Goosenec asuntovaunu tai traileri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja julang, 7.6.2007.

  1. julang

    julang 1st gear

    Loppu

    Nyt tuli seinä vastaan hommassa. E-hyväksyntä on ylivoimainen homma täällä Euvostoliitossa. Palaa liikaa aikaa ja rahaa moiseen, mutta tulipa testattua. :p Jos joku haluaa yritää autan mielelläni(jotain selvisi jo valmiiksi).
     
  2. freeride

    freeride Gearhead

    mutta siis rahallako voisi onnistua kuitenkin?on täälä euvostolandiassa vaan pelle meininki... :wc: :wc: ja varsinkin täälä suomistoliitossa.. :wc:
     
  3. julang

    julang 1st gear

    Juu kyllä se periaatteessa onnistuisi jos on täppää repullinen..? Vaan onko siinä mitään mieltä onkin toinen juttu. Kaikki hyväksynnät on saatavilla Euroopasta ja jos joku puuttuu myöntäjältä he sen tekevät, mutta yhdistelmä pitää tuoda paikanpäälle niitä varten.
     
  4. Erska

    Erska Gearhead

    No voi perhana, sitä kun kerkes jo innostumaan.

    Eli täytys hommata siis traileri kanssa, johon kaikki merkinnät, muuttaa valot e-hyväksytyiksi jne.

    Mutta mites sen sähköjarrun laita sitten olisi ollut?
     
  5. freeride

    freeride Gearhead

    siinä on aina mieltä,jos voi vaan jotenkin voittaa katkeran,kateellisen ja pilkunnussimisfetissin omaavan suomalaisen/euvostoliittolaisen virkamiehen :lol: makso mitä makso..
     
  6. julang

    julang 1st gear

    Aloitetaan taas juttua. Oli tuolla Dodge Ram foorumilla juttua että Suomessa on kilvillä 5th wheel "hinattava laite" kategorian alla? Lainaus AKE:lta Hinattavalla laitteella tarkoitetaan muuta hinattavaa ajoneuvoa kuin perävaunua. Hinattavaa laitetta ei ole tarkoitettu tavaran tai henkilöiden kuljetukseen. Hinattavia laitteita voi olla esim. työmaakopit, autolla vedettävät nosturit, kompressori- tai agrekaattivaunut.

    Hinattava laite on myös:

    1) erikoiskuljetukseen käytettävän puoliperävaunun kytkemiseen tarkoitettu puoliperävaunun tavoin kuormittuva välivaunu, joka jakaa perävaunulta tulevan kuormituksen vetoauton vetopöydälle ja välivaunun akselistolle;

    2) henkilö- tai pakettiautoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen. Moottorikäyttöistä ajoneuvoa apuvaunun avulla hinatessa suurin sallittu hinausnopeus on 60 km/h, jollei kummallekaan ole säädetty tai määrätty alhaisempaa nopeutta. Vetokoukulle sallittua maksimikuormitusta ei saa ylittää.

    Onko kenelläkään kokemuksia mitä on voinut luokitella em laitteeksi?
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    5th wheel tai gooseneck asuntovaunua voi siirtaa hinattavana laitteena, makkarat, bisset ei kuitenkaan voi olla jaakaapissa hinauksen aikana, eli ei tavaraa, ainoastaan rakenteet saa liikkua, saannot on samat kuin esim grilli ja kioskivaunuja hinattaessa
     
  8. Fargo

    Fargo Gearhead

    Burritos Oy Helsingistä ainakin on omistanut 2000-luvun alkupuolella ison Fordin jossa oli perässä kioskivaunuksi muutettu asuntovaunu. Ja oli kilvissä sekä leimattu. Voi olla niillä vieläkin.
     
  9. julang

    julang 1st gear

    No kuka tuon sitten määrittelee milloin vaatimukset ovat täyttyneet? Eli jos sinne kaappiin jää epähuomiossa keppanapullo ja makkarat uuniin onko se katsastamaton ja rekisteröimätön asuntovaunu?
    Ja kuka päätöksen tekee siitä että se on hinatava laite jos sitä ei kerran tarvitse rekisteröidä? Vai laitanko vaan koukkuun ja kun ratsiassa joku kyselee ilmoitan tyynesti että: "hinattava laite ei tarvi papruja" taitaisi hävitä 6-0 sen ottelun. :) Ihan mielenkiintoinen muuten....
     
  10. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Jotenkin on semmonen mielikuva, että olis joskus kaveriporukassa juteltu tuommosesta pikkarin lavalle, vetolevyyn kiinnitettävistä häksöittimistä ja että joku kaveri olis Suomen tivolin kalustossa nähny vastaavan virityksen. Voi olla kyllä tämä juttu unta / viinien huumaakin...
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Suomen tivolin asuntokarryssa ja taisi olla burritos karryssakin on sama kilpi kuin vetoautossa,
    3 rekisterikilven saa lvm'sta anomalla.
    Tama siksi etta ulkomaille ei ole hinattavalla laitteella asiaa kun ei ole kilpea
    Tivolin kun omistat niin alkaa lupia irtoon :D
     
  12. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Eikös jollain isommalla auto liikkeellä, rinta juoppo ?, ollu traileri 3:lle autolle just tollanen hanhenkaula kärry ??????????????????????

