Mulla on tässä ollu mietintämyssyn alla tuon Lincoln Mark V 400 padan piristely sellaisella periaatteella, ettei ulkonäkö hirveesti muutu originaalista ja kiinni pidetään paikoillaan vakiokannet. - Edelbrock Performer imusatsi tai Weiand Action+ tai jopa Offenhauser 6033-DP - Edelbrock 1406 kaasari tai 650 - uudet hydraulinostajat Sealed Power HT900 tai vaihtoehtoisesti nokkapaketin mukana tulevat. - Comp Camsin keinut 1232-16 - Nokaksi COMP Cams Xtreme Energy Cam and Lifter Kits CL32-242-4 - Weiandin alu vesipumppu - Tönäreiksi COMP Cams High Energy Pushrods 7837-16 - Weiandin imusatsin saa myös pakettina, johon tulee tivarit ja muut nippelit Nokka on arvoilla 262/270/0.513/0.513 tiedä sitten onko liian mieto. Halutaan kuitenkin säilyttää hyvä alavääntö. Tuskaa tuottaa löytää tuohon autoon/koneeseen peltisatseja. Ainoat mistä vois saada jotain aikaiseksi on Doug's Headers D6512-R tai sitten Patriot Exhaust H8435 mallit. Noi molemmat on vaan lyhkäisiä malleja ja hakusessa olis pitkät tai vähintään mediumit. Eli kaivattais tietoa mitkä peltisarjat käy -78 Lincoln/400cid yhdistelmään ilman älytöntä jumppaa. Kolmas vaihtoehto on että jätetään alkuperäiset ja rakennetaan niihin vain tuplaputket. Sitten jos nälkä kasvaa syödessä, voi alkaa miettimään parempia kansia ja/tai flat-top mäntiä, jotta puristuksia saa ylemmäs. Tarkistitko lohkon millä tavalla kun porautit 0.03 ylikokoon? Noissa tuppaa seinämävahvuudet olemaan joskus hiukan ohkaisia. Ai niin, mielipiteitä kokoonpanosta voi kertoa.
Terve vaan Pikaisesti vilkasemalla sanoisin että ei tuu oikeen hyvä vääntömoottori, sulla jää nimittäin dynaaminen ruttu tuonne seiskan korville...
Tärkeä havainto dynaamisesta puristussuhteesta, olen samaa mieltä. Nokassa asteita @0.050" on imupuolella 218, eli ei siis ihan mieto, miedossa Edelbrockin Performer-nokassakin joka toimii hyvin 8,5-9.0 staattisella on asteita vain 204, tämä nokka on suunniteltu tomimaan yhteen Performer-imusarjan ja matalan puristussuhteen kanssa. Jos moottoria ei porata staattinen puristussuhde jää oikeasti alle 8,5. Valitse nokka jossa imuventtiili sulkeutuu selkeästi aikaisemmin kuin tuossa ehdottamassasi eli siis asteita on vähemmän. Saat moottoriin sitä pirteyttä ja ponnekkuutta mitä haet.
Elvytetääs tätä vähäsen niin ostamassa fordia vm 1972 ja siinä olisi kyseinen moottori ja omistajan sanoin "käy kun zetori". Juuri kasattu ym niin mistä kannattaisi lähteä liikkeelle. Ja onko miten luotettava laite vai kannattaako katsoa 460 vai mitä. Enempi pelaillut chevyjen kanssa ja Fordin dieselin niin tulee tuntematon vastaan.
Jos käy kuin Zetor, on luultavasti suurin osa tulpanjohdoista irti, tai muuten käy kahdella sylinterillä
Hyvä se on Riippuu kai mitä sillä autolla meinaa tehdä. Orkkis 400 on pomminvarma kone mutta nythän riippuu miten päin persettä se on korjattu ja kasattu. Jos koneen kanssa on tarkoitus pelleillä jotain niin onhan 460 koneelle käyttäjätukea hemmetin paljon enemmän.
Joo pitää tutkia kun hakee viikonloppuna pihaan että mistäs kaikkea on mutta pitää katsella se 460 jos ei tuosta 400 tule kalua
Fordilla on myös kierrosherkempiä isolohko-koneita, kuten 390, 427, 428, 429, joskin hiukan harvinaisempia.
Jos kierrosherkkyys nyt yleensäkkään on hakusessa, niin mihin perustat noiden koneiden kierrosherkkyyden? Vai vertasitko siihen zetoriin.. Oman kokemuksen mukaan yksi kierrosherkimpiä fordin koneita on ollut stroukattu 460!
