GM TBI 1986-92:n hienosäätöä (=tuunausta)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janiluo, 9.2.2009.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä avautumisaikaa voi muuttaa mutta boksi ei sitä muuta, mutta aukioloaikaa se muuttaa!!

    Viritys tai tuunaus sama asia eri sana :rotfl: . Tolla koneen mukaan säätyvällä regulla on enemmän vaikutusta kuin kartan muuttamisella :odroll: . Vähän ihmetyttää miksei tehtaalla jo tota tehty.

    Ja se vaikutus lootaan on niikuin vette40 tossa jo kertoi vain se miten kaasun asento on muuttunut suhteessa auton etenemiseen. Eli vain se miten TV-vaijeri liikkuu eri tavalla kuin ennen. Ihan saman efektin olisit saanu säätämällä vaijeria tekemättä koneeseen mitään.
    Mutta kun et kerran halua ymmärtää muitten kokemuksia ja mielipiteitä niin ei väkisin.
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jatketaan tätä saivartelua ihan näin naistenpäivän kunniaksi. :D

    Termejä pitäisi nyt hiukan tarkastella.
    BPW arvo on kiinteästi tuolla promissa ja boksi ei sitä muuta. Tässä laskukaava BPW:n muuttamiseen. Se huomioi mm sylinterikoon, suuttimen virtauksen ja bensapaineen:
    BPW =1461.5 X engine size in liters/# of cylinders 1injector flow rate in gms/sec

    Olen käsittänyt että se on aika jonka solenoidi on kerrallaan auki (jännitteellinen). Solenoidi ei voi olla puoliksi auki vaan se on aina joko auki tai kiinni. (viiveet on erikseen ei puhuta niistä nyt.)

    Jos mietitään maalaisjärjellä että kun puutarhaletkun avaa kerran kuudeksi sekunniksi minuutin aikana niin sieltä tulee vaikka litra vettä. Jos sen avaa kaksi kertaa kolmeksi sekunniksi minuutin aikana niin sieltä tulee edelleen litra vettä vaikka aukioloaika on puolet vähemmän.

    Kumpaako se boksi nyt sitten säätää teidän mielestä. Sitä
    - kuinka useasti se avaa tiettynä aikana vai
    - kuinka kauan se on auki
    ja kumpi tuo BPW silloin on?

    Viritys ja tuunaus (Tune up) on kaksi eri asiaa jos säädät jakajan ajoitusta niin se on tuunausta ja jos vaihdat viritysjakajan niin se on virittämistä tosin joudut sen myös tuunaamaan että saat ajoituksen kohdalleen.:rotfl:
    Tosin katson mielummin Discoveryltä "Tuunaajat"-ohjelmaa jossa autoja kustomoidaan kuin Jimiltä "Kustomoitu Kaara"-ohjelmaa jossa Hondia tuunataan.


    Ei kai tässä laatikkoa oltu korjaamassakaan. Sanoin vaan että tehon lisäystä indikoi laatikon muuttunut toiminta. Miten voin arvioida muutosta moottorissa jos menen räpläämään TV kaapelia. Yrittäkää nyt pysyä aiheessa.
    - Jani -
     
  3. vette40

    vette40 1st gear

    No höh. Ensin sanotaan ettei ole asiantuntija ja sitten kinataan vastaan. Powerstroken lainaama selitys on ihan pätevä, opiskele se nyt ensin.
    Fakta on, että nuo integrator ja block learn memory ovat vain ja ainoastaan korjauskertoimia, joilla seos pidetään katalysaattorin vaatimassa keskimäärin 14,7:1:ssä. Piste. Tehtaan jäljiltä ne ovat aina arvossa 128 silloin kun kaikki on tasan suunnittelijan tarkoittamassa kunnossa.
    Väännetään rautalankaa: kun kone käynnistetään, se käy ensin määräajan open loopilla ja käyttää muistiin tallennettua, dynamometrillä jne. haettua BPW:tä (base pulse width) joka on suuttimen perusaukioloaika. Suutinta avataan kerran palamistapahtumaa kohti, se riippuu vain ja ainoastaan jakajalta tulevasta käyntinopeussignaalista. Kun happianturi on riittävän lämmin siirrytään closed loopille. Silloin happianturin signaalin perusteella seosta huojutetaan lambda = 1 molemmin puolin ja jos signaali näyttää että seos on keskimäärin liian laiha tai rikas, ECM muuttaa integraattoria mikä korjaa siten suuttimen aukiolaikaa. Jonkin ajan kuluttua BLM ottaa korjauksen hoitaakseen jolloin integraattori palaa 128:aan. Ja silloin happianturin signaali on taas lambda = 1, keskimäärin.
    Jos iäkkäässä autossa on BLM:ssä jotakin muuta kuin 128 niin se vaan kertoo että siellä on tehty hienosäätöä seokseen että päästöt pysyvät tyyppihyväksyntärajoissa. Ei siinä mitään mystiikkaa ole. Bensapumppu ja suuttimet kuluu, suodattimet tukkeutuvat, puristukset muuttuvat, EGR:n kanaviin tulee karstaa...Joku vielä virittääkin niitä.

