Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mites kun esim. Akryyli on ruiskutettavissa suoraan maali+kovete seoksella ilman ohenninta? Mitäs sillon tehään? o_O
     
  2. DX

    DX Gearhead

    en muista koskaan törmänneeni elasto-ohentimeen

    noi elastot mitä ite käytän on pikemminkin kumista lakkaa, elaston lisäys filleriin, suorakiiltomaaliin, tai lakkaan vaatii kovetintakin oman osuutensa verran lisää.

    kamaron keulapala hankala hioa muoville ettei oo täynnä koloja ku sen muovi kuluu melkeen ketterämmin ku päällä oleva maali, semminkin jos siinä todella on thermoplasti, sehän pitää kappaleesta kiinni leviten kuin itsepäinen räkä vähänkin innokkaammin hiottaessa,
    sitä voisi koittaa liottaa jopa etanolilla, gm-lötkömuovi on käsittääkseni polyuretaania, se sietää liuottimia ihan hyvin.

    soodapuhallus hyvä jos vaivatta hyvän haluaa




    kamaron keula muovipohjalta lähtien, muovi tartunta-aine seuraavaks hiontavärifilleri johon jopa 25 prossaa elastoa, se voi olla epoksi tai akryylipohjainen, ite suosin akryylipohjaista, jokkut epoksit nappaa muoviin ilman tartunta-ainettakin,

    enivei, sillä sekotussuhteella se on suunnilleen yhtä lötköö ku keulapala itekin, eikä siten halkeile lämpö-/taivutusrasituksessa, noi on vähän valmistajakohtasia juttuja, pitää varmistaa myyjältä, jos myyjä ei osa neuvoa, olet väärässä maalikaupassa.

    sit pintaväriinkin joustoainetta, eli elastoa, siinä riittää vähempi, noin puolet aiemmasta,
    joku 15 prossaa, ei alle 10 kuitenkaan.
     
    Muokattu: 13.4.2019
    juko7 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. toyopet

    toyopet Gearhead

    Mitenkäs nuo epoksit tarttuu noihin 70-luvun kovamuovisiin maskeihin?
    Crownin maskiin laitoin jotain halpis kilikalimuovipohjustetta ja sitten suhauttelin purkista maalia päälle, lähtee hiutaleina pohjia myöten vaikka pesin vedellä, pesuaineella ja rasvanpoistolla.

    Jos seuraavan kerran tekisi niin, että pysyisi.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Unoha se kilikali...
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita oharia ja pidä väliajat ja useampi kerros esim.:confused:
     
  6. aric-z

    aric-z 3rd gear

    Sen verran tutustuin aiheeseen, että kokeilin maalinpoistoainetta kilven alle eikä se aiheuta mitään reaktioita eli lienee eri tavaraa kuin itse korissa.
    Tinnerirättiinkin jäi väriä vähemmän verrattuna koriin.
     
  7. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Pohjamaalin hionta:
    P600-P800 (märkä) / P400-P500 (kuiva)
    lukee maalin ohjeessa.
    Miksi eri karkeus märkä/kuiva?
     
  8. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Märkänä vesi "tyhjentää" paperia puhtaaksi -> syvempää naarmua.
     
  9. toyopet

    toyopet Gearhead

    Lukaisin eilen illalla uusimman V8:n vanijuttua ja siellä mainittiin auto maalatun "raskaankaluston metallihohtovärillä".
    Yleensähän näitä teollisuusepokseja sanotaan raskaan kaluston väreiksi mutta tuo nyt oli ihan uusi minulle, onko metallihohtojakin sitten erikseen kevyelle kalustolle ja raskaalle kalustolle?
    Miksi?
     
  10. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Tämä on pirun hyvä ja opettavainen videopätkä. Tähän topikkii voisi sopia!
     
    Kylmit ja speedy tykkäävät tästä.
  11. plagu

    plagu 3rd gear

    Raskastakalustoa saa maalata liuotinohenteisilla maaleilla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. toyopet

    toyopet Gearhead

    Ok, se selittäisi kyllä.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu ja ns. Raskaankaluston purria on ainakin kahta eri sävyä "vannehopeaa" suorakiiltona ;)

    Tulee ihan makeita yhdistelmiä kun johonkin navy-blue tyyppiseen väriin ymppää kolmanneksen "vannehopeaa" niin saa köyhänmiehen metallivärin :D
     
  14. 0132

    0132 3rd gear

    Ekaa kertaa äsken suihkin pintaväriä. DeBeerin MI Coatingia. Ja ihan vituikshan se meni:mad:Ekan satsin tohinoissani unohdin laittaa sihdin läpi ruuttaan.

    Äkkiseltään tuntu tuon sihdin unohtamisen jälkeen, että hyvinhän tää sujuu. Mutta mitä valmista jälkeä katselin, niin jäi aivan saatanan hirveät valumat muutamaan kohtaan:oops:
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Pari valumaa on pienempi paha kuin vaihtoehtoisesti kauttaaltaan appelsiini pinta. Yksittäiset valumat voi jotenkin saada korjattua siedettäväksi. Lienekkö sihdin puuttumisella syy yhteyttä valumisiin?
     
  16. 0132

    0132 3rd gear

    Sen verran pahat valumat tuli että lienee parasta hioa ja maalata uudelleen. Parista kohtaa jäi myös kuultamaan läpi:oops:
     
  17. Dani-49

    Dani-49 1st gear

    Harjoitus tekee mestarin =) mutta mutta... Kannattaa melkein kysyä alan ammatti liikkeestä että pohjat.. välit, pinta ja lakka sopii kaikki yhteen ;) Joensuun kupeessa Ylämyllällä Hirvosen automaalit on hyvä mesta!
     
    12345678910 ja Naketti tykkäävät tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Valumiin ei tarvita mitään työvaihe tai materiaalivirhettä. Sitä ei aiheuta sihdin käyttämättä jättäminen, eikä edes epäsopivuus muiden aineiden kanssa. Ne jäljet on sitten ihan muuta.
    Valumat tulee, kun ruiskuttaa liikaa yhteen kohtaan. Niitä tulee kokeneellekin hankaliin paikkoihin, tai jos ajatus katkee hetkeksikin. Valon puute kohteessa on kans oikeen tehokas valuttaja, lakkaa varsin ei tahdo saada sopivasti "tuntumalla".
     
    Seevu, 0132 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. 0132

    0132 3rd gear

    Arvelisin että tässä kävi amatöörille, niin että useampi asia oli pikkusen pielessä. Ruiskusta maalin määrä vähän yläkanttiin, ekasta kerroksesta hieman liian reilu ja vähän lyhyt haihdutusaika. Eikä valaistuskaan ollut paras mahdollinen:rolleyes:

    Jos tätä nyt lähtee korjaamaan ajatuksella että hiotaan ja vedetään uudestaan päälle, niin minkälaisella karkeudella tuo olis hyvä pyyhkiä? Äsken koitin jo nelisatasella nuita valumien huippuja ja parista kohtaa ne saikin jo hyvin lähtemään.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Nelisatasella mattaaminen on ihan jees, ite voisin vedellä koneella 240 kin, jos koko homman tekee uusiksi.
    Mutta sitten mutta. Älä hio niitä valumakohtia liian hienolla, tai tee se vesissä pulikan kanssa. Jos kuivana hiot nelisatkulla, niin hyvin helposti ne valumat nousee näkyviin uudestaan. Ei taho malttaa hioo tarpeeksi ja puhtaalla paperilla.
     

Kerro tästä muillekin!