Erilainen V8 swappi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TopyCa, 30.5.2024.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kaveri tykkäsi Ferrarin äänistä ja tehoista ilman turboa joten tuumasta toimeen ja Ferrarin 4,3 kone ralli Subaruun. Onnistui hyvin alku vaikeuksien jälkeen. USAn "Open Class" rallisäännöt sallivat sen.

    Parkuu hienosti, flat crank kone, ja erittäin ajettava koska vääntöä on paljon laajalla alueella.

    Kone maksoi vain $ 11 000. Tuli Ferrari California mallista. PA systeemi on suoraruiskutus sylinteriin.
    Tehoa liikaa hyvällä pidolla? Taka vetoakseli irti heti ekassa lähdössä...

    Sama kone, mutta ei flat crank eli ei yhtä makeat soundit, on myös Maserateissa joiden hinnat ovat tulleet alas rajusti. Ei ole "toista ostajaa" alkuperäisen jälkeen.
    Autoja saa Euroopassakin alle 25000 egee. Koneita ehkä 5-6 000e? Varteenotettava vaihtoehto jos haluaa olla erilainen.

     
    Gary Grand, Isamu ja impala67 tykkäävät tästä.
  2. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Jos pelkät äänet haluaa, niin nehän saa vääntämällä pakosarjat customina. Pakoäänethän on vain pulsseja, jotka saa järjesteltyä ihan niin kuin haluaa, kun mitoittaa primäärit sopivasti.

    Tietty, jos wanhan liiton vinkkelistä haluaa "ferrariäänet", niin primääreistä tulee melkoiset käärmeenpesät. Sytkäjärjestyksen vaihtamalla (2/3 ja 4/7) homma helpottuu hieman, mutta vaatii tietty nenäkepin customina ja on siellä mitoitettavaa silti...
     
  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ei se auta. Kunnon ääniin pitää olla flat plain akseli. Eli kuin 2kpl 4syl BDA koneita liimattu yhteen alakerrasta :)

    Ja kyllä se auttaa myös tehoihin kun imu-pako ajoitukset saadaan täsmällisiksi.

    https://www.quora.com/Does-the-Ford-Coyote-engine-have-a-flat-plane-crankshaft

    Musse GT350'ssä oli sellainen. Nyt saatavana vain tarvikkeena; Ford "WooDoo 5,4". Se kehitettiin Aussien SuperCar sarjaan jossa se taistelee Chevyn puikkokoneita vastaan.

    Mutta katu Corvette C06'ssa se on:

    "The 2023 Corvette Z06 features a clean-sheet 5.5-liter V8 engine that utilizes a flat-plane crank; it shares nothing with the standard Corvette's eight-cylinder. It was developed alongside the race engine in the Corvette C8."

    Ostin kerran seinäkoristeeksi aidon INDY alkoholi Cosworth flat plain akselin Parnelli Jones'in firman swapista. Siinä ei ollut tasapaino limppuja ollenkaan! Kestoksi oli ajateltu vain n 600 mailia eli yksi Indy 500 kisa. Oli varmasti tärissyt koko auto mutta kesti.
     
  4. Joku random

    Joku random 1st gear

    Heinosen Laurin Nissanissa Dodge r5p7:sa on omaan makuun Crossplane soundia parhaimmillaan. Eikä putkistokaan ollut edes 8-1
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Mielenkiintoinen facta;
    KAIKKI V8 kampurat olivat flat plane tyyppiä vuoteen 1923 saakka.

    - syy oli etteivät osanneet koneistaa muita sen ajan koneilla
    - kaikki valittivat "liian suurta tärinää" joten alettiin tehdä parempia työstövälineitä ja valutekniikkaa että tuli cross plane tyypin akselit kaikkiin katuV8'eihin.

    Legenda "Smokey" Yunick, Nascar ja INDY moottori guru, yritti kaikin keinoin saada Chevyn ja Fordin V8 flat plane koneen kestämään 500 mailin kisoja sen jälkeen kun oli saanut Indy Cossun ja katsonut miten se oli tehty. Testit penkissä antoi suuremmat tehot. Cossussa oli flat plane akseli ja monimutkainen värinän poisto mm nokkakoneistolle.

    Smokey luovutti ja sanoi; "USAn Flat plane V8 ei tule koskaan kestämään 500 mailia!"
    Sitten kun Corevette alkoi ajaa sillä 24t kisoja ja voittaa Daytona24'ssa ja 24t LeMansissa Smokey oli ihmeissään. Koneet teki Katech firma Chevylle.

    On se vaan niin hieno toi flat crank koneen ääni... Ei häpeä tämä 'vette Ferrarille!
     
    JouniK tykkää tästä.
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

     
    JouniK, japetalk ja harrastaja tykkäävät tästä.
  7. Onko jollain tietoja koneen spekseistä tai edes sitä mikä kone se on?
     
  8. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    https://www.roadandtrack.com/news/a60213211/4age-toyota-starlet-hillclimb-engine-swap/

    So what V-8 could possibly replace such a legendary four? Of course, it's the one that's basically two Hayabusa engines mashed together. It's the 2.7-liter RPX Hayabusa V-8, and "it worked great and there is still potential left, but enough for the moment," as the team describes it in this first dyno video. They claim more than 400 horsepower. Normally you find these things in Radicals.
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead



    Ja jos oikein paljon kiinnostaa starletin tekniikka nii tämä haastattelu paljastaa paljon

     
    Muokattu: 31.5.2024
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Lisää swappi ideoita. Sopisko Starlettiin?

    https://falconerengines.com/falconer_v12.php

    Tuo tehtiin alkuun kahdesta Rodec V8 alulohkosta, muistaakseni, pätkäistiin 4 syl pois ja hitsattiin yhteen.
    On aika luotettava kun on luokiteltu "Air Race" wanhoihin sotakoneisiin joilla tehdään ilmataisteluita näytös- ja kisamielessä.

    On myös ollut Hot Rod suosikki pata.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kun nyt V12:sta swapataan niin tuollainen Torques kone olis kans ihan hieno:



    Alkujaan off shore venehommiin kehitetty, mutta kaikkee sattui tuossa sarjatuotantoon valmistellessa. Ei perustu oikein mihinkään valmiiseen mottiin mutta joitain yleisisä osia se käyttää. Tarinaa löytyy kys. padasta enempikin kuuklella.....
     
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Näyttävä rahamiehen lelu :)

    PS. Aina kun näen imupuolen ilman putsareita tulee mieleen "kuinka tyhmiä omistajat ovat..."
    Joskus jopa Suomen ralliautot, hiekkateillä ajettevat ja myynnissä olevat!
     
  14. Äänistä ja V12.sta tuli mieleen tämä mersu, jossa on melkoiset äänet:



    Ilmeisesti siellä on saman mittaiset primäärit ja sitten tämmöinen:

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Makuasia, mutta mielestäni cross plane kampura tarjoilee paljon paremmat saundit kuin flat planen ulinat.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Samaa mieltä, siksi euro V8 yms flat planet kuulostanut surkeille.
     
    JouniK tykkää tästä.
  17. Joku random

    Joku random 1st gear

    Muokattu: 3.6.2024
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Flat plane crankilla saa yhtä hienot äänet normi veekasiin verrattuna ku Suzuku Viragossa verrattuna HD;hen. On se vaan kaunis ääni.
     
    JouniK ja valtope tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikä tuohon Cortinaan kai ollut laitettu kuin 180 asteiset peltisarjat. Fordilla on perinteitä semmosissa pakosarjoissa. [​IMG]
     
    valtope tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!