Ford FE rakentelu

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja amerikanrauta, 21.9.2014.

  1. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Laitoin YV:ä !
     
  2. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Jos auto on osiltaan alkuperäinen niin kattele lattiamattojen alta jos löytyy tehtaan "build sheet", siinä on hyvin tietoa autosta. Omasta löytyi tuo papru, vaikka olikin aika kärsinyt niin selvän vielä sai.

    Eihän tollanen full-size kärry automaatilla (C6 varmaan) ja pitkällä perällä vakiona mikään raketti ole vaikka kone on isokin. Ne on tehty rentoon lipumiseen...
     
  3. Anza

    Anza 3rd gear

    Menee ehkä vähän asian vierestä. Mulle tuli projektimustangin keulilta moottori. Auto jatkoi matkaansa, kone jäi. Tutkin konetta ja se vaikuttais olevan 361 FT, eli trukkimallin FE. Yritin ensin myydäkkin sitä, mutta ei ketään kiinnostanu. Aikani kuluksi tutustuin aiheeseen ja innostuinkin tästä "aarteesta". Koneesta lähtee hyvät käyntiäänet ja se on kierrosherkkä. Eli ei ole luonteeltaan alkuperäisen oloinen. Lohkon tuntomerkit ja akselin numerot täsmäävät 361 FT koneen alakertaan ja kannet on valurautaiset 390 kannet. Muuta en vielä tiedä kun en ole avannut. Alla linkkiä kirjan tekstiin FT lohkoista.

    https://books.google.fi/books?id=yf_DRs ... ck&f=false

    FT Lohko vaikuttaa tekstin perusteella hyvin samanoloiselle kuin ne paksumpivaluiset 428 yms. harvinaisemmat lohkot. 361 ja 390 on sama poraus, mutta 390 FE:tä ei ilmeisesti pysty poraamaan paljoa ylikokoa isommaksi esim. 428 mittoihin. Riippuen lohkosta tälläisen FT lohkon ehkä pystyisi?.

    Omissa ajatuksissa olisi rakennella Nascar "henkinen" 396 cid moottori, eli FT 361 alkuperäinen takoakseli ja FT lohko 427 porauksella (vai oliko se 428), mikäli materiaalia riittää. Kannet ja muut osat saa olla sitä mitä löytyy tai jo on.. budjetilla jne.

    Nascarissa näitä 396 destroukattuja (427 vai 428) moottoreita käytettiin 1960-luvulla ja pienemmän kuutiotilavuuden takia autot saivat olla kevyempiä. Tällä reseptillä taisivat löylyttää moparin painavempia 426 Hemejä radalla. Olisko ollut sitten joskus 1964 vuoden jälkeen. Asiasta paremmin tietävät valaiskoon.
     
  4. jakemon

    jakemon 1st gear

    Kiitoksia pizzamakelle vielä kertaalleen tietovyörystä, jokunen viesti on vaihdettukin jo aiheesta. Kulkupuoleen sain jo sen 1-asteen virityksen, eli kaasuvaijerin kuori oli rintapellin läpiviennissä rispaantunut ja kaasu aukesi juuri ja juuri puoleen väliin, samalla puhistelin kaasarin vai uusin kaikki alipaineletkut. Nyt mennään syksyyn saakka näillä ja keskitytään takajarruihin jotka tuppaa menemään lukkoon yhtään napakammassa jarrutuksessa.
     
  5. Esaa

    Esaa 3rd gear

    mul oli samanlaisia jarru oireita, loppu uusimalla pääsylinteri.
     
  6. amerikanrauta

    amerikanrauta 1st gear

    Kone on nyt aika valmis,mutta ongelmaksi tuli tuo nokka akseli.
    Laitoin edelbrock rmp nokan joka on erittäin jyrkkä, onkohan liian jyrkkä tähän kombinaatioon.
    0,30 ylikoko männät
    Vanhat rautakannet gt malli
    kaikki venttiilit uusittu ja tiukemmat jouset,
    edelbrock rpm nokka
    edelbrock performer imusarja
    vahvemmat tönärit
    high flow öljypumppu loiskelevyllä
    high flow vesipumppu
    kaikki laakerit uudet.
    veivit vanhat särötarkastettu ja uudet pronssilaakerit
    kampakseli mitoissa ja kiillotettu
    autohan on 1967 mustang convertible c6 laatikolla ja normaalilla perällä
     
  7. AlabamaJamppi

    AlabamaJamppi 1st gear

    Herätellään keskustelua aiheesta.. itselleni tuli kuvan ranchero 59 joka on 352FE padalla.. ajatuksena tehdä cruisailuun soveltuva pata joten laakerointi ja mahdollisesti mäntien rengastaminen ainakin ja viriksi tulisi edelin performer aluimari+600cfm kaasari ja laakeroinnin yhteydessä mieto nokka+nostajat ja jouset ja jakopää tälle vuosikymmenelle
    Vinkkejä ja sivustoja voi jakaa ja jos osia löytyy tuohon autoon tai moottoriin niin viestiä minulle.
    t. Jamppi
     

Kerro tästä muillekin!