FHRA:n sääntövaliokunta kysyy kuljettajien mielipidettä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 30.9.2007.

  1. FHRA Sääntö

    FHRA Sääntö 1st gear

    FHRA:n sääntövaliokunta pyytää aktiivisilta street-ryhmän kilpailijoilta kommentteja seuraaviin kysymyksiin:

    1. A, B, C ja D ryhmien yhdistäminen.

    2. Ahdettujen ja vapaastihengittävien D-ryhmän ajoneuvojen tasavertainen kilpailu.

    Erityisesti pyydetään kommentoimaan seuraavan mahdollisen muutoksen vaikutuksia olemassaolevalle kalustolle:

    Turbojen koko rajataan 1 x 74 mm tai 2 x 58 mm

    Kommentit tähän tai sähköpostilla osoitteeseen fhra.saanto@elisanet.fi

    Nimellä, kilpailunumerolla ja ryhmällä varustettuna.

    Sääntövaliokunnan puolesta, Yrjö Wallius
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    1. A,B,C ja D lukkien yhdistäminen.
    Ihan hienoo, kun on paljon autoja, mutta onko nuo sitten "samalla viivalla" keskenään? Aikaisempiin vuosiin perustuen, B:n autoilla on kyetty ryhmässä tällä hetkellä ajettuihin kärkiaikoihin. C on kehnommassa asemassa, ja A vielä kehnommassa. Millä noiden suorituskykypotentiaalia saatais yhdenmukaistettua? Painomuutokset, voi olla aika rajallisia niiden vaikutukset. A:n kohdalla pitäis sallia aika paljon kevyempi kalusto, ja C:nkin kohdalla ehkä 150 kiloa liikaa. Onks se enää käytännössä mahdollista, mitä niistä autoista jää jäljelle? Eikä muihin lisääkään ole kenties sen realistisempi vaihtoehto, tosin D:n osalta toivoisin, että sallittais moottorien koot vaikkapa 550 tai ehkä 600 cu in asti, vaikkapa 100 kiloa 480 mottista painavampina. Eli mun mielipide on, että pientä säätöä noihin minimipainoihin, ja ryhmät yhteen, jos ei intoa suurempaan ja kokonaisvaltaisempaan sääntömuutokseen ole. Ja vaikka oliskin, niin se ei mun mielestä sitten olis mikään yhden talven yli -projekti. Erillään olis tietysti ihan mukava, jos vaan autoja riittäis, mutta tää lienee asia jossa A, B ja C kuskien mielipiteillä ja ajosuunnitelmien julkituonnilla olis suurempi arvo.

    2. Ahdettujen ja vapaastihengittävien D-ryhmän autojen tasaväkinen kilapilu.
    Tää mun mielestä aika oleellisilta osin liittyy myös tohon ekan kohdan lopputulemaan. Tällä hetkellä on siis osoitettu, että vaparilla pääsee ainakin 8.6 sekunnin aikoihin nykyisillä säännöillä. Pikkulohkoisella centrifugaaliahdetulla on ajettu sama aika, ja kautta D:n historian on kolmella turboahdetulla autolla alitettu tuo aika, nopeimman ollessa tällä hetkellä 8.20 sekuntia ja kaksi seuraavaa 8.4 sekunnin luokkaa. Myös B-autoilla, ja ehkä etupäässä niillä, on ajettu parhaimmillaan turboahdettuina vastaavia aikoja männävuosina. Mitä siis pitäis rajoittaa, ja miksi? Missä vaiheessa kehityskaarta mikäkin noista kombinaatioista on? Jos rajoitetaan, rajoitetaanko vain D:n turboahdettuja? Mennäänkö jo huomenna centrifugaalikauppaan? Entäs B? Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei käy sääntövaliokuntaa lainkaan kateeksi. Täytyy sanoa, ettei mulla ole hajuakaan, mikä olisi asian suhteen oikeus ja kohtuus. Onko ne noi millimitat, ja jos on, niin miksi, mistä ne on revitty? Ite pitäisin noita ehkä vähän pienehköinä, mutta kuten sanottu, en tiedä. Toi imuaukon leikkaus on kuitenkin aika radikaali toimenpide, ja vastaa vapaastihengittävässä kaasuttimen koon rajoittamista reippaasti, se leikkaa suoraan tehot, oli muu palikka sitten minkälaista tahansa. Totahan käytetään vaikkapa WRC ralliautoissa pitämässä tehot n. 300 hepan tienoilla. Täysin vailla merkitystä tossa "uravalintakysymyksessä" ei ole kenties sekään, että turboahdettu katuauto ja pro kuusi ei ole kovin kilpialukykyinen yhdistelmä lähtöreaktioiden suhteen vapariin verrattuna, jos kulku on samaa, niin vapari voittaa about 99% tapauksissa.

