Fitech säätäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 1.8.2018.

  1. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Tarkista vielä ettei toisiopuolen läppiä ole menty säätämään.
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Eikä se iso vaivaa oo ilman putsaria vaikka kokeilla sen 1" spacerin kaa, äkkiähän ton totetaa auttoko vai ei?
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No joo ei periaatteessa mutta kun imarin pinnapultit on sen verran ruosteessa ja hapettunut kiinni että veikkaan että osa menee poikki. Sen takia jäi se paksumpi tiiviste mikä toimii lämmöneristeenä sinne alunperin laittamatta.

    Stinnes pisti uuden softan tulemaan ja latasin sen ecuun. En kerennyt kuin testaamaan pienen lenkin verran ja koska kaikki asetukset nollaantui niin opettelu on vasta käynnissä. Edelleen kyllä kerta rykäisyllä poljin pohjaan niin laihalle mennään. Siis ihan reilusti. Pitää vielä kokeilla niitä dTPS max ja gain säätää jos auttaisi.

    Sen verran nyt kuitenkin tein havaintoja että kun ensin painaa pikkaisen kaasua että kone vähän herää ja sen jälkeen pohjaan ei ongelmaa mutta jos tyhjäkäynniltä niin meinaa sammua.

    Täytyy huomenna vähän ajaa ja testata lisää.
     
  4. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Saisitko selville sen bensapumpun amppeeri määrän ja onko yhteen sopivat PWM kanssa? Jos yli 15A pumppu, niin vaarana on että ecu saa kipeetä. Laittaisin suosista ohjauksen releen kautta ja PWM asetus nro. 100 jolloin se olisi pois käytöstä.
     
  5. J.J

    J.J Gearhead

    13.9 pyydetty AFR ja polttoaineena E85, kuullostaa oudolta..
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No näin se ilmeisesti toimii kun samaa itsekin ihmettelin. Jos luet kokonaan jutun niin käsiohjaimesta on muutettu koneen koko 350 - > 455 eli kasvatettu 30% kompensoimaan polttoaineen syöttöä 30% enemmän. Afr arvo on vissiin laskennallinen arvo.
     
  7. J.J

    J.J Gearhead

    Mutta onko tuossa fitechissä lambdaohjaus käytössä, jos on niin tuolla koneen koon muutoksella ei ole vaikutusta, vaan seosta koitetaan säätää tuohon 13.9 arvoon closed loop tilanteessa. Näin siis yleisesti moottorinohjaus toimii, fitechiin en ole tutustunut.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    On lambda ohjattu. Kysytty Fitech:ltä mitä pitää tehdä kun ajaa etanolilla ja vastaus oli säädä moottorin koko 25 - 30% suuremmaksi.

    Ilmeisesti tuo afr on laskennallinen arvo käytetystä polttoaineesta ja ilmasta.

    Kysyin asiaa täältäkin ja vastaus oli että normaalia säätää vaan moottorin koko isommaksi.
     
  9. J.J

    J.J Gearhead

    Ok, pitäis sen sit varmaan noinkin toimia, mutta riittääkö tuo 30% suurennus kun mainitsit että tulee vikakoodia P0130 joka käsittääkseni meinaa laihaa seosta? Onko polttoainepaine ok?
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead


    Tuossa J. J vastaus siihen vikakoodiin. Kannattaa lukea koko keskustelu läpi niin aukeaa ongelma paremmin
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kumpa vaan tuo järjestelmä olisikin niin viisas että saisi valita polttoaineen suoraan niin ei tarvitsisi kikkailla ja sitten olisi jo perus asetukset etanolille valmiina ennakkoja myöten.
     
    DX tykkää tästä.
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Semmonen vaan itsellä tuli mieleen, että toimiko tuo viritys bensalla ok vai onko semmonen combo ettei voi bensalla testatakkaan? Jos toimii/ei toimi bensalla(kaan) niin ehkä hieman paremmin tietäs mistä lähteä etsimään vikaa.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Aikaisemmin ajoin bensalla ja kaasarilla. Kuorman alla alkoi hieman nakuttaa kun puristukset on jossain 10.5 ja rautakansilla. Nokka on compin 262H.

    Koska kaasarin virittäminen viinalle on melkoisen hankalaa niin vaihdoin tuohon ruiskuun. Auto toimi siis muuten ihan normaalisti kaasarilla jos ei nakutusta ota huomioon.

    Kun sain kaiken takaisin läjään bensapumppujen, piuhojen ja ruiskun asennuksen jälkeen en kokeillut bensalla ollenkaan vaan suoraan etanolille.

    Jos ei lähde kohta toimimaan normaalisti niin kokeilen bensalla ajaa säädöt ja sen jälkeen uudestaan etanolilla.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Sillä rahalla mitä tuo ruiskukin makso ois ostanu kunnon nykyäisen kaasarin missä kaikki on säädettävissä ni ois varmaan helpommallakin päässy?
    Joku Quick Fuel tjsp, vaikka etanolille tarkotettukin ihan mutta kyllä noi peruskaasaritkin saa toimimaan sillä hyvin.
    Tai joku Holley Ultra XP.

    Mutta edelleen olisin sen spacerin kokeilun kannalla, vaikka se vähän työtä teettäiskin.
    Taitaa olla niin henkimaailman juttuja jo että kannattaa kokeilla jo vähän epätodennäköisempiäkin vaihtoehtoja?
     
