GM FWD Fullsizet 1986-1991

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 2.2.2019.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Onkos monella täällä näitä? Esim pontiac bonneville, oldsmobile 88 tai vaikka buick electra? Cadillac tarjoaa tottakai devillenMalleja on toki muitakin



    Nämä aina kiehtoneet ja itseltäkin bonneville löytyy ja aiemmin ollut lesabre.


    Toki on näitä pienempiä corsicoita ja vastaavia, mutta fullsizesseissä tuntuu pienempiin verrattuna, että on yritetty tehdä tosissaan hyviä autoja. Mukavia, varusteltuja ja ajettavia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. 12345678910

    12345678910 3rd gear

    Fullsize etuvetoja (hyi) ei oo kuin Cadillacin ja Oldsin mallit 60...70-lukujen taitteessa.

    Ittellä yksi kasari Cutlass Ciera ollut. Ei oikeen napannut koska etuveto.
     
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    mitat on jenkeissä aina ollut käsittääkseni sisätilavuutta. Kyllä mäkin nauran kun 74 coupe devillessä on kuppassemmat jalkatilat takana kuin tossa bonnevilessä esim. Eli kyllä ne ihan täysverisiä fullsizejä on, vaikka pituutta ei kuutta metriä olekaan.



    Jos talvella ei halua takavedon turvin leikkiä, niin en ole kyllä etuvedosta mitään negatiivista tai edes ajoa vaikeuttavaa löytänyt. Noi kun ei vetelekkään kiihdyksissä kovin pahasti vetotavasta huolimatta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Rahikainen

    Rahikainen Gearhead

    Jollain etuvetosella Buickilla joskus ajoin. Oli kyllä pehmoinen kyiti.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Amerikasta koitin tarjontaa kattella mutta ei ollut kummonen. Sen sijaan viime kesänä/syksynä ois voinut Suomesta ostaa koko h-body suoran eli oldsmobile 88 saattoi jopa 98:sikin olla myynnissä, buick electra ja lesabre, bonneville sekä deville. :)
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mulle ei tuu noista muuta negatiivista mieleen ku iästä johtuvat ruostumiset. Ne kun ei oo paikoissa, josta selvii illan, parin laputtelulla.
    Muuten oikeen mukavia ajolleen. Tuntuma eurotasoa, mutta mukavuus vielä aitoa jenkkiä.
     
  7. Roc

    Roc Gearhead

    Hetken oli -95 Deville. Hieno auto ja hieno kyyti. Tommosilla vehkeillä ei olla menossa kahva edellä tai revitellä kylillä, joten etuvetosuus ei mikään ongelma. Kun tulis sopivasti vastaan samanlainen helmi, niin kelpuuttaisin oikein mielelläni vastaavan laitteen.
     
    jenkkijussi tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Huittisissa oli joku muistaakseni pikkuvikanen 88 kauan myynnissä. Oli vähän ajattu ja hyväkuntosen näkönen.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Eikö se full size ole enemmänki ollu valmistajan sellanen mutuarvio "nämä on mallistomme suurimpia". Esim. W116 mersu on full size, vaikka väittäsin että joku cutlass samalta ajalta on isompi ainakin farmarina vaikka on mid size. Kuitenki joku uusi dodge charger on kuulemma full size ja veikkaan sisätilojen olevan varsin ahtaat eikä ulkomitatkaan oikeen vakuuta full sizeydestä
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Elä nyt sekota mitään saksan shaisseja tähän, usa full size on määritelty niinkun Mulkov yritti sölittää.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    The traditional full-size passenger cars that were built by the U.S. automakers (General Motors, Ford, Chrysler, and American Motors) up to the 1970s "can carry six occupants plus vast amounts of luggage over long distances in great comfort, with more than adequate performance, and will give reasonable gas mileage under such conditions".[2]

    The U.S. EPA defines "large" size as 120 cu ft (3.4 m3) or more of combined passenger and cargo interior volume in sedans and 160 cu ft (4.5 m3) or more in station wagons.[3] A majority of U.S. automakers manufactured full size automobiles were constructed using a body-on-frame platform (with the exception of the Chrysler C platform and AMC's Ambassador). This design was phased out in 2011 when vehicles using the Ford Panther platform ended production.



