GM kardaanin muutosristikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jorke, 3.9.2009.

  1. jorke

    jorke Gearhead

    Oisko jollakin tietoa tosta Chevyn kardaanin muutosristikosta, mikä ois paras tyyppi.

    Hakusessa 1310/3R muutos (tai 1310/Saginaw, 1310/S44, sama asia).

    Eli perä on Chevy Nova II:sta, 8,2" 10 pulttinen jossa mitat:
    laakerikuppin halkaisija 1,063" (27,0mm)
    ristikon kokonaispituus 3,218" (81,7mm).

    Siihen pultattava kardaani on suuremmilla laakerikupeilla:
    laakerikuppi 1,125" (28,6mm)
    leveys sisäpuolisten sokkien ulkoreunasta 2,563" (65mm).
    kokonaisleveys saisi olla sen 3,625" (92,1mm).

    Lähin minkä olen löytänyt niin on Percisionin 372 malli.

    Mutta sen kardaaniin tulevan kupin pituus sais olla 10mm leveämpi.
    Tuossa mallissa on kokonaisleveys 3,218" (81,7mm) ja saisi olla se leveämpi 3,625" (92,1mm). Kyllähän tuokin tietysti pelaa mut netissä oli kyllä ihan oikeanlainenkin ristikko jollain valmistajalla. Oli vaan jonkun speciaalifirman oma valmistusnumero, kyl varmaan on näillä saatavilla isoillakin valmistajilla.

    Tuohon käyttöön on Percisionilta myös malli 350. Onko kellään tietoa tästä?
     
  2. jorke

    jorke Gearhead

  3. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    US Partsista luulisi löytyvän kysymällä hyllystä :D
     
  4. jorke

    jorke Gearhead

    Kysyin yhdestä toisesta jenkkiosia myyvästä firmasta mut ei tuntunut löytyvän oikeanlaista.
    Oli kyl US Partsiin tarkoitus soittaakin eilen. Aattelin vaan et jos jollain ois se tyyppi valmiina.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä en ole koskaan ymmärtänyt noita sekaristikoita... Kun se jonain päivänä tien päällä hajoaa niin taas etsitään kissojen ja koirien kanssa uutta varaosaa. Yleensä kun ristikko ei sovi on kardaanikin väärän mittainen ja järkevin tapa mun mielestä on yhdistää kaksi kardaania oikean mittaiseksi niin jatkossa löytyy normiristikoita varaosakaupoista.
    Olenko mä taas ymmärtänyt kysymyksen ihan väärin?
    :odroll:
    - Jani -

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. jorke

    jorke Gearhead

    Juu, onhan tuokin totta kyllä et vaikeampi löytää vastaavaa tienpäällä. Mut toivottavasti ei tarvii tehdä tollasia remppoja reissussa :) .

    Tuo ei ole mikään erikoinen ristikko, on vaan kaksi GM:n omaa.
    Löyty US Partsista hyllystä.

    Tämän säädön ja hämmennyksen aiheutti virhe Summitin sivuilla jossa oli yks väärä mitta :mad:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tässä on kyse siitä, että GM:llä on ollut sellaisia kardaaneja/perän yokeja joissa on ristikon kupin lukitsemiseksi ulkopuolinen sokka tai sisäpuolinen.

    Chevyissä (anakin vanhemmissa esim. Nova) on usein ulkopuolisella lukituksella varustettuja ristikoita ja ristikko on näinollen pienempi.
    Sitten on kardaaneja joissa on sisäpuolinen lukitus ja ristikko on suurempi, kaiketi Saginaw -kardaanit. Jos tällaisen kardaanin laittaa sellaiseen perään jossa on pienempi ristikko (ulkopuoliset sokat) niin silloin tarvii ristikon jossa on toiseen suuntaan leveämpi ristikko/kuppikoko ja toiseen suuntaan kapeampi.

    Näitä sekoituksia on kai nelivedoissakin ihan alunperin.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo kyllä mä GM:n ison ja pienen ristikon kiinnitystavat olen tiennyt aina mutta että ristikon sekakäyttäjiä on ollut jo tehtaalla... hyihyi.
    :lol:
    - Jani -
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ei noi mitään kummosia juttuja ole. Mulla on ollut Powergliden ison ja - pikkuyoken perässä Fordin iso/ pikku ristikkoinen alukardaani sekä isolla että pikku-sekaristikolla ja kardaanin toisessa päässä sitten sekaristikko vastaavasti iso / pikku ristikko Fjoordista Moparin 8 3/4 sen yokeen. Tossa sulle hiukan muuttujia mietittäväksi.

