FHRA haluaa tappaa katukiihdytys harrastuksen!!!

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja LS454, 20.4.2007.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Joo, ei toi osallistumismaksu oo ainakaan meillä se kynnys, eikä mikään muukaan ikäänkuin kuitenkin pikkujuttu vaan katotaan kokonaisuus alkaen siitä miten isoa miinusta tilit näyttää kauden alussa auton valmistuttua eli miten on rahaa, miten on vapaata itellä ja huoltoporukkaan tulevilla kavereilla yms. Ja tän hetken arvailut ton suhteen näyttäis sille että esimerkiks tälle kesälle valitaan kohteiks vaan fyyran sarjan kisat ja se on sit siinä, budjetti menee tossakin taas tarpeeks punaselle :p
    West Coast olis varmastikin hyvä sarja mut noi syyt rajaa sen esimerkiks meiltä pois laskuista ja yhä sitä haikaillen haaveillaan vastaavasta Etelä-Suomen sarjasta jollasta tännekin kaavailtiin kunnes Utin kentälle pääsyyn tulikin stoppi eikä se sarja sit oikein toteutunutkaan. Se olis varmastikin ollut toteutuessaan oikeesti harrastajaystävällinen juttu, kisapaikkoina Kiikala, Hyvinkää ja Utti :wink:
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Jos se on tosta kiinni niin teillä on väärä laji. Vaihtakaa jokkikseen niin säästätte satasen bensalinjassa. Tommoset jutut on aivan uskomatonta paskaa. Otappa Summitti kätees ja laske paljon auton täydelliset turvakamat maksaa. Tää on lisäks n. kertainvestointi.

    Vertaa summaa sen jälkeen vaikkapa katusliksien ja vanteiden hintaan. Mitä laskin näyttää? Niinpä...aja eka kesä vanhoilla peltivanteilla ja hommaa ne Weldit vasta vuoden päästä.

    Pitkänmatkalaisten kulut on kovat ja homma vaatii paljon vapaata töistä. Se on pääsyy miks mun autoa ei Alastarossa tulla juurikaan näkemään vaikka into olis kova. Kulkemisen paukut meni aikoinaan Rojolan kanssa ja ja rahaa ei ole tunnetusti yhtään. Tai oikeestaan lainaan työttömänä olevaa kaveriani joka rakentaa '56 OL Chevyä: Mulla ei ole rahaa yhtään yhtään.[/quote]

    Nää turva varusteet pitäs olla kanssa hyvät ja sopivat.
    Viikolla kaivoin SA2000 leimatun kypäräni esiin ja koitin päähäni. En oo oikeen siitä ikinä tykänny, kun siinä on niskassa liian vähän toppauksia ja leuka hihnakin liian edessä kiinni. Vedin leukahihnan niin kireelle kuin sain ja otin pään yli kypärän takaa kiinni ja vedin pään yli eteen. Nätisti lähti kypärä päästä eikä tehnyt tiukkaakaan. Sanomattatakin selvää, että lähti uusi kypärä tilaukseen. (Eikä kypärä oo iso, vaan ihan mittojen mukaan ostettu sopivan kokoinen)
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Älkää sitten pölystäkö niin kovasti siellä tallilla nii saa autot rauhassa makoilla!!! :D :D no vitsi vitsi!
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead


    Meillähän saattaa ollakin väärä laji,mut tuskin siirtyminen jokkikseen pienentäis kuluja juurikaan ja siinä lajissa ei kiinnosta mikään muu kuin hyvinkin eksoottisten ja kovalitratehoisten moottorirakennelmien teko!

    Nuo hitaideiden katuautojen pakolliset turvakamat maksaa suunnilleen saman(ilman kypärää) minkä ne katusliksitkin ja on kyllä kerta investointi,mutta kun siinä auton rakentamisessa kun on niitä muitakin kuluja...
    Harrastus maksaa,sille ei vaan voi mitään ja onhan tuo kaverini jo nuo turvamääräykset sisäistänyt ja alkaahan sen autossa jo ollakin kaikki sellaista minkä pitäis kelvata ihan fhra:nkin kisoihin ja hyvin pitkälti ne onkin toteutettu niin kuin Vipottaja tuolla mainitsi silleen aika halvalla,vaikka laatikon letkut nyt tuleekin ihan sitten melkeimpä viimeisen päälle,ainakin kestävät :wink:

