GM takajarrujen säädöstä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maddis, 9.6.2015.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo saman ilmiö olen huomannut ja sen takia vaihdan kengät aina heti katsastuksen jälkeen niin ovat vuodessa asettuneet ennen seuraavaa leimaa.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Muotoonkuluttamiseen on hyvä keino pitää seisontajarrua vähän päällä ja ajella silleen, mutta tolkku pitää olla mukaan ettei kuumene liikaa.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Cadillacissä mulla takajarrut vinkui monta vuotta kenkien vaihdon jälkeen, kunnes olivat kuluneet tasaisesti niin vinkuminen loppui, sillä kun tulee niin vähän ajoa vuodessa kun museorekisterissä.
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Nojuu tosiaan. Käsijarrullahan noita sais hiottua. Pitkään ei kerrallaan kestä ajaa ettei nouse savu.

    Tarttee vielä tuulilasinpyyhkijänmoottori hommata/vaihtaa ja muutama muu pikkujuttu(kuten ruisku säätää paremmin) joten leimalle ei ihan heti oo menoa niin kerkeää 'hioa' käsijarrulla noita kenkiä.
     
  5. litres

    litres Gearhead

    Hieman offtopic, mut kuitenkin kysyn, näkyykö jarrulevyjen/rumpujen kierous jarrudynossa? Viisarin heiluminen?
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ihan mutupohjalta sanon että riittävä heitto näkyy, mutta vaikka dynossa viisari ei väpättäisikään, se ei tarkoita sitä etteikö ajossa tuntuvaa heittoa voisi olla. Kuitenkin pyörimistaajuus on dynossa aika alhainen jolloin palat/kengät ehtii paremmin seurata levyn/rummun pinnanmuotoja ja toisaalta jos se ajossa sattuu sopivasti jousituksen ominaistaajuuksille niin horisontti hämärtyy.
     
  7. litres

    litres Gearhead

    Thanx Pertti K, joo on hieman epäselvää että mistä päästä se "nypytys" jarruttaessa tulee...ja sit kun ei tietyissä
    nopeuksissa nypytä ollenkaan...
     
  8. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Kierous/heitto näkyy dynossa ihan selvästi kevyessä jarrutuksessa (300-500N), mutta yleensä rauhottuu kovemmilla jarruvoimilla.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Noinhan se menee kun ottaa ajatuksen käteen.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    [*]Tänään pääsin taas pitkästä aikaa Caminon kimppuun.

    Ajelin varovaisesti käsijarru päällä ja koetin saada jarrukenkiä hioutumaan paremmin rumpua vasten. Ehkä hitusen paremmin pitää nyt mutta edelleenkin auto pysyy juuri ja juuri vaihde päällä paikallaan käsijarrupäällä.

    Huomasin senkin, että oikea rumpu lämpenee huomattavasti enemmän kuin vasen joten se kantaa edelleen vaikka mielestäni jätin vaijerin niin löysälle ettei se vedä kenkiä ulospäin.

    Kohta alkaa tuntua, että vien sen jonnekin jenkkiautoja tuntevalle pajalle, kun alkaa itseltä ideat loppumaan noiden jarrujen kanssa, vaikka niin moista hommaa harrasteiden kanssa karsastankin.

    edit. Semmoinen tuli mieleen, että kiikastaakohan tämä nyt siitä, että mulla on liki 2" ulkohalkaisijaltaan suuremmat renkaat takana kuin mitkä vakiot on? Sehän tuo hieman lisää vipuvartta vääntämään takajarruja vasten, mutta voiko se noin paljoa vaikuttaa? Eikä se oikea takajarru silti saisi kantaa.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei johdu renkaan halkaisijasta. Sulla on jotain vikaa siellä jos olet joutunut täyttöhitsaamaan kenkien välitankoon lisää tavaraa. Se välitanko ei saa kantaa kenkiä irti niiden yläpään ankkuritapista, kenkien kuuluu nojata siihen ankkuritappiin tiukasti kun seisontajarru ei ole vedettynä päälle.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Hitsasin sinne lisää tavaraa, kun täällä kerrottiin että se kuluu aikainsaatossa. Sittemmin olen oikealta puolelta hionut sen hitsauksen jotakuinkin pois ja katsonut että kun päästää käsijarrun pois niin kengät lepää yläpäästä tappia vasten eikä se välitanko ahista.

    Vasemmalla puolella ei ole laahaamisongelmia ja siellä vielä se täyttöhitsaus on jäljellä.

