Goosenec asuntovaunu tai traileri

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja julang, 7.6.2007.

  1. TeeWee

    TeeWee 3rd gear

    Tulipahan käytyä saksassa ja siellä näkyi jonkinverran euromallisia pikkupuolikkaita. Vetoautoissa oli nestejarrut ja peräkärryssä paineilmatoimiset jarrut. Veturissa oli paineilmakompura jarruille ja pienikokoinen vetopöytä. Saksaksi kyseinen yhdistelmä oli minisattel.
    Linkin takana näkyy lisää http://minisattel.eu/html/pick-up.html Siitä vaan tilailemaan 8) On muuten ainakin yksi yhdistelmä todistettavasti suomenkilvissäkin tosin sprintterin alustalla.
     
  2. SuurKärppä

    SuurKärppä 2nd gear

    Onko joku saanut jo leimattua tällaista puoliperää?
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joskus mielestäni näin ford;in pihalla fifth-wheel mallisen transitin ilman kilpiä, myöhemmin samanen transit oli samassa paikassa ilman vetopöytää ja veturismista kertovat tarrat oli pois, mut erikoinen teippaus oli paikallaan, eli silloin -90 luvulla ei ainakaan onnistunut, kun laitteet saksassa markkinoille tuotiin.

    Tosiaan onkos noista jo parempaa tietoa ja miten kärryn valmistus?
     
  4. TeeWee

    TeeWee 3rd gear

    Itse olen joskus miettinyt että uittaisi jenkeistä kevyt kuorma autoksi rekisteröidyn pick upin ja lavettimallisen gooseneck kärryn.
    Suomessa tyssää rekisteröinti ensimmäiseksi vetokytkimeen joka pitää olla e hyväksytty, jenkkilässähän homma on toteutettu tuumakokoisella kuulalla ja kuulakytkimellä kärryssä ja tämähän ei täällä käy. :wc:
    Itse jos aloittaisin rekisteröinti savotan niin asentaisin kärryyn normi e hyväksytyn vetotapin kuulakytkimen tilalle, nämähän näyttää olevan pulttiliitoksilla kiinni ei tarvitsis kuin hitsata vaan sovite.
    Sitten vetoautoon tulisi normi euro vetopöytä, näitä on saksassa myös ns minikokoisina ja sitten pöytä kiinni "vetopalkkiin" jonka ei tarvitse olla e hyväksytty, eli tämmönen http://www.etrailer.com/Fifth-Wheel/Reese/RP30081.html
    Tai sitten tilais saksasta valmiin virityksen jossa kytkentä "toisinpäin" http://www.homar.de/index.php/wohnsattel/verwandlungskuenstler e hyväksytty viritys.
    Kärryn kilpiin saaminen olis varmaan mielenkiintoista, mutta sähköjarrut pitäis kelvata. Kärry menis painon puolesta o3 katetegoriaan. Seisontajarru tulee löytyä kärristä, sähköjarruissahan ei käppäriä ole joten tälläinen ehkä kelpais http://www.draw-tite.com/products/brake-controllers/breakaway-kits/MFqymzvD291JmCZ9Kvv4bZx4tVzpAVeS ABS jarrujahan ei vaadita kuin vasta ns moduuli yhdistelmissä.
    Tai sitten hommais valmiin yhdistelmän paineilmajarrullisine kärreineen euroopasta http://www.trias-trailers.nl/usa_cars
    Mutta taitaa loppua meikäläisellä pelimerkit.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Viimeks joskus vuosi takaperin kun olin yhteydessä trafiin asian tiimoilta niin olivat kovasti kiinnostuneet kyllä asiasta.


    http://www.fifthwheeleurope.eu/en/produ ... evf62.html

    Tälläinen menee kilpiin o2 luokassa ja se on tyyppihyväksytty kokonaisuudessaan. Eli paperitöillä kilpiin. Autoon kiinnitettävä "teline" oli myös ok mutta lisäksi siihen tarvitaan valmistajan/testauslaitoksen todistus siitä että miten se vetopöytä on kiinnitetty autoon. Eihän sellaista ole valmistajalta saatavissa ja kyseinen firma on niitä teettänyt jollain hollantilaisella tutkimuslaitoksella. silloin niitä oli saatavilla isuzuun,navaraan ja hiluxiin. Saattaa tällä hetkellä olla jo muihinkin merkkeihin. Hintaa en kyllä kysynyt mutta saattaa olla ihan reilusti :)
     
  6. moscowiz

    moscowiz 3rd gear

  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kuljetus kapasiteettiahan gooseneck lisää mukavasti esim. joku 8m työmaakoppi ála 2500KG ja kärrylle sais vielä jäädä mukavasti 1000kg, mut kun ne kopithan on omarunkoisia niin eipähän se kärryn runkokaan tartte 5mm palkkia olla sopivat lukot vaan molempiin päihin esim. vanttikiristin ja kopin kiskoihin kiinni.


