sehän palautuu aina "myötäpäivään" samaan asentoon. Oletuksena että palautuu aina auki asentoon ja imetään alipaineella kiinni?
    Mullaki ku on tuo EFE anturi pimeänä (ei mene ilmaa läpi kylmänä eikä lämpimänä) niin vaikee arvoida miten pitäis toimia.
    Tuota anturia ei muuten saa ainakaan tarvikeliikkeistä, jos joltain löytyy toimiva nurkista niin saa tarjota.
    Pukataan vielä kuva tosta anturista:
    http://kuvablogi.com/nayta/892425/
     
  2. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    Noin se toimii kuten edellä sanoit. Eli ilman alipainetta läppä palautuu aina auki-asentoon. Alipaineella vedetään sitten kiinni.

    Kone kun lämpee tarpeeksi niin EFE TVS (thermal vacuum switch) katkasee alipaineen tulon läpälle ja yhdistää läpän puolen ulkoilmaan jolloin läppä sulkeutuu.

    Mulle ainakin tuo kyseinen anturi löytyi ihan varaosaliikkeestä, joko us-partsista tai sitte south west tradesta..
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Juuri noin, eli kääntyy kylmänä kiinni asentoon imun voimalla ja tuo anturi on termostaattikytkin. Kai noita uusiakin on saatavilla, yritän muistaa katsoa tallilla kirjasta. Katon samalla että löytyykö käytettyä.
     
  4. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    SWT:lle soitin, kahteen otteeseen (kahdelle eri myyjälle), molempien kommentti oli että ei saa ja molemmat suosittelivat "saastelaitteiden" poistamista ja mekaanista kaasaria ja jakajaa tilalle :mad:
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    E, myyjät ei kaiketi tiedä sitä, että EFE ei iole saastelaite. Se liittyy imusarjan nopeampaan lämpenemisen kylmänä. Eli on kulutuksien, ajo-ominaisuuksien ja rikastimen toiminnan kannalta ihan todella hyvä systeemi käyttöautossa.
     
  6. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo näin itekkin pähkäilin. Tällä hetkellä ei rikastin pelaa niinkuin pitäisi, jää "roikkumaan" päälle vaikka kone alkaa jo lämmetä. Tämä aiheuttaa sen että moottori meinaa tukehtua puolilämpöisenä tyhjäkäynnillä.
    Asiaan auttaa jos moottorin sammuttaa vähäksi aikaa (lämpö nousee imurarjaan ja sitä kautta rikastimelle) ja kun käynnistää uudestaan niin käy nätisti ja tasaisesti.
    Tämän perusteella tuntuis että rikastin on suunniteltu pelaamaan tuon imarin lämmityskierron kanssa yhteen.
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Jos sulla on pakokaasulla lämpenevä ryyppy, niin käännä sitä kantta hivenen siihen suuntaan että läppä jää pystyyn. PauliP:n vinkistä kanssa joskus viilattiin lisää säätövaraa siihen, ja kun kone on lämmin ja käy hyvin, voi läpän säätää silloin pystyasentoon. Lisäksi ne ryyppyyn tulevat putket lämpenee kädellä tuntuvasti kun se toimii.
     
  8. syynmi

    syynmi 1st gear

    Viime talvena ostin kyseisen anturin Pirkkalan SWT:ltä ja maksoi muistaakseni muutaman kympin.
     
  9. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Mulla tuo säätö ei kyllä liiku kumpaankaan suuntaa.
    Pitäis vissiin ottaa kaasutin irti ja porata nuo niitit veks jotta näkis miten tuota saa käännettyä.
    PauliP, katsoitko löytyikö sulta sitä switchiä, muussa tapauksessa täyttyy aloittaa soittokierros tarvikeliikkeisiin.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Rikastimen kotelossa olevan lukkopalan voi taltata helposti irti niin rikastinta pääsee säätämään. Bakeliittinen kansi täytyy irrottaa ensin. Samalla kannattaa puhaltaa jotain puhdistuainetta rikastinkotelon alalaidassa (kääntövivun alla) olevasta pienestä imureiästä läpi. Jos se kanava ahtautuu, niin rikastin pysyy pidempään auki kun se ei saa tarpeeksi lämmintä ilmaa. Joskus se kanava ahtautuu kaaasuttimen rungon ja läppärungon välitiivisteen turpoamisesta johtuen.

    En ehtinyt tallille tutkimaan kirjoja tai "aarrekasoja", ehkä tänään.
     
  11. jaakkor

    jaakkor Gearhead

    Itse ostin moisen palikan toista vuotta sitten us-partsilta.
    Tuotekoodi PVS84 ja valmistaja Standard Motor Products.

    Tuo on kyllä erityisen tärkeä kapine ainakin talvikäytössä olevassa autossa.
    Jos EFE ei ollut toiminnassa ja ryypyn sääti niin että kylmänä ajo onnistuu, oli ryyppy päällä vielä 20km ajon jälkeenkin.
    Lievemmin säädettynä ryypyn sai kyllä putoomaan pois mutta sitten auto sammuikin kylmänä jokaseen risteykseen tai kun heivasi kaasulta sopivassa kohdassa..

    Kone siis olds 307. Toimivalla EFE:llä rikastimen kuumailmaputket tulevat oikeasti kuumiksi, muutoin jäivät haaleiksi.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Komppaan Jaakkor:n kommenttia.
    Kun nuo kaikki systeemit toimivat, niin rikastin toimii siten, että oli sitten kone pakkaskylmä tai puolilämmin, niin riittää että painaa kerran kaasun pohjaan ja starttaa siiten ilman kaasua. Käynnistyy ja jää käymään. Eikä sammuile rikastimen liian aikaisesta poisputoamisesta johtuen.
     
  13. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo soittelin juuri US-partsiin tuosta TVS alipainekytkimestä. Sieltä löytyis mutta hinta 71e :eek:
    Eli jäi kyllä ostamatta.
     
  14. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Hmm... kuulostaa siltä että mulla on ollut jonkin aikaa pimeenä toi efe anturi :lol: käyntiin saa kyllä mutta pitää kaasulla pitää käynnissä jonkin aikaa, sitten kun ryyppy tulee mukaan peliin niin silloin se pitäis jo melkein saada pois päältä :p
     

Kerro tästä muillekin!