    Tossa on mun mielestä yhtenä osana myös tuo absoluuttinen kulkupuoli, kun oon tutustunut lähipäivinä hieman tohon SFI 25.5 runkospeksiin. Eli mikäli auto kulkee alle 8.5 sekuntia, kuten tällä kaudella Nyberg ja Lahti vaaditaan SFI 25.5 turvakehikko. Se vaikuttaa aika raskaalta muutokselta autoon, putkimäärä kutakuinkin tuplaantuu 8.5-10.99 kehikkoon verrattuna. Lisäksi se tarkoittaa sitä, ettei autolla ton kehikkomuutoksen jälkeen mun mielestä ole enää mitään tekemistä katuauton kanssa.Päivitys tarkottaa aikalailla koko auton rakentamista uusiksi kun ottaa vielä ton 1633 kilon maksimipainon kujettajan kanssa huomioon.
    Itse olen, kenties vähemmistöedustajana, sitä mieltä, että autojen kulku streetissä voitais rajoittaa tuohon 8.5 sekuntiin, ja nopeempana sitten siirtyä toiseen ryhmään? Outlawssa tuollaisen rajan olemassaolo ei mitään ylitsepääsemättömiä vaikeuksia tuota, ja sielläkin on vastassa
    vastaava "runkoraja".

    Oon sitä mieltä ollut jo ainakin kymmenen vuotta, ja tuonut sen monessa käänteessä esiinkin, että jos on tarkoitus, että vapari ja ahdettu ajaa samankokoisena ja liki samanpainoisena toisiaan vastaan, on ahdettu kyllä melkosessa etulyöntiasemassa. Se on aikalailla ainoa syy, minkä takia mekin sellanen auto rakennettiin, kun säännölle ei liki kymmeneen vuoteen oo mitään tapahtunut. Ahtimista tulee tällä hetkellä 25 kg lisäpainoa per ahdin. Mun käsittääkseni kaikki D-luokan ahdetut on ollut sen painoisia, ettei oo paljon tarvinut sitä painoa säädellä, yhdestä ahtimesta jo sinällään tulee reilusti yli 25 kiloa. Ilokaasu on jostain syystä ollut koko ajan kiellettyä, vaikka se on sinänsä ahtamiskeino muiden joukossa, ja ainakin periaatteessa "helppo" tapa. Mulla on sellanen käsitys, että tohon ahtamiseen olis jonkinlainen buumi syntymässä, nyt siihen jo panostaneiden ja rakenteilla olevien vehkeiden kannalta ei tietysti oo reilua, jos mattoa ruvetaan kauheesti alta kiskomaan. Nä, vaikeita asioita nää on, eikä varmasti löydy ratkaisua, joka kaikkien mielestä olisi onnistunut. Mut lisätään vaihtoehtoja; ilokaasu sallituks, yks kaupallista valmistettta oleva välilevysarja, ja mitens turbokuristimen sijaan ahdettuihin ahtopainejuoru, ja -raja? Sitä vois säätää vaikka up to 480, x.y bar, > up to 367 y.z bar, ja B vapaa?

