Fiat 126 V2 moottorilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 24.3.2024.

  1. Minusta on fiksuinta katella, vaikka sieltä Saksa/Puola suunnasta joku kiva aihio. Sitten kesälomalla lentäen sinne ja Fiiu täynnä kaljaa takaisin (mikä ei varmaan ole kovin paljon..)

    Mun tutulla on tai ainakin ollut Harrikan koneella oleva trike. Sen perässä on joku automaattilaatikko ja jäykkä akseli.

    Mut joo, tohon HD-VW yhdistelmään on valmis ratkaisu, mutta kovin monimutkainen:

    I found this patent that may help you.
    http://www.google.com/patents/US5566591
    http://www.freepatentsonline.com/5566591.pdf with drawings


    [​IMG]
    The RAWACO Trike company made the one in the picture.
    I think this is the website. Could always call or email and see if they did make this.
    http://www.rewaco.ca/welcome.html


    Tässä sellanen?

    [​IMG]
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Työlään näköinen, mutta ymmärrettävä liitos. Ja silti epäilyttää laittaa vetotapin päähän suurta massaa ilman vaimennusta. Näissähän on enempi vähempi "sprocket compensator" akselilla, eli vastaa kytkinlevyn jousia, mutta siis ensiövedon rattaalla, jottei koneen iskut murjo paikkoja mukaan lukien kampiakseli, rikki.

    2022 kesällä oli jo semmonen autonkatsomisen sisältävä reittipoikkeama tekeytymässä, kun Alankomaissa olisi ollut Puolan fiiu hyvillä kuvilla myynnissä johonkin 3,5 keur. Myyjä ei edes vastannut ulkomualaisten kyselyyn ja ilmoituksessa oli "ei vientiin", mut oli ajatus, että ehkä se seteleillä lähtee. Sit Ranskasta lähdettyämme ajeltiin kauniissa kelissä ajatuksissamme Haagiin ja mentiin pahasti ohi 126 myyjästä ja jäi koittamatta. Mut toivottavasti hyviä ajoreissuja ehtii vielä vedellä ja ehkä jostakin jää vaikka 126 pyydykseen.

    Juu ei sillä kaliaa kannata rahdata pienen kantavuuden takia. Vähintään viintä pitää olla jossei jäykempääkin. Tai sit ei mitään, jossei rouva suostu ajamaan autoa, joka hytintäydeltä pulloja täynnä.
     
  3. Mainitsikohan joku aiemmin näistä bemarin kone rättäreistä? En jaksa tällä kertaa selailla. Tuli sattumalta vastaan muutaman päivän vanha video sellasesta:

     
    Concarne tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Katselin pari viikkoa sitten jonkun erehdyksessä tänne tuomaa 2000 vuosimallin Fiat 126:tta joka oli jäänyt kilvittämättä. Olis lähtenyt halvalla, mut kun en jaksanut sen enempää selvitellä niin jäi ostamatta. Olis ehkä saanut sähköistettynä rekkariin jos olisi saanut vapautuksen airbageista sun muusta mitä 1990-luvun mittaan tuli pakollisiksi.
     
  5. Kaveri toi erään idän ihmeen vuosimallia 1991 Puolasta. Kilpiin saamiseksi siihen piti laittaa aftermarketkatalysaattori. Nyt aika jännä laite, kun on kaasari ja katti, mutta kilvissä silti..

    Kannattaa pysyä laitteissa, jossa vuosimalli on jotain ennen Saksojen yhdistymistä.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Myyjä kertoi laitteessa olevan katalysaattorin, mutta kaipaavan jotakin tuunausta.

    Sähköiseksi kun muuttaa, niin ei ole pakokaasuista huolta.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Viimeiset laatikkomalliLadat oli gm:n sähkökaasarilla ja katilla.
     
  8. Saattoi siinä olla sellanenkin vaihe, mutta ainakin jossain vaiheessa Nivassa ja olisko takapotkussakin oli GM:n 1 -pisteruisku. Minusta samaa käytti Opel. Ebayssa on kuva sellasesta:

    [​IMG]
    ja suutin:
    [​IMG]

    Tämä mainitsemani idän ihme ei ollut Lada eikä siinä ollut (eikä ole) mitään sähköjä kaasuttimessa.
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Viimeiset oli bosch 4pisterusikulla, ja suomeentuoduistakin viimeisimmät gm tbi ruiskulla. Toki aika lähelle tuonnin loppua oli, solexin lisensillä valmistettu kaasutin mitä ohjattiin gm ohjauspurkilla.

    Tuo tbi ei käsittääkseni ollu opeleissa käytetty, ainkin se on rochester made in usa teksteillä varustettu. sytkänäkin gm dis hukkakipinä.

    edit näyttäisi olvan iron duke moottoreissa käytetty
     
    Muokattu: 21.5.2024
  10. On tämä ainakin kovasti samannäköinen kuin tuo yllä oleva piirustus:

    Monopoint Injector OPEL ASTRA F BERLINA Básico

    [​IMG]
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juurikin sama GM TBI 1 bbl jota käytetty myös 405 Peugeot:ssa...valmistajahan GM TBI:lle on Rochester USA.
     

Kerro tästä muillekin!