HÄLYTYS! Jenkki dieselin uudet rekisteröinti vaikeudet 1.7.2018 alkaen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja budweiser, 9.7.2018.

  1. budweiser

    budweiser Gearhead

    VAIKEUKSIA USA DIESELIEN MAAHANTUOJILLE: Trafi julkisti uudet määräykset autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista 1.7.2018. Dieselien osalta tämä määräys teki rekisteröinti katsastuksen vaikeaksi PÄÄSTÖJEN osoittamisen osalta. Katsastajille lähetetyn ojeen mukaan ENÄÄ EI KELPAA AUTOSSA OLEVA CARB / FMVSS TARRA tai tyyppikilpi.

    Dieselien osalta vaaditaan H- tason päästöselvitys joka tarkoittaa "Hyväksytyn asiantuntijan pätevyysaluettaan vastaavalla selvityksellä".

    Aiemmin kelvannut I-hyväksyntä eli CARB/FMVSS kelpaa edelleen bensiiniautoille, dieselien osalta tämä on torpattu alaviitteellä 51 jossa sanotaan "Ei koske diesel-moottorilla varustettua ajoneuvoa).
    "
    Syynä tähän hullutukseen on kuulemma että maailmalla käytetyt päästömittausmenetelmät eivät ole yhteneväisiä/ vertailukelpoisia ja tämän vuoksi päästöt on mitattava edellämainitulla "H"- hyväksyntään auktorisoidulla mittauslaitoksella.

    Tähän alle voisi laittaa kokemuksiaan tällaisista H-hyväksyntään auktorisoiduista mittauslaitoksista... Toivottavasti Trafin suuntaan tulee tästä kovaa painetta muuttaa tuota kunhan kaikki huomaavat missä mennään.

    Tässä linkki Trafin uusiin määräyksiin teknisistä vaatimuksista: Direktiivien vaatimuksia sivulta 5 eteenpäin...ja kts sivu 23 se kannattaa lukea monta kertaa ajatuksen kanssa, B-todistus olisi hyvä jos sen saisi kaikkiin mutta kun sitä ei saa on H-hvyäksyntää käytettävä...Alaviite 5 käy bensa autoihin mutta alaviite 51 (sivu 25) torppaa sen dieseleiltä.

    https://www.trafi.fi/filebank/a/152...918-FI_Maarays_TRAFI43751903_04_03_002017.pdf
     
  2. XVD

    XVD Gearhead

    Koskeekohan muita eu maita.?
     
  3. Jimi

    Jimi Gearhead

    Liittyiskö tuo kiristys osin myös niihin väärennettyihin EPA-tarroihin, joita on löytynyt ympäri Eurooppaa, ja Suomestakin joitakin?
     
  4. kvt

    kvt Gearhead

    Kyselin konttorilta asiasta, niin Californian päästölappu kelpaa, mut ei osannut sanoa, et mistä suomesta saa todistuksen, jos auto ei ole Califonian päästöillä. Saakohan sellasen Californian tarran jenkeistä jostain mihin vaan autoon.
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei saa... mutta ainahan voi tehdä itse...:poff::wc:

    Jos noille päästölappuja jostain saa, se tapahtuu TÜV:lta, Dekralta tai vastaavalta isolta kioskilta. Suomalaisilla ei ole kellään.

    Mitään järkeähän tässä sääntömuutoksessa ei ollut. CARB- ja Euro-normit eivät vastaa toisiaan, mutta lopputulos on ns. close enough. Tällä ei saavuteta mitään hyötyä, mutta haittaa mahdollisesti paljonkin.

    No, tämä ei jää tähän...:odwink:
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Itse asiassa tämä jää tähän.

    Erään tutun autoja katsastettiin noin viikko sitten CARB-papruilla. Sitä ennen oli kolmisen viikkoa asiasta painittu Trafin kanssa juurikin ketjun alussa mainituista syistä.

    Trafin asiantuntijan mukaan korvaava EU-asetus löytyy (sittenkin..). :)

    Mennee viikkoja ellei kuukausia kunnes tieto saavuttaa kaikki katsastuspaikat. Trafin byrokratia vaatii sekin aikansa.
     
    KajS, Slant Sickness ja atobee tykkäävät tästä.
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Joopajoo.

    1. Se että joku on jossain saanut katsastettua jotain, ei tee asiasta laillista.

    2. Tiedossa on, että Trafista saa erilaisia vastauksia, kun kysyy saman kysymyksen kahdelta eri virkailijalta. Tässä otsikon asiassakin näin on tapahtunut. Toisaalta: vaikka yksittäinen Trafin virkailija sanoisi mitä, se ei mitenkään muuta tuota avausviestissä mainittua Trafin määräystä.

