"Hallitus uudistaa autoverotusta" (1.11.2007)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tomaso, 1.11.2007.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Yle uutiset

    Hallitus uudistaa autoverotusta
    Julkaistu 01.11.2007, klo 10.23 (päivitetty 01.11.2007, klo 10.28)

    Hallitus uudistaa auto- ja ajoneuvoverotuksen. Hallitus kertoo verotuksen uudistamisesta tarkemmin tiedotustilaisuudessa kello 13.30.


    Saas nähdä mitä on tulossa.....


    EDIT: pistetään sivulle 10 postaamani viesti myös tähän

    Niin kuin jotkut on jo maininnut kyseessä on vasta esitys uusiksi laeiksi. Hallitus on tehnyt noista esityksen eduskunnalle tänään 2.11. Niitä käsitellään eduskunnan seuraavassa täysistunnossa tiistaina 6. marraskuuta. Esitykset ovat luettavissa mm. eduskunnan verkkosivuilta vaikkapa tulevan tiistain päiväjärjestyksen linkeistä.

    Hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta
    Hallituksen esitys HE 146/2007 vp

    Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
    Hallituksen esitys HE 147/2007 vp


    Löytynevät myös numeroilla mm. asianomaisten ministeriöiden sivuilta.

    Esitykset menevät siis eduskunnan käsiteltäväksi. Prosessi selviää tarkemmin eduskunnan Täysistunto-esittelysivulta

    Eli nyt on vielä mahdollista vaikuttaa ottamalla yhteyttä kansanedustajaansa, ja asiallisesti ja perustellusti tuoda ilmi huolensa mm. harrasteajoneuvojen osalta esitettyihin verolakeihin liittyen. Mutta lukekaa esitysten sisällöt ensin.


    EDIT:
    3) Hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta
    Hallituksen esitys HE 146/2007 vp
    Päätös:
    Asia lähetetään valtiovarainvaliokuntaan, jolle liikenne- ja viestintävaliokunnan ja ympäristövaliokunnan tulee antaa lausuntonsa.
    Pöytäkirja

    4) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
    Hallituksen esitys HE 147/2007 vp
    Päätös:
    Asia lähetetään valtiovarainvaliokuntaan, jolle liikenne- ja viestintävaliokunnan ja ympäristövaliokunnan tulee antaa lausuntonsa.
    Pöytäkirja



    Nyt täsmäyhteydenottoja valiokuntien jäsenille:

    valtiovarainvaliokunta
    liikenne- ja viestintävaliokunta
    ympäristövaliokunta
     
  2. No H2O

    No H2O Gearhead

    Jaahas no jäädään odottelemaan :odroll:
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    "Kaikki yli 25v autot pakkolunastetaan metalliteollisuuden raaka-aineeksi"
     
  4. Ahis

    Ahis Gearhead

    Rupes oikeen vatsanpohjasta nipisteleen :wc:
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onko muuten mikään tollanen uudistus muuttanu mitään parempaan suuntaan vai olenko vain turhan skeptinen :rotfl: .
     
  6. barfly

    barfly Gearhead

    Skeptisyys on terveen merkki.
     
  7. DeS

    DeS Gearhead

    Tällä päivämäärällä useamman tälle palstalle kirjoittavan, kuten sivuunkirjoittaneenkin, käyttöautosta tulee painonsa arvosta romurautaa. Pitäkää päivämäärä muistissa, päivä, jolloin valtio ohimennen leikkasi useamman kansalaisen omaisuuden arvoa, vittu että sylettää, KAPINA!!!
     
  8. sakuc

    sakuc 1st gear

    www.vm.fi ei kestäny kuormaa, Internal server Error 500. Tais palvelin ottaa itteensä.

    :poff:

    Kaikki esimerkit viittaavat henkilöautoihin, Kevytkuorkkeihin ei missään viitata mitenkään, saas nähä..
     
  9. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

  10. Ck

    Ck Gearhead

    " Pakettiautot otettaisiin vero-ohjauksen piiriin myöhemmin."


    Näillä näkyvin kaikki piilofarkut ja blaazerit saa päästellä samoilla hinnoilla edelleen.
     
