Engine Masters flekti testailua.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. DX

    DX Gearhead

    tottahelvetissä hävettää, mutta eikai se estä kehumasta
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ei toki hyvät ne on

    He......hehe..........
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Nyt kun innostuit osallistumaan, niin voisit tutkia, minkälaisia aikayksiköitä voisi noilla tehonsiirroilla käyttää? Puhutaanko sekunneista, vai päästäänkö minuuttiosastolle? Ja kuinka iso osa annetusta tehosta lopulta pääsee perille. Vrt. tilanne, jossa toinen pyörä on liikkumaton, ja toisella puolen on reilusti tehoa. Kyllähän siinäkin hihna hetken kestää, mutta siirtyykö tehoa? Muuten, kuin lämpönä(savuna) hihnasta...
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No mitä väliä? Puhallin ottaa tasan 0 hp kun ei pyöri.
     
    PauliR tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

  6. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    kävin tekemässä epätieteellisiä mittauksia aisasta....
    kietaisin jeesuksen aikaisen (n.20-30vuotiaan) rispaantuneen topran germany avx 10x875 -hihnan 1.5ton tuninghallitunkin rungon alta ja nostokäpälän yli, jonka päälle laitoin palan kyllästettyä puuta ja rupesin tunkkaamaan hihnaa poikki... hihnalle oli toki vähän epäreilua, että se ei kulkenut hihnapyöräurissa vaan joutui ottamaan vastaan vittumaisia leikkausvoimia tunkin rungon terävistä reunoista ja puupalikasta sekä nostokäpälästäkin, jota vasten se pingottui. hieman arvelutti tunkata, kun puupalassa oli pari terassiruuviakin törröttämässä, aattelin, että otsaanhan toi tuosta lentää, mutta aattelin et määnskadaduuvatamänskadaduu...

    no poksahtihan se ihan vitusti ja kesti aikansa ennen kuin löysin hihnan akkuvesipullojen välistä. puukepula katosi jonnekin. testin perusteella väittäisin, että uusi samanmoinen hihna kestää helposti 1500kg vetoa.

    tästä päästäänkin fysiikkaan. otetaan esimerkiksi moottori, jossa halkaisijaltaan 120 millimetrin kampiakselin hihnapyörältä välitetään toiselle samankokoiselle hihnapyörälle tehoa.

    kiristetään hihna 375 kilon kireyteen eli tiukassa on, motti tulille ja runtua koneeseen reilut 6000rpm, jarrutetaan toista hihnapyörää (ei kampiakselin) niin paljon, että hihnan kireys menee toisella puolella nollaan ja kasvaa vetävällä puolella raja-arvoon 750kg, jonka hihna ainakin siis mittausten perusteella kestää.

    lasketaan teho:
    P=7500N-0N x 40m/s
    P on likimain 400hp... äkkiä ymmärretään, että tuota tehomäärää hoikka hihna tuskin kauaa siirtää...

    no kiristetäänkin hihna aluksi vain n. 94 kilon kireyteen ja tehdään sama testi
    P=1875N-0N x 40m/s
    P on likimain 100hp

    mikäli hihna luistaa laitetaan rissojen väliin hihnan löystyvälle puolelle jousiavusteinen kiristin lisäämään hihnan kosketuspintaa tuosta 180 asteesta ja lisätään myös kitkaspray.

    :eek:
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Olis varmaan jäänyt hihna katkeamatta jos olisi ollut pyöreät pinnat.

    Ja jos tossa ekan postauksen videossa otti ropeli 30hp 5000rpm:llä niin mitäs se sitten ottaa vaikka 7500rpm:llä?

    Tollaselle kymppimillin remmille näytti muistaakseni valmistajan kaaveli 40hp jatkuvaa tehonkestoa jollain rapialla 3000rpm:llä. Siivapyöristä ei siinä tosin ollut mitään puhetta.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  8. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Paljonkohan tuollainen pieni rootsi tai centrifugaali ottaa tehoa? 16min jälkeen kommentti aiheesta....



    Tuli aikoinaan itekin harjoiteltua tota ahtimen vetämistä moniuralla, ja en kyllä siitä remmin lipsumisesta täysin eroon päässyt. Silloin oli Vortechin sivuilla sellasta juttua että n. 20-30hp ottais tehoa, tiedä sitten, ainakaan moniuralla sen vetäminen ei oikein meinannut onnistua? Olis tarvinnut olla vissiin se 400hp:n hihna?