    Tuossa Cuda`70 on kyllä harvinaisen oikeassa et pitkämatkalaisen kulut on kovat,sitä matkaa kun kertyy sieltä "työväenkaupungista" asti edestakaisin melkein 1500km/kisa ja töistä on oltava pois melkein sen perjantain ja maanantain,mut koeta kuitenkin tuoda legendaarinen kilpurisi mahdollisimman moneen kisaan katsojien pällisteltäväksi,vaik ei katuauto olekaan :wink:
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Yksi keino saada kuluja alas on lyöttäytyä yhteen kaverin - parin kanssa ja yhteistuumin saattaa yksi auto radalle. Ei toimi aina eikä kaikkien kanssa, mutta parhaimmillaan mahdollistaa kulujen nokkakohtaisen madaltumisen siedettävämmälle tasolle. Yhteistoimintaa kokeilleena sanoisin että se tuntuu minusta edelleen luontevimmalta tavalta, ei pelkästään siksi että kustannuksia saa jaetuksi, mutta onhan se muutenkin hauskempaa ryhmässä, niin kuin ehkä jokin muukin inhimillinen aktiviteetti (ei omaa kokemusta, tosin).

    Inhimillinen taipumus on ajatella, että kaikki pitää olla heti viimeisen päälle ja mielellään suoraan sinne kärkikaartiin. Mutta jos on valmis antamaan vähän kypsyttelyaikaa, kauden pari autolle (ja itselleenkin) lienee lopputulos hallitumpi.

    Hyvä kaveri tai kaksi 'kompukseen' ja varsinainen tähtäin kauteen 2008, tänä vuonna turvavarusteet kohdalleen ja lähinnä kokemusta hakemaan (jos sitä ei aikaisemmin ole vielä kertynyt). Ei tarvitse siis kaikkia kulupaineita kasata heti ekalle kaudelle.
     
  6. vinkku

    vinkku 1st gear


    Voi hyvä tavaton! Mun mielipiteeni on selkeästi se, että jos on RAHAA laittaa autoa ja HALUA kisata, niin kyllä sitä rahaa jostain aina löytyy myös kisamatkoihin. Kautta aikojen on ollut hitaampia ja nopeampia autoja, toiset menee eteenpäin ja toiset tyytyy tiettyyn nopeuteen. Ja kaikki tämä ihan omalla rahoituksella! Toiset tyytyy testaamaan kuinka kovaa oma auto kulkee ja toiset sitten taas menee vähän kovempaa joka kesä. Mikäs ihme se siinä on?! Ja edelleen omarahoituksella, persaukisena tavallisena duunarina tässä ollaan taas menossa kesää kohti. Hyvä fiilis, eka kisa tulossa, jesh! On jotain mitä odottaa!!!
     
  7. dart65

    dart65 1st gear

    kasimaksu ja kisakuu

    Kumpiko on tärkeämpi yleisö vai osallistujat , jos samaa periaatetta käytettäisiin näyttelyssä yms. tapahtumissa niin eipähän olisi ruuhkaa ja persaukisten autoja näytillä pääsis rahamiehet loistaan. vaikka ACCS 1000e per auto.
    Eihän yleisöäkään tule jos ei ole katsottavaa. Tosin meneehän vakuutus yms. kuluja, mut niin paljon yhestä kisasta.

    Kai niistä katu autoistakin jotain viihdettä yleisölle on, ainakin meikäläiselle.

    Mieluummin katsoisin telkustakin tulevista koosteista OIKEITA auton näköisiä kilpureita , kuin suurten sponssien samoja naamoja, edes vilaukselta.

    Mutta siitähän he saavat kilpailu rahansa ja fhra siinä siivussa.

    Itselläkin oli haaveena käydä parissa kisassa 13 sekan autolla omaksi iloksi ajamassa. (Matkat motopark 200km ja hyvinkää 400km)

    Mut taidanpa valita street & sliden kuitenniin .
    Ja noi kauhajoen testipäivät on ihan hieno juttu tavan immeisille.

    Ja eihän kadullakaan kovin suuret noi Lisenssit oo (noin 100e) ,
    Ja sekin riippuu tuurista millon joutuu maksamaan yhdellä lisenssillä voi ajaa vaikka koko kesän. Heh Eikä tarvii ajaa montaa sataa kilsaa kisoihin.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kumpi oli ensin, muna vai kana? Sitä sopii tosiaan kysyä mitä varten tätä hommaa tehdään, ja mitä varten se yleisö paikalle tulee. Nää on asioita, jotka varmaan vaatis syvällisempää ja julkisempaa pohdiskelua, ja asioita joihin ei oikeesti ole mitään "oikeeta" vastausta, etukäteen.

    Mut edelleen, tällä FHRA:n keskustelupalstalla ei oo vieläkään yhtään FHRA:n johtokunnan jäsenen kommenttia mistään asiasta, kait? Ei kai siellä mitään hallitusneuvotteluja nyt oo meneillään, niinku äsken valtakunnan politiikassa, jolloin täyty pitää turvat kii? Miks tän täytyy olla niin salamyhkäistä toimintaa, miksei kukaan (fyyran hallituksesta) osaa kirjoittaa omaa näkemystään siitä miten tähän on tultu?
     