    Tehdas on säätänyt nämä kaikki niin, että 1) päästöt 2) ajettavuus 3) kulutus 4) kestävyys ovat tasapainossa ja lailliset. Ei riipu siitä onko kyseessä vette vai vani vai pikkari, kaikissa on tasan samalla periaatteella toimiva katti ja happianturi ja ohjausjärjestelmä. Aivan samoin toimii kaikissa bensasuihkuissa missä on happianturi ja katti, paitsi laihaseosmoottorit. Tavoitteena on aina 14,7:1 seos koska silloin katti toimii tehokkaimmin (paitsi kylmäkäynnistys, kiihdytys- ja täyskaasurikastus, moottorijarrutus). Mekaanisella paineensäätimellä näissä on tasan yksi muuttuja ja se on suuttimen aukioloaika.
    Kokeile: käytä moottori lämpimäksi (closed loop), irrota pieni alipaineletku ja seuraa mitä tapahtuu BLM:ssä. Sitten kun tilanne on vakaantunut, pistä letku takaisin ja seuraa BLM:ää. Tai purista bensan paluuletkua.
    Se minkä verran tässä on noita tutkittu jääköön mietintään... yli 20 v. on näitä kuitenkin opiskeltu, myös teoriassa. Vaikken mä näistä mitään ymmärräkään.
    Tämä tästä.
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sanoin etten ole asiantuntija mutta se ei tarkoita että olisin idiootti jolle voi syöttää ihan mitä tahansa huttua. Sanoin esimerkiksi että moottorin tehon lisääntymisen huomasi laatikon toiminnassa mihin väitit ettei se voi näkyä laatikon toiminnassa ja siihen Mudraceri väitti että samaan pääsee jos säätää TV kaapelia...? Ai lisääntyy moottorin tehot TV kaapelia säätämällä?

    Voi voi...

    Tältä BLM näytti tehtaan arvoilla:
    [​IMG]

    Näytä mulle printscreeni tehdastekosesta vehkeestä jossa nuo ovat kaikki 128 en usko että ne ovat olleet siellä edes uutena. Ja jos olosuhteet kerran muuttuvat niin sehän vain todistaa että bensakarttoja korjaamalla saadaan motti taas toimimaan.

    Niin tuossa on paljon tietoa siitä mitä sä tiedät ja sulla on epäilemättä vuosikymmenien kokemus auton korjaamisesta mutta mikä on sun pointti?
    Oletko puolesta vai vastaan VE karttojen ohjelmointia, haluatko vain kertoa mitä osaat vai luulitko että kun joku sanoo ettei ole asiantuntia niin pääset näpäyttämään lataamalla asiaa sieltä täältä pyörittäen soppaa?

    Mikä on sun kanta otsikon aiheeseen?

    Piitäisikö mun nyt laittaa tähän oma ansioluettelo ja kertoa kaikki mitä tiedän ja lopuksi ilmoittaa etten ymmärrä näistä mitään?
    - Jani -
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jänks jänks. Ihan näyttää siltä ettet ole oikein sisäistänyt ton boxin toimintaa, mutta haluat silti pistää hanttiin jos joku muu on eri mieltä.