    Kuormaus menis vinssillä kärryn keulassa ja purku sit perillä petäjään vaijerilla ja ajamalla alta pois, nyt jos jostain porvoosta hakee kontin niin se on 700km/+20L sadalle ja palatessa enemmän kun taas pick-upilla mennessä 10-20L/100km traileri abc;n pihalle parkkiin ja pickkarilla tutulle yöksi, nyt pitää ihmetellä minne sen scanian survoo ja kontin max on 6m jos 8m niin sittei ole parkkista, eikä tosin autookaan

    Ainoo, et 609 mersuun pitääs laittaa toinen vaihdeloota jotta jaksaa kiihtyä ja taivaltaa, mut normaali sänky mahtus doppeli koppiin


    Jos pörssi ois kunnossa niin sit dually pystyputkilla ja sävysävyyn maalattu punainen traileri kromivanteilla :wink:
     
  8. evangeluz88

    evangeluz88 1st gear

    Tullut silmäiltyä erästä vanhempaa 5th wheel vaunua ja nyt mietityttää rekisteröinnin vaikeus nykypäivänä.

    Selailin keskustelut läpi ja käsittääkseni nykyään säännöt ovat menneet hiukan järkevämpään suuntaan. Onko mitään hajua onko lavalla sijaitseva koukkupaikka ns. Hyväksytty Suomessa?
    Entä saako mistään e hyväksyttyjä gooseneck adaptereita 5th wheeliin, vai täytyykö sekin osa vaunusta laittaa vaihtoon?
    Entä käykö sähköjarrut? Kun omasta 2004 f250:stä on lähtöpaikka sähköjarrulliselle trailerille.
    Jos edes jarrut kävisivät, niin vaihtoehtona olisi teettää v-aisa ja perus koukkuun kiinni(riippuen taas kustannuksista) kun kärry kuitenkin on max 3300 kg.

    Erinäisiä E hyväksyttyjä kärryjä saa nykyään esim nosturitarvike.fi kautta, mutta hinnat on kovat ja ei heillä niin "tyylikkäitä" asuntovaunuja vielä ole ^^
     
    Blower Camino tykkää tästä.
  9. Gummisti

    Gummisti 3rd gear

  10. Gummisti

    Gummisti 3rd gear

    Esim. F-350 dually. max. aisamassa 1800kg koska kytkentälaite rajoittaa sen tuohon. Akseleille 3500kg Perävaunun kok.massa on aina 5300kg Eli hyötykuormalle jää 4000-4500kg
    Tällä hetkellä ei ollut sopivaa vetolaitetta.
    Näin sieltä vastattiin....
     
  11. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    Sattumalta just maanantaina katselin noita tommosia kärryjä. Tai varsinaisia perävaunuja ensin, mut koska niissä on pituudesta huolimatta vain reilut pari tonnia kantavuutta, siirryin katselemaan O2-puoliperävaunuja.

    Harmillisen lyhyitä tekevät. Muutama metri lisää pituutta ja vaik se kolmas akseli, ni hyvä olis. Ei sillä et mulla olis avolavaa nyt, mut jos tulis ni en ottais pakuks rekisteröityä kuitenkaan ni sit olis ihan sama kuinka suurta kärryä vetäis perässä.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Juuri näin. Ja vieläkin suurempi este oli hinta.

    Pelkkä lavetti 16.900 alv 0 ja se valkoinen umpikärry mitä ovat mainostaneet 36.900 alv 0

    Eihän tuollaisilla hinnoilla voi kukaan toimia. Mitä sillä kärryllä pitää kuljettaa, huumeita, kultaa vai pakolaisia että kannattaa?!?!

    Jenkeistä saa uutta yhden auton umpikärryä alk. 5000€ mut leimaaminen vaatii muuttotavara pykälän täyttymistä. Eli 1 vuoden ulkomailla asumista.
     
