Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Edellisessä jakajakonversion kuvassa oli "puolivalmiste".

    Museoväen lisäksi on niitä jotka pilaavat vanhoja tuotteita ja sitten niitä, jotka pilaavat uusia tuotteita. Uuden hemin kaasutin ja jakajavarustelu kuuluu jälkimmäisimpään ryhmään. Kallis ja huono.
     
  2. Heh heh..No ei Hemi, mutta idea kävi varmaan selväksi..
     
  3. tyyp360

    tyyp360 3rd gear

    Taitaa löytyä feikkivenakoppia minkä sisään jää puolat yms. uuden moottorin kopat. A-bodyyn ei kyllä ole toivoakaan yhtään korkeampia venokoppia saada mahtumaan
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No valmis setti vois sisältää oikean malliset johdot ja ehkä jopa eri puolat ja puolille uuden johtosarjan. Ainakin omassa 5.7hemijeepissä meni johdot jännästi puolelta toiselle, ei ny ihan helpolla vaan tulpanjohdoilla tota muuteta. Tossa kuvassa puuttuu vielä 4kpl puolia.

    [​IMG]
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ompa jännän näköinen. Tuplatulpat, mutta hukkakipinällä. Ja puolat jaettu niin, että mikä tahansa voi mennä rikki ja silti käy kahdeksalla. Johtoa kyllä on runsaasti. Mut niin on tuplatulppakoneissa vissiin aina?
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    03-05 oli käytössä hukkakipinä systeemi. Eli puristustahti sai kipinän, niin puola lähettää kipinän sellaseen pyttyyn missä on pako menossa, että palaa mahdolliset jäännökset pois.
    06 tuli sit normi systeemi, eli pytyssä molemmat tulpat antaa kipinän yhtä aikaa.
    03-05 löytyy lyhyt tulpanjohtosarjaa, millä poistetaan hukkakipinä ja molemmat tulpat toimii pytyssä yhtä aikaa.
     
  7. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Tähän asiayhteyteen on mun pakko lisätä yks kuva jota oon kuolannu jo jonkun aikaa:
    [​IMG]
    Ei totakaan ekaks menis dohc ford modulariks sanomaan, toki venakoppien pituus kielii jo useamman nokan omaamisesta. Ois aika upee mylly kyl melkee missä vaan konehuoneessa.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Käsittääkseni ne molemmat tulpat sytyttää niin työtahdin kuin hukkakipinän aikanakin. Ja koska ne menee toisen pytyn kanssa ristiin, niin yhden puolan pimeneminen ei sammuttais yhtään sylinteriä, se sylinteri sytyttäis edelleen yhdellä tulpalla. (samoin se toinen pytty minkä kanssa johdot menee ristiin sytyttäis vain yhdellä) Eli yks puola heittää työtahdille aina kipinän ja kaverille hukkakipinän, pakotahdille se heittää omaan pyttyyn hukkakipinän ja kaverille työkipinän. Ja koska sen toisen pytyn puola tekee samaa, niin molemmat tulpat räiskii aina. Paitsi jos on rikki.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä taidat olla oikeassa. Ei tunnu noi jenkitkään oikein tietävän miten se toimii. Mutta molemmat tulpat antaa kipinän, mutta toiselle tulpalle kipinä tulee toiselta puolalta.
    Ja tosiaan kipinä tulee kaksi kertaa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mutta ei ne voi oikeastaan tulla kuin yhtä aikaa. Silläviisiin se hukkakipinä toimii. Pari, kolme metriä ylimääräistä tulpanjohtoa vikaantumassa ja samalla tuli varmennettua jokainen puola.
    Asiasta kukkaruukkuun. Mä konsultoin yhtä nettituttua omatekoisen moottorinohjauksen kanssa. Olen tehnyt pari. Ja tänä aamuna ymmärsin, että hän aikoo rakentaa kloonin omaan experimental lentokoneeseensa.

    Aloin samantien jutella hälle ”yhden vian tapauksista”…
     
  11. Hmm..8 kpl tämmöisiä hukkakipinäpuolia..ja ou jee..

    [​IMG]
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Uudemmassa muovihemissä ei tavallaan oo johtoa sit ollenkaan.