    Catiska tykkää tästä.
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No jos noin alkaa ajattelemaan niin kannattaa alkaa harrastamaan vaikka kudontaa niin ei käy niin kalliiksi :rolleyes:

    Sinäkin varmaan vaihdat sen harrasteauton paskaan 400€ corollaan vaan sen takia että se on halvempi, halvempi ajaa, helpompi saada varaosia jne? Jää enemmän rahaa vaimon kenkiin ja leninkeihin:)
    Vai ajatko mielummin sillä harrasteella vaikka vähän kalliimmaksi kaikki tuleekin?

    Fitech maksoi 650 taalaa ebayssä eli noin ~570€, bensapumppu 170€ ja letkut ja liittimet varmaan sen 200€. Eli noin tonni varmaan meni.

    Täytyy nyt vaihtaa pari parametriä ja kokeilla auttaako vai ei. Tosiaan kun tuon softan päivityksen jälkeen on ajettu joku 4 kilometriä niin ei se ole opetellut vielä mitään.
     
    stinnes tykkää tästä.
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Samaa mieltä tästä, jätä se pumpun PWM ohjaus pois, laita pumpulle normaali laadukas 30 - 40 rele ja anna Fitech:n vain ohjata relettä, niin toimii primerointi/päälle/pois luotettavasti.

    Tuo PWM on mielestäni jokseenkin turhaa hifistelyä...

    Virrat mielellään pumpulle suoraan laturin perästä ja riittävän iso sulake 25 - 30A, paksut johdot, se pumppu tarvitsee riittävästi virtaa, etenkin jos sitä ajetaan ilman PWM:a.

    Tuo PWM ohjaus, max. virrat vain 15A...eihän se riitä yhtään mihinkään !

    Jotain dieselin lelua siirtopumppuako ne kuvittelevat sillä ohjaavansa ? :odeek:

    Kun katsoo noita Fitech:n omia pumppuja Summitin sivulta, niin vaikea kuvitella että yksikään toimisi kunnolla alle 20A virralla...

    https://www.summitracing.com/int/se...g&keyword=fitech fuel pump&retaillocation=int


    Laitaisin lisäksi b-painemittarin Fitech:n tuloliittimen läheisyyteen ja painemittarin väliaikaisesti joko tuulilasin ulkopuolelle tai kiinteästi sähköinen mittari koelautaan...Autometerilla on hyviä sähköisiä, itellä muistaakseni #3363.

    https://www.summitracing.com/int/parts/atm-3363/overview/

    Sitten ajamaan ja seuraamaan mitä tapahtuu kun kiihdytät...näkyykö paineen notkahduksia kun auto puutuu, osuvatko ne yksiin, AFR lukemat silloin jne. jne.
    Regulator vacuum irti paineen tulisi pysytellä 58 psi, kytkettynä se tietysti vaihtelee alipaineen mukaan, mutta kiihdytksessä ei merkitystä onko kytketty vai ei, pitäisi pysyä vakaa 58 psi.

    Voi olla että tuo Regulator Vacuum kykettynä sotkee hommaa, mutta toiminee kuitenkin normaali ajossa jouhevammin sen kanssa, kun isoja suuttimia voidaan ohjata tarkemmin.

    Jossakin 500hp räyhämoottorissa varmaan sama jättää kytkemättä...

    Tuossa omia ajatuksia, en sekaannu Fitech säätöhommeleihin, jatkakaa...
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Älä nyt sports truck tuossahan oli ihan hyviä ajatuksia.

    Täytyy alkaa laittamaan sitä relettä sitten kun kerta suositellaan. Olisin alunperinkin laittanut mutta kun ohjeessa ei ollut että tarvitsee. 1.5mm2 johdot menee nyt pumpulle ja se on 2005 flexfuel tahoen pumppu.

    Regulaattorista otin vacuumin irti kun parissa paikassa sanottiin että vaparissa irti ja ylipaine vehkeissä kiinni.

    Nyt kun kävin lenkin heittää niin jos rauhallisesti painaa kaasun puoleen väliin niin menee ihan niin kuin kuuluukin. Vähän rikkaalle menee ensin mutta tokenee aika nopeasti. Menee tuonne ~10.4afr ja nousee sitten parin kolmen sekunnin päästä ~12.6. Täyskaasu kiihdytyksiä en nyt kokeillut. Rauhalliset puolikaasu kiihdytykset ei siis ole ongelma vaan se nopea polkaisu.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Veikkaan että siinä Tahoe:ssa on pumpulle ainakin 20A sulake...eikä sinne pumpulle liikaa voi virtaa syöttää ja sekin voi auttaa jos sinne saa virran jollain 14 - 14.7 V jännitteellä (paras laturin perästä).

    Eihän ongelma välttämättä liity paineeseen/tuottoon mitenkään, mutta jotenkin kuulostaa sille ettei se pumppu vain kerkiä mukana.

    Pumppu riittää kyllä muuten tehoiltaan.

    Olisihan tuo hyvä ainakin varmistaa ja jos ei löydy mitään outoa, niin voi sitten keskittyä rauhassa Fitech:n asetuksiin ja säätöihin.
     
  19. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Pitää vaan muistaa asettaa PWM pois käytöstä muuten paukkuu normi rele. PWM:äm jos haluaa käyttöön, niin sitten rele täytyy olla solid state rele. Tuo PWM on vähän turha tankin sisäisille pumpuille.
     
  20. stinnes

    stinnes 3rd gear


    Omassani oli Aeromotive 340 stealth 15A max virralla toimiva. Riitti hienosti 500hv/383 stokeria syöttämään. Taitaa valmistajan mukaan riittää 600hv asti. Tuon pumpun voi kytkeä suoraan Fitechiin ja on PWM ohjauskelpoinen. Mutta kuten sanoin paras on releen kautta ja PWM pois.
     

Kerro tästä muillekin!