  13. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    Tommosen kärryn pointti lienee paljolti siinä, että sen käyttäminen sopivan veturin perässä onnistuu ilman C1E-korttia eikä siten tarvitse välittää ammattipätevyyshommista milloin hommat muuten semmosia edellyttäisivät. Puhumattakaan että tarvis tuijottaa kelloa ajopiirturin takia.

    Ja kun kantavuutta on piirun verran enemmän ku jossain 3-akselisessa O2-luokan keskiakselikärryssä, ni saattaa noille löytyä ostajia. Jotain just sopivan kokoista konetta varten jos ei yhtäkkiä tarvitsekaan tilata lavettikyytiä, ni kukaties säästääkin.

    Jos en vain päiväuneksisi, ni katselisin mobile.de -sivuilta käytettyä kärryä. Tai sen verran katselinkin, et hintaeroa on mun nähdäkseni niin reilusti että kannattaa lähteä reissuun.
     
  14. Gummisti

    Gummisti 3rd gear

    No näimpä.
    Katselin nettiautosta jo paripyörä pikkarii mut joku onnellinen imatralta haki ennenku ehdin bemun hukkaa. Tuli vaan katseltua onko näihin tullu mitää tolkkuu, mut eipä näköjään. Jos tarvis jotain konetta tai muuta kuskaa nii halvempi hommata kuorma-auto.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos gooseneck;iä haluaa niin nykyään tais laissa lukea, et vetopisteen ylitys sai olla 2 metriä, eli normaali vetokuula ja aisa ja etutylitys vaan sinne pickupin lavalle

    Auton kuljetukseenhan tolla ei paljoa parannusta tule, mut melkosen asuntovaunun jo tekee jos painoa on omikseen 3000kg ja oikean sängyn saa sinne alkoviin, sit on tilaa keittiölle kylppärille ja ruokailutilalle
     
  16. pantera

    pantera Gearhead

    Josssitellaan ...
    jos tekis vuoden turistireissun anemiikkaan ja känädään, ostas brään nyyn viidennen pyörän ja uuren 3500 rämin, reissais sillä 365-72pv niin säästäs alvi ja tullin.. kun tulis muuttotavaranana.. eli rahallinen hyöty oli abaut ? 40k€? ja kekkoskovakian kilpiin et heilahtas... jasit mä heräsin käsi potassao_O
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Josson pätäkkää ostaa tollanen yhdistelmä ja vielä reissata jenkkilää päälle vuos, niin arvaas kakskertaa mikä kieli ois vähemmän puhuttu loppuiän ajan??

    Joskus 10 vuotta sitten ois kannattanut nostaa kytkintä ja lähteä vaeltamaan eurooppaa talveksi espanjaan ja kesäksi suomeen, mutta kulttuuri on jo rikastunut niin paljon ettei varmaan ole toivoakaan uskaltaa moista tehdä
    Voi arvella vaan millasessa kunnossa traileri on jos jostain calais;ta alittaa tunnelin englantiin kun rättipäät repii kyljet auki, et pääsee kyytiin tai pariisissa ajelee kattelemassa nähtävyyksiä, siellä minne suvakit aina uskaltaa mennä vaikka transuksi pukeutuneena
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kaikki keskustelut kummasti kääntyvät jossain vaiheessa tuohon samaan aiheeseen. Ottaa vaan pään pois puskasta ja lähtee kiertämään Eurooppaa, ei ole turvallisuustilanne muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana niin paljon huonommaksi ettei voisi lähteä.
     
    Muokattu: 14.8.2016
  19. BBC

    BBC Guest

    Pietari - länsimaisempi itäkaupunki kuin länsikaupungit. Tosin, sinne ei kyllä tarvi meikäläisen toista kertaa mennä. Ryssä on ryssä vaikka 2m multaa on päällä.

    Sosialismin perusajatus: "kaikki muidenkin omaisuus on yhteistä, mutta oma ei ole muille yhteistä".

    Venäjältä koosenekki, siinä tavoitetta. Vladimir voi tuoda tänne ja leimata. takuulla toimii,......

    Monica Öberg´n vetoauto ja nokkakärry välillä ollut kaupan. Hieno ja vintagea yhtä aikaa. Eikä mahdoton hintakaan (40-50).
     

Kerro tästä muillekin!