    Se vakio eli suuttimen avautumisaika on erittäin oleellinen tieto boksille ja se on ja pysyy aina samana. Mieti vaikkaa niin että jos sen suuttimen avautuminen kestää minuutin tai vain puoli minuuttia ja soppaa kuitenkin tyrkytetään vakiopaineella :rotfl: .
    Kun se boxi tietää paljonko siihen aukeamiseen AINA menee niin aukioloaikaa muuttamalla kone pysyy optimi seoksella koko ajan.
    Ei vaan TV-vaijeria säätämällä tuntuu että koneeseen tulis lisää tehoa :rotfl: .
    Aika omituinen tapa koittaa keskustella ja sitten vetää idiotismi siihen mukaan?
     
  6. vette40

    vette40 1st gear

    Joo, tässä on hyvät lähtökohdat tehdä paremmat kartat kun ne muutama sata tehtaan inssiä ja tekniikan tohtoria jotka on suunnitellu koko systeemin. Olet sitten muodostanut ittelles kuvan siitä miten tämä toimii etkä millään hyväksy että se mielikuva ei ehkä olisikaan ihan 100% oikein? Vaikka tässä on useampikin tarjoamassa oikeampaa tietoa?
    Ihan hyvä harrastushan tuokin on, säätele vaan. Pidä nyt kuitenkin se alkuperäinen promi tallessa kaiken varalta...kyllä ne kartat on tehtaalla tehty ihan niin hyviksi kuin voi vakiokoneelle. Tee vaan muutoksia, happianturin tiedon perusteella ECM:n algoritmi sitten korjaa ne kyllä oikeiksi ettei päästöt kärsi.Tämän korjauksen näet blm:n arvojen muutoksista ajon aikana. Ja sitten kun jompikumpi noista blm:n raja-arvoista saavutetaan syttyy SES ja siellä vilkuttelee koodi 44 tai 45.
    Kokeile: ota ECM irti pariksi minuutiksi. Irrota happianturin johto. Pistä ECM kiinni. Aja ja seuraa blm:n arvoja. Niin jöpöttävät kaikki tasan 128:ssa kuin p**ka Junttilan tuvan seinässä. Vaikka kuuhun ajaisi. (Tämä omalla vastuulla, vastuuta en ota, jos koneesi käy jostakin syystä rikkaalla niin ECM ei pysty sitä korjaamaan kun happianturi on irti, katti ei tykkää liiasta bensasta.)
    Sillä ei ole mitään väliä mitä mieltä tässä ollaan, eikä näitä ole v****iluksi tarkoitettu, mutta faktoja on tuossa aikaisemmin esitetty jo aika paljon. Jos ne eivät kelpaa niin turha tätä on jatkaa.
    Ei mitenkään viisasteluna, mutta kyllä nämä perusasiat helpottaisivat hommaa ettei tarvi alkaa kaatamaan puuta latvasta käsin.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos sen niin haluat nähdä? Jos joku kysyy jotain niin se kysyy sitä kahdesta syystä
    1) Se ei tiedä
    2) se haluaa tietää mitä muut tietää/tarkoittaa.
    On vaikea kysyä sitä mitä ei tiedä jos ei tiedä mitä ei tiedä.
    Siis toisin päin: kun kysyy perusasioita muilta niin samalla saattaa selvitä jotain mitä ei tiennyt eikä osannut kysyä. Se on kehittävää keskustelua.

    Joo muutin tapaa kun huomasin ettei teitä saa keskustelemaa ja avaamaan sanaista arkkuanne kuin pienellä härnäyksellä. Ärsyttää vaan se kun te ensin päätätte mitä minä en tiedä ja sitten rupeatte jauhamaan sitä samaa asiaa ettekä vastaa yhteenkään kysymykseen suoraan vaan aina kaarrellen. No tuolta Vette40:sen kommenteistakin löytyi asiaa mutta vähintään yhtä paljon kysymyksiä jotka kyseenalaistavat sen mitä hän tarkoittaa.
    - Jani -
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sähän luet mua kuin avointa kirjaa? :-?
    Olet siis päättänyt että mitä tahansa mä teen niin se ei voi onnistua ja kieltäydyt näkemästä todisteita sen puolesta?
     
