GM 6,5TD:n vedet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpjaprotopaja, 24.1.2010.

  1. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Opus väittää tiukasti että tuohon peltilehmään mahtuu 22l jäähdytysnestettä.
    Mistäs helvetistä ne loput 15 litraa otetaan pois kun alavesiletkun kautta ei tullut kun varmaan n. 5l+ paisunta-astia. ??????+??
    Kyllähän sitä lattiallekkin hieman valui mutta luulis ton 15l näkyvän hivenen selvemmin lattialla.
     
  2. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Siellä lohkon kyljissä jossain likellä koneenkorvia on tyhjennysroput...
     
  3. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    tik tack, hyvä tietää kun kohta vaihdan alkuperäisen tukossa olevan lämmityskennon takas kun se tuotti enemmän lämpöä kuin tarvikemalli uutena, saapi nuo nesteetkin vaihettua samalla.
    12 litraa oli tarkka määrä joka koneeseen upposi eli roppujen kautta pitäis tulla vielä 10 lisää.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Minkämerkkinen tarvike? Joku jäädytin korjaamo vois osaa tehä toimivan kennon joka lämmittää kans.
     
  5. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Minkämerkkinen tarvike? Joku jäädytin korjaamo vois osaa tehä toimivan kennon joka lämmittää kans.[/quote]

    Us partsista hajettu mutta näköjään on liian aikaista syyttää kennoa. Ei se kennon vika ole jos ei lämmintä vettä EI TULE
    Mitähän sitten keksis, ajattelin koska eberi on vielä tiltissä hetken, ostaa tömäytin vesikiertopumpun ja laitoin kiinni, ajatuksena tietysti että meneepäs edes pakkosyötöllä lämmintä läpi.
    Ei mee ku ei lämmintä tuu. Pumppu on letkun tilalla joka lähti koneelta ja päätty venttiiliin ja jossa joskus oli takaisku. Nyt kun vihdoin ylttyy mittaamaan tulevan letkun, se on jo tullessaan haalea joten ei voi kenno siirtää lämpöä jollei sitä ole.
    Koska koneen lämpötila on reilu 70 astetta mittarin mukaan, lähes sama kuin kesällä, teoriassa termareiden toiminta on oikea mutta entäs käytäntö, voiko risat termarit pitää koneen (tai anturin) lämpösenä ja sekoittaa virtaukset? Ja mitäs sitte tekis? Hyppynaru kenties?
     
  6. Panze

    Panze 3rd gear

    Oot varmaan jo katsonutkin. Mut toimiihan se alipaineohjattu lämppärin hana?
    Joskus oon vaihdellut nesteitä/ huuhdellu järjestelmän niin että oon ottanu lämppärinkennolta tulevan letkun irti ja laittanu puutarhaletkulla menemään vettä syylariin ja antanu posottaa niin kauan kunnes kennolta tulee pelkkää vettä. sitten sama homma vielä uusilla jäähdytysnesteillä. Eli kunnes tulee päärynälimpparia ja sit letkut kiinni.
    Subbarissa helpompi mut ei mahdoton pitäis vanissakaan olla.
     
  7. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Ei ole mahdoton mutta pirun lähellä sitä. Venu oli kädessä yleisen mielenkiinnon vuoksi kun en ymmärtänyt sen toimitaa.
    Toimintahan taas on juuri oikeinpäin talvea ajatellen, jos kalvo on rikki tai alipainetta ei oo, venttiili kierrättää kennon läpi eli alipaineella avataan ohitusreittiä, eli toimii. Ja asiast kukkakeppiin, tuli just mieleen et siltikään se ei selitä että miksi sinne tulee kylmää vettä vaikka venu olis jumis.
     
  8. kojo

    kojo Gearhead

    Hyppynaru kyl toimii, mut 70'C käy kylmänä.. Esim mun oma subbe, näil keleillä käy kevyeskin ajossa 195*f eli 90'C asteisena, eli edes teoriassa sun termarit ei toimi oikein. Laita ac delcot.
     