    Henkilökohtaisesti jään katsomaan mitä päätetään, ja valitsen sitten kilpailupaikat ja -luokat sen mukaan kun hyvältä tuntuu. Jos tuntuu.
    t.jyrki aukio DS308
     
  3. maverick

    maverick Gearhead

    1.Kannatetaan luokkien yhdistämistä.
    2.Ei rajoituksia turbojen kokoon.
    3.pikkulohkojen max koko esim.440cid ja isolohkot esim.550cid.
    ahdettuna sb max.365cid, bb max 480cid?
    4.ilokaasut sallitaan vapareissa.

    Painot samat kuin nykyään.

    Että tälläsiä ideoita.

    t.Juho Yijälä cs260.
     
  4. peheva

    peheva 1st gear

    juu ilokaasut vapareihin sillä sais tasotusta jonkinverran

    t.jyrki kerola cs263
     
  5. kaasua

    kaasua 1st gear

     
  6. TVR

    TVR 3rd gear

    A,B,C,D erillään jos kuskeja riittävästi esim. vähintään 5 per luokka.

    Ei rajotuksia turbo kokoihin.

    Timo Viikki
    B/S 111
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    Onko tarkoituksenmukaista rajata pikkulohkojan kuutiotuumia alkuunkaan? Johan niitä saa lähes 460-472 cid kokoisina ja semmoisen rekisteröiminenkin katuliikenteeseen on täysin mahdollista (vaikkeikaan vissiin pakollista). Isolohkoista syntyy helpohkosti 632 cid joten miksi tyytyä pienempään, joku ajaa kuitenkin liian suurella ryhmän säännöistä välittämättä.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä mitä on keskusteltu tiimin parissa niin kaikki meillä kilapilja-kuskia myöten on olleet kokolailla noilla linjoilla mitä maverick tuolla jo kirjaskin. Eli:
    - ei kokorajoituksia turboille
    - C:ssä ja D:ssä ahdetuilla nykyiset moottorikoot mutta vapareille rajat ylemmäs ja kaasut luvallisiks.
    - painorajat nykysillään ok
    Luokkien yhdistäminen on se ja sama, molemmat tavat yhtä lailla ok.

    t. Toni Peräkasari DS367 & tiimi.
     
  9. crt.rp

    crt.rp 3rd gear

    Jos B street on B street,ajetaan siinä.Muussa tapauksessa Comp.Kuten viimeisenä 2 vuonna.DT/A 174 Jani Lindqvist
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eli vaatii sen viisi kuljettajaa koko kaudeksi, tai vähintään kolmeen kisaan, jotta B tai C ajetaan ja saa cup arvon. Löytyykö niitä?

    Mä luulen, että osahuolena FHRA:lla on saada pikkasen diversiota noiden luokkien väliin, ja ollaan ehkä siinä mielessä samassa tilanteessa, kuin oliks se 1999, kun säännöt viimeks muuttu. Silloinhan haluttiin hidastaa tota aikakehitystä, ja ehdotukset kuskeilta oli saman suuntaisia kuin nytkin, eli muuten ihan hyvä, mut kun päästäis vähän kovempaa. Silloinhan homma meni ikäänkuin vituiks, kun ei ehdotuksia eikä kannatusta tullut järjestäjien haluamaan suuntaan, toteutettiin vaan noi alunperin sääntöuudistuksen kriteereiksi laitetut kohdat. Nythän tossa vaanii uhkana se, että aletaan kulkea samoja aikoja kuin osa outlaw ryhmästä, ja kaks päällekkäistä ryhmää ei kyllä palvele tässä lajissa ja tällä harrastajapohjalla mun mielestä kenenkään etuja. Mut sinänsä mulle ihan sama, annan mielelläni päätöstentekovallan viisaammille ja hakee sitten sen oman paikkansa kun säännöt on tiedossa.
     
  11. HEMI

    HEMI 1st gear



    Toi kuulostaa kyllä aika hyvältä...

