GPS-softaa kiihtyvyyden mittaamiseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja wili, 31.1.2008.

  1. wili

    wili 3rd gear

    Eli löytyykö ohjelmaa jolla puhelin (s60 3rd) mittaisi kiihtyvyyden ja loppunopeuden?
     
  2. orlovi

    orlovi 1st gear

  3. SamiL

    SamiL Gearhead

  4. wili

    wili 3rd gear

    Kiitos! Tempes GTx on nyt luurissa odottamassa kuivaa asfalttia... 8)
     
  5. kimmoli

    kimmoli 3rd gear

    Onkohan vastaavia ohjelmia "normaaleille" navigaattoreille. Garmin omalla kohdalla kiinnostaisi.

    Kimmo
     
  6. wili

    wili 3rd gear

    Millasia kokemuksia porukoilla tuon Tempesin tarkkuudesta on? 0-100 aika jäi yli sekunnin lehdissä mitatuista. Tosin asfalttikin on pirun liukas, kytkintä rajusti luistattaenkin suti pari pyörän mittaa... :-?
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mitä ohjelmia nykyisin käytetään? Android puolelle kaipaisin hyvää, jotain Racechronon kaltaista (symbian version kaltaista).
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Tämmöistäkin täällä pohdittu...tässä omia ajatuksia ja kokeiluja.

    Androidille tuskin löytyy mitään professionaalia GPS/kiiht.anturi tehonmittaus/kiihdyttelysoftaa. Huomasin tämän ja kokeilin itse yleisillä työkaluilla eli luuri, racechrono ja pc jossa taulukkolaskenta ja tarkka tieto kiihtyvän vehkeen massasta, vaikka konttorin vaa'alta.

    Racechrono android versio (jälj. rc) antaa tallentaa luurin anturidatan ajan suhteen excelin ymmärtämänä tiedostona. Löytyy aika, gps matka, gps kiihtyvyys ja gps nopeus sekä kiihtyvyysanturi Y-akselin kiihtyvyys ja kaikki nämä turhankin suurella päivitysnopeudella. Muuta dataa ei kuitenkaan tarvita, voi siivota pois excelissä tiedostokokoa kasvattamasta. Rc:n tekijän mukaan ulostettava data on tarkoitettu johonkin kameraratojen laskemiseen kun kuvaa yhdistetään mukaan, mutta käy tällaiseenkin.

    Ensin alkoi kiinnostamaan, kuinka paljon kiiht. anturin ja gps:n perusteella lasketut nopeudet ja kuljetut matkat heittävät toisistaan. Gps paikkatiedot olivat valmiiksi rc:n laskemia ja g-anturin tiedot piti laskea ajasta ja kiihtyvyydestä ensin derivoimalla kiihtyvyys/aika-arvoista nopeus kullakin ajanhetkellä. Vastaavasti sain nopeudesta/ajasta laskettua kuljetun matkan. Kakkosvaihteen lopussa (110 km/h) gps:n ja kiihtyvyysmittarin ero nopeudessa oli 6 km/h ja 160 Km/h nopeudessa ero oli 7 km/h. Mielestäni yllättävän pieni ero (olettaen että gps näyttää suurinpiirtein oikein), toistettavissa ja arvattavasti ero syntyy pääasiassa auton/luurin pituussuuntaisesta kallistumasta kiihdytyksessä. Jos kaivellaan takapyörätehoa esiin näillä keinoin, voi mielestäni olla kompensoimatta kallistumaa, koska vaatii myös energiaa kallistaa ja pitää autoa loivassa etukenossa.

    Sit vedetään esiin vanha kunnon kaava F=ma eli voima on yhtä kuin massan ja kiihtyvyyden tulo. Excelissä tuollaisenaan laskettuna saa tulokseksi kullakin ajanhetkellä autoon vaikuttavan ja kiihtyvyyden aiheuttavan voiman ilman että kompensoidaan millään häviöillä.

    Tehon saa kullakin ajanhetkellä laskettua: P=F*Δd/Δt , Δd on nopeuden muutos eli nyk. nopeus vähennettynä ed. nopeudella. Δt vastaavasti ajan muutos. Tuloksena on (jos SI-järjestelmän yksiköissä pysytty) watteja joita voi eri sarakkeille mulkata vaikka hevosvoimiksi.

    Takarenkaille vaikuttavan vääntömomentin laskemiseksi tavitsee tietää voimalinjan kokonaisvälityssuhde ja renkaan säde kuormitettuna. Mittailujen jälkeen laskemaan: (massa*renkaan säde*kiihtyvyys)/kokonaisvälityssuhde. Jos vetäisyssä on käytetty useampaa vaihdetta (kok. välityssuhde muuttuu), joutuu tätä arvoa muuttamaan sen mukaisesti laskennan edetessä.