  9. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Itseasias, vähän tuommoinen päätelmä on nyt ainoo mahoton ratkasu tähän, kas kun nimittäin ja että, taas tulee lämmintä ku kelit lämpes :rotfl:
    Mut mitä ja missä se anturi mittaa? Ei aineskaan vettä :mad:
     
  10. kojo

    kojo Gearhead

    Mittariston anturi on siel vasemman kannen etupäässä, ja se mikä tietsiaklle kertoo lämmöt on siin termarikotelossa josta se lämppärin letkukin lähtee..
     
  11. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Ok, tik tack. Hanskat, purkki vaseliinia, nippu hansplastia ja tutkimaan...
     
  12. kane

    kane 1st gear

    Omaani kmun päivitin tuplatermaritsydeemin sinkkutermarin tilalle, annoin olla mukana tulleet termarit (purkuosa) ja aattelin vaan että lämmöt kylmemmät eri systeemin takia. Kattelin softalla tietsikan saamia lukuja ja nehän oli ~+70C. Eikun uudet AcDelcot (190F) tilasin rockautosta ja hoblaa...lämmöt normaalille tasolle 190F eli +88C.
    Mikälie vanhoissa päästi läpi tms. :odroll:
     
  13. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Avottia tuota. Suosittelen kaikille termareiden vaihtoa vaniin, rupeaa paikat lämpenee hyvin herkästi, tosin lämpenevä kapistus on asentaja... :mad:
    No, termarivaihdon eteenhän EI tarvitse tehdä muuta kuin: poistaa keulalta kaikki mikä on valmistettu joko muovista tai metallista, loput saa jättää, tosin, se ainoa joka ei ole valmistettu edellämainituista raaka-aineista on hihna, se tippuu itsekseen pois kun kompuran ottaa pois. Helpotus se tuokin. Sitten otat 15mm lenkin ja rälläköit keskeltä poikki jotta se mahtuu liikkumaan vanin tilavassa konehuoneessa, heti sen jälkeen kun hytin puolelta on purettu myös puoli konehuonetta pois. Pulttien avaaminenhan on taas helppoa, väännät noin 18 potenssiin 336 kertaa abauttirallaa 1/62 kierrosta kerralla pulttia auki (joka sekin on asennettu tehtaalla varmuuden vuoksi n. 10mm turhan pitkällä pultilla) kunnes pultti on pois jonka jälkeen sinulla ei ole kuin 3 pulttia jäljellä.
    Asiaa helpottaa huomattavasti se jos olet jo ennen termareiden vaihtoa vaihtanut lämppärin kennon. Freonit on pölissy pihalle jo silloin joten mikäli säiliötä ei ole tankattu ne ei tule enää silmille kompuran irrotusvaiheessa.
    Ensisilmäilyllä termareissa ei ollut vikaa näkyvillä mutta kevyen keittotestin jälkeen vika löyty, termari on ollut nyt 3 tuntia pöydällä ja on vieläkin auki. Mikäli nyt ei ala koppi lämpeämään niin se lämpenee litralla bensaa..
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Mukava kuulla, kun jotkut vielä nauttii vanien konetilan asennushommista :rotfl:
     
  15. kane

    kane 1st gear

    :wink: samat sanat :poff:
    -se mikä ei tapa, se vahvistaa-
     
  16. Panze

    Panze 3rd gear

    Höh Vanejahan on mukava korjailla kun on asenne kohdallaan :rotfl:
     
  17. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Köyhän kiitos almuista kaikille.
    ON se vaan kiva kun on lämmin koppero jossa ajella, enää puuttuu ne pakkaset. Tulis ny paukkupakkaset tagas.
    Onsenyperkele, silloin ku on 30 pakkasta, lämmitys ja eeberi ei toimi ja kun ne saa kuntoon ni alkaa kevät. Noh, tarvinee alkaa kiillottelee venettä ja sukelluskamoja taas, josko se talvi sitten pitkittyisi.
    Eberinperkeleessäkään muuta vikaa kuin hehku, ei tarvinnu edes kuitata vikoja pihalle.
     

Kerro tästä muillekin!