Ford Taunus 1,6 ohc trimmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja smos, 26.1.2010.

  1. sbf

    sbf Gearhead

    Kaissää tiesit ton taunusfinland.com sivuston?
    421 on hyvä satsi ja imupuolelle 32/36dgv weber joita löytää sopivasti käytettyinä.nokaks kantsii melkeimpä laittaa ihan virallinen virinenä,siis joku mieto.niitä löytyy rallyracesta tai moposportista tai sitte esimerkiksi r-koneistus hioo halumasi nokan n,100 eeron veloituksella ja niille riittää kun kerrot millaseen käyttöön haluat.ja uuden nenän kanssa ehdottomasti uudet seuraajat.parituumanen putki yhellä läpivirtausvaimentajalla on hyvä ratkaisu.
     
  2. smos

    smos 1st gear

    Tieränhän mää tuon sivuston. Ja kyselinkin jo sieltä, mutta halusin kuulla teidänkin mielipiteen :D
     
  3. smos

    smos 1st gear

    No öö motonetistä sais taunuksen 2litran nokka-akselin 99euroon. Tuossa: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=25-1222 Tulis ainakii halvemmaks, ku tuon virinokan ostaminen :odroll:
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    No toki,jos toi euron hintaero ratkasee erikoistilattuun verrattuna. :eek:
     
  5. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Juu mutta "modernilla" virinokalla saakin sitten enemmän voimaa.

    Tosiaan suosittelen tuota tilavuuden lisäämistä. Saat paljon enemmän voimaa vähemmällä rahalla kuin pitäytymällä tuossa 1.6L OHC koneessa.
    Myös luulen että polttoaineen kulutus pysyy siten maltillisempana ja siihen ei tasan tarkkaan ole liikaa rahaa laittaa juuri kortin saaneena.

    Aikaakin sinulla on rakentaa joten esim. V6 vaihdos ei välttämättä ole huono vaihtoehto.
     
  6. smos

    smos 1st gear

    Niin mutta riittääkkö taidot, niin se on taasen eri asia... :odroll:
     
  7. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Väittäisin että on helpompi vaihtaa tuo V6 kuin onnistuneesti virittää tuota pikku pannua.

    Jos oikein alkaa kiinnostaa niin noista on melkoisesti juttua www.taunusfinland.com:lla.
    Myös minä voin selittää "kädestä pitäen" tuon projektin. Eikä tarvita kovin erikoisia osia tuota varten.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kannattaa pitää mielessä että vaikka 1.6:sta sais saman hevosvoimamäärän kun 2-litrasesta, se teho tulee isommassa moottorissa pienemmällä kierrosluvulla. Tämä siis noin nyrkkisääntönä... Alkuperäisen kysyjän tilanteessa ostaisin minäkin tekniikanluovuttajaksi 2-litraisen Sierran/Scorpion, niitähän on joka nurkka väärällään eikä maksa montaa sataa... Jos myöhemmin innostuu virittelemään lisää niin isommassa moottorissa on enemmän potentiaalia. Sitäpaitsi 1.6->2.0 swappi lienee huomattavasti helpompi homma kun nokkien sun muiden vaihto ykskuutoseen, jos oikein ymmärsin ei kokemusta näistä hommista juuri vielä ole...?
     
  9. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Ei scorpioo,siitä ei saa lootaa.. tai ainakaan sen jälkeen ei toimi mittari ku scorpiossa se sähkönen anturi.
     
  10. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Niin, samallahan sen koneen vaihtaa isompaan kun nokka aksilakin lähtee koneesta taaksepäin irti jolloin kansi/ tai kone paikallaan ei onnistu. Kaks litrasen vaihtamiseksi luvallisesti se tarvii taakse vaan 9 tuuman jarrut 8 tuumasten tilalle. 1.6 gt koneen erot on tuo kakslitrasen nokka, kakskurkkunen weber dgv ja imusarja, sekä pakosarja kahdella lähtö putkella, nuo kaikki sopii kyl kaks litrasesta, mut hyöty vs koko koneen vaihto isoveljeen jää kumminkin aika vähäiseksi nimimerkillä kokemusta on. Yks aika hauska tapa virittää pikkukonetta on jos löytää halvalla turbosierran osat, käypi vaikka yks kolmosenkin osat, pulttaa kiinni 150 hevosta :)
     
  11. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Koneen vaihto Tanariin on simppeli homma, jos vähänkään pysyy työkalut kädessä ja löytyy nosturi/koukku katosta. Jos itse epäilyttää niin kaveripiiristä löytyy varmasti joku joka osaa auttaa.