Jos kierrosherkkyys ei ole este, niin Fordilla on muitakin vaihtoehtoja, kuin 460, mutta jos juurikin stroukattu 460 on kierrosherkempi, kuin 427, nostan kädet pystyyn ja vetäydyn kuoreeni :d
Ovat nuo 351, 427 ja 429 ainakin lyhyt iskuisia, siten kierrosherkempiä verrattuna pitkä iskuisiin 400 ja 460:n, jotka ovat vakionakin hidaskäyntisempiä.
390 ja 427 eivät iskultaan paljon poikkea 460:sta: 3.78" vs 3.85". Ja 428 on jopa pitempi iskuinen, 3.98". Tietysti jos niitten alkuperäistä viritysastetta vertaillaan, niin kierrosherkkyyden ero tulee siitä, eikä niinkään iskunpituudesta.
Älkää annatko häiritä liikaa keskutelua, mutta tässä on hiukan mittoja: Ford Engine Bore and Stroke Chart Ford Stock Engine Bore and Stroke Guide Displacement (Cubic Inches or Liters) Bore (Inches) Stroke (Inches) Ford Windsor Family 221 3.500 2.870 260 3.800 2.870 289 4.000 2.870 302 4.000 3.000 351W 4.000 3.500 Ford 335 Family 351C 4.000 3.500 351M 4.000 3.500 400 4.000 4.000 Ford FE Family 332 4.000 3.300 352 4.000 3.500 360 4.050 3.500 390 4.050 3.780 406 4.130 3.784 410 4.050 3.980 427 4.230 3.780 428 4.130 3.980 Ford 385 Family 429 4.360 3.590 429CJ 4.360 3.590 460 4.360 3.850 Ford Modular Family 4.6L 3.552 3.543 5.0L (Cammer) 3.700 3.543 5.0L Coyote 3.629 3.647 5.4L 3.552 4.165 5.8L 3.681 4.230 Jos hiukan kommentoin, niin eihän toi Fordin 400 ole mikään erityisen pitkäiskuinen kone ole. Ns. neliökone. Jos vertaa nykykoneisiin, vaikka tuohon modulariin, niin jopa lyhytiskuinen. Samahan se GM:n puolellakin. Vertaa vaikka Gen1 pikkulohkoa ja LS-koneita.
Laitampa linkin tähän engine masters juttuun, tiedä vaikka kiinnostais. "Hieman" muokattu 400M pesi kaikki, mukana kaikenlaisia chevyjä ja bosseja sun muuta parhaimmistoa eri virityspajoilta. https://www.hotrod.com/articles/0902phr-jon-kaase-400m-ford-engine/
Tuolla toisessa ketjussa oli ohjeita, että proxylla saa toimii nämä sivut. Nyt tuli sekin testattua. Käytin tätä palvelua: https://www.hidemyass.com/proxy Ja sain toimii tuon sivun. https://www.hidemyass-freeproxy.com...TAycGhyLWpvbi1rYWFzZS00MDBtLWZvcmQtZW5naW5lLw
Mun mielestä hämmentävän hyvä tekele, nokan LSA 98, domilla ja single planella 515 lb/ft 2500 rpm ja maks 1,54/CID, 10.5 rutut ja pumppubensa. Noi oli engine mastersin kulta-aikoja ja parhaat väläyttelivät, että ei väliä mikä aihio. ...moottori on sitäpaitti Ford 400...
Joo niin on, unohtui kun nuokin käytti siinä ämmää. Mullapa onkin ihan oikea M versio. niin ja noiden kiertokanki ja mäntävalinta olivat aivan omituisia ja päinvastaisia mitä vois kuvitella.
Muutama vuos sitte mulle tuli yks tollanen 400M tehtäväks. Olijossain rempattu mut yks imusarjan pultti oli kadonnut ja päätynyt imusarjan sisään, ajettu "pienestä nakutuksesta" huolimatta ja pultin palat seikkailleet suunnilleen joka pytyssä. Tulos, kutakuinkin kaikki paskana. No, motti jostain '73 thunderbirdistä mis ehkä 180 heppaa. Siihen tuli ihan vakiomännät uudet, joku nokka siin ehkä olikin tai sit laitettiin, miedohko laahuri. Kansiks tuli Edelbrockin RPM:t pikku putsauksella ja imari tais olla performeri. Kaasari oli Edelbrockin 600 tai 750, ei muista. Enivei, mosa kasaan ja Santalalle dynoon. Ajattelin et jos tulee kolmesataa ni hyvä niin. Paskan marjat, 420 5000 kierroksella! Kuulemma superhauska ja herkkä motti autoon asennettuna.
Mites oisko xe284h nokka hyvä seuraavaan kompoon vakiot 2v kannet ja KB149 männät weiandin imari. Nämä ois tulossa painavaan rohjoon eli mark v lincolniin itellä kun ei oo oikeen tietoo tuosta dynaanisesta puristsuhteesta ym hommista.