    Kuormaliinana noi moniurahihnat on kyllä hyviä, 12-rib taitaa kestää 2t vetoa. Vaan mitä se välittää voimaa on mun mielestä eri asia.
    Eikä sillä, nykyiseen projektiinkin tein kaikki apulaitteet moniurahihnalle ja iso sähköflekti tulee kans....
     
    Muokattu: 11.5.2017
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    Sähköflektin käyttämä teho on varmaankin normicruisailussa tai vartitmailikiihdyttelyssä pienempi mihinkään hevosvoima- tai hihnankestoarvailuihin sekaantumatta, mutta mikähän on tilanne, jos unohdetaan varttimailipyrähdykset ja pintakaasulla luu ulkona kruisailut ja valintaperusteeksi otetaan riittävä jäähdytysteho ääriolosuhteissa esim. 2 tunnin tarkasteluvälillä?
    Väittäisin mekaanisen, mielellään viskolla varustettuna, vievän voiton. Perusteluna voisin heittää vaikka lt1-koneiset 94-96 gm b-bodyt; perusversio on kahdella sähköflektillä, mutta jos autoon on tilattu trailer package, konehuoneesta löytyykin viskolla varustettu remmivetoinen flekti, jonka kaverina yksi, vasta todella korkeissa lämpötiloissa käynnistyvä sähköflekti. Uskoisin General Motorsin kokoisen autonvalmistajan osanneen valita riittävän tehokkaan (mutta ehkä tuotantokuluiltaanhiukan kalliimman/kulutusta aavistuksen nostavan?) ratkaisun perävaunun vetoa silmällä pitäen?
     
    caprice305 ja PauliR tykkäävät tästä.
  10. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    mekaaniset hakkaa jäähdytystehossa mennen tullen sähköflektit juurikin siitä syystä, että ovat vitusti tehokkaampia.
     
  11. stealth

    stealth Gearhead

    Niin mutta se tehonhukka tuohon sähköseen verrattuna on niin älytön, sehän on nähtävissä tuossa aiemmassa dynopätkässäkin. Termarikytkimellä ohjattu tarvii energiaa vaan pyöriessään.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Paitsi että se hihnavetoinen saattaa olla tehokkaampi niin sähkömoottoriflektit on mitoitettu joillekin käyttötunneille ja jos perävaunuhommissa flekti käy kaiken aikaa niin ne sähköflektin tunnit loppuvat kesken. Toisaalta perustelu voi olla jokin muu; mun harrastamassa automallissa levyjarrut eivät olleet saatavilla perävaunuoption kanssa, vaan piti tyytyä rumpuihin...
     
  13. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Joo dynopätkässä missä ei ilmoteta imuilman lämpöä, ilmanlämpöä ja mikä ei edes simuloi yhtään mitään ajotilannetta.

    Mut muuten joo

    Miten kävis tehohukalle jos panis pienemmän tuulettajan sinne sen jättiläismäisen tilalle?
     
  14. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Rumpu on tehokkaampi, ehkä siksi?
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Juu kyllä se kiilahihna taitaa kyetä siirtämään enemmän tehoa kuin moniura.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Juu niinhän ne on rummut tehokkaita. Kestää paremmin toistuvia raskaita jarrutuksia kun jäähtyvät paremmin jne.
     
  17. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    tuskin ainkaan noiden kolmen amerikanpojan kiilahihnat... kattokaa ny kuin päin helvettiä ne viritteli sen rootsinkin moniuraremmin kiristimineen... eihän tohon ahtimen rissaan tahtonu enää jäädä juuri hihnapintaa kiinni... se päätoimittajapöhkö vielä työnteli sitä jousikiristintä sisäänpäin ja halusi siihen topparin hihnan löystyvällä puolella... melko pässiä.

    sama sen paxtonin kanssa, kun hihnan löystyvällä puolella ei ollu mitään rauhottamassa remmin slackiä (kiristin sentään oikein päin) sit ihmetellään, että miksi luistaa...

    videosta noin yleisesti. piti saada paxtoni voittamaan, joten vaihdettiin varmuuden vuoksi kaasarikin, mutta ei haluttu tehdä asiasta niin ilmeistä niin toinen heppu jäi varmuuden vuoksi rootsin kannalle, kun toinen halusi paxtonin -> nuoltiin molemmat maksajat, slurp slurp
     
  18. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Saman tilan vievä rumpu hakkaa jarrutustehossa saman kokosen levyn. Muuten tietty ongelmallisempi jäähtymisen kanssa ja häipymisen.
     
  19. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    tekee pelkästään lukkojarrutuksia niin jäähtyminen ei ole ongelma
     
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Amiksessa oli yks sankari kuka osti abs auton koska se kuulemma sääästää jarrupaloja.
     
    xarper ja caprice305 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!