    Näin voi laskea tehoja, vääntöä, edettyä matkaa ja nopeutta ajan suhteen sekä gps- että g-anturidatan mukaan. Kaikesta voi myös piirrättää excelissä käppyröitä. G-anturidataa joutuu vähän tasoittamaan esim. laskemalla aina yksi kiihtyvyysarvo edellisen viiden ja seuraavan viiden keskiarvona.
    Hitosti meni aikaa selvitellä tätä kun en ole mikään alan mies, mutta jos joku kiinnostunut löytää virheen, siitä saa ääneen henkseleitä paukutella ja minä kiitän. Mulla menee nyt noin tunti kun olen ajon jälkeen käsitellyt rc:n datan excelin käppyröiksi. Kiva olisi kun tulisi tulokset heti nappia painamalla, mutta näin pitkällä kaavalla toimiessa voi esim. satelliittiyhteyksien pätkimisen todeta ennen lopullisia tuloksia.
    Olisi myös kiva saada rpm -tieto, mutta budjettilinjalla jatketaan. Jos äänittää moottorin äänen vedossa, voi pakopulsseja analysoida ilmaisen Audacity-pc-äänenkäsittelyohjelman spektrogramminäytöllä ja siitä saada kierroslukutiedon mukaan exceliin kun tietää mitä tekee.

    Jos joku jo ryntäsi kokeilemaan, niin tuntuiko tulokset vähäisiltä verrattuna luvattuihin?
    Näähän on nyt sit ne neton neton nettotehot. Jos halutaan takapyörätehot vähän niin kuin pyörädynossa, pitää tietää tai arvata, miten paljon tehoa hukkuu renkaiden luistoon, turbiinin luiston vaikutukseen tavoitettuun nopeuteen ja sitä kautta laskentaan, auton keulan nostoon ja perän painumiseen, renkaiden vierintävastukseen, pyörivien osien (rotational inertia) hitausvoimiin (eturenkaat ja muutenkin eri asia kiihdyttää pyöriviä 1000rpm/s kuin 300 rpm/s), sääkorjauskertoimet ja ilmanvastus. Siinä muutamia hävikkejä, enkä edes puutu voimalinjahäviöihin. Mutta kun edes em. seikat laskee valistuneesti mukaan, ollaan ihan kartalla mitä se oma vehjes ajossa tuottaa.

    Tuossa vielä esimerkkinä yksi oma veto käppyröinä kakkosen loppuun asti kadulla luistellessa, 110 km/h ja 6000 rpm, jossa rajoitin alkoi rajoittaa menoa. Vaaka-akseli aika sekunneissa:

    http://aijaa.com/eOdENV
     
  9. username

    username Gearhead

    Jos näin on niin kyllähän tuohon voidaan täällä porukalla varmaan jokin vähän
    parempi appi tehdä. Joitain vuosia sitten kokeilin tuota gps/kiihtyvyysanturia
    androidissa ja siihen aikaan gps tuntui vähän hitaalta (oisko ollu todellinen max. 1Hz) ja
    siihen pitäisi saada joku ainakin puolifiksu tapa yhdistää nuo anturitiedot,
    Kalman filtteri saattaisi tulla kysymykseen.

    Jos kiihtyvyydet (g anturi) on käytössä niin pitää integroida, että
    ulos saa nopeuden.





    Äkkiseltään ei auennut mulle tuo sinun tehon kaava P,
    tehon saa laskettua P = voima * nopeus


    Mikä yksikkö tuolla vasemmalla pystyaksellilla on?
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    1Hz päivitystaajuus tuntuu olevan se, mihin varsinkin tarkka lähtö ja sitä kautta ajat tyssää, Eikä välissä tarvitse olla kuin yksi hutipaikannus kun tulokset heittää. Joku softa voi käyttää sekä g-anturia että gps:ää, mut g-anturin liipaisu on turhan herkässä ja kello lähtee juoksemaan jo paikallaan rytkyttäessä...satasella saa ilmeisen toimivia 10Hz gps-mokkuloita vaik racechronon kanssa kimppaan, joka on ratkaisu mut ei taida pukki tänä jouluna mulle tuoda.


    Sorry väärä termi lipsahti mutta laskut oikein integroitu. Tuolla oli muuten hyvä ohje, minäkin osasin:
    http://faculty.educ.ubc.ca/sanderson/co ... es/INT.htm




    Taitavat olla sama asia, eli matka/aika on nopeus. Jäi vain kummittelemaan tuo pitempi versio tuohon taulukon kaavaan..


    Muutin väännöt ja tehot texasin miehiä (itseäni) varten jalkapaunoiksi ja hevosvoimiksi (selitteiden whp ja ft-lb). Oik. pystyakseli on m/s ja m/s^2.

    Voihan sitä hyväkin softa löytyä, mutta antaa tulokseksi ihan mitä vaan riippuen noista lukuisista hävikeistä, oletuksista ja mutuiluista mitä käyttäjä syöttää ensin - ja hyvässä softassa sen pitäisi jotain muutakin kysellä kuin weight/driver?
    Tuossa muuten hyvä sivu pyörivien inertioiden ihmettelyyn:
    http://hpwizard.com/rotational-inertia.html
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Noi hertsin laitteet ei edes aina mittaa nopeutta vaan osa niistä tarkistaa paikan sekunnin välein ja laskee siitä. Nopeemmat laitteet mittaa aina myös nopeuden erikseen.
    Ei kai noi mokkulat enää paljoo maksa. Mulla on joku sirf3 joka on varmaan 6-vuotta vanha eikä silloinkaan maksanu montaa kymppiä.
    Windows luuriin ei ainakaan taida saada ulkoista palikkaa kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!