    Ei tarvii muita muutoksia kuin isommat 8" rumpujarrut taakse (2-litrasesta, esim. Sierrasta). Siis jos haluaa tuon katsastaa 2-litraseksi. 1.6-2.0 koneissa ei juurikaan ulkoisia eroja joten muutosta katsuri tuskin huomaa jos ei erikseen mainitse...
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    Pitää oikaista:9"takajarrut on 2litrasessa mutta toki ne on ne sierran jarrut sen kokoset.Fiksumpi hioo lohkonkyljestä kaksnollamerkinnän pois ja leipoo kemiallisesta metallista ykskuus merkinnän.
     
  13. smos

    smos 1st gear

    Kyllä työkalut kädessä pysyy, siitä ei ole epäilystäkää, :D Mutta onnistuuko tuon koneen irroittaminen yksinään? :eek:
     
  14. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Onnistuu jos haet moottorinorsun vaikka motonetistä.
    Kannattaa laittaa se sierran ruisku 2.0 OHC + T-9 5V. loota.
    Isot jarrut sierrasta saa takajarrut.
    Sit kun purkaa johtosarjaa nii merkkaa KAIKKI HUOLELLISESTI nii takasinlaitto on todella helppoa.
    Sekin on hyvä että ohc:ssa on ulkonen pumppu tankin vieressä,tekee vaan lähdön tankilta,sierran tankista vähän mallia.
     
  15. smos

    smos 1st gear

    Onkos tuo ruiskuksi muuttaminen vaikeatakin, vai? Neuvokaa tyhmää :D
     
  16. smos

    smos 1st gear

    Eli siis ei ole kokemusta... Mutta siis kuinka vaikea tuoa nokan vaihto onkaan? :eek:
     
  17. W201

    W201 3rd gear

    http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... 68&start=0
     
  18. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    takajarruista sen verran, että sierran isot ja tanarin isot jarrut on eri levyiset. itse laitoin sierran jarrut taakse ihan koemielessä ja jouduin laittamaan olikohan 8mm vai 10mm spacerit rummun alle. peltivanteiden kanssa pultit riitti nippanappa. ja tanarista on sellainen legenda, en kyllä kokeillut, että nokka-aksilan saa ulos koneen ollessa paikoillaan. reikä rintapeltiin ja sen pitäis tulla joko tuhkakupista tai radion reiästä sisään
     
  19. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    nokka-akseli lähtee takakautta pois joten joutuu kannen tai koneen nostamaan ylös.
    venttiilin välyksissä olen aina ottanut tehtaan mitoista kymmenyksen pois eli imu 0.10 ja pako 0.15mm. rallattaa vähemmän eikä ole minulla ikinä jäänyt venttiilit kantamaan.
    itse hommaisin 2000 koneen ne ei varmasti ole hinnan kiroissa.
     
  20. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Omat kokemukset ohareista.. Noh, ensinnäkin, jos joku suosittelee ruiskukonetta, niin siihen EI pidä laittaa mitään jyrkkää nokkaa, miedot tähän tarkotukseen tehdyt viellä toimii, jyrkät ei, koska alipaineet heiluu ja ilmamäärämittarin läppä reiluu kun hullun mulkku mielettömän liiterissä.

    Mutta helppo ja halpa on että 2l alakerta, 1,6kansi (taunusmallin kansi) sierrojen 1.6 kannet on kanaviltaan ihan paskoja, tehty semmosia ihme laihaseospaskiaisia niistä.

    Siihen joku mieto virinenä tai 2l nokka. Ja tohon 1.6l kanteen 2l kannesta pakoventtiilit, imuset on samankokoset.
     

Kerro tästä muillekin!