Fiat 126 V2 moottorilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 24.3.2024.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Edellisessä ACS:ssä oli esillä oranssimusta 126 jossa oli H-D Twincam moottori. Se vilahti joskus nettiautossakin, mutta myyjä ei vastannut ja ilmoitus katosi (poistettu myynnistä). Sen verran kiinnostaa, että pitäis päästä juttusille, miten kytkinliitos on toteutettu. 126:ia löytyy maailmalta samoin kuin irtiotettuja moottoreita.

    Tuommosessa pääsisi yhdistämään kaksi harrastusta yhteen. Tietäjä voi laittaa vaikka yksityisviestiä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Rewacolla on kuplan laatikkoon adapteri ja Morganin 3 pyörä oliko Mazdan laatikolla?
    Joskus ajatustasolla pohdittiin rättäriä evo-motilla :)
    Oisko tuossa ratakakskutosessa jonkun jokkismiehen tekemä sovitus? Siinä harrastajapiirissä ainakin kaikenlaisia liitoksia tehty?
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Rättäreihin ovat istutelleet BMW moottoripyörien boxer koneita, niihin taisi olla jo kaupallisia adaptereita saatavilla.
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    siinähän niitä vastauksia tuli:odeek:
     
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    "Kotimainen" vaihtoehto Fiatiin:

    [​IMG]

    Guzzilla on myös uudempi 1400 cc 4-venttiili ohc.
     
    Concarne, kerkko, Lauri Viljanen ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä se vielä jostakin löytyy.

    Volkkarin voimansiirto voisi olla hyvä päivitys tommosen ”poravasaran” tapaan vääntävän moottorin edessä.
     
  7. mikka

    mikka 3rd gear

  8. mikka

    mikka 3rd gear

    Löysin lisää materiaalia kyseisestä laitteesta, tekijästä tai omistajasta ei valitettavasti tietoa löytynyt.

    Videolla kohdasta 18.40 kuvaa moottoritilasta.
    Löytö youtubesta (ei minun )
     
  9. aircool

    aircool 3rd gear

    Juutuubista löytyy videoita kun HD koneita on naitettu kupliin. Sieltä vois löytyy vinkkejä.
     
  10. Lauri Viljanen

    Lauri Viljanen 1st gear

    Tässä kannattaa huomioida sekin etu, että moottori sopii suoraan kiinni Fiatin vaihdelaatikkoon, kytkinkin on muistaakseni sama.
     
    Concarne, kerkko ja Muki tykkäävät tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Yllättäen 126 orkkis koneessa on sama virranjakaja kuin guzzin 850 mallissa 70-luvun alussa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on hyvä että konsernissa osataan tehdä horisontaalisesti yhteistyötä. Mun ykskakskutosista jälkimmäinen hukkasi tyhjäkäynnin pariin kertaan ja molemmilla kerroilla eri syistä. Toinen oli kaasarissa oleva roska, toinen kuivaksi käynyt jakaja, jota "patti" ei jaksanut tyhjäkäynnillä pyörittää. Löydös vaati sen, että otin jakajan ulos ja yritin pyörittää sormin. Ei pyörinyt.

    Edelleen kiinnostaa enemmän se HD:n koneen käyttäminen. Ja 126 siksi, että se olisi se "ei kahta ilman kolmatta".
     
    Concarne tykkää tästä.
  13. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nyt alkoi kiinnostamaan. Ei näy minulle tuo aiemmin linkattu kuva ja oletettavasti netistä löytyy tietoa mutta mikä Guzzin kone käy suoraan Fiatin laatikkoon? Minulla on tuo wanha viissatku Fiat mihin voisi jotain taas kehitellä.
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. Sen etsimisessä kannattaa varmaan mennä merta edemmäs kalaan? Saksan Ebayssa niitä näyttää olevan jonkin verran. Tässä varmaan halvimmasta päästä hienolla värillä:

    [​IMG]
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ilmeisesti Moto Guzzi tarjosi Fiat:lle Guzzi:n moottoria 500 Sport versiota varten, mutta Fiat:lla ja Abarth:lla oli jo "urheilu kaupat" tehtynä, joten Fiat:a ei tarjous kiinnostanut...yhteen sopivuus lienee peräisin jo niiltä ajoin.



    Tollanen säkätin Guzzin kone on asennettuna Fiat 500:ssa.





    Italiaa osaavat ymmärtänevät mitä tuolla videolla höpistään...kuvassa Guzzin:n 1200cc moottori ja Fiat:n vaihteisto, hyvin näyttäisi sopivan ellei kyse ole tarkoitukseeen tehdyistä vaihteiston kuorista ?
     
    Lauri Viljanen ja Concarne tykkäävät tästä.
  16. Ei edes tarvitse osata italiaa. Laittaa videosta tekstityksen päälle ja sitten automaattinen käännös. Kääntää ainakin englanniksi hyvin. Voi kokeilla suomeksikin, mutta voi olla aika tuubaa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    aikoinaan oli tommonen välihousun värinen -75 italian aito fiat 594cc koneella muutaman vuoden. Sellaisen vois talliin hankkia a) mahtuu sen kokoinen ja mahtuu laittamaan b) siinon vaijeristartti ja ilman muovilistoja, on kromipuskureilla ja ilman uudempien polskifiatien hienouksia.

    tallissa on vieläkin tallessa Kari Pynnältä saatuja varaosakuvastoja ja viritysosaluetteloita
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun ABR-126 (hieno rekkari!) rikkoi sekä vaihteiston rattaita että kuminiveliä ihan sillä ”vakiolla” koneellaan (kulki +10km/h eli 115), jolla mä joskus jopa ohitin. Ei kestä 1200 konetta joten sinne on laitettava parempaa oli moottori mikä tahansa iso.
     
    Seevu ja Concarne tykkäävät tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla kulki 594cc koneella mummon 90 vuotis päiville ajaessa motarilla 110km/h sen yhen ainoan kerran. Muuten 105km/h mittarin mukaan, siis täysin vakiona. Ja ei, ei ollu gps keksitty vielä ainakaan kaupallisesti kuluttajille tarkoitettua.
     
    Concarne tykkää tästä.
  20. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Minulla loota ei ole poikinut kertaakaan mutta kuminivelien tilalle vaihdoin "tripod" nivelet. Hyvin on kestänyt vaikka poweria on nykyvirityksillä varmasti luokkaa 25 hv kun kulkee 126:n lootalla 130 km/h. Ei tällä vielä burniksia tehdä. Varmasti eri peli sitten jos laitetaan HD:n mylly missä vääntökin on eri luokkaa kuin Fiuden omassa kaksipyttyisessä.

    Ihmettelen miten olen välttynyt tuolta tiedolta Guzzin moottorista. Aikoinaan on tullut tuota Fiatia harrastettua paljonkin ja "piireissä" pyörittyä Italian tapahtumia myöten. Tästähän saa taas yhden projektin lisää mikä ehkä etenee joskus kun nykyisissäkin on näköjään liikaa. Guzzin konetta kuristelemalla ja Abarth vertailuautona voisi saada jopa lailliseksi. Soundit paranisi paljon ja menopuoli liikaakin.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!