    Mikään ongelma ei ole ollut jenkeillä fullsizejä säilyttää kun on ollut tyyliin 2m konepeltiä 2m takaluukkua ja välissä sisätilat. Pistetään se 20cm enempi sisätilaa kuin capriceen mutta maltetaan vähän keulan ja perän kanssa ja tadaa!
     
    sdfsd tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    munkin mielestä näissä yhdistyy kaikki hyvät puolet mukavuudesta ja fiiliksestä hyviin tiloihin, mukavaan suorituskykyyn ja taloudellisuuteen. V6 malleissa vielä erittäin huoltoystävällinen konehuone.

    Silti nämä vehkeet saa suomessa ja usassa sapiskaa

    se oli muistaakseni cutlass johdannainen eli sen aikanen midsize/compact. Muistaakseni ulkopituudet oli fullsizet 5m+, 4.7m-4.5 olikohan midit ja alle sen compactit esim corsica. Lumina on 5.1m mutta silti midsize, eipä se sisältä olekaan kovin tilava.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    ok, no sitte se oli semmonen, mulla vaan mielikuva 88 koska en hirveemmin sillon kattonu muita oldseja kuin deltta 88 ja 98. Muistaakseni kattoin sitä itekkin että pitäskö mutta hinta oli aika raju (4000?) silti siihen että se auto oli joku etuvetojenkki. Mutta jos tollasesta tykkää paljon, olisi siittä kyllä saanu hienon pelin.

    E: joo cutlass oli, löytyi googlesta, muistaakseni oli tämä[​IMG]
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Se oli se mikä oli kärryssä?

    Hieno peli sekin oli. Ja mukavan auton saa. Jälleenmyynti ja jälleenmyyntiarvo sitten eri asia jos sitä miettii.


    Piti tulla omaankin ponuun istuskelemaan ja käynnistämään. Jahka keli lauhtuu niin pienet rempat ja tielle.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    joo just se
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei yhtään hassumman näkösiä.

    En näkis yhtään huonona vaihtoehtona, ja joskus tuollanen 88/98 himotellukkin emännälle. Emäntää vaan ei himota :D Ite pitää ajaa jollain prutkulla kun tulee niin paljon kilsoja.

    Sdfsd: 73-77 A-body, coupe on 5.3m ja farkku 5.57m, neliovine tuosta välistä. Ja mid-size. Nättiä, toi on sitä Amerikkaa :odcool: ( Vertailuks, saman ikänen B-body full-size 5.91m pisimmillään). Sori OT.
     
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    Eihän noilla dieselin tai pikkuauton kulutuksiin mennä, mutta maantiellä 7.5-8.5 onnistuu. Ja se on ihan hyvin kun miettii koneen kokoa ja auton kokoa vaikkei nyt olekaan mikään 2500kiloinen.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    3.8 on ihan hyvä suorituskykykin, ainakin tollasta tilapaskaa vei ihan nätisti.
     
  19. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Tuon ilmoituksia jostain syystä joskus katsoin...

    Se oli ensin Huittisissa liikkeessä myynnissä pitkän aikaa, sitten joku yksityinen sitä ilmoitteli
    Raumalla ja se seisoi varmaan noin kaksi vuotta kasitien ja olkiluotoon menevän tien alussa
    olevan lounaskahvila ydinportin pihalla jossa oli muutama auto myynnissä. Kerran ajaessani
    siitä pysähdyin sitä katsomaan niin kyllähän siinä vuosien ajamattomuus oli jälkensä jättänyt,
    muttei mitään peruuttamatonta. Otin silloin yhteyttä myyjään ja kun autoa mainostettiin
    vähän ajettuna olisko ollut 34tml niin kysyin kohteliaasti onko mitään papereita tai
    huoltokirjaa? Niin sain hyvinkin nenäkkään vastauksen joka meni pääpiirteittäin näin:

    "Kuules poika! Se on niin vähän ajettu ettei sitä ole tarvinnut huoltaa!"

    Auto oli silloin kuitenkin noin 25v vanha...

    Myöhemmin muu henkilö tarjosi sitä minulle ja kertoi että laatikossa on jotain vikaa ja
    piikkiäkin on... Hetki sitten se oli taas Huittisissa myynnissä eri nimisessä liikkeessä kuin
    aiemmin vaikkakin yrittäjä on sama, ilmoituksessa luki:

    Harvinainen malli tuotu ahvenamaan maakunta hajjituksen luvalla maahan.starttimmottori
    rikki.ajettu 34000 mailia ollut useita vuosia ajamatta kats.2010
    HINTA 3900€/TARJOUS

    https://webcache.googleusercontent....ile/cutlass/8172251+&cd=6&hl=fi&ct=clnk&gl=fi
     

Kerro tästä muillekin!