    Kaikki löytyi US Partsista hyllystä kunhan oikea myyjä vaan viitsi tohon juttuun hiukan paneutua :rotfl:

    Ja janiluo. Kyllä ristikon vaihto on aina kannattavampaa kuin kardaanin uudelleen muokkaaminen hitsaamalla. Tulee ns. tasapaino onkelmia pahimmillaan :-?
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Ja loppujen lopuksi ihan sama mikä jenkkiristikko tienpäällä hajoo, jokatapauksessa joutuu lompsimaan kauppaan mistä saa sekaristikoitakin.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jaa mitenkäs sen kardaanin saa lyhennettyä tai pidennettyä sekaristikolla?
    Mulla kardaani on ollut aina väärän mittainen joko laatikon, perän tai molempien vaihdon takia ja sitä tuolla kommentilla myös tarkoitin.
    On enää Jorkesta kiinni mitä se on tekemässä. Onko kyse Rod&Kustom vai Street&Race kulttuurista.:wink:

    Tuo lause tyhjensi itse itsensä eli onko millään mitään väliä kun aina jotain puuttuu, rahat on loppu ja äitiä ikävä.
    :poff:
    - Jani -
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    ja ite kun hitsaa niin tietää varata kuljettimen hihnamattoa mukaan kun kuminpalaset lentelee ajossa auton alta. näin meillä -80 luvulla :rotfl:
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo, onnea teille, meillä 2000-luvulla lyhennys ja tasapainotus teetetään asian osaavassa firmassa.
    Turha niitä on itse lähteä polven päällä hitsailemaan.
    Vieläkö on jotain perisuomalaista vänkäystä hampaankolossa vai palataanko otsikon aiheeseen?
    :odroll:
    - Jani -
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kunnon virralla amatöörihitsaajakin pärjää... Nimim. amatöörihitsaaja
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tarkoitin omaa hitsaustani kun kaikkea pitää kokeilla :-?

    hitsaukset kyllä kesti mutta kun oli sentin heitto niin kumiristikko ei kestänyt :oops:

    mutta palataan vaan otsikon aiheeseen
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sen verran vielä että tuossa aiempien kuvien lyhennyksessä poistettiin ne kumit putkien sisältä ja välistä (...mutta sulla olikin vissiin joku rättinivel??) ja siksi se holkki oli niin massiivinen mutta jatketaan sitä juttua jossain muussa aiheessa.
    - Jani -
     
  17. jorke

    jorke Gearhead

    Rod&Kustom hommeloista on kyse :)
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin meinasinkin eli sulla ei ole varmaan oikean mittaista kardaania ja kun kerran teetät sen yhdestä tai kahdesta kardaanista niin mä ainakin valitsisin normiristikon heavy dytynä (GM:n iso tai pieni ristikko perän mukaan) Cutlassin, farmarin ja pickupin kardaaneja luulisi olevan tarjolla.
    Kaikki saavat tehdä niin kuin itse haluavat.:p

    - Jani -
     
  19. cam68

    cam68 1st gear

    tota noin.. mull aon kanssa tuollainen ns. seka ristikko takapäässä kartaania ja yllätys yllätys ne on kyllä ihan perus huttua kaikki ristikot mitä näissä ameerikan ihmevehkeissä on.
    isä ukko tämänkin asian mulle paljasti.. no ei kyllä tiennyt mitää camaron kartaanin ristikosta mutta omatoimisena raskaankaluston ammattiautoiliana kiinnostui osistani ja otti mauserin käteensä ja heteken päästä tokaisi näitä ristikoitahan on laatikot pullollaan :eek:
    siitäpä mullakin aukeni uusi kanava jenkkiauton varaosa maailmaan.. eli suomeksi mars mars lähimpään hydauliikka liikkeeseen ja ristikon mitat sedälle tai tädille eikä maksa paljoa..
    joo joo nyt joku sanoo että ei ne hydrauli ristikot kestä. paskan marjat ainakin täällä meillä päin ukkeli heti kysyy tuleeko auto käyttöön ja löytyy heti semmoiset mitkä kestää 8) hyvä esimerkki. naapurin f250 superdyty voorti.. hevi tyty ristikko 36e klp.
    ei ne mitään eksoottisia ole, eksoottinen on semmonen mitä ette ole nähneetkään.. enkä minäkään :rotfl:
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Oliskos tolle ristikolle osanumeroo? Uspartsille tjsp, ite tartteisin just tuon kyseisen mittasen ristikon jotta saa C4 yoken kiinni GM kardaaniin.
     

Kerro tästä muillekin!