    B-ryhmäläiset pystyvät ajamaan matalaa 8:sia

    D-ryhmäläiset pystyy myös samaan (ja tietysti kovempaankin aikaan)
    Toi 550 kaasuilla tois varmasti kivasti lisää vauhtia ja kiris kilpalua ahdettujen kanssa.(Ittelää on vähän sellanen kutina että tollasen kilpailukykyisen ~540 kaasumottin rakentaminen vois olla halvempaa ku kireen "pienen" 480 vaparin ja ehkä ylläpitokin olisi halvempaa?)

    Myös ahdettu 365cid ja kaasu 440cid pikkulohko pystyy matalaan kasiin kaiken järjen mukaan.

    Ja jos B rupee olee jaloissa niin voishan sitä hiukan nostaa niittenkin koneen kokoa

    Eli karkeasti kaikki olis suht samalla viivalla....tietysti ahdettu pikkulohko ja isolohko kyllä pystyy seiskankin puolelle....joka ei tietysti henkilökohtaisesti haittaa yhtään mitään....odotan sitä kun hullu puuroa harmi vaan tuo runko ja kaaripolitiikka pilaa sen mutta minkäs teet (no epäviralliset ennätykset kelpaa kans koittakaahan Vipottaja&Co linkaista se "valas" sinne 7 puolelle edes yhden kerran)

    Isoimmat ongelmat on ehkä toi miten A:sta saada kilpailukykyinen muiden kanssa on aika pähkinä purtavaksi (kaasut, tilavuuden nosto ja kevennys?onko niissä enää mitään mistä keventää?) ja sitten toi runko&kaari luokitus.

    Ajajien mielipidettähän tässä tietysti vaan kyseltiin :odroll:
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kuinka moni on muuten tutustunut noihin SFI 25.5 määräyksiin, joita matalat kasin ajat vaativat? Ja kuinka moni on valmis rakentamaan autoonsa ne vaaditut rakenteet? Ite en oo asiasta niinkään varma, maksaako se vaivaa. On meinaan ainakin jälkikäteen aika perkeleellinen homma katuautoon tehdä, vaatii auton aika totaalisen pilkkomisen ja uudelleen rakentamisen, minkä lisäks paino pitäis vielä saada pidettyä rajoissa. Eikä se katuauto vielä sen jälkeenkään ole kilpa-auto, kilpuriin verrattuna kompromisseja täynnä. Mut ehken mä tähän sen enempää puutu, katotaan kuin käy.
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead


    Vastaillaan nyt ihan kronologisessa järjestyksessä, niinkuin ehdottetu on. Ryhmien yhdistäminen on mielestäni hyvä juttu ja vaan positiivinen mielenkiintoa herättävä asia kaikille katuryhmistä kiinnostuneille. Näinhän toi alkuperäinen Street-race ideologiakin on, että "tasaisella tavataan". Tälle asialle siis ehdottomasti kyllä.


    Sen sijaan Turbojen imuaukon koon rajoittamiselle en lämpene yhtään. Tässä tapauksessa on ns. oma "lehmä" ojassa Kahden Turboahtimen muodossa. Noi tuli tänä kesänä hankittua ihan kilpailullisista syistä melko kookkaina mitoittaen muutkin kamat noiden mukaan. Rahaa on mennyt jotakuinkin keskituloisen ulottumattomiin kertyvän summan verran ja nyt kun kamat alkaa olla hallussa, joku keksii alkaa vetää mattoa jalkojen alta ihan vaan rajoittaakseen turhaan haluttua / haettuja vauhteja. Mä en varmaan oo tässä tapauksessa ainoa, jolla tällainen ongelma on, sillä mun tietoon on tullut useitakin projekteja joissa Turbottamista koetetaan enemmän tai vähemmän tosissaan käyttää.

