ei mene autot kaupaksi nyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jnieminen, 1.7.2011.

  1. jnieminen

    jnieminen 1st gear

    :eek: :eek: :eek: nyt tuntuu olevan kaupankäynti seis suomenmaassa! olen seurannut tarkkaan nettiauto tarjontaa vuosia ja nyt olen havainnut notta kauppa ei käy edes halpaan hintaan. nykkö se lama alko???
     
  2. rakkari

    rakkari 3rd gear

    saman huomannu.. vaiks pual ilmaseksi niin ei niin ei.. joku 5vuotta sitten autot myytiin kiljuen ja vietiin käsistä ja vaihtokauppaa jatkuvalla syötöllä,,, :-? paras ennätys on 7jenkkiä kesän aikana mitkä myin/vaihdoin etteenpäin.. :)
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt ois tosiaan käteisostajan kulta-ajat :s

    Joka hintaluokassa on kunnon helmiä ja jenkkejäkin joka lähtöön. Köyhän tekee kipeetä kattoa vierestä. Kaikki vaan vaihtojen varassa pyörii ja sitten käy näin. Aiai.
     
  4. nixon

    nixon 3rd gear

    Halvimmassa päässä on silti pyynnit ihan naurettavan korkealla niinku yleisesti ottaen, siks ne siellä seisoo.

    Itse siis seuraan säännöllisesti vain Mopareita.
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Sama huomio!
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    3 vuotta yritin myydä avo camaroani järkevään hintaan nettiautossa,
    siihen satsasin about 25000... ja puolella hintaan sen myin 1 kk sitten...
    tuli siinä kilometrteille hintaa.
     
  7. jnieminen

    jnieminen 1st gear

    muistaako joku miten 90 luvun laman aikaan homma meni? pysähtykö myynti totaalisesti? onks nyt samanlaisia merkkejä ilmassa?
     
  8. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Halvan taalan siivittämänä tuontia on harrastettu aika paljon ainakin viimeisen viiden vuoden kuluessa. En tiedä onko tämä nyt omaa harhaa, mutta välillä on tuntunut että kalustoa on tuotu rapakon takaa vain pelkän tuomisenkin ilosta kun on halvalla saatu jopa varsinaisten ostajakandidaattien puutteessakin.

    Ehkäpä tämä tuontivillitys on vaikuttanut siihen, että tarjontaa on nyt sitten enemmän kuin tarpeeksi?
     
  9. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Tätä mäkin epäilen.
     
  10. jnieminen

    jnieminen 1st gear

    toi on hyvä pointti toi jakulepin pointti, oisko tän maan markkinat täynnä. myynti on kuitenkin seis nyt ja se on fakta. rahamiehet on ainoita jotka korjaa nyt sikahalvalla jyvät talteen.
     
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Itse tuohon aikaan harrasteautoa myyneenä voin sanoa, että aikalailla nihkeästi meni kahdesta autosta toinen kaupaksi.

    '60 T-bird oli muutamia kertoja myynnissä, kun hetkellisen mielihäiriön vuoksi houkutus vaihtaa toisenlaiseen, onneksi ei mennyt kaupaksi. Autohan on mulla edelleen, nyt 21 vuotta jo. T-bird houkutteli joitain vaihtotarjouksia tuolloin, rahaa ei ollut kukaan tarjoamassa ei edes välirahaa.

    '64 Fairlanea sai ilmoitella pari-kolme vuotta ja sitten loppujen lopuksi se ei lähtenyt pihasta kuin naurettavan halvalla hinnalla, olisiko ollut 5000 markkaa. Sama aparaatti oli vähän aikaa sitten vielä 90-lukuista heikommassa kunnossa kaupan 7000 eurolla :eek:

    Yleinen huomio 90-luvun lamavuosista on se, että harrasteautojen kauppa hiipui hieman viiveellä taantuman alusta ja sitten johti siihen että kelpo harrastekalustoa oli nykymittapuun mukaan hyvinkin halvalla myynnissä. Tsekatkaa vaikkapa 90-luvun lamavuosien lehdistä hintapyyntejä ja verratkaa suhteessa rahan arvoon nykyisin.

