Eurokinnerin vaimennus

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Temppu, 26.5.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Kyseessä Golf MK I, 1.6 koneella, alustaa laskettu iskarit ja jouset vaihtamalla kehujen mukaan 60 mm (milliäkään enempää ei voi laskea).

    Renkaat Eagle Ventura 185/60 R14, 3 vuotta vanhat.

    Kulkee mukavasti ja miellyttävästi hyvällä asfaltilla, mukulakivellä meinaa jo tekarit pudota, syvälle jääneitä kaivonkansia tai asfaltin leikkauksia saa todella varoa, ettei kovasti kolahda. Soratiellä pääsee miellytävästi hyvällä vauhdilla, hiljalleen ei kannata tärryytellä. (Ei siis mikään pehmeä alusta.) Ei kallistuksenvakaajia.

    Ongelma: isommissa töyssyissä (raitiovaunukiskojen välinen kohouma, roudan aiheuttama töyssy) tulee alastulon jälkeen vielä vahva ylösjousto, alasjousto, ja vielä selvä ylösjousto. Ei meinaa uskaltaa ohjata tälläisessa heilunnassa, ajonopeus n. 50-60 km/h luokkaa.

    Kysymys: aiheutuuko nyökyntä huonoista/huonokuntoisista iskareista (ikää ehkä 6-8 vuotta, kilometrejä ehkä 50 000), vai korkeasta rengasprofiilista? Kummat kantsii vaihtaa ensin?

    Toinen ongelma: lievä tunnottomuus nopeassa kaarreajossa. Kaarteen kestäessä tuntuma ratissa heikkenee, ääritapauksessa tuntuu, kuin pyörä taittuisi alle. (Syynä saattaisi olla toisen pyörän irtoaminen ja sutiminen)? Ohjauskulmat on säädetty ohjekirjan mukaan minimiharitukselle. Alusta laskun vuoksi tukivarret kuitenkin osoittavat kohti taivasta jo normaaliasennossa.

    Kysymys: Missä vikaa? Kannattaisiko asentaa kallistuksenvakaajat? Eteen/taakse? Kannattaisi ohjauskulmia säätää? Mihin suuntaan. Auttaisiko vaimennuksen parantaminen tähänkin?

    Off-set on vielä tarkistamatta, renkaat kuitenkin mahtuu (juuri ja juuri) lokarin sisään korkeimmalta kohdaltaan. Akun siirtoa takakonttiin harkitaan.

    Temppu
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Vaihda aluksi iskarit.

    Muinoin koulukaverilla (siis 70 ja 80-lukjen vaihteessa!!!) oli Golf MK I 1,5 litraisella koneella.

    Tuo mainio auto oli varsinainen etuiskarisyöppö, sen aikaisia Koneja meni etupäästä kaksi paria vuodessa.

    Kallistuksenvakaaja ainakin takana olisi asiantuntijoiden mukaan hyvä. Minä laittaisin eteenkin vakaajan. (koska ooppelissakin on edessä ja takana ja se tuntuu hyvältä).
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Iskarirempasta minäkin aloittaisin. Matala alusta on yleensä rakennettu pohjaamisen estämiseksi ylijäykäksi. Pattiin ajettaessa jousi ottaa asiaankuuluvasti iskun vastaansa, mutta iskarin "rebound" on liian pehmeä ja keula nousee ylös --> mennään kuin jänöpupu... Iskarit ovat sököt tai täysin sopimattomat jäykille jousille.

    Tuo "pyörän alle kaatuminen" saattaisi johtua sekä vakaajan puutteesta että madalluksen aiheuttamasta pyörän liian pienestä pystykallistumasta. Auton kallistuessa renkaan pitopinta pienenee ja puskemiseksihan se menee. Esim. Mineihin asennetaan alustan madalluksen yhteydessä pidempiä alatukivarsia ongelman kompensoimiseksi.
     