    Joku oli oikeasti nähnyt tälläsen yhdistelmän
     
  13. julang

    julang 1st gear

    Olisin kiitollinen jos joku on oikeasti nähnyt tuollaisen ja missä?
     
  14. freeride

    freeride Gearhead

  15. julang

    julang 1st gear

    Joo voisikin alkaa heitellä vaikka palloja tai puukkoja.. :p Miten lie sais naftarahat irti senjälkeen? vai PÖ lläkö? :oops:
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    On taala ainakin 2 karria joista toinen on liikenteessa vanha tivolivaunu ( tuurissa) ja toinen seisoo kayttamattomana hallissa sisalla (uusi avion, en kerro missa), ja saattaa tulla 1 lisaa kevvaalla kokkolaan
     
  17. Erska

    Erska Gearhead

    Taas rupes ottaan päähän vaikka onkin hevosvaunu.

    Saksan "nettiautossa" ihan avoimesti myynnissä... Onkohan laillinen ja millä perusteella kelpaa tuonne? saisikohan tuolta kiikutettua suomeen ja TUV todistuksilla pikkarin perään? :p

    http://lyhytlinkki.net/?z9gsp1nn

    edit: ja tässä lisää...
    http://lyhytlinkki.net/?4sgq3mf7 :mad:
     
  18. aspeha

    aspeha 1st gear

    jotain lohkasen minäkin tähän.....paljon noita hevos vetosia isompia kärryjä on siirrelty ka:n perässä vetämällä....ne menee ainakin hinattavina laitteina...hinattavaa laitetta ei jarruttomana saa vetää henki eikä paku piilillä.mut esim. n2 saa vetää ilman jarrujakin muistaakseni ainakin oman painonsa jollei enemmänki??? e kortti tietty tarvii olla. Mut ilma jarruja perävaunua varten on hyvin paljon esim traktoreissa joten ei senkää rakentamine mikää hurja urakka ole.Hydraulisia on vielä enemmä mut niitte autoo asentamisessa voi olla ongelmia.....e-hyväksynnät on sitte asia eriksee mut esim 2000 luvun jontikoihin on saanu lisä varusteena( niinku kaikki muukin) ilma jarrut perävaunua varten ja silti sen omat on nestekäyttöset. auto käytössä vois kuvitella et joku alb venttiili vois talvella olla poikaa......
    Sellane muistikuva olis että noita "puoliperiä" olis joku kappale suomessakin mut ne katsastetaan yhteen eli millää muulla ei saa vetää vai oliko ne peräti "kiinteitä" eli ei saanu veturillakaa ajaa ilman sitä kärryä?
    veto pöytä vero on tietty kans yks ongelma ja lienee aika kallis. tosin sitäkään ei tarvi maksaa kun käyttöajalta ,kuitenki min kk kerrallaa...muistaakseni..
    3,5 tonnii tekee kuitenki aika ison vaunun ja nekin saa nykysin olla jo ninku täysperiä vaikka onki kuulassa kiinni ja työntöjarruilla.
    sellasen ison gooseneck vaunun rahti suomee vaa voi olla hiukan arvokasta jos se ei mahu meri konttii???????

    mikäänhän tässä ei oo virallista tietoo mut luotaa kenties mahollisuuksia???
     
  19. julang

    julang 1st gear

    E-hyväksyntä

    Suurin ongelma on tuo itse vetolaitteen hyväksyntä. Kaikki muu on hoidettavissa. Hinattava laite on yksi mahdollisuus, mutta se tarkoittaa ettei sisällä saa olla mitään irtonaista laiteta? Eli esim nämä kioskit ja työmaakopit. Silloin ei tarvita rekisteröintiä, katastusta yms.
    Mutta ei oikein jaksasisi tuolle tielle lähteä....
     
  20. aspeha

    aspeha 1st gear

    saahan asuntovaunjakin viedä ilman kilpiä 60 kilsaa tunnissa ja yleensähän kaikki varusteet siellä tulkitaan kiinteiksi.????

    esimerkkinä vetolaitteista voitas ottaa esim yks nimeltä mainitsematon kollega kiskoo vajaa 2 tonnista laitetta ihan 750 kilosella vetopäällä nupissa....eikä koskaa oo siitä rutistu(onko edes huomattu???) siitä se kyllä joutu sitte kuseen kun ei kortissa ollukka riittävästi kirjaimia vetään sellasta yhistelmää.... siin on sellane hassu pykälä et sen kortilla olis pitäny veturin painaa vaan 7 tonnia....holmöö sinällää et tollasta jarrutonta laitetta minä ainakin uskosin et olis turvallisempi vetää vähä raskaammalla, mutkun ei,,
    tässä maassa viranomais logiikka ei oo aina nii yksin kertasta.. vois kuvitella et sa: "vetokoukku" olis iha laillinen 60 km vetoon???onhan se kuitenkin suomessa hyväksytty ka:n ja la:n perässä??
    Koskaan ei oo muuten omal kohdallakaan tutkittu vetolaitetta tien päällä. Johtunee kuitenkin siitä et se mitä vedetään on yleensä paljo huomiota herättävämpi......
    Nykysin kuskaan trailerilla melko lailla kaiken joten ihan parii vuotee ei oo tarvinnu painiskella asian kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!