Ford Sierra 2.3D vaihdelaatikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja OpaS, 16.2.2003.

  1. OpaS

    OpaS Gearhead

    Sopiiko OHC:n jatkoksi kytkinkoppaa vaihtamalla? Onko siis muuten sama "Type 9/N" laatikko kuin muutkin 5-vaihteiset?
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Pitäis mennä heittämällä.
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    jep. kutoseen laitettaessa OHC:n laatikko tarvii pidemmän kytkinakselin, muuten sama loota.
     
  4. OpaS

    OpaS Gearhead

    ...on meinaan Peugeotin tekele tuo 2.3D. Onko siinä laatikossa siis sama kytkinakseli kuin OHC:ssä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2003-02-16 15:10 ]</font>
     
  5. V6

    V6 Gearhead

    Dieselissä on erilaiset välitykset kuin bensakoneissa.Paremmin toimii homma käytännössä jos laittaa bensakoneeseen siihen tarkoitetun vaihteiston.
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo riiselin välitykset yleensä aika pitkiä. Oharin ja kutosen laatikoiden akselit on muuten samat, mutta se silmälaakerin kohta on kutosessa pikkasen pidempi. tosta 2.3D:n lootasta en osaa kyllä sanoa mitään..
     
  7. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    Fordissa peugetin diisselissä on fordia öljypoja ja vauhtipyörä .ja laatikon sopivuus kyllä onnistuu ainakin kytkin koppaa vaihtamalla kutoskoneelle (kokemusta kun on bensaksi muuttana muutaman granadan)
    Juuh pitää muuten kyllä sekata kytkin akselista paksuus silmälaakeri osuudelta sillä vanhemmissa loodissa se on pienempi kuin esim ohc koneissa ja uudempien kutos koneiden silmälaakeriin mut se ongelma hoituu kun tekee holkin silmälaakerin väliin..
     
  8. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    Fordissa peugetin diisselissä on fordia öljypoja ja vauhtipyörä .ja laatikon sopivuus kyllä onnistuu ainakin kytkin koppaa vaihtamalla kutoskoneelle (kokemusta kun on bensaksi muuttana muutaman granadan)
    Juuh pitää muuten kyllä sekata kytkin akselista paksuus silmälaakeri osuudelta sillä vanhemmissa loodissa se on pienempi kuin esim ohc koneissa ja uudempien kutos koneiden silmälaakeriin mut se ongelma hoituu kun tekee holkin silmälaakerin väliin..
     
  9. OpaS

    OpaS Gearhead

    Kytkin on sitten varmaan ainakin 23-rihlainen ja 1" akseli?
    Eli jos loota menee kytkinkopan vaihdolla kutoseen, siinä on kai sitten liian pitkä kytkinakseli OHC:hen? Onko akselit sitten samoja 4- ja 5-vaihteisessa? B-laatikkoonhan tuo 5-vaihteinen kai perustuu.
     
  10. Razorass

    Razorass 1st gear

    Ohc kytkinakseli on n. 10mm lyhyempi kokonaisuudessaan kuin V6, eroa on myös itse akselissa sillä rihlaus on pituuseron verran taaempana. Riippuen moottori/kytkinkoppa/kytkinlevy/silmälaakerinasennussyvyys -yhdistelmästä, nämä joko käyvät ristiin tai sitten eivät. Itselläni on sekä V6-versio että myös OHC, joista tällä hetkellä kiinni ohc, joka ainakin Essex:in jatkona toimii hienosti, kytkinakseli yltää juuri silmälaakerille, muttei ihan läpi asti. Rihlaus jää hiukan vajaaksi, mutta ainakin nykyisen levyn rihlaus on sen verran pitkä että kestoongelmia ei ole ollut, enkä usko tulevan (=kestää repimistä). Lohkon/laatikon välilevy kannattaa tosin ohc- askin myötä jättää pois.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    2.3d/V6 laatikon ei pitäs mennä OHC:n heittämällä koska on eri kytkinakseli..

    Laatikot on mun tietojen mukaan samoja ja välitykset on hoidettu eri murikoilla..

    Kaverille myin varaosa 2.3d:stäni laatikon ja se meni suoraan bolt on periaatteella 2.8i V6:n perään kytkinkopan vaihdolla..

    Eli ei ilmeisesti mene suoraan OHC:n perään.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkistin. 2.3D/V6 laatikko on eri laatikko kun OHC:ssä.

    OHC:n ja 2.3d/V6 kytkinakselissa on jotain eroa..

    http://www.cosworthrsclub.com:in forumista kannattaa kysellä tarkempaa tietoa.. siellä on enemmän noita Ford ropaajia ja tieto on varmaa.
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    Nyt on sitten tullut tuohon tutustuttua:

    Kytkinakseli on sitä pitkää mallia. On kolmisen senttiä pidempi kuin OHC-laatikossa, kummallakin puolella rihlausta on puolitoista senttiä eroa. Eli rihlaus on edempänä ja silmälaakerin paikka on pidempi.

    Välitykset
    1) 3.90:1
    2) 2.32:1
    3) 1.40:1
    4) 1.00:1
    5) 0.82:1
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käsitin siis, että diisselin loota menee kytkin koppaa vaihtamalla kutosen perään. Mutta mitenkäs kardaanin sopivuus 2 mallin Caprissa (entinen vipuloota).
     
  15. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Ei sovi.
    Vipulootassa on se "tosiharva" boori, kun kaikissa muissa se toisenlainen, tiuha booritus.
    Itselläkin kun vipulaatikon oli joku Capriini työntänyt, huomasin tuon saman asian. Vaihdoin sitten tavallisen askin sen vipuhässäkän tilalle viimeistenkin hermojen mentyä jatkuvasti tippuviin viputankoihin ja kolme metriä pitkiin vaihteensiirtoihin. kolmoselle vaihettaessa osui keppi aina hanttaria polveen..

    Eli yrittää sanoa että täysin toimiva ja äänetön vipuloota vipuineen ja ohc-kyt.kopalla ja kytkinakselilla olisi edullisesti kaupan tarvitsijalle.
     
  16. Juho

    Juho 1st gear

    No samat ongelmat on mullakin. Könysin tarpeeksi viime kesänä parkkipaikoilla auton alla vipuja värkkäämäässä. Ja jokainen muu saa lootasta pari vaihdetta kerralla päälle. Mutta vitos vaihdetta minä pääasiassa haen. Elikkä voisi kaupitella mulle kesän alussa käypästä 5v lootaa ja kardaania halvalla.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Toimii...

    Mulla on itsellä 1.6 turbo OHC ja vanhassa 2.3 Dieselin laatikko perässä (tai koko autohan on alunperin diesel).

    Kytkinakselia piti lyhentää tosiaan muutama sentti (ja kytkinkoppa vaihtoon), mutta sitten menikin heittämällä kiinni.

    Välitykset ovat naurettavat. Motarilla riittää kolmonen ja ykkösellä kulkee varmasti satasta :grin:
     
  18. OpaS

    OpaS Gearhead

    No laatikon välitykset on lyhkäsemmät kuin bensaversioissa 1. 2. ja 3. vaihteilla, mutta se perä... 3.14:1. Aikas aavikkomallia.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2003-05-26 09:21 ]</font>
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    hömh, niin taitaakin olla joo (ei siihen ole perääkään vaihdettu).

    Kesällä tuokin vielä menee, mutta yritäpä talvella lähteä ylämäestä liikkeelle, kun alle 3000 kierroksen ei ole tehoja ollenkaan ja kytkin on käytännössä kaksiasentoinen.
    :/
     

Kerro tästä muillekin!