  9. vette40

    vette40 1st gear

    Päinvastoin. Mähän olen yrittänyt auttaa. Antanut arvokasta tietoa ihan ilmaiseksi. Siis oikeaa tietoa, ei arvauksia eikä vääriä päätelmiä. Perusasioita jotka eivät ole nähdäkseni olleet ihan selviä. Ja ihan kohteliaasti mielestäni yritin aloittaa. Vastuun ymmärtämisestä jätän kuitenkin lukijalle. Uskot siihen sitten tai et, se on sinun itse ratkaistava. Kokeile nuo pari juttua mitkä neuvoin niin saattaa tulla ahaa-elämyksiä.
    Mutta tuollaista turhaa jankkaamista mikä perustuu puutteellisiin tietoihin ja niiden pohjalta tehtyihin virheellisiin päätelmiin kannattaa välttää, ei sellaista kukaan jaksa. En minä ainakaan. Ja mitä siihen ansioluetteloon tulee, niin taisit itse epäillä etten ole monia taulukoita nähnyt, aika ikävään sävyyn. Ei se yksin riitä että on niitä nähnyt, pitää myös ymmärtää mitä ne ovat ja mitä ne tarkoittavat.
    Hyvää yötä.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    No niin naistenpäivä on ohi eli ei jaksa enää jankata ja tässä osaltani yhteenveto:

    Noista Mudracerin ja Vette400:en kommenteista käy hyvin ilmi että täällä on "open loop" ja "closed loop" ihmisiä. "Open loop" ihmisillä on valmiiksi päätettynä mielipiteet asioihin. He jankkaavat niitä maailman tappiin asti ja ilmoittavat että asiat ovat näin, piste. Niitä ei kyseenalaisteta. Tämmöisiin ihmisiin voi luottaa asiantuntioina koska heidän mielipiteensä ovat selviä ja perustuvat kokemukseen mutta vain siihen asti kun maailma muuttuu ja tieto vanhenee. He eivät suostu korjaamaan näkemyksiään tai edes kyseenalaistamaan niitä. Jos he ovat erimieltä jostain niin heillä on valmiita mielipiteitä muille joiden pohjalta ongelmaa lähdetään ratkaisemaan. Se ei vain toimi jos vastapuolelle on valittu väärä mielipide.
    Itse olen "Closed loop" ihminen ja kyseenalaistan aina omat ja muiden mielipiteet. Mulla on oma mielipide BLM taulussa mutta kyseenalaistan sen integrator taulussa ja mikäli saan tarpeeksi tietoa Internetistä(=lambda) tai muilta asiantuntioilta niin korjaan tietoa BLM taulussa Integrator taulun pohjalta. Toimintatavassani on se etu että pystyn omaksumaan uutta tietoa ja muuttamaan käsityksiäni mahdollisimman nopeasti kun tieto muuttuu. Huono puoli taas on se etteivät muut ymmärrä tai voi luottaa tietooni kun se kokoajan muuttuu.

    Tästä kaikesta johtuen on turha vängätä asioita kun emme ole samassa luupissa joten jatketaan omia teitämme.

    - Jani -

    PS. Vette400 aion kyllä kokeilla nuo pari kikkaa joita ehdotit, kiitoksia. On varma että opin niistä jotain uutta koska sitähän tämä kaikki ainakin mulle on, uuden oppimista.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Näkyy tämäkin topicci muuttuneen väittelyksi kuten täällä yleensä käy oli asia mikä tahansa... :(

    Tuosta olen samaa mieltä että alun perin tuo kiistelty BLM on tosiaan se 128 ja ECM lähtee korjaamaan sitä sen mukaan kun sille on tarvetta.

    Olen huomannut asian kun olen vaihtanut välillä toista ECM-boxia autoon ja käynnistänyt sen sitten ensimmäisen kerran...kaikki "solut" on tosiaan tuo 128,mutta rupeavat muuttumaan siitä kun autolla ajaa...OK,boxi siis mukautuu tai "oppii".

    Boxi siis säätää seoksia koska auto on "muuttunut" tehtaalta lähdön jälkeen joko normaalin kulumisen,vikojen tai mahdollisen virityksen myötä...pieniin muutoksiin sen säätövara myös riittää,mutta suurempiin muutoksiin sen säätövarat eivät yksinkertaisesti vain riitä...eli bensakarttoja täytyy muokata niin että ne olisivat taas kohdillaan ja tuo BLM kohdillaan...eikö ???

    Nyt jos arvot ovat kaukana tuosta 128:ta ja halutaan ne taas mahdollisimman lähelle sitä,niin että boxin säätövarat taas riittävät mukautua,niin eikö ole ihan ymmärrettävää että näitä "virheellisiksi" muuttuneita bensakarttoja korjataan oikeaan suuntaan...sitähän Jani nyt on käsittääkseni tehnyt ???