  9. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Pikkukisoja ja testipäiviä on joka kesä hieman siellä täällä, ja niihin voi osallistua kohtuuhinnalla jos haluaa koittaa autonsa kulkua ja maistaa tunnelmaa miltä se mahdollinen kilpaileminen saattais maistua.
    Tuo aiemmin mainittu hitauskammo omalla autolla osallistumisesta (liian hidas kun ei heti voita kisaa) viestii nimenomaan asenteesta ja siitä pelosta mitä muut mahtaa sanoa..?!
    Hauskaahan se on sinne pikkutapahtumaan mennä nakkia laulattamaan ja voihan sitä jälkeenpäin essolla selittää: "huonot katurenkaat, missasin vaihteen, penkki liian takana ettei yltäny painamaan pedaalia lattiaan, aurinko häikäisi etten erottanu lähtövaloja ym.."

    Jostain on aina jokaisen aloitettava. Boikotoimalla ja piilottamalla kilpurinsa talliin pölyttymään ei saada harrastusta etenemään, ei yleisellä eikä henkilökohtaisella tasolla.

    Paljon mainittuja west coast cuppia ja vaasa cup sarjaa ei oltaisi tuskin koskaan ajettu jos ei jostain oltaisi joskus aloitettu:
    Suljettu tienpätkä kaupungin laidalla, 1/8 mailin suoranpätkä, lippulähetys, ei kuulutuksia, sekuntikellolla ajanotto maalipäässä, mainokset puskaradiolla ja mainoslappuja huolttiksien ja markettien ilmoitustauluille, viivalla muutama innokas ja ennakkoluuloton kuski siviiliautoillaan ja kesäjenkeillään, siitä alkoi monen pitkä ja menestyksekäs kisaura isommille areenoille..
    :odroll:
    Onneksi joku kuvasi videolle: http://www.youtube.com/watch?v=irZCySKnYRg
    Ei ole minun kuvaama mutta sain nauhan lainaksi ja epävirallisen luvan laittaa julkisesti näytille.. :wink:

    Mutta lyhyesti: isoihin kisoihin menen mielummin katsomoon. Jossain menee se raja osallistua "vain huvin vuoksi" ellei sitten alla ole sellainen laite joka on oikeasti tehty nimenomaan liikkumaan turvallisesti (ja luotettavasti) ja mielellään suht ripeästi, vaikka ei pystejä heti havittelisikaan..

    Aika ja raha on kuitenkin pari merkittävää syytä jotka haittaavat osallistumista kauempana oleviin kisoihin ja tässä vaiheessa voisikin joku aloittaa jonkun rakentavan keskustelun sponsoroinnista, sen hankkimisesta ja sen eri muodoista..
     
  10. vinkku

    vinkku 1st gear

    Re: kasimaksu ja kisakuu


    Niin no, ilman yleisöä ei ole periaatteessa kilpailuakaan...
    Paitsi että, muutama ns. "hullu" löytyy kyllä jotka lähtee kisaamaan vaikka ilman yleisöä.
    Mutta siis, ajatushan on että kaikki tykkäisivät ajaa, ajaisivat sitten mitä luokkaa tai miten kovaa tahansa, kunhan ajavat! Eikö näin ole?!
     
  11. mke77

    mke77 3rd gear

    ja jos kartaani lenkkiin mennään ni valmistus ei niin kauheesti vaadi... eikä myöskään kypärä!! varmaan kaikki uudet"merkki" kypärät täyttää pykälän!! eikä se pensa linjan tekokaan ihan mahoton ole,10mm sisä reijälllä "pondiputki" eli saumaton hiilivappaa makso paikallisess hydrauli kaupassa 38€/4m(toimitus mitta) ja siihen letkut 26€/m (ristipunos/poimu-teflon) tarve varmaan 60cm/auto ja liitimet eli mutu/helmi/formu on 4,5€/kpl ....... eli joku 70€ ni sulla on "ikuinen"bensalinja!!

    ja jos ei ritää ni 22mm pondi/poimu-tefloni oli suurin mitä oli tarjolla :rotfl:
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Sehän tossa kypäräjutussa onkin kummaa ettei se mee noin. Ti homma vaatii nimenoman tietyn "leiman" omaavan kypärän ja sitä ei o esimerkiks juuri missään moottoripyöräkypärissä. Meillä esim. olis ollu ennestään hyvä Shoein potta jollasta ihan samanlaista näytti käyttäneen muutama kovan luokan mopoilla ajanut kaveri fyyran kisoissakin mut autolla ajoon se ei kelpaa vaikka siellä sentään istutaan kopin ja kehikon sisällä :eek: Joten meidänkin piti sit hankkia joku mikä lie halvin mikä lie onneton peruspotta missä on sit autolla ajoon oikea luokitusmerkintä :( No, kai se on sit turvallisempi kuin ihan viimosenpäälle oleva (ja kolmisen kertaa hinnakkaampi) mp-kypärä :odroll:
     
