GM 1-johtoinen laturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JariV, 8.11.2012.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    No tollanen kikkula on tarkotus naittaa harrasteautoon ja muuta sähköliitosta siinä ei ole kuin paikka yhdelle isolle piuhalle. Miten tuo pitää kytkeä? Suoraan akun plussaan sulakkeen kautta vai pitääkö jotain relejuttuja sun muuta laittaa väliin?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei oo liittimiä kyljessä?? En ole ikinä nähnyt yksijohtoista laturia!!
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olen laittanut useita GM-perustaisia Power Masterin 1-johto latureita, paksu johto startin perään samaan napaan kuin akun kaapeli. Hyviä vehkeitä ja mukavasti virtaa.
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Kiitos Remmiveto.
     
  5. makaro

    makaro 1st gear

    Juu itellä kans noita..yleensä eka polkasu kaasua herättää laturin.
    Simppeliä ja helppoo ..kaiken lisäksi toimii
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    Tossa yksjohtoisessa on käsittääkseni samat sisukalut kuin 3-johtoisessakin,
    säädin vaan saa sisäisesti referenssijännitteensä ja jäännösmagneettia on sen verran,
    että tosiaan pieni kierrostennosto riittää heräämiseen,
    ettei lampun kautta tarvi esimagnetointivirtaa, .
    ei tosin tarvitse 3-johtoisetkaan, vie vaan bat+ navasta kauimmaiseen säätimen liittimeen hyppärin referenssiä varten,
    agrekaatteihin laitellut, laturi herää mukavasti siinä vaiheessa kun kiinahonda on jo ehtinyt käynnistyä.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Lainaillaan hieman kun liippaa kohtuullisen läheltä..

    Tuossa ois abaut 94 vuotisesta letukasta 105a delco remy, siinähän on ovaali 4 napainen liitin, joista yksi pinni on isompi.
    Vaatiiko tuo erikseen säätimen vai riittääkö johonkin pinniin pelkkä merkkivalon kautta tuleva heräte?
    Nykyinen laturi on 60 luvulta mekaanisella säätimellä, uudempi menisi paikalleen lähes heittämällä.
     
  8. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Johonkin pinniin se merkkivalon karva riittää, en vaan muista mihin, eikä nyt pääse tarkistamaan.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tämä on '92 Buickin kirjasta.

    Nelinapaisen mustan johtoliittimen nastat on vasemmalta lukien liitintä laturin suunasta siten katottuna että lukkosalpa jää ylöspäin:
    S, F, L ja P.
    F-liittimeen tulee käyttöjännite silloin kun virta kytketään päälle.
    L-liittimestä tulee laturin signaali mittariston merkkivalodiodille tai jännitemittarille. Tämä signaali on maadoitettuna laturin sisäisesti silloin kun laturi ei pyöri, jännite on alhainen tai jännitre on liian korkea. Silloin palaa merkkivalo tai jännitemittari näyttää nollaa.

    Merkkivalodiodi kytketään laturilta estosuuntaan (-I>-), diodin positiivinen puoli virtakytkimelle.

    Tuostakin on todella helppo tehdä "yksijohtoversio" siten että laittaa valodiodin laturin liittimen L-nastaan ja diodin toisen pään vaikka virranjakajan/puolan plussaan. On sitten latauksen merkkivalo konehuoneessa.

    Yhdessä turbo Buikissa oli joku jälkiasennussysteemi latausjännitteen nostamiseksi ahtopaineilla. Siinä oli painekytkin liitettynä tuohon liittimeen, ja ahtopaineella se kai avasi tuon L-nastan kytkennän niin että laturi nosti jännitettä täysille (kun se laturin sisäinen kytkin maadoitti ko. nastan). Ongelma vaan oli, että kaverilla kärähti 145A laturin diodisilta kaksi kertaa kun se oli päivittäissajosakin kytkettynä. Se tasasuuntaja maksoi muistaakseni jotain 80€. Ehkä se systeemi kiihdytysradalla toimii laturia tappamatta.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Kiitti Pavet.

    Voiko tuossa kuitenkin käyttää perus 12v polttimoa? Meinasin orkkisjohtosarjasta ottaa valolta tulevan johdon tuohon käyttöön, ei tarvitsisi tehdä muutoksia. Autona 66 Kauko.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Nyt kun katoin kuvaa uudestaan, niin se valodiodi onkin jännitemittariversioisessa autossa, ja se valodiodi on kuvan mukaan kytketty näinpäin: laturin L-napa --I<I-- virta päällä plussa.

    Ilman jännitemittaria olevassa autossa siinä L-navassa on normaali merkkivalopolttimo ja polttimon toinen napa virta päällä plussassa.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eli onnstuu, hieno homma.
    Kuori onkin jo muutettu sopivaksi.

    Jatketaan topikin raiskuuta...
    Mistä ootte tilaillu diodisiltaa sun muuta osaa noihin delcoihin, tuohon ei tunnu ebaysta löytyvän helpolla osia, ainakaan edullisia.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Western Parts Jyväskylä ainakin toimittaa Hansen Racingin ja Strataxin tavaraa, hyvin on löytynyt.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pitää kysellä. Tuosta laturista kun ei ihan takuuseen pääse, siis mistä autosta se on kotoisin, aiheuttaa pientä haastetta osien hakuun.
     

Kerro tästä muillekin!