    3. Mitään "korvaavaa" EU-asetusta ei ole olemassakaan. Sen sijaan on kyllä olemassa asetus EU 183/2011, joka sisältää säännöt EU-yksittäishyväksynnöistä. Kyseinen asetus koskee kuitenkin vain ajoneuvoluokkia M1 ja N1, nämä dieselpickupit puolestaan ovat tyypillisesti ajoneuvoluokkaa N2. Joten ei tule apuja EU:sta tähän.

    Niin että tämä ei jää tähän. Mutta toivottavasti ratkeaa parhain päin.
     
    karivanner1 tykkää tästä.
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Onko mitään tapahtunut sitten viimeisimmän viestin? Katsastusasemat edelleen pihalla kuin lumiukot kesällä?
     
  9. mcmies

    mcmies Gearhead

    Minä tuosta Trafiin laitoin kyssärin, mutta sieltä ei ole kukaan osannut vielä vastata. Tarttee soitella perään, kunhan tässä kerkiää.
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Nonni. Trafin vastaus lyhyesti: bensakoneisissa M1-, N1- ja N2-luokan autoissa kelpaa EPA-taso, dieselkoneisissa CARB-taso. Kummassakin tapauksessa hyväksyntämerkintä (EPA- tai CARB-tarra) riittää, eikä muita lippuja ja lappuja tarvita.

    Vaikka tämä on vastoin Trafin määräyksen kirjoitettua muotoa, näillä saa kuulemma mennä, eikä katsastaja joudu putkaan, jos näin menettelee. Korjailevat määräystään jollain aikataululla.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kiitos nimimerkki "mcmies".

    Aina ei nämä(kään) asiat ole kovin selviä ja se reippain googlaaja (en tarkoita sinua) harvemmin on oikeassa.

    Näillä siis mennään ja hyvä niin.
     
  12. leicar

    leicar 1st gear

    Tänään kävin katsastamassa ja EPA tarra ei riitä siihen pitää saada selvitys. Carb tarra olisi kelvannut. Auto oli 2003 mallin GMC Sierra duramax Diesel.
    8.10.18 ylivieska savarin katsastus oli asema.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vaihda asemaa tai pyydä soittamaan Trafiin.
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei se EPA diiselikoneessa kelpaakaan, bensakoneissa vain.
     
  15. kpj

    kpj Gearhead

    Tiedättekö koskeeko tämä vain uudempia, vai pitääkö tuo carb-tarra olla kaikissa dieseleissä? Olisi yksi 1993 mallia oleva diesel kuorma-auto, joka täytyisi maahantuontikatsastaa, eli pitääkö siinäkin olla tuo carb vai riittääkö moottori kyljessä oleva epa-kyltti?
     
  16. leicar

    leicar 1st gear

    EPA tarraan pitää saada coc vastaavuus todistus.
     
  17. kpj

    kpj Gearhead

    Kiitos vastauksest! On tääkin taas yhtä vittuilua. Juuri kun muutama kuukausi sitten maahantuontikatsastin bensa-auton ja mietiskelin, kun riitti pelkkä epa-tarra ja mitään muutosta ei tarvinnut mihinkään tehdä, että ehkä vihdoin on saatu järkeistettyä tätä touhua. Tuokin coc-lappu on mielestäni vain hyväveli-verkoston rahastuslappu. Ihmetyttää kun ei vieläkään tajuta, että jos auto on rekisteröity maahan, jossa myydään enemmän yhden merkin yhden mallisarjan autoja, kuin suomen kokonaismyynti on, niin mitä väliä joillain muilla todistuksilla enää on, jolloin pelkkä title pitäisi riittää. Eri asia jotkin putkirunkopelit... Jopa Kaliforniaan saa rekistöidän käytetyn auton ilman carb-tarraa, mutta ei tietenkään tänne...
     
  18. timant

    timant 2nd gear

    Olen ymmärtänyt että ennen 1.1.2001 rekisteröidyt japani/USA tuonnit eivät vaadi mitään todistuksia vaan esim päästöt voidaan ihan katsastusasemalla mitata. Viisaammat voi korjata..
     
  19. kpj

    kpj Gearhead

    Tuohan helpottais tätä tapausta huomattavasti, jos olisi noin. Mut on se silti ihme homma, että yksi tarra tai tuon tarran yksi rivi riittää siihen, että auto on joko hyväksytty tai ei. Luulisi trafin tietävän mitkä päästömääräykset on ollut voimassa milloinkin esim. jenkeissä ja ennen kaikkea jos se menee sen vuotiselle autolle tarkoitetut päästöt läpi täällä konttorilla, niin luulis olevan selvä tapaus. Ihan sama mitä tyyppihyväksynnöissä katsotaan päästöjen osalta tai miten niiden mittaus eroaa eri valtioissa, kun konttoripäästöjen mukaan sitä joka vuosi mennään kuitenkin...
     
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Käyttöönottoajankohdan vaatimuksia saa soveltaa aina. 1993-mallisessa piisaa EPA, CARB vaaditaan vasta 2000-luvun vekottimissa.
     

Kerro tästä muillekin!