Eri levyiset renkaat @ 4WD?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cammer, 18.9.2002.

  1. Cammer

    Cammer 1st gear

    Eli mitenkäs on, tykkääkö vaihteisto kyttyrää jos pukkaa nelivetoautoon taakse leveämmät, mutta samankorkuiset renkaat kuin mitä edessä on?

    Vai onko asialla mitään merkitystä jos kyseisellä rengastuksella ajelee kuitenkin vain takavedolla (jakolaatikkohan näinollen poistaa etukardaanin pyörimisen?)

    Nimim. Kyllästynyt plaatserin etu- ja takapään raideleveyseron aiheuttamaan kosmeettiseen haittaan.

    PS. Kiitokset kaikille ketkä auttoivatten ohjauskulmien säädättämiseen kykenevän huoltamon löytämisessä :smile:
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eiköhän se ole halkaisija joka ratkaisee. Kaveri tosin ratkaisi tuon "ongelman" käyttämällä edessä eri offsetilla olevia vanteita kuin takana.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

  4. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Samanlaisia renkaita käyttäessä on ainakin se etu että voi vaihdella etu- ja takarenkaita silloin tällöin niin saa pysymään kulumisen tasaisempana, niinkun meillä Suzuki SJ410:ssä ei ole vaihdettu ja kesät ajetaan takavedolla on urasyvyydessä pari milliä eroa.
     
  5. Driver81

    Driver81 2nd gear

    En kyllä itselle menisi laittamaan eri kokoisia renkaita, koska esim eri levyinen rengas "painuu" auto päällä kasaan eri lailla kuin toinen. Ja jos haluaa tarkistaa paljonko voimansiirto joutuu sietämään ajossa niin ottaa vaikka renkaiden korkeus erona 1mm ja laskee sen 100km matkalle tulee jo aika karu lukema(en jaksa ruveta ynnäilemään). Volkkarin sycnro pakuissa esim. voimansiirto hajoaa jo alle 20km ajossa. Tilanne oli tälläinen toiset renkaat oli kulunut jo alle 1,6 mm ja toisessa parissa oli vielä hieman pintaa. Nukuuksissaan auton omistaja vaihtoi vain kaksi rengasta(samankokoiset kuin vanhat) ja kokonais korkeuseroa oli tullut renkaille alle 4mm(mittasivat volkkarilla remontin yhteydessä) etuperä oli hajonnut noin 15km jälkeen.
     
  6. Cammer

    Cammer 1st gear

    Mutta onko syncrossa jatkuva neliveto? Tietysti nelivedolla on pakko olla samankorkuiset renkaat.

    Pitää testata tota vanneoffsetillä kikkailua jos se vaikka auttaisi asiaan.
     
  7. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Jees syncrossa on jatkuva neliveto.
     
  8. DslCat

    DslCat Gearhead

    Yksi ratkaisu:

    - eteen 8" vanne
    - taakse 10" "ämpäri"-offsetilla

    Renkaat saman levyiset (11.5...12.5) ja tietty saman korkuiset.

    Jotkut korjailleet itse takapään offsettia, vaan ei tieliikenteessä luvallista...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2002-10-27 20:05 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!