  13. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    En jaksanut lukea koko ketjua mutta pääsin siihen pisteeseen että, joku voisi laittaa esiin "HFAR:n" budjetin niin kaikki näkisivät meneekö rahat tarkoituksen mukaisiin paikkoihin. Tämä siksi koska joka paikassa purnataan ko. organisaation "lypsämisestä", on sitten kyse Ameerikan Car Show:n lipun hinnoista tai kiihdytys urheilusta..?

    -Olli
     
  14. Käkö

    Käkö Gearhead

    Suurin ero taitaa olla mopokypärän ja autokypärän välillä se että autokypärässä on tulelta suojaava materiaali sisäosassa kun taas mopokypärässä sitä ei oo...

    Mikähän siinä ihan oikeesti on ettei tulla ajamaan , ei kai se voi olla niin kuin tässäkin topikissa on kirjootettu et jos ei pärjää niin ei kannata edes lähtee koittaa?

    Rinnewoodikin olis ihan hyvin voinut tulla meidän kanssa samalle varikolle, oltais voitu pitää häntäpään bileet :D

    Kisojen tunnelma ja varikkotouhut on yks juttu, toinen on tietysti se et saadaanko omalle kotterolle parempaa aikaa kuin edellisessä kisassa, ja tietysti meidän ryhmälle on noi siirtymät ollut kans hienoja, Espoosta kun ajaa esim. Kalajoelle niin siinä sitä ehtii sattuu vaikka mitä... :rotfl:

    Noh, me on ainakin yritetty ja yritetään lisää!

    Kirjoitti Ree-Ryhmän nekaamikko
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Tolla linjalla mekin jatketaan :wink: Ja siirtymät meilläkin oli viime vuonna jänniä kun meidän viimevuotiseen kärriin ei riittäny vanissakaan vetopainot eikä välillä kenenkään korttikaan mut toi asia vaikuttais olevan nyt ens kesänä paremmassa kuosissa, tosin taatusti mielenkiintoisia ne meidän matkataipaleet tulee olemaan uudellakin kuljetussysteemillä :rotfl:
     
  16. hosu

    hosu 1st gear

    Mielestäni turvavarusteet ovat kuskille omaksi parhaaksi eikä niistä sopisi ikinä tinkiä niissä rahalle saa hyvää vastinetta.
    Mutta kun puhutaan katuautoista niitähän ajetaan kadullakin vakuutuksen ja ajokortin voimalla. Olisi vaan mukavempi pistää se viimeinen parisataa
    vaikka parempaan penkkiin kuin pariin paperinpalaan.
     
  17. hejo

    hejo 1st gear

    On se kyllä metkaa että toi periaatteellisuus estää osallistumisen kattojärjästön kisoihin(koskaan en oo maitoa juonut,enkä juo).Ettei nyt vaan olis niin että se oma pärjääminen sillä "kuka on kingi"autolla arveluttaa...Onhan se tietysti pelottavaa että siellä fyyran kisoissa on vieraita ihmisiä,tehokkaita moottoreita ja vielä turvamääräyksiäkin...Toki tuohon suureen kilpailija joukkoon mahtuu niitä totisesti verenmaku suussa kisaavia ihmisiä mutta 99% taitaa harrastaa ihan terveellisellä tavalla,rahoja laskien ja muiden kisaajien juttuseurasta nauttien... :D
     
  18. MJL_

    MJL_ 3rd gear

    Turvavarusteet kuuluu lajiin, ei nuo bensalinjat ja kardaanilenkit nyt voi maailmaa kaataa, eikö tuollaiset jo kunnon katuautoon kuuluisi ilman radalla käymistäkin??
     
  19. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Joojoo, auto on sääntöjenmukainen ja periaatteetkin on kunnossa! Ei vaan ole varaa ostaa satojen eurojen kypäriä ja satojen eurojen lisenssejä ja kilpailumaksuja kuukausia ennen kisoja!
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Ja yhä muuten ootellaan sitä lizenssiä. Tammikuussa maksettu ja AKK:n lehtikin alkoi jo tulla samantien mut lisenssi on kai vaan makaillut siitä asti siellä fyyran toimistolla :odroll:
    Eli mitä tästä opimme: Ei kannata turhaan toimia ajoissa vaan kunhan kaikki maksaa tuonkin aina vasta pari viikkoa ennen eka kisoja niin lopputulos on ihan sama :wink:
     

Kerro tästä muillekin!