    [​IMG]
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun sen tekee näin, niin moottorinohjaus saa sytytellä kutakin sylinteriä mimmoisilla ajoituksilla vaan.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rivikutosia varten löytyy VAG valikoimasta kuuslähtöinen. Kahdeksanlähtöistä ei ilmeisesti ole tarjolla. Ei ole ainakaan omiin silmiin osunut. RAMin V10 näytti olevan sekä 6, että 4 lähtöinen hukkis. Ja tietty parhaassa paikassa imusarjan alla. Wheeler Dealersissa korjasivat semmosta tai joku muu ohjelma.

    Jos haluaa enemmän kuoria 2 lähtöisen päälle, eli muotoillun, niin HD:n orkkispuolahan on 2 lähtöinen hukkakipinäkapistus. Aika heikko kipinä vaan on. Sen heikon kipinän tunnistaa siitä(kin), ettei pihtimallin strobo meinaa saada signaalia tarpeeksi (kipinän virta niin pieni).
     
    Muokattu: 1.6.2022
  15. Näissä kahden piuhan puolissa on jotain tyylikästä..

    [​IMG]
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joo mä säästin 883/1200/turbo vekottimessa 2-lähtöisen puolan. Malli vaan muuttui sellaiseksi, että kumpikin lähtö voidaan laukaista omalla ajoituksellaan.
     
  17. Finsquirtissa (joka näyttää olevan alhaalla) oli muistaakseni joskus joku harrikkaproggis, jossa oli tuplatulppakannet ja se volkkarin hukkakipinä. Muistaakseni se taisi toimiakin.
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    http://indyheads.com/images/28.cat2014.pdf

    Mä en oikein tiedä tosta kaasutinvarustelusta, et kallis ja huono? Mä värkkäsin ton 2003 mallisen 5.7 hemin taannoin. Se on vakioalakerta rempattuna, 6.1 motin nokka, jouset jne. Kannet kevyesti kaivettu, mut jokainen joka tietää erot pre eaglen ja eaglen välillä, tietää et ei niist kovin ihmeellisiä saa. Sit siihen tuli MSD sytkäohjaus, Ritterin matala drag pak imusarja ja 600 cfm Holley. Pakosarjoina oli SRT:n vakiot, vähän shorty peltisarjoja muistuttavat.

    Mitä sellanen sitten tuottaa? Nokka ja pakosarjat oli 6.1:stä, siinä on myös vakiona toimivan oloinen ruiskuimusarja ja selkeesti paremmat kannet kun noi pre eagle 5.7:n. Sille ilmoitettiin 425 hevosvoimaa. Tos 5.7:ssa oli puristuksia nostettu höyläämällä milli kansista, et ne oli 6.1 SRT:n tasalla. Mut tehoarvioissa siis ajateltiin et oltais 340 ja 415:n välillä. 6:1:stä kehnommat kannet, sama nokka, pienempi tilavuus, eri imusarja ja pieni vacuumikaasutin ruiskun sijaan. Mut lähelle kumpaa päätä, kas siinä kysymys? Onhan siinä 340 heppasessa versiossakin ruisku.

    No ei kumpaakaan, mut lähemmäs 6.1 kuin 5.7 vakiota. Tulos 475 heppaa. Huononnus? Olkoon.
     
    Fuselage, artsiracing ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Monin vanhemman pikkulohkon ja isolohkon omistaja olisi onnessaan, jos kannet virtaisi kuin noi "surkeat" pre-eaglet, eli sen n. 260-270cfm. :p:D
    Muutaman lehti jutun nähnyt, missä pre-eaglet on portattu ja saatu virtaamaan 320cfm, mutta kun vakio 6.1 virtaa saman ja Eagle sit vielä vähän enemmän vakiona.
    Tosin 6.1 ja Eagle kannet jos laitaa vanhempaan 5.7 niin puristukset pomppaa 11.2 :(
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo. Mopsin isolohkokannet on tyypillisesti siin 220.
    Ja mäki oon nähny erilaisia virtauspenkkejä, ja niiden tuloksia.
    Just hiljattain virrattiin parit kannet, ameriikassa CNC portatut.
    Virtaus Ameriikka NPS
    imu 0.4 297, 288
    0.6 382, 360
    0.7 411, 376
    pako 0.4 176, 165
    0.6 236, 208
    0.7 245, 236

    Ja toinen setti
    imu 0.4 265,256
    0.6 316,298
    0.7 322,308
    pako 0.4 189, 173
    0.6 220, 204
    0.7 225, 213
     
    Fuselage tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!