Fordin 4R70W automaattilaatikon ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja !VivaLaTigra!, 16.2.2008.

  1. !VivaLaTigra!

    !VivaLaTigra! Gearhead

    Potilas on Fordin -95 elektronisesti ohjattu 4R70W laatikko, joka on 4.6 V8:n perässä.

    Ongelmana on vaihteiden tilapäinen häviäminen ajossa ja erityisesti kuormitettaessa, eli kiihdytettäessä tai ylämäkeen mentäessä.

    Ongelma esiintyy vain lämpimänä, noin varttitunnin vaatii vähintään ajoa ennen kuin alkaa oikkuilemaan.

    Esimerkki 1:

    Ajan OD:lla vajaata satasta noin 1600 rpm ja yhtäkkiä tuntuu kuin loota menisi suoraan kakkoselle ja kone kiertää lähemmäs neljää tonnia. Löysään kaasua ja välillä kolmonen nappaa taas kiinni ja OD heti perään. Sitten taas häviää...tätä tapahtuu jatkuvasti.

    Esimerkki 2:

    Pysähdyn risteyksestä kääntymistä varten, lähden kiihdyttämään, kun pitäisi heittää kakkosta tai kolmosta vedetään taas kiekat neljään tonniin, siitä sitten vaihtelevasti nappaa vaihde kiinni jos hieman löysää.

    Loota ei täristä. Ajelin Foordilla pari vuotta ilman tuskia kunnes tämä alkoi aivan varoittamatta. Öljyt menivät aivan mustiksi joten oletin lootan olevan vainaa ja vein sen asiantuntijalle korjattavaksi. Siellä tuli täysihoito eli laskussa luetellaan seuraavat:

    Master kit
    Panta
    Helasarja
    Power pack. Dir.
    Shift kit
    Spiro lock
    Vapaakytkin
    Säätölevy 2 kpl
    Solenoid TCC
    EPC solenoid
    Solenoid shift dual
    Mäntä rev.
    Servon kansi
    Suodatin

    Korjaajan mukaan kitkapinnat olivat entiset ja tässä vaiheessa oletettiin että tämän laatikon tyyppivika, direct clutch, oli koko homman syyllinen.

    Varsinainen isku tuli sitten siitä, kun laitoin rempatun lootan kiinni ja lähdin ajamaan, vartin päästä lootan lämmettyä SAMA VIKA TOISTUI. Vitutti niin että hampaat naksui...

    Turbiiniin ei vielä ole kajottu. Öljyt ovat Motoxin Mercon-luokitetut, Dextron III. Rempan jälkeen oireen ilmaantuessa öljyt eivät ole mustuneet. Öljymäärä on tarkistettu useita kertoja kylmänä ja lämpimänä, on oikein.

    Vikakoodeiksi on luettu tuon rempanjälkeisen koeajon jälkeen
    P0720 – Output Speed Sensor Circuit
    P0443 – Evaporative emission control system purge control valve circuit malfunction
    P1400 – Differential Pressure Feedback Electronic Sensor circuit Low Voltage

    Vain ensimmäinen liittyy vaihteistoon suoraan, toinen koodi on ollut pitkään kun yksi solenoidi ei toimi päästöhärveleissä, mutta EGR-juttuihin liittyvä kolmas ihmetyttää tässä yhteydessä. Nuo samat koodit tulivat myös ennen remppaa vian ilmaantuessa, silloin ne nollattiin.

    Kun kolmonen katoaa, siirto D:ltä kakkoselle ei muuta kierroksia eikä etenemistä. Kakkosella itseasiassa pystyy ajamaan oireen ilmaantuessa vaikka kuinka pitkään, kone vaan huutaa helvetisti mutta tielle ei jääty.

    Rempan tehnyt kertoi että lootassa ei voi olla vikaa enää, pakko olla turbiini tai tietokone. Toinen asiantuntija ehdotti myös turbiinia tai solenoideja.

    Turbiinin vaihtaminen koeluonteisesti syö miestä ja lompakkoa, siksi on nyt pakko turvautua arvoisan OD-raadin apuun ennen kuin alan mihinkään.

    Voiko turbiinivika aiheuttaa tuollaista?
    Miten OSS vika ilmenisi vai onko sen vikakoodi vain seuraus?
     
  2. härpätin

    härpätin 1st gear

    Output speed sensor -ongelmat voi hyvinkin aiheuttaa jotain tuollaista, sun pitää löytää joku, jolla on sopiva testeri, jotta voipi ajaessa kattella ulostuloanturin lukemat.

    Turbiini ei mielestäni tuollaista itsessään tee, sinne aikaisemmin jääneet paskat voi kiertoon päästessään tehdäkin, miksi ihmeessä turbiinia ei kunnostettu kun loota oli auki????
     
  3. !VivaLaTigra!

    !VivaLaTigra! Gearhead

    Scantoolia ajaessa tsekatessa antaa kyllä auton nopeuden näytölle, mutta Output Shaft Speed lienee eri asia kuin Vehicle Speed?

    Sopivan testerin omistajat saa ilmoittautua.

    Jälkeenpäin ajatellen turbiini olisi tietenkin täytynyt tsekata. Mutta kun mitään metallimujupläjäystä ei öljypohjasta löytynyt ja oireet viittasivat niin selvästi tuohon direct clutchiin niin limppu jäi täysin huomiotta. Eipä siitä kyllä huolehtinut se lootaexperttikään kun kysyin että mitäs tälle.
     
  4. Mustanggg

    Mustanggg 1st gear

    Käännä tuo ongelma englanniksi ja laita se www.tccoa.com -foorumin drivetrain osastolle. Siellä on todellisia 4R70W -guruja jotka tietävät kaiken mahdollisen kyseisistä laatikoista. Itse sain sieltä apua omaan AODE:n mysteerivikaan.
     
  5. !VivaLaTigra!

    !VivaLaTigra! Gearhead

    Eipä yhtään hullumpi idea tuo tccoa.

    Noilta sivuilta valaistuin heti ensi alkuun tuosta Direct Clutch -tyyppiviasta. Muutenhan en automaattilaatikoista tiedä yhtään mitään kun ei ole tätä ennen tarvinnut niiden kanssa koskaan ongelmoida.
     
  6. !VivaLaTigra!

    !VivaLaTigra! Gearhead

    Se oli sitten se OSS.

    Uuden anturin kanssa ongelmia ei ole. Lievästi sanoen hieno fiilis oli ajella Linnulla kolmen kuukauden tauon jälkeen. Anturin Suomeen saaminen vähän venyi...
     

Kerro tästä muillekin!