GM-puhaltimen moottorin laakerit? Onnistuuko vaihtaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rocket engineer, 16.3.2011.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli molemmissa B-koreissa ovat tuulettajanpuhaltimet alkaneet huutaa ja korahdella. Käytin irti, ja kas laakereissahan on mukavasti väljää. Muuten puhaltimen käynti ja teho on hyvä, mutta kun jarruttaa, kiihdyttää tai kääntyy, puhallin liikahtaa ja alkaa huutaa..

    Uusi mokoma asettuu sinne +-60 € mikä ei ole paha hinta, kun vertaa europommien puhaltimiin ( +200€). Mutta silti kävi ajatus mielessä vaihtaa laakerit? Onkos kukaan moista tehnyt? Onko järkeä ajatuksessa? :odroll:
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Järkevyydestä en tiedä...
    Jos hela on väljä, niin yleensä akselissakin on jo vauriota. Silloin pelkkä
    uusi hela on lyhytikäinen. Heloja ei välttämättä löydy, jos ei ole b-varastoa.
    Minä olen laittanut aina kuulalaakerin, tai molemmatkin, yleensä vain se
    siiven puoli on sökö. Nyt viimeisimmät on jo pysyneet hyvin kasassakin ja
    hiljaisina.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Onko laakerin koosta tietoa? Tuntui mullakin olevan se siivenpuoli se, jossa oli väljää..
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enhän mä nyt enää muista, viimesestä on kai 6 vuotta. (toimii edelleen)
    Olisko 608 mennyt siihen akselille, jos ei ole kovin kulunut... Vaatii pesän
    heppaamisen etukuoreen ja mielellään kumisen vaimenninrenkaan pesän
    ja laakerin väliin. Jossain moottorimallissa se olemassa oleva upotuskin
    oli sopiva pesäksi, kun löytää sopivan kumin siihen laakerin päälle.
    Kumin kanssa se sovitus saa olla aika löysäkin, niin meluaa vähemmän.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ok. Kiitos vinkeistä. Jotain samankailtaista pohdinkin. Puhallin kun toimii muuten pirun hyvin ja puhaltaa kuin fön-tuuli, mutta urisee välillä kuin nälkäinen karhu. Poika 3v. pistää aina välillä sormet korviin ennen risteystä, kun aavistaa urinan alkavan. ;) Ja BMW:llä ajava kaverinikin alkoi vittuilla Letukan muuttuneen 20-vuoden jälkeen mosseksi, kiitos urinan.

    Itseäni kun hivenen epäilyttävät nuo mahdollisesti nykyään ties missä vinku-intiassa tehdyt/ tehdaskorjatut puhaltimet? Onkos kokemuksia noiden vaihtopuhallinten kestävyydestä? Jenkki online-kaupoissa näkyi hintojen olevan jossain 29 USD halvimmillaan, jolloin laatu voi olla??? Tai sitten ei?
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näytti semmonen "tarvike" silmään kans vähän huonolta viimeks.
    Piti avata ja kattoa... Sitten korjasin sen vanhan.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minä korjasin muutama vuosi sitten yhden (kolme vuotta sitten möin oldsin pois) Alkuperäinen piti jurinaa ja ostin tarvikkeen, joka kesti kesän. Varastossa oli jostain kertynyt romuja ja yksi buickista jäänyt moottori, josta oli hiilen johto palanut poikki, se selvisi purkaessa.

    Niitit poralla auki ja härveli levälleen. Isältä löytyi jostain jemmasta sopiva uusi hela tähän tapaukseen.
    Laakeripesä, tai se helan kuppi, on vain painettu paikalleen ja lähti muistaakseni melko helposti ruuvarilla auki. Ei ollut akselissa minkäännäköistä kulumisjälkeä ja uusi laakeri, jossa ulkohalkaisija oli jotain millin osia pienempi kuin alkuperäisessä , mutta akselireikä sopiva, paikalleen ja se johdon uusiminen sille toiselle hiilelle sekä töhnien putsausta. Sitten vain kasaan ja toimi.
    Noita moottoreita oli yhteensä neljä ja vaikka kaikki periaatteessa samanlaisia ei niitä olisi voinut yhdistää, peltisessä kuoressa oli ihan pieniä eroja.
    Jos akseli on ehjä, niin ei se ole mikään mahdoton homma.
    Mutta jos niitä vanhoja moottoreita on, niin se yläpään hela on yleensä ehjä ja muistaakseni sopii myös sinne akselille alemmas.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kai akselinkin vois varovasti täytehitsata ja sorvata oikeaan kokoon, jos vaan vehkeet löytyy...? Saa tietty olla varovainen ettei kuumene niin paljon että käämien lakat sulaa...
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ensimmäinen moottori tuli vinku intia malli.sulake paloi heti,kuoret auki ,oli johto jäänyt väliin,sitten pelas mutta äänekäs,seuraavan ostin parikymppiä kalliimman toiseen autoon siinä luki made in canada,johan pelaa ja ei äännä.itse joskus kun osien saanti oli vaikeaa tai toivotonta piti korjata itse mutta yleensä ollut kun urisee on myös hiilet loppu ja ankkurin kupari syvällä uralla niin nykyään ei viitsi joka hommaa tehdä kun aika ei tunnu riittävän nytkään.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos se akseli on väljä ja vaihtaa laakerin puslan tilalle niin laakerin ja akselin väliin sikakittiä niin johan pysyy sisäkehä paikalla ja samalla on joustava laakerointi.
    Uusi on kuitenkin aina uusi.
     
  11. idiot

    idiot Gearhead

    itse ostin nippelsitä suoraan uuden tuossa.
    alkuperäisestä korkkas takapäädyn 'laakerointi'
    tuossa ilemisestikkin oli akseli jotenkin vaan tiukkana
    sovitteena 'muoviin' tai näin oletin kun ei siellä muuta ennää
    näkyny :poff: ..hommasin käytetyn ja se teki samat
    ~puolivuotta myöhemmin.. uus siemenssi tuli tepolta
    ja tuntuu puhaltavan ja jos pelittäs enemmänku 6kk :wink:
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä taida olla pitkäikäinen, eikä tahdo osua helposti keskelle se akseli tuolla
    systeemillä.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Minkä niistä siellä sivulla?
     

Kerro tästä muillekin!