  11. atteman

    atteman 1st gear

    Suomi on verotuksen persereikä :wc: :wc: :wc:
     
  12. V-100

    V-100 1st gear

    Uudistettuja veroperusteita sovellettaisiin kaikkiin muutosten voimaantulon jälkeen verotettaviin henkilöautoihin. Verotus perustuisi sekä auto- että ajoneuvoverotuksessa auton valmistajan autolle ilmoittamiin yhdistettyä kaupunki- ja maantieajon polttoainekulutusta vastaaviin hiilidioksidipäästöihin. Niistä autoista, joista päästötietoa ei ole saatavissa, verotus perustuisi auton painoon eli kokonaismassaan. Käytännössä viimeksi mainittu koskisi ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja henkilöautoja.[/i]

    Et silleen, painon mukaan sitten tälleen harrastepuolella. Jos oikein ymmärsin/tulkitsin...
     
  13. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos tää kopsu pitää paikkansa, niin ton tietämyksen mukaan keskikokonen Plymouth osuis tohon 1500 - 1600 kilon haarukkaan, eli veron nousu olis suht pieni, mutta läskimpi Caprice ampuu pari sataa kiloa yli 1800 kilollaan. Kuinkahan isoja noi ympäristön onnen portaat sitte mahtaa olla?

     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Onko minulla huono sisälukutaito ja luetun ymmärtäminen, koska ei ainakaan minun silmiini tuo muutos nyt ihan maailmanlopulta näyttänyt?
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ajoneuvoveron osalta tässä ei ole mitään uutta, tämä on "tiedetty" on herra ties miten kauan, että massan mukaan mennään sen veron osalta.

    Mutta suurempi huoli iski päälle autoveron portaistamisesta käytännössä MASSAN mukaan. Kysymys kuuluukin, että jatketaanko 1.1.2008 jälkeen edelleen tätä 1% per kk -alennuskaavaa, joka on suht edukas tommosille, jotka tuo -60 / -70 lukulaisen klassikon kesäautoksi...mutta jatkuuko systeemi sellaisena, vai meneekö tämä johonkin 40% autoveroon, jossa verokkina on taas Chrysler 300C Hemi?

    -JJ-
     
  16. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    ... ja noissa taidetaan puhua kokonaismassasta eikä omapainosta jos ymmärsin oikein.

    Niin ja tosiaan tuo käyttömaksu näyttäisi olevan "vain" 127e tuossa meikäläisen Squiressa vuonna 2010. :eek:
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Minkäpainoinen hylsy mahtaa olla toi enitenmaksava?? Meneekö toi taas jotenkin progressiivisesti ja onko mukana jonkulainen järkevä logiikka :eek: .
     
  18. RB-440

    RB-440 1st gear

    No niinpä tietysti, aina tossa painojen kohdalla menee silmämunat sekaisin, kun haluaa olla optimisti. Kokonaispainollahan pääsee helposti pariin tonniin ja ylikin, kun vaan sattuu oleen made in usa.
     
  19. hyde

    hyde Gearhead

    Eikö kokonaismassa ole paino+kantavuus. Elikä näillä yleisimmillä tarkoitetaan niitä joiden oma paino on 1100-1200 kg.Tuohon kun
    lisätään kantavuus niin saadaan toi 1500-1600 kg.Harvan oikean
    jenkin omapaino on 1200 kg(ehkä Chevy Nova,Duster,early Mustang)
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Veroviisaiden logiikan mukaan mahtimoottorilla varustettu suhteellisen pienikokoinen harrastemuskeli joka kuluttaa 40l/100km on ympäristöystävällisempi kuin 1800 kg painava 10l/100km kuluttava sedani.

    Entäpä miten logiikka menee niissä katalysaattoripakon alaisissa vähäpäästöisissä 80-luvun lopun jenkeissä? Täysi vero vaan painon mukaan, niinkö? Vastaava savukaasuja tupruttava ja paljon kuluttava katalysaattoriton Volvo tai Saappi sensijaan verotetaan kevyemmin.

    Ei hyvää päivää, mitä kusetusta.
     

Kerro tästä muillekin!