ford sähkövika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja olds79, 30.12.2009.

  1. olds79

    olds79 3rd gear

    Osaisko joku kertoa mistä lähtis vikaa etsimään tämmöisiin oireisiin. auton akku näyttää 12.20v kun ei ole käynnissä ja kun laittaa käyntiin niin rupee hiljalleen nousemaan ja sitten kun laittaa valot päälle niin volttimittari näyttää ääretöntä.

    muutaman kerran on käyny niin että kauppaan mennessä ei vikaa ja kaupasta lähtiessä akku lähes tyhjä ja startti vaan naksuu. lisäksi kun oireet ilmeni niin ajotietokoneessa on palanut reset teksti enkä saa sitä pois mistään.

    Niin ja kyseessä on ford cuontry squire vm.-83
     
  2. Masa71

    Masa71 Gearhead

    No tuota se volttimittari ei näytä ääretöntä, se näyttää joko nollaa, jotain lukemaa tai sitten se vihjaa että jännite menee yli mittausalueen...

    Perustesti:
    -mittaa jännite akun NAVOILTA( ei kaapelikengistä vaan suoraan navoista), pitäs olla yli 12v(ehjä, ladattu akku)
    - yritä startata, jos jännite tippuu alle ~10v => akku paska tai startti sökö( tai jokin muu laite syö helevetisti virtaa)
    -sama mittaus kaapelikengistä, jos eroa => huono kontakti akulla => putsaa navat+kengät

    -jos kengiltä mitattu jännite ei putoa startatessa juur ollenkaan => virtaa ei kulu => solenoidi paska, ei anna virtaa startille tai hiilet loppu startilla

    Nämä siis noin yleisohjeena
    :D
    Koska jos starttimoottori ei(satunnaisesti ) pyöritä konetta, on vikamahdollisuuksia periaatteessa hyvin vähän: huono startti/solenoidi, virran vähyys,huono kontakti johdoissa

    Jos ei nuo vinkit auta niin kyseessä on KVV, kummitteleva Vittumainen Vika jonka paikallistamiseen voi palaa aikaa/hermoja ties kuinka paljon :wink:

    PS: reipas kaveri voi myös vian kohdalle sattuessa kokeilla, auttaako asiaa jos startin herätteelle tarjoaa suoraan virtaa...
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Paas volttimittari isommalle asteikolle, näyttäs, että o nmennyt jännitteensäädin ja latausjännite on sittem jotain 18 voltin luokkaa, eli jos on yleismittari liian pienellä jännite asteikolla niin menee yli, jos näin on, niin akku on luultavasti kiehunut pilalle.

    Voi se akku olla kypsä muutenkin, tulee aika join sellaisia akkuvikoja vastaan, että joskus toimivat, joskus ei, se näkyisi akun kuormitustestissä, tietty voi olla myös vikaa laturin ja akun välisessä johdotuksessa, tai, tai....
     
  4. olds79

    olds79 3rd gear

    jep. illalla tutkiskelin ja näyttäis viittaavan vika laturiin eli on vissiin lataussäädin rikki. pitää tutkiskella vielä ja vaihtaa laturi ja akku josko selviäis.
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Siinähän ei jännitteensäädin ole ainakaan alunperin laturin sisällä, vaan vas sisälokasuojaan ruuvvattu semmonen pelltikuorinen..
     
  6. olds79

    olds79 3rd gear

    niin näkyy olevan erillinen peltikuorinen mötikkä.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Omassa -79 voortissa on ollut molemmat mainitut vaivat, eli laturi sökönä, latasi kierroksilla muistaakseni 13V. Kerran oli vaiva säätimessä tai oikeastaan hapettuneessa liittimessä, korjaantui crc:llä.
     
  8. olds79

    olds79 3rd gear

    loppujen lopuksi vika olikin vissiin akussa. vaihoin toisesta autosta akun ja tyhjäkäynnillä työntää reilut 14v virtaa kun yleismittarilla kattoo. ainakin toistaiseksi pelaa.
     
  9. Aako

    Aako 1st gear

    paas kattoen se jännite kierroksilla, ettei tuu liikaa, jos menee kierroksilla yli 14.5 voltin, niin toimii jonkin aikaa ja akku taas pilalla
     
  10. olds79

    olds79 3rd gear

    jep pitää mittailla kierroksilla ettei lataile liikoja.
     
  11. olds79

    olds79 3rd gear

    Vika sen kuin jatkuu...

    vaihoin toisen laturin ja sillä ei ladannu ollenkaan yleismittari näytti vaan vähän reilua 12v, sitten vaihoin vanhaan laturiin hiilet ja laitoin takaisin ensin ei ladannu näytti vaan akun jännitettä (12,4v),taas laturi auki ja huomasin että toinen hiili oli jääny jumiin ei muuta kun hiili irti ja liikkumaan ja paketti kasaan. sitten laitoin laturin autoon ja auto käyntiin niin työnsi hetken 13-14v:n verran kunnes rupes tippumaan tippumistaan 12v:iin. ei taida enää auttaa kotikonstit tuon laturin elvyttämiseen.
     

Kerro tästä muillekin!