Erillinen lootaöljyjäähdytin alkuperäisen integroidun sijaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Damned, 11.4.2012.

  1. Damned

    Damned Gearhead

    Nnniin, se alkuperäinen kun siis on syylärissä ja lootaöljy jäähtyy (ja lämpeneekin) jäähdytysnesteellä ja kennon läpi puhaltavalla ilmalla. Vuotaahan se ruoja jo vanhuuttaan, ja ennen kuin on liemet sekaisin, olisi hyvä tehdä jotain.

    Itse asiaan: normiajossa ei liene mitään väliä, jos minä hilipasen siihen nokalle erikseen syylärin ja lootaöljynjäähdyttimen?
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: Erillinen lootaöljyjäähdytin alkuperäisen integroidun si

    Ei mitään väliä. Joissain autoissa on ollut jo tehtaalta moinen ratkaisu esim. BMW.
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    on erityisen suositeltavaa uudehkoihin etuvetojenkkeihin, joista lauhdutin puuttuu. Esim moppe etuvedot jotka on muutenkin tarkkoja öljynlaadustaan. Vanhemmissa vehkeissä öljynlauhdutin on syylarissa ja se on paljon siistimpi ratkaisu kuin erillinen lisäsyylari, mutta käyttöjenkissä sillä ei ole muuta väliä kuin että laatikkoöljyt on hyvä kierrättää jossain jäähdyttimessä.
     
  4. Make.S

    Make.S Gearhead

    Itellä on kaksi jäähdytintä lotjuöljylle, mitkä oon laittanut syylärin eteen.
    Onko muuten kellään mennyt lootanesteet ja glykoolit sekaisin, vai onko vaan urbaanilegendaa?
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olen nähnyt kaverinveljen pick upin laatikon sisäistä kaunetta ko. tapahtuman jälkeen. Autossa oli laatikko vaihdettu kahdesti ja minä korjasin sen ekaksi hajonneen. Kaverinveli vielä väitti että ei se jäähdyttimen vuotamisesta voi johtua, vesi on sinne päätynyt ulkosäilytyksessä, sadevettä varmaan.
    Ihmettelin vaan että miten se sadevesi oli säilytyksessä päässyt sinne kytkimien sisään. Olen ymmärtänyt että glykoli irrottaa kitkapinnat liimauksistaan, niinkuin tuossakin oli käynyt muun tuhon ohessa.

    Pelkkä vesi ei kai niin pahaa ole, ainakaan sadevesi. Yksi th200 -laatikko aikoinaan koottiin b-osista ja turbiini oli ollut kuusenjuuressa vuosia ja siellä oli vettä todella reilusti. Aluksi öljy-vesiseos oli puolukkapuuron väristä, joidenkin päivien kuluessa vesi haihtui sieltä lämmön vaikutuskesta pois ja laatikko toimi vuosikausia ilman ongelmia.

    Ja sellaisen olen oppinut että ei kannata liian monta jäähdytintä laittaa ainakaan sarjaan, ettei virtaus rajoitu liikaa. Eikä missään nimessä kannata käyttää hydrauliikkaliittimiä, niiden sisäreikä on yleensä pieni. Tiedän useita ongelmatapauksia jotka on tästä johtunut.
     

Kerro tästä muillekin!