    Täytyy huomenna testata niin että päästää vaijerin oikein löysälle että käsijarru ei ota kiinni yhtään ja kokeilla että vieläkö se jarru laahaa. En tiedä voiko automaattisäätö kiristää kenkiä liian tiukalle?
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei se välitangon täyttöhitsaus mikään paha asia ole ollenkaan,eikä silloin ole muualla vikaa,jos välitankoa joutuu täyttöhitsaamaan :lol: ...Välitankohan on kuluva osa niinkuin muutkin jarruosat :eek: ...Tärkeää on siinä välitangon/tankojen hitsauksissa,että ovat hitsauksen jälkeen samanmittaiset....eli,jos hitsaa toisenpuolen välitankoon enemmän tavaraa,kuin toiselle puolelle,niin saattaa tulla tilanne,että toinen puoli pitääkin enemmän :wink:
     
  14. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    meneekö sulla nyt se kässäripetali: yks/kaks naksua, puol väliin vai lähes pohjaan?

    se automaatti säätö ei oikein voi säätää automaattisesti liian tiukalle.
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Tuota mietin, että pitäskö ne olla samanmittaiset. Yleensä autoissa on käsijarrussa 'keikku' joka vetää kummaltakin puolelta vaijereita yhtä paljon, mutta tuota Caminon systeemiä en ole nyt ihan varma. Kyllähän se ensiksi vetää kuskinpuolen tiukalle ja sitten tiukkaa hanttimiehen puolen joten _periaatteessa_ kai nuo välitangot ei tartte ihan samanmittaisia olla. Mutta voihan tuon kuskinpuolenkin vielä hioa samoihin mittoihin hanttimiehen kanssa. Ei sen silti pitäisi laittaa hanttimiehenpuolta kantamaan ja kuskinpuoleta ei. Kuvittelisin että toimis just toistepäin jos pituus olis ongelma tuossa suhteessa.

    Kässäripedali menee aika syvälle. Sanoisin että yli puolenvälin. Käsitin että noin se pitäisi säätää eikä niin että ottaa heti yhden kahden naksun jälkeen?
     
  16. onneton

    onneton Gearhead

    Moro,mulla on itsellä 91-caprise ja siihen service manual jossa jarrujen säädöstä ohje jota itse käytän.Jos uusii esim jarruliinat niin ne säädetään niin että jarrurummum sisähalkaija esim 500mm.500mm-1.27mm =498...Jarruliinat paikoilleen ja ISOLLA mauserilla liinat 1.27mm pienemmäksi halkaisijaltaan.Rummut paikoilleen.Sitten muutaman kerran ajelee eteenpäin/pakille/eteenpäin reippaasti jarruttaen,automaattisäätö hakee jarruliinat kohdalleen.Sitten auto ylös ja säätää käsijarruvaijeria niin että oikeaa takapyörää pystyy juuri kaksinkäsin pyörittään taaksepäin mutta ei eteenpäin.Toivottavasti tästä olisi apua sinulle. :(
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Kiitoksia neuvosta. Ihan noin isoa mauseria ei löydy, mutta lienee tarkkuus riittävä metrimitassakin.

    Tuossa on semmonen pikku juttu, että takana on lukko joten se itsessään tekee renkaiden käsinpyörittelystä jo aika raskasta. Mutta voihan tuota silti testata! Ottaa vaikka kardaanin irti säädön ajaksi niin ei ainakaan niin paljoa jarruta vaihteisto pyörittelyä.

    Taidan nyt ensimmäisenä koettaa saada jarrut toimimaan ilman käsijarrua niin ettei hanttimiehen jarru kuumu normaalisti ajaessa ja sitten katsoa jos sais tuon käsijarrun pitämään paremmin. Luulin jo tuon korjaanneeni, mutta näemmä en sit ollutkaan.
     
  18. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    jos se toinen laahaa niin paljon että lämpiää niin löysää sitä kenkien säätöä muutama "naksu" meisselillä.

    rummun kun otat pois niin nythän sä näät et kenkien yläpäät on siellä tapissa ja vaijerin vipu makaa kenkää vasten niin se välitanko jota olet hitsannut niin se ei saa kantaa eikä olla millitolkulla väljää. jos siellä on väljää runsaasti niin kässärin vipu vääntää sitä tankoa ylöspäin eikä näinollen paina kenkiä insinöörin suunnittelemaan suuntaan (eteen ja taakse päin) ja sillon kässärin tehot heikkenee. tosa on se syy miks sitä tarttee täytehitsata jossain tapauksissa eli esm. sillon kun siitä on kulunut tavaraa vege...
    muutoin oikein koottunahan tuo 100 varmasti pelaa kun kengät on vain riittävän lähellä.

