Hätävilkut ja jarruvalot hävisivät! Help!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Heimo, 19.6.2002.

  1. Heimo

    Heimo 1st gear

    Mistä päin kannattaa lähteä etsimään vikaa kun -79 Malibusta katosivat hätävilkut ja jarruvalot?
    Uskon että vika ei ole hätävilkkujen katkaisimessa, koska samalla hätävilkkujen kanssa katosivat myös jarruvalot!
    Ne jarruvalot sain kyllä toimimaan, kun otin virtaa eripaikasta kuin tästä pimentyneestä johdosta, mutta ne hätävilkut onkin monimutkaisempi juttu...
    Jarruvalot on joskus "ohitettu" alkuperäisestä kytkennästä omalla johdolla toimivaksi versioksi.

    Voisko joku rele tai muu vastaava osa olla pimahtanut (sulakkeet näyttäs olevan ehjät)?

    Onko jenkeissä vilkkujen yms. valojen releet yleensä aina sulakerasian yhteydessä?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    muistelen että capricessa on oma vilkkurele ja oma hätävilkkurele sulaketaulussa...
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Jarruista on helppo aloittaa, polkimen äärellä on katkaisin (tai painekatkaisin pääsylinterin vieressä), jos sinne tulee sähköä (ja sen läpi), alkaisin etsiä vikaa takalampuista, polttimot, maadoitus, palaako takavalot, käyttäytyykö omituisesti jarruvaloja painettaessa (maadoitusvika). Jos jarruvalokytkimelle ei tule sähköä paikallistaminen on hankalampaa (sulake ?)
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Onko punaiset vilkut? Niiden sähköhän kiertää rattitolpan kautta jossa vilkkukatkaisija ohjaa vilkku/jarruvalot palamaan oikealla tavalla, se onkin mielenkiintoinen hässäkkä korjata. Jos sähkö lähtee jarruvalokytkimeltä seuraavana on vuorossa tuo vilkkusysteemi ja sieltä takavaloille. Hyvällä tuurilla on vain johto poikki rattipylvään sisältä.
     
  5. Heimo

    Heimo 1st gear

    Vilkut on nyt ne "originaalit" punaiset (asensin ne vasta äsken), aiemmin olivat oranssit.
    Auto kun on tuotu joskus Ruotsista Suomeen niin olivat siellä vaihtaneet ne oranssit takavilkut siihen ja samalla "sotkeneet" takavalojen sähköjäkin melkoisesti!

    Voi tosiaan olla mielenkiintoinen hässäkkä alkaa selvittämään että missä on vika, kun ovat katkoneet jotain alkuperäisiä johtoja ja asentaneet omia johtojaan tilalle, ohitellessaan niitä GM:n alkuperäisiä amerikkalais kytkentöjä!

    Voisikohan vika sitten löytyä sieltä rattitolpan kytkennästä joka ohjaa vilkut/jarruvalot palamaan oikealla tavalla?
    Yhtään sulaketta ei näytä palaneen (ainakaan siitä "kuskin jalkatilassa" sijaitsevasta sulakerasiasta).
    Samassa sulakerasiassahan on jotain releitä, ainakin normaalille vilkuille löytyy sieltä rele.

    Paras ois varmasti vetää kaikki sähköt kokonaan uusiks muttei aika riitä sellaseen operaatioon (eikä ole talliakaan jossa vois kaikessa rauhassa perehtyä asiaan) ja jos sen teetättää jossain korjaamolla niin maksaa maltaita!
    Kojelaudan alla kun on sitä piuhaa niin pirusti ja vielä niin hankalassa ja ahtaassa paikassa!
     
  6. Lettu

    Lettu Gearhead

    silmämääräisesti palanutkin sulake saattaa näyttää ehjältä. testaisin nuo sulakkeet vaikka vaihtamalla varmuuden välttämiseksi uusia tilalle tai sitten testikynällä/mittarilla kävisin läpi nuo sulakkeet.
    nakuttaako se vilkkurele?
     
  7. Heimo

    Heimo 1st gear

    Kun vilkun laittaa päälle (oikeaan tai vasempaan) niin vilkkureleestä kuuluu "tikittävä ääni" niinkuin mummon vanhasta herätyskellosta, jos tarkoitit sitä sillä "nakuttamisella". :smile:
    Ja vilkutkin toimii edessä ja takana, joten polttimot eivät ole ainakaan vialliset.
    Mutta kun hätävilkut laittaa päälle niin ei kuulu eikä näy yhtään mitään mistään!

    Pitänee vielä kerran tutkia ja mittailla niitä sulakkeita ja jos se ei tuota tulosta niin alkaa sitten perehtyä syvemmin asiaan...

    Kiitos vaan kaikille neuvoja antaneille!
    (ja hyviä neuvoja otan tietysti jatkossakin vastaan) :smile:
     
  8. Lettu

    Lettu Gearhead

    eli johdot hätäkytkimestä hätävilkkureleelle ovat poikki/muuten vaan perssiillään/sulake tai hätävilkkurele on rikki.

    capricessani katos takavalot sulakkeen palamisen takia, kun jarrua painoi jarruvalot syttyivät. Eli saattavat sullakin olla eri sulakkeen takana.
    katoppa linkit:
    http://knology.net/~rkmason/flashers.htm
    ja
    http://www.howstuffworks.com/turn-signal1.htm

    jos valaisis asiaa :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Lettu 2002-06-19 17:26 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    En tiedä sähköhommista juuri mitään. Mitä eroa on releellä ja sulakeella??? Sulakkeen kyllä tiedän, mutta mitä se rele tekee...?
     
  10. Lettu

    Lettu Gearhead

    vilikun toiminta oikeen multimediaalisesti animoituna :grin:
    http://www.howstuffworks.com/turn-signal2.htm

    Tossa animaatiossa sähkövirta lämmittää metallia, metalli oikenee ja kosketuspintojen kautta virta pääsee vilkuille, jännitteen purkautuessa metalli jäähtyy ja taipuu poispäin ja katkasee virtapiirin.
     

Kerro tästä muillekin!