Haljennut lohko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 1.2.2007.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ootko koneistamosta kysellyt korjausta? Mahtuuko siihen lohkoon laittamaan esim. isommat kierreholkit. Siis sellaiset joissa on isompi ulkohalkaisija ja sisällä kannenpultin kokoinen kierrereikä. Sitten kannenpultteihin kierrestudit, eli vaarnaruuvit. Noissa vaarnaruuveissahan on se hyvä puoli, että se kiristettaessä tuleva kitkarasitus kohdistuu kannen päällä olevaan mutteriin, ei lohkon kierrereikään.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kierteen paikka on hyvin ohut/kapea kohta lohkossa, eikä sitä voi suurentaa kovinkaan paljon kun kannentiivisteen liekkirenkaan kohta tulee jo käsille. En usko että kierre missä on yksi kylki halki niin voi pitää vaikka sen kierteen koko olisi mikä tahansa. Siksi näen ainoana vaihtoehtona ton hitsauksen.
    Ajattelin myös sellaista vaihtoehtoa että tekisi siihen halkeaman kohdalla esim. m6 kierteen ja laittaisi siihen loctitellä pidätinruuvin ja avaisi kannenpultin kierteen uudelleen mutta ei se taida asiaa miksikään muuttaa, kierteen kylki on edelleen halki. En kyllä aio tehdä sitä höyryreikää siihen uudelleen jos käytän alumiinikansia tässä koneessa, jos laitan rautaset niin sitten poraillaan lisää reikiä. Huomenna aloitan hitsauksen, katotaan kuinka onnistuu? Joka tapauksessa nyt se on vain romurautaa joten sikäli ei huimaa yrittää korjata sitä.
     
  3. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Suosittelen viemään AMMATTIHITSARILLE.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No niin. Bloki hitsattu ja onnistui vieläpä ihan kohtuullisesti.
    Tai ainakin vielä näyttää siltä ja saumat kestivät vasaroinnin halkeamatta vierestä niinkuin testikappaleen nikkeliperustaisen puikon sauma. Porauskin ja kierteytys onnistui ilman mitään ihmeitä. Porauksessa suurena apuna stressilevy jossa taas sopiva holkki poran ulkohalkaisiaan nähden. Puikkoina Castolin eutectic 4044 (-), joka toimi testikappaleeseenkin parhaiten.

    Ainoana miinuksena tässä vaiheessa 1. ja 3. sylinterin soikeus joka on n. 0,07mm porauksen yläpäässä. Hitsaus siis ilmeisesti "kiristi" välikannasta vaikka tein hitsauksen niin pienissä pätkissä kuin mahdollista ja vasaroin hartaasti. Kannenpultin kierrereiän teko ei tuonut toivottua tulosta eli ne mukit pysyivät edelleen soikeina. Vinkkejä tähän? Lämpöjä sopivasti?
    Tietty voihan niitten sylintereitten kokoa kasvattaa niin että välys vaan täyttyy jokapuolella. Kuinkahan pitävä noin soikea sylinteri on? Onko siiamilainen sylinteri ikinä pyöreä, ei ainakaan käyntilämmössä?
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkos kellään hyviä vinkkejä että saisko tota soikeutta vähennettyä lämpöjä antamalla, tai siis miten lämmitän ja jäähdytän? Vai tekiskö tunkkiin aputyökaluja jolla niitä mukeja painais takaisin, uskallanko vai rasahtaako lopullisesti? Muut sylinterit pyöreitä,(0,01 tarkkuudella) mutta nää 1 ja 3 syl. soikeita kun niitten välistä kierrettä joutui hitsaan eniten...
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Säilyikö tuo soikeus myös silloin kun stressilevy oli kiristettynä?
    Tuota tunkin apuna käyttöä en kyllä aivan heti suosittelis...
    Paljonko sulla on siinä käyntivälystä,aj.et jos hoonaisit nuo soikeat sylinterit joko a)täysin pyöreiksi b)lähimain pyöreäksi ja nämä tietysti stressilevy kiristettynä!
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei se stressilevy tossa ainakaan vielä vaikuttanut, tasot plaanamatta ja hitsauksien kohdalta vanhaa kannentiivistettä leikelty senverran että sai kiristettyä pultit. Onhan se tunkilla painaminen aavistuksen härski konsti, kaikkee vaan tulee mieleen kun on toi mielikuvitus kunnossa.
    Ajattelisin että kyllä sitä niillä lämmöillä sais oiottua paremmaksi ainakin kun vaan tietäis miten tehdä. Aika vieras aihe mulle kuitenkin toi lämmöillä oikominen. Välykset olis ihan kohdallaan muuten eli n. 0,005" kun mäntä lapussa seisoo että 0,004" on suositeltu. Nyt se sitten kasvais liki 0,008" jos täysin pyöreää haluais -> mun mielestä liikaa. Wisecot männät kyseessä kyseessä.
    Oikeastaan se muotovirhe on niin että hitsattu kohta on "lommolla" ja muuten mukit suurinpiirtein kunnossa.
    Jos jollekkin tulee jotain vinkkiä mieleen niin otetaan ilolla vastaan, romurautaahan tässä yritetään pelastaa. :oops:
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Palataan tähän vielä senverran että soikeita sylintereitä hiottu ja hoonattu siten että soikeutta muutama satanen vielä jäi ja käyntivälys on n. 0,006". Ei niistä mukeista varmaan täysin tiivitä tule mutta onko suurempaa merkitystä? Pitänee kierroksilla vaikka pyöreydessä vähän vikaa onkin. Täytyy tarkkailla sitten puristuspaineita aktiivisesti kunhan saa koneen nippuun. Kiitoksia vinkeistä/neuvoista!
     