    ei liene oleellista jos toinen puol ottaa ennemmin kunhan ne petaali pohjassa ottavat molemmat.

    vaijerin kireys ei vaikuta mitenkään kässärin tehoon kunhan se on siten kiristetty että ei mene pohjaan. summasummarum, pitkä liike on parempi jotta ei mene vivut,vaijerit sunmuut jumiin ajanmyötä eli siellä puolenvälin ja lattian välissä jossain ois passeli pataalin painuma.

    meneekö ne soralla lukkoon kässärillä tai pystytkö ylämäkeen kokeileen pysyykö paikallaan?
    kärsiikö vetää kässäri päällä rattaat ilmassa ristikkoavaimella renkaanpultit kiinni? jos ei niin teho riittämätön, siis kässärin.
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Ei saa soralla lukkoon renkaita kässärillä. Mutta paikallaan pysyy ylämäessäkin tai jopa alamäessä vaikka on vaihde päällä ja kone käynnissä. Jos pienestä vauhdista laittaa kässärin päälle vaihde päällä niin pysähtyy kyllä mutta ei erityisen vauhdikkaasti.

    Täytyy löysätä säätöä ja käyttää rumpu pois ja katsoa ne kengät ja se välitanko.

    Tuota ristikkoavain testia en ole tehnyt, mutta voihan senkin tehdä jos/kun muistaa kun seuraavan kerran on perä ylhäällä.

    Kunhan saa tuon laahaamisen pois ja käsijarrun pitämään jotenkin niin voihan sitä vaikka mennä leimalle niin näkee mimmosia arvoja sieltä jarruista oikeasti saa.
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on takajarruja tutkittu lisää. Tein pikatestin, kun perä oli ylhäällä ja käsijarru päällä. Kiristin puolenmetrin varrella muttereita eikä renkaat pyörineet kummallakaan puolella. Myöhemmin tein samantestin, mutta olin löyhyttänyt jo hanttimiehenpuolelta jarrukenkiä ja pelkästään kuskinpuoli jarrutti. Silti kummaltakin puolelta pystyi kiristämään kunnolla muttereita kiitoksia perässä olevan lukon.

    Heti nostettuani perän ylhäälle ja irrotettuani renkaat käytin kummankin jarrurummun pois. Kummatkin tuli pois ongelmitta ilman että löysäsin jarruja. Kummaltakin puolelta jarrukenkien yläpäät lepäsivät tappia vasten. Hanttimiehenpuolelta jos painoi taaempaa kenkää sisään niin näytti kuin se olisi mennyt hieman sisään, mutta epäilen että se vain liukui hieman alaspäin tms.

    Löysäsin lisää hanttimiehen jarruja puolikierrosta (myöhemmin vielä lisää joskin automaattisäätö saattoi säätää sitä takaisinpäin koeajolla). Lisäksi löysäsin käsijarruvaijeria lisää, vaikka kengät lepäsivät tappia vasten.

    Näistä kaikista toimenpiteistä huolimatta hanttimiehenpuolen rumpu lämpenee koeajolla vaikken koskenut käsijarruun koeajolla. Kuskinpuolella ei ole mitään ongelmia.

    Alkaa ideat loppumaan mikä tuossa nyt voi olla. Eniten häiritsee tällä hetkellä tuo laahaaminen. Yksi juttu, mikä jäi kokeilematta, on vaihtaa rummut toiselle puolelle, mutta en usko että sillä suurta merkitystä on jos yhtään, mutta tässä vaiheessa mikä vain idea alkaa tuntumaan hyvältä.

    Otin vielä kuvat hanttimiehenpuolen jarruista kuinka olen ne kasannut jos siellä jotain silmiinpistävää on. Klikkaamalla aukeaa isompi.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kuvista näkee, että jarrurumpu ottaa kengänpäihin kiinni. Hioin kenkää hiekkapaperilla niissä kohden mistä se vastas rumpuun ja koetin saada sitä istumaan paremmin, mutta ei se näemmä vieläkään hyvin istu.

    edit. Einari Epätoivo niin mietin testata semmostakin, että vaihdan kengät puolelta toiselle. Jos vika säilyy edelleen hanttimiehen puolella niin tiedän että vika on jossain muualla ja jos taas siirtyy kuskinpuolelle niin tiedän että kengissä on jotain hämärää. Mielestäni kengissä ei ole mitään puolijuttuja kunhan pidempi on taaempana.
     

Kerro tästä muillekin!