  4. Temppu

    Temppu 1st gear

    Kuis muuten sen akun kanssa?
    Golffissa kun (kuulemma) on 70% painosta etupyörillä, eli about 600 kg,
    onko sillä akun painolla siinä mitään merkitystä (n. 3%) ?
    Kantsiiko akku siirtää taakse, kun siellä takana on muutenkin ahdasta (reissukamaakin on joskus mukana).

    Temppu
     
  5. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Anna akun olla nokalla, se ei taida katuautossa paljon balanssia hetkauttaa. Tai jos asia vaivaa, voi painonjakautuman korjata pitämällä jatkuvasti täyttä kaljakoria peräkontissa... :grin:

    _________________
    If it jams, force it.
    If it breaks, it needed replacing anyway...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-05-30 10:56 ]</font>
     
  6. Temppu

    Temppu 1st gear

    Minkäslaiset iskarit -ja mistä saa Hesan läheltä- kantsis tohon madallettuun golffiin laittaa? Jotkut kohtuuhintaiset, mutta suht kestävät normaalikäyttöön. Mitään säädettäviä rata/rallivehkeitä en tarvitse.

    Kantsiiko vaihtaa samalla taakse, vai riittääkö vain etuiskareiden vaihto?
    (Etupäähän se pomppiikin....)

    Sitä on laskettu siis about 60 mm, renkaat on 185/60R14, vakaajia ei ole. (Maavara sen tasan 80 mm.) Jousitus on ollut mielestäni OK, ja iskaritkin silloin, kun ne vielä toimi. Noista ei vaan saa enää mitään selvää, mitkä ne on olleet.


    Temppu
     
  7. 67

    67 1st gear

    noilla kaljakoreilla,vaan on taipumusta tyhjetä kovin nopeasti,eikä ne sit enää mitään paina. :grin: (näin ainakin meilläpäin)
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    "Kantsiiko vaihtaa samalla taakse, vai riittääkö vain etuiskareiden vaihto?
    (Etupäähän se pomppiikin....)"

    Ja takapää pitää sen auton siinä suunnassa, jonne ohjataan. Olipa taas ilmaisu, mutta joku rallikuski neuvoi minua joskus, että takapään iskarit on suuntavakavuuden kannalta tärkeämmät kuin etuiskarit.
     
  9. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Alatukivarsien asento väärä. Camberi etenee kohti positiivista sisäänjoustossa vaikka pitäisi tapahtua toisinpäin.

    Alkuperäiskorkeudella alatukivarsi toimii oikein.

    Kisavehkeisiin tehdään jippoja jolla saadaan matala alusta sekä oikea alatukivarren asento.
     
  10. Temppu

    Temppu 1st gear

    No tuohan on ihan järkeenkäypää.
    Ei sille taida vaan olla paljon tehtävissä, kun ei olla kisavehjettä rakentamassa.

    Voisiko camberin säädöillä negatiiviseen suuntaan vähän auttaa asiaa?
    (negatiivinen = pyörän yläreunaa sisään päin?)

    Kuinka paljon negatiivista camberia voi laittaa, että ajettavuus on vielä muuten hyvä, eivätkä renkaat ala kulua älyttömästi? Riittääkö normaali säätövara?

    Temppu
     
  11. Temppu

    Temppu 1st gear

    Poisto...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-09-15 14:16 ]</font>
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten olisi pehmeämmät jouset ja vakaajat molempiin päihin.
     
  13. pietupirulainen

    pietupirulainen 1st gear

    Juuri näin. Nykyään tuntuu että tuon madaltamisen tarkoitus ei ole enää ajettavuus vaan näyttävyys. Ne vakaajat on tosi jees. Kaveri asenti saabiinsa vakaajat eteen ja taakse kun ei alkup. ole ja ajettavuus parani valovuosia, madaltamatta.

    Ei oikeasti madaltaminen niin paljon siihen pilisringin aikaan vaikuta että hyötyä olisi. Saattaa olla korkeana jopa nopeampi jos ringillä on korokkeita ja töyssyjä :wink:
     

Kerro tästä muillekin!