    Jos noiden ryhmien tasoittamista halutaan, niin annetaan sitten vapareille vaikka suurempi Moottori-tilavuus. Sekä C että D-ryhmän autoihin voitaisiin sallia esim C 410 cid ja D 540 cid vaparimooottorit, jotka oikein tehtyinä varmasti ovat tasavertaisia tai jopa ylivoimaisia pudotusajoissa paremman viivalta poistumisen takia. Ei noi erot nytkään niin suuria vielä ole, että tällaisiin rajoittamisiin tarvitsisi ryhtyä. Jos ajatellaan vaikkapa Kalliomäen Hapen 8.6 aikaa vaparina, Myllärin Hannun 8.6 aikaa Pikkulohkolla Sertifugaali-ahtimella noihin Nybergin 8.2 ja Lahden Jussin 8.4 aikoihin ei noi Turbot vielä niin kovin ylivoimaisia ole. Varsinkin Sunnuntain pudotuksissa ei noilla Turbojen aikaeduilla ole mitään merkitystä.

    Ja miksi sitten pitäisi rajoittaa autojen kulkua onkin jo hyvä kysymys :eek: ketä tällainen oikein palvelee, Kuskeja, Yleisöä vai FHRAta jota tuntuu eniten vaivaavan toi Street- autojen kova kulku. Uskon ettei kuskeilla ole halua rajoittaa säännöillä autojen kulkua, sillä ovathan he sääntöjen puitteissa nykyäänkin samalla viivalla, sillä jokainen voi / ja saa tehdä just sellaisen auton kun säännöt / kukkaro sallii. Yleisön uskon mielummin tulevan katsomaan nopeita autoja ilman keinotekoisia rajoituksia ihan vaan vertailupohjaksi itselleen ja mahdollista kipinää etsimään omille projekteilleen. Ainoa jonka uskon tässä tapauksessa olevan tota Street autojen kovaa kulkua vastaan olevan FHRA:n :eek: Jonka uskon olevan huolissaan kun heidän lanseeramansa hienot ja mielenkiintoiset Super ryhmät kuten SST, SG ja SC eivät yhtäkkiä enää näytäkkään miltään kun "Katuwessatkin" menee kovempaa. Eikö noissa edellämainituissa mielenkiintoisissa ja kaikkia kiinostavissa Super-ryhmissä ole jo tarpeksi rajoituksia joilla niiden mielenkiinto ainakin maksavan yleisön silmissä on nollassa.

    Eli Jyrkkä EI Turbojen imuaukon rajoittamiselle :soosoo:

    Juha Kauppinen DS 325
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Edellisen kirjoittajan kanssa hyvin pitkälle samaa mieltä!

    Tuollainen kulun rajoittaminen olis kilpailemisen vastustamista jo,eihän ne juoksukisoissakaan rajoita et jos joku juoksiskin liian lujaa muka,niin kyhättäiskin joku pykälä et ei saa alittaa jotain aikaa vaan täytyy rajoittaa ilman ottoa :rotfl:

    Yleisöä tuollaiset rajoitukset ei ainakaan palvele,aika iso osa nimittäin noihin kisoihin tulee katsomaan juurikin katuautoja(kuten mekin),noiden finaalien jälkeen parin "vanhan parran" kanssa kun juteltiin kisoista niin ainoat kysymykset oli C- ja D-ryhmien autoista ja päivittelyä kuinka ne ajat onkaan muuttuneet ja totesivat vaan et ajaakohan joku ens kaudella seiskan ajan katuautolla?

    Toivotaan!

    -nopeammalleen ei oo häpeä hävitä-
     
  15. HEMI

    HEMI 1st gear

    *Yleisöä tuollaiset rajoitukset ei ainakaan palvele,aika iso osa nimittäin noihin kisoihin tulee katsomaan juurikin katuautoja(kuten mekin),noiden finaalien jälkeen parin "vanhan parran" kanssa kun juteltiin kisoista niin ainoat kysymykset oli C- ja D-ryhmien autoista ja päivittelyä kuinka ne ajat onkaan muuttuneet ja totesivat vaan et ajaakohan joku ens kaudella seiskan ajan katuautolla?*

    Nimen omaan...