    Yleensä ottaen 90-luvun lamalla oli kuitenkin edistävä vaikutus harrasteautoiluun, kerhotoiminta oli vireämpää ja monia alan firmojakin syntyi juuri silloin. Tietty koska ihmisillä oli tarve keksiä mielekästä tekemistä ja toisaalta työttömyyden iskettyä rohkeimmat tekivät harrastuksesta työtä. Tuossa 2005 kun teimme tutkimusta suomalaisista harrasteautoalaan keskittyneistä yrityksistä niin huomattavan moni oli perustettu juuri 90-luvun lamavuosina. Seuraava alan firmabuumi olikin sitten 00-luvun puolivälistä alkaen.
     
  12. ido59

    ido59 Gearhead

    - jenkkiharrastus on katoavaa kansanperinnettä pitkällä juoksulla, uusia harrastajia ei tule samaa tahtia, kuin vanhat parrat kyllästyvät, tyytyvät nykyisiin autoihinsa tai vaihtavat vaikka mopoiluun/veneilyyn/perhe-elämään/tms ... jenkit eivät ole nuorison mielestä "makeeta", kuten 60,70,80 -luvuilla ja veilä osin 90-luvullakin

    - euroautot ja muut ovat viimeisen 20v aikana kehittyneet "jenkkimäiseen suuntaan", nyt perusperheautossa on samat mukavuusvarusteet, mitä piilofarmaribuumin aikaan stw:ssä ihasteltiin, jopa tehoa - jenkki ei ole ainoa vaihtoehto kuin fanaattiselle jenkkimiehelle (tai naiselle)

    - autoja on tullut paljon ja tulee edelleen usasta, tarjonta on kasvanut. Kaikenlaisia harrasteautoja ja mielenkiintoista kalustoa tulee myös Saksasta yms

    - talouden epävarmuus, bensan hintakehitys, harrastetilojen kallistuminen varsinkin suurissa kaupungeissa

    - rahat kiinni nykyisessä kalustossa, joka ei mene kaupaksi

    - "nää on jo nähty", ... 2010-luvulla kaikenlaisia muitakin harrastusmahdollisuuksia on paljon enemmän kuin vielä esim 80-luvulla, jolloin ei musiikkiakaan kuullut kuin kerran viikossa säviksestä
     
  13. unknown

    unknown 3rd gear

    Joka kerta kun käy cruisingissa tai jossain autotapahtumassa, on tuoretta tuontia juuri ajettu ulos kontista. Tämä ei voi olla vaikuttamatta ja kuten moni tietää, menee jenkkiautojen hinnat aallokossa bensan hinnan ja talouden mukaan. (Juu, ei sillä bensan hinnalla mitään väliä ole, mutta uusia harrastajia se karsii).
    Mielenkiintoista tarjontaa on muillakin mantereilla valmistetuissa ja trendi näyttää olevan se että vanhojen autojen parissa harrastajat vähenee.
     
  14. nixon

    nixon 3rd gear

    Itsekin ostin kesämökin sen takia, että olis edes joku paikka väsäillä näitä käyttö-ja harrasteromuja(eikä siis huvita maksaa satasia kuussa jostain tallipaikasta). Arvatkaa onko enää hilloa hommata yhtään mitään kulkuneuvoa tähän talouteen?

    (tai no on siitä mökkisysteemistä "iloa" myös muille perheenjäsenille)
     
  15. unknown

    unknown 3rd gear

    Yksi pointti on että aika harvalla on tilaa missä autoa pidetään.

    Toinen juttu on että ihmiset ovat yleisesti aika velkaisia käyttöautoistaan ja muusta.