    Jos boxi olisi tosiaan niin mukautuva ettei mitään tarvitsisi koskaan tehdä,niin miksi uusia lastuja polteltaisiin tai vaihdeltaisiin valmiita virilastuja viritettyihin autoihin ???

    Koneeseenhan voisi tällöin lyödä viripalikkaa kiinni mielin määrin ja vain ajaa jolloin boxi korjaisi kaiken kohdilleen...unelma tilanteessa olisi näin,mutta EI VALITETTAVASTI TOIMI NÄIN,vaan tarvitaan ne uudet kartat !!!!

    Monet kaupallisesti lastuja polttavat ottavat ainakin mielellään vastaan juuri tätä tallennettua dataa (WinALDL) jonka perusteella sitten tekevät uuden softan ja polttavat lastulle.

    Tuntuu jotenkin myös siltä että tässä maassa on paljonkin tietoa asiasta,mutta sitä ei haluta jakaa ja todellinen tieto pimitetään vain ITSELLÄ !!!

    Tiedän että Janilla on KIINNOSTUSTA sekä kaikki tarvittavat välineet ja ohjelmat lastujen polttamiseen ja kalibrointiin,joten autetaan miestä tässä ja jaetaan tietoa,sillä onhan se lopulta meidän kaikkien TBI/TPI autoja harrastavien eduksi halusi sitten virittää tai ajaa taloudellisesti...käytännössä on samasta asiasta kuitenkin kyse.

    PS.Ei herneitä nenuun 8)
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Samaa mieltä tästä bensa-regusta,paluulinjaan säädettävä regu joka tunnistaa ali/yli-paineen... esim http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

    GM:llä on muuten tuohon TBI-ruiskuun ihan omakin alipainesäätöinen regu GM#1713186 ,käy suoraan alkuperäsen tilalle,tosin ei ole säädettävä...mutta voihan sen muuttaa sellaseksi... 8)

    Tarvikkeena saa myös vastaavia,mutta niiden laatu on mitä on...netistä löytyy monia kertomuuksia näistä.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jahas täällä on saatu keskustelu lämpimäksi ja kaikilla on kärsän kokoinen molo otsassa. Ihan normaali topikki siis.

    Lueskelin vielä koko homman läpi ja ymmärsin että:

    Vakiokoneen vakioboksi säätää seokset oikeiksi korjauskertoimia käyttäen ihan hyvin, mutta on hommassaan hitaanpuoleinen. Lisäksi vanha happianturi on epätarkka jne. Jos "perus" bensakartta on tuunattu kohdalleen niin että boksin ei tarvitse käyttää korjauskertoimia ja yrittää samalla reagoida koko ajan kaikkeen, niin kone pelaa herkemmin/paremmin, minkä janiluo on mielestään havainnut. Eli siitä pahuksen BLM taulukosta pyritään eliminoimaan poikkeaminen 128:sta poistamalla tarve poiketa siitä.

    Samaan tulokseen pääsisi periaatteessa repimällä katin hittoon, katkaisemalla lambdan piuhat ja ajamalla open loopissa. Tietokone ei silloin turhaan yritä laskea mitään, vaan pruuttaa bensaa suoraan perustaulukosta. Seokset vaan on sitten mitä on, jopa oikeat jos peruskartta sattuu olemaan just kohallaan.

    Toisin sanoen, BLM taulukko kertoo tuunaajalle onko bensakartta kohdallaan, vai vieläkö boxi joutuu laskemaan kertoimia.

    Se miksi boxi joutuu yleensä laskemaan/käyttämään korjauskertoimia, johtuu koneen ja muitten osien kuluneisuudesta. 128:sta poikkemisen voi periaatteessa eliminoida myös korjaamalla/uusimalla moottorin ja ruiskusydeemin sellaiseen kuntoon, että tehtaan bensakartta on kohdallaan ilman kertoimiakin.

    Heikko lenkki TBI systeemissä on bensaregu joka ei ota alipainetta (kaasuläpän asentoa) huomioon, mikä ei ainakaan helpota orkkisboxin elämää niiden kertoimiensa kanssa.

    Meniks tää nyt ihan metsään???