    SST, SG ja SC
    Niin eihän sitä tarvitse katsoa kun yks osakilpailu niin on jo kaikki nähty noista luokista :lol: jatkaa vaan sitä samaa ajan junnaamista vuodesta toiseen.....todella mielenkiintoista ja jännitäävä se on vähän ku salkkareiden uusintoja katsois :poff: (okei vähän ympäripyöreästi kirjoitettu provo)

    Katsomossakin on ihan eri tunnelmalataus kun tulee joku kova rassi radalle kaikki on varpaillaan tuleeko uus ennätys kestääkö kasassa ja jos tulee niin aploodeja riittää ja mielenkiintoa autoa kohtaa että kuinka toi pystyy tohon ja ehkä hurjameno sytyttää sen normitallaajankin kiinnostuksen lajia kohtaan joka ei indexi touhusta ymmärrä ja joka ei paljon kiinnostusta herätä.
     
  16. ere

    ere Gearhead

    g

    1. Ryhmien yhdistys on ihan mielenkiintoinen. OK

    2.Turbot nykyisellään muille ilokaasut ja/tai vähä suuremmat koneet.

    Turbo tai centrifugaali 480 ilman kuristimia.
    Vapari vaikkapa 588.
    Rootsilla tai ilokaasuilla vaikka 509 tai 540.

    Painoja vois ehkä pikemminkin vapareilta vähentää kuin lisätä turboille.
     
  17. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Anteeks. Eihän nää jutut kuulu mulle ensinkään.
     
  18. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Toi on kyllä jo työn alla, joten mikä oli pointtisi tähän KULJETTAJILLE tarkoitettuun Kyselyyn säännöistä :eek:
     
  19. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ei tartte yhdistää luokkia.

    Turboilla olevien koneen koot nykyisellään ja vaparit isommiksi.

    Ei tartte rajata turboja.

    Ilokaasut sallituiksi, niille samat konekoot kuin turboilla.

    Heads-up luokista ei koskaan tule tasavertaista luokkaa, joku rakentaa aina selkeesti nopeemman vehkeen kuin muilla ja niinhän sen pitää mennäkin, ne tekee jotka osaa ja pystyy...

    Mä nyt kuitenkin kirjoitin tähän vaikka en ole kuski vaan REE-ryhmän kilapiljan nekaamikko.

    Käkö
     
  20. jussi308

    jussi308 1st gear

    joo

    Mä aika pitkälti komppaan noita Käkön mielipiteitä. Mulle on ihan ok vaikka ei tehtäis mitään muutoksia sääntöihin. Korostan tässä kuitenkin että jos niitä nyt täytyy tehdä streetin osalta niin sitten toive olisi että muutokset julki mahdollisimman nopeasti. Kaikilla on varmasti tekniikan suhteen suunnitelmia ja niin meilläkin eikä noita suunnitelmia voi toteuttaa (ts. tehdä ostoksia ja alkaa rakentaan) jos ei tiedä millä säännöillä ajetaan. Tässä kuitenkin mun mielipiteitä jos niitä muutoksia sääntöihin täytyy tehdä.

    Luokkien yhdistäminen ei ole välttämätöntä. Isolohko katuautoja löytyy varmasti sen verran että saadaan kaavio aikaan 2008 kisoissa. Silti en kuitenkaan vastusta jos luokkien yhdistäminen tehdään.

    Turboilla ja kaasuilla ajaville konekooksi nykyään käytössä oleva yläraja 480cid. Vaparilla yläraja voisi olla 540cid

    Turboja ei tarvitse kuristaa. Antaa niiden joilla on mahdollisuudet mennä kovaa myös toteuttaa projektinsa. Joku täällä totesi osuvasti että ei ole häpeä hävitä nopeammalleen.

    Juha Tavi
    Street D
    DS 333
     

Kerro tästä muillekin!