    Tosin pitää aina muistaa että jos kauppa ei käy, niin vika on siinä että autot on liian kalliita. Aika korkealentoisia summia autoista pyydetään ja ne summat pitää suhteuttaa siihen, mitä muuta samalla rahalla saa ja aika usein raha laitetaan paremman käyttöauton hankkimiseen.
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ja just nuorempienkin harrastajien vinkkelistä ajatellen, saa vaikkapa nyt 10ke:lla melko kiukkuisen euro- tai japsikulkineen kotitalliin, jolla ajetaan ympyrää saman hintaluokan jenkin ympärillä. Noin hieman sarkastisesti asia ilmaisten.
    Nuorempien autoharrastajien keskuuteen ovat löytäneet paikkansa mm. tuning&styling, autohifi, driftaus, hyvät ajo-ominaisuudet, moottorielektroniikka, jne., eli loppupeleissä kaikkea muuta mitä jokin 60- luvun amerikkalainen harrastuksena tarjoaa. Lisäksi tuo bensanhinta on varmasti yksi osatekijä, mikä vaikuttaa tuoreen autoharrastajan päätökseen elämän suuren T-risteyksen äärellä: "Euro vai Jenkki".

    Esimerkiksi 80- ja jopa vielä 90-luvuillakin japsi- ja eurokikkareisiin pistetiin persettä pystyyn, kromimangelsia alle, jne. aivan kuin jenkkipelienkin parissa oli tapana tehdä. Nyt myöhemmin sillä saralla on tehty selkeä pesäero näiden autojen (amerikka vs. muu maailma) rakentelutyyleihin.

    Ehkä tämäkin on yksi osatekijä. Mitä itse olen havaintoja tehnyt, niin tämmöisenä vähän yli kolmikymppisenä olen junioritason harrastaja ikäluokaltani jenkkipiireissä.
     
  17. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    Hyvä on vaan että on empylijä ostajia, pelasti nahkani juurikin parissa tapauksessa eilen.
    no. 1 tarjosin aikoinaan vanhaa farmari tilapäisessä mielehäiriössä tosi halavalla, nyt joku tarjos samantyylistä puutteelista projektia samaan rahaan, no siitä innostuneena tää ämpyilijä sitten käy lähetteleen yvtä monen kuukauven hiljasuuven jälkeen, alotti viä tinkaamalla vaikka ei oo autoo edes nähnynä, oli pakko ehottaa että mitä jos unohettais koko juttu ja niin myös tehtiin.

    no.2 joku ihme hennneri ostatteli ilmotuksella eräitä listoja, pyysi kuvaa 2 metriä pitkästä ja pari senttiä levveestä listasta, en myy kuvia ja toisekseen mitä siinä kuvassa olis näkynnä? joku viiru! no eilen sitten huomasin että yhessä autossani on ite tehty kyseinen lista, alko palaileen mielee että sehän mainitaankin v-8 numerossa 8/81, olis muuten vähän hatuttanu jos olisin myyny sen vaikeesti saatavan NOS kuntoisen lista jollain 70 eurolla jollenniin urpolle..

    Eli tässä tullaan siihen miksi toisilla on ja toisilla ei, kunnon ihmiset joskus hyötyy toisien urpomaisuudesta.
     
  18. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Ei mene ei. 90' luvulla niitä hyvä jos tarvitsi pistää mihinkään myyntiinkään kun oli selvät ostajat jo tiedossa kuulopuheiden perusteella. Tyypit koputteli ikkunoihin ja kyseli, jotta onks myynnissä? :lol:

    Itseni mukaan lukien.
     
  19. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    ja mikä parasta ne ostajat ei aina ollu ihan selviäkään.. :rotfl: :rotfl:
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Minulla on 9000:sta turbo-Saabista ollut pyynti 350e. Käyttökelpoista siinä on tekniikka. Huoltohistoria tiedossa ja pitkän matkaa jokainen tankkauskin merkattu ajopäiväkirjaan. Joku vittuili Saab-foorumilla hintapyynnistä YV:nä, vaikka tarjouksiakin sai esittää.
    Mitä oikeasti tuolla rahalla saa tänä päivänä esim. varaosaliikkeen tiskiltä? Saman ikäiseen Audiin sillä voi saada yhden anturin koneeseen, mutta pääsääntöisesti ei sitäkään.
    Parempi bisnes olisi myydä saabisteille puhelinnumeroa, kun jostain syystä kovin innokkaasti kyselevät numeroa, mutta sen jälkeen heistä ei kuulu enää mitään. Yleensä kun keräillään vain kuvia. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!