    En muuten löytänyt mistään (Rockauto, Napa, GMPP, GM Goodwrench) tuota GM:än omaa alipaineregua tolla osanumerolla, aloin kiinnostumaan.
    Missäs vehkeissä on tuollainen regu vakiona, jos missään? Vois kipaista tosta romikselta hakemassa.
     
  14. WTF

    WTF Gearhead

    Mulla on tuollainen autotallissa hyllyssä :lol:

    Se taitaa olla peräisin Corveten TPI ruutasta.

    Omassa Sportsidessä taasen on säädettävä regu ja TPI, mutta ei siinä kylläkään mikään muukaan ole niinkuin alunperin on ollut.
     
  15. WTF

    WTF Gearhead

  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tosta regulaattorista. En oo ikinä livenä tutkinut tota tbi ruuttaa mutta eikös siinä ole suuttimet ennen kaasuläppää? Jos on niin miksi bensanpainetta täytyisi muuttaa imusarjapaineen mukaan? Tällöinhän ve kartan säätämiseen tulee yksi muuttuja lisää kun suuttimien tuotto muuttuu imusarjan alipaineen mukaan. eri asia jos suuttimet ruiskuttavat tilaan jossa vaikuttaa sama paine kuin imusarjassa.

    Edit tpi:n regulaattori ei käy koska on tarkoitettu noin kolminkertaiselle paineelle.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No emmätiedä mutta noissa saman aikakauden ruuttakoneissa mitä mulla on ollut on ollut sellainen vacuumipallukka, ne on kyllä olleet monipisteruiskuja, toinen turbo ja toinen ei, mutta en nyt heti keksi mitä merkitystä sillä on ruikkiiko se ruutta läpän päälle vai alle. Olisko vacuumiregulla lähinnä sama idea kun kaasarikoneen kiihdytyspumpulla?

    Näin tuon veten TPI (monipiste) regun, mutta onhan se vähän eri sorttinen kuin TBI:n regu, ko? Niin, ei se ainakaan sovi läppärunkoon vanhan tilalle.
     
  18. JKF

    JKF Gearhead

    Toi on muuten aika oleellinen huomio. Ei ne GM:n inssit sitä alipaineella säätyvää regua ole nuukuuttaan pois jättäneet TBI-koneista.
     
  19. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ero on siinä, että ne suuttimet ruikkaavat läppien päällä ilmakehän paineessa olevaan tilaan ja läppien alla ollessa taas tilaan, jossa paine vaihtelee. Kyse on siis vastapaineesta. Pienemmällä vastapaineella polttoainetta ehtii suuttimesta sen aukioloaikana enemmän pihalle kuin suuremmalla.

    Läppien alle sijoitettujen suuttimien tapauksessa polttoainekiskon paine pidetään juuri sillä vastapaineregulla vakiona, ettei tietokoneen tarvitse tehdä korjausta suuttimen aukioloaikaa muuttamalla.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Juuri näin :lol:

    Kiva lueskella välillä asiallistakin keskustelua/kyselyä.
    Niin täällä on käytetty korjauskertoin sanaa visiin useampaan eri asiaan mutta ne mistä mä puhuin tuolla ekalla sivulla oli ne WinALDL:n suosittelemat eli kun niillä kertoo bensakartan arvot niin BLM menee nopeammin lähemmäksi 128:ia tällöin ECM on päässyt siihen optimi seokseen joka on 14.7 vakio TBI:lle. Tein muuten tuota bensa-kartan korjausta neljä kertaa välillä testaten ja taas uudet arvot syöttäen ennen kuin alkoi tuntua sopivalta.

    Ei se ihan noinkaan ole mutta jos on bensakartat pahasti pielessä niin ei se toiminta paljon open loop-tilastakaan eroa.

    Niin ei se peruskartta ole muutoksen jälkeenkään täysin kohdallaan mutta se on lähempänä sitä jolloin boksi ehtii säätämään sen aiemmin lähemmäksi lopputulosta jos kuski on kova polkemaan.

    Joidenkin mielestä näin ja joidenkin mielestä ei mutta tuolla tiedolla mennään toistaiseksi. Kun viisastutaan lisää niin muutetaan sitten taas käsityksiä.
    :D
    t. Jani

    PS. jos jollain on prommeri ja vakio 5,7 niin voin lähettää bin-tiedoston jolla kokeilla että tuleeko lisää tehoja vai ei.
     

Kerro tästä muillekin!