  9. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    tuli haettua maxis-80:ltä tuollanen 350cid lohko joka on halki vähän... 7-sylinterin kohdalta nostajalaaksosta eli siinä sylinterin vesiseinämää vasten sellainen 10cm pitkä hiushalkeama. pojat olivat jo sitä yrittäneet hitsata mutta näytti epäonnistuneen kun hitsaussauman viereen oli halkeamaa tullut... oudosti halkeama jatkui sinne nokka-akselin puolelle siinä neliössä öljykanavassa :eek: vielä en tunkeuma-aineella katsonut että miten pitkälle meni.

    onko muilla ollut samassa paikkaa halki noita sbc koneita ? ja onko hitsattu kasaan onnistuneesti :rotfl: pitää kokeilla ammattihitsaria tuohon.. ilmeisesti valuraudan hitsauksessa esilämmitys on 1. pykälä ja hitaan hitsauksen jälkeen hidas jäähdytys toisena tärkeänä ?
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    yleinen paikka halkeamalle,paljon venemoottorien jäätymisen seurauksena.ei onnistu nykylohkojen hitsaus.on esikuumennettu ja jäähdytetty ym,kalliita magnesium puikkoja ja ammatti seppiä ei auta mikään,vvähän aikaa niin kuuluu nips,sauman vierestä.onnea vaan
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kannattaa ottaa yhteyttä 4d sedaniin, toi sen hitsaama lohko on tietääkseni vieläkin nipussa. Eikä sitä ainakaan säästelty ole, eikä myöskään viritysaste ole ihan mieto.
     
  12. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    kyllä me kokeillaan hitsata eka ennen kuin tehään talliin pöytä siitä 8)
     
  13. Piru

    Piru 1st gear

    Missä vuodessa se raja menee? :odroll:
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi lohko mistä kertoilin on edelleen tallin lattialla, varalla tai jotain, käyttöä en ole vielä keksinyt. Varmaan on kyllä syytä se porata 0.040" kokoon kun siitä alkaa tekeen konetta.
    Se lohko jolla nyt ajan oli ihan samanlailla halki mutta siinä oli vielä lisäksi muutama pytynväli puhaltanut toisiinsa. Se tosin oli std koossa. Lisäksi se oli niin matalaksi dekattu että hionta varoja ei näkynyt olevan. Löysin siihen vahvemmat 0.061" Fel Pro pahvit joten siitä ongelmasta pääsin sillä. Hitsasin huolella kaikki halkeamat ja täytin pyttyjen välit jonka jälkeen vein lohkon koneistukseen stressiporaus + tasojen ajo. Tähän en porannut niitä höyryreikiä uudelleen auki mitkä sijaitsee sen kierteen vieressä. Alukansissakaan ei sitä reikää ole. Kone on kasassa pinnapultein ja hyvin on pelannut.
    En ole nähnyt miten nuo lohkot halkeaa sieltä nostajalaaksosta(oliko se sieltä Jonimac?) mutta kuullut olen kyllä että tyypillinen jäätymisvaurio paikka. Mun mielestä lohkoa voi hitsata mistä vaan kunhan huolehtii että mitat säilyvät eli mahdollinen uudelleenkoneistus?
    Se että kannattaako "ultraharvinaista" 350 plokia hitsailla Varsinkin jos on vähänkään epävarma että saako kaikki halkeamat hitsattua onkin hyvä kysymys? Ja missä menee nykylohkon raja, onko toi mun -70 mallin lohko jo nyky? :poff:
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Mielestäni kannattaa,mikäli tietää mitä tekee sen verran hakusessa tahtoo nuo 350-lohkot olla,vaikkei sen pitäis olla es harvinainen ultraharvinaisuudesta nyt puhumattakaan :D
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jaa, näinkö on käynyt että niistäkin on harvinaisia tullut? Sinänsä tietty kannattaa yrittää korjata, ei siinä mitään. Uusi 350 4bolt ploki maksaa summitilla 690$, tuliskohan tonnin luokkaa hinnaksi täällä jos siis haluaa 350 tehdä? Taas vaan tulee siinä kohtaa mieleen että hieman koneistuksia vanhaan ym. tarviketta niin...
     
  17. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    joo siellähän se halkeama oli. pitää ottaa kuva tänään jos muistan / kerkeän.

    edit: kerkesimpä ottaa ne kuvat jo nyt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. WTF

    WTF Gearhead

    ^ Mulla on aika samalla tavalla haljennut 350 Mercruiserin kone.

    Pähkäillyt että veiskö jollekin hitsattavaksi vai tekiskö kukkapurkin.
    Itelläni ei ole kuin valovirat mig niin sillä saa varmaan nuo hitsauharjoitukset unohtaa.

    Eikös jotkin ole hitsaillut noita lohkoja messinkipuikoilla...?
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Juotettu noita on ainakin messingillä!
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jonimac, jos halkeamat on noi mitä tossa kuvissa näkyy niin vois sanoo että erittäin helppo korjata. Edellinen on tehnyt hommasta näköjään urakan, onkohan valokaari sammunut kertaakaan sauman aikana? Varmaan jo hitsatessa haljennut sauman vierestä eli mun mielestä metodi on ollut täysin väärä.
    Jos tota korjaat niin hio vingun kovametallilla(ei kivellä) noi vanhat saumat lähes kokonaan pois ja hitsaa n. 1cm pätkillä pienellä virralla uudestaan. Vasaroi reilusti aina kun olet vetänyt sen sentin pätkän. Myös lohkon pitäminen esim. toholla n. 50-100asteisena auttaa onnistumisessa. Sauman kohtaa voit lämmittää ennen hitsausta reilumminkin että öljyt ja muut paskat palaa pois, ei tule